Groep E (Oekraïne, Slovakije, BELGIË, Roemenië)

Iedere supporter (en ik dus ook) ging er van uit dat we de wedstrijd tegen Oekraïne op dezelfde manier zouden aanpakken als tegen Roemenië: met lef, vooruit voetballen, aggressie, grinta... Met onze kwaliteiten hebben we 90% kans dat we die wedstrijd dan ook winnen. En als we die dan toch verloren, hadden we tenminste een goeie match gezien en konden we ons neerleggen bij het feit dat als we twee keer verliezen in deze poule dat we dan verder in het tornooi ook niets te zoeken hebben.

Helaas hebben we het tegenovergestelde gezien, hebben we zonder grinta en veel te defensief gevoetbald. Dat Oekraïne geen wereldploeg is, lieten ze zien bij hun afwerking, want als ze iets of wat een degelijke spits hadden (hoeft zelfs geen wereldniveau te zijn), dan kan Casteels zich twee keer omdraaien.

Wat mij het meest verbaasde, is dat de spelers volgens mij waarlijk tevreden waren van hun match. Ik denk echt dat het voor hun "Mission Accomplished" was. En dat is een bijzonder grote discrepantie met de supporters, die hier toch helemaal anders over denken. Ik vraag me af hoe dit komt. De spelers zitten daar wel in hun cocon, maar toch... Je zou verwachten dat ze toch een beetje voeling hebben met wat er leeft onder de supporters, maar dat lijkt toch echt helemaal niet het geval...

Het is doodjammer, want de kans is nu toch wel heel groot dat we het tornooi verlaten na weer een draak van een wedstrijd tegen Frankrijk. En dan is dit weer een mislukt tornooi (voor mij en de meesten zal dit even slecht zijn als Qatar, waar we weliswaar niet doorgingen naar de volgende ronde, maar wel tegen betere ploegen speelden en uiteindelijk toch degelijk speelden tegen Kroatië)
En dan blijven de Rode Duivels weer twee jaar onder een slecht gesternte tot het volgende groot tornooi, waar we het dan waarschijnlijk zullen moeten doen zonder De Bruyne, Lukaku, Vertonghen...

Dus ik vrees dat de wedstrijd van gisteren echt het einde was van mooie periode van de Rode Duivels, we gaan nu een nieuw tijdperk in.

De enige die Courtois heeft verbannen is toch Courtois zelf zeker? Kan best zijn dat Tedesco een slechte people manager is enzovoorts en dat slecht heeft aangepakt, maar Courtois kan zich daar nog altijd gewoon over zetten natuurlijk, in plaats van het kleine kind uit te hangen. Als hij dan toch zo'n winnaarsmentaliteit en drive heeft dan had hij er toch gewoon bij willen zijn, nee? Opnieuw: die bijna verafgoding van Courtois, alsof hij niets fout kan doen, begrijp ik echt niet. Die zijn kleine kantjes en 'egoproblemen' zijn ondertussen toch echt wel vrij publiek?

Ook het (mogelijke) stoppen van oudere spelers nu al aan hem toeschrijven vind ik nogal vreemd. KDB is 32 en begint meer en meer last te hebben met zijn lichaam. Dat die op zijn 34 niet meer wil meedoen aan een WK zou echt niet zo vreemd zijn.

Enfin, akkoord hoor, dat Tedesco het absoluut niet is, en ik wil heel die Courtois/Tedesco discussie niet opnieuw starten, maar je moet hem nu ook niet met alle zonden van Israël beladen vind ik.
Speel je hier een goed toernooi, dan is dat extra motivatie voor Lukaku en De Bruyne om nog een laatste keer proberen te schitteren op een WK. Nu worden ze uitgefloten door de supporters, omdat Tedesco hen mismeesterd. Het is de logica zelve dat die motivatie om er nog eens twee jaar bij te doen na alweer een kuttoernooi dankzij een kuttrainer veel minder zal zijn.

En die situatie met Courtois doet zich met een coach met een halve teen aan kwaliteit gewoon nooit voor. Courtois is al heel zijn leven een ergerlijke kwal, heeft al onder elvendertig verschillende coaches gespeeld. Enkel onder Tedesco is hij persona non grata. Occam's razor hoor, deze situatie.

Bon, we zitten dus nu in deze situatie:
verloren tegen Slovakije, gewonnen tegen Roemenië, en met de staart tussen de benen gelijk tegen Oekraïne.

Indien we naar alle waarschijnlijkheid verliezen van Frankrijk, is dit toernooi een blamage voor deze spelersgroep.
Dus voor een geslaagd toernooi moet er nu gewonnen worden van Frankrijk. Leuk is dat :unsure:

Kleine voorspelling voor maandag: we gaan een half uurtje lang in onze broek schijten tot 1 van onze verdedigers (of defensieve middenvelders - uiteraard meervoud) een foutje maakt en Mbappe dat genadeloos afstraft. Daarna mist Lukaku dé enige kans op een gelijkmaker. Op het einde brengt Tedesco Carrasco in de ploeg 'om iets te forceren', maar om een of andere reden wil dat maar niet lukken. Vreemd. Uiteindelijk krijgen we een tweede binnen op een counter. Tedesco is best tevreden want we hebben de achtste finale bereikt, en tja, Frankrijk is een topfavoriet.
Zurück nach Hause.:headshake:

Er was een duidelijke 'mismatch' tussen het hoofddoel van spelers/coach (kwalificeren) en dat van de fans (eerste worden en het leuke parcours open spelen).

Dat is echt de enige reden van het fluiten, niet zozeer de mindere match op zich. Hopelijk kunnen de spelers dit ondertussen ook plaatsen.

Het niet willen verliezen straalde te duidelijk af tijdens de match (heel behoudend beginnen, defensieve wissels, het debacle met de 4 corners in het slotkwartier). En dat leidde tot ongenoegen bij de fans.

Ik zie KDB, Lukaku, Vertonghen etc stoppen na dit EK. En dan wordt het in de kwalificaties weer zweten tegen Estland en Azerbeidzjan.
Dan onderschat je toch echt de kwaliteit die nog in deze ploeg zit en er nog zit aan te komen. Met Lukaku (in vorm) en De Bruyne heb je een ploeg die in principe een outsider is voor de prijzen. Maar zonder die twee heb je, qua spelersmateriaal, nog altijd een degelijke middenmoter, die ik nog altijd boven ploegen als Oostenrijk en Zwitserland zou zetten. En die tonen hier weer dat je geen grote namen moet hebben om een goed toernooi te spelen. Zo somber moet je het echt niet inzien.

Natuurlijk, er moet wel iemand aan het roer staan die op zijn minst het verstand heeft om de juiste spelers op de juiste plaats te zetten en met de juiste ingesteldheid speelt, anders verlies je zelfs met grote namen als de onze van ploegen als Slovakije.

Het zou me overigens niet verbazen als we tegen Frankrijk weer wel gewoon een sterke match spelen, de uitslag laat ik in het midden. Frankrijk imponeerde nog helemaal niet tijdens dit EK dus zoveel schrik zou ik nu ook weer niet hebben.

Ze beginnen als underdog dus de vrees om te verliezen zal afwezig zijn want het is "normaal" als je verliest.

Ik overweeg serieus om naar Düsseldorf af te reizen.

En die situatie met Courtois doet zich met een coach met een halve teen aan kwaliteit gewoon nooit voor. Courtois is al heel zijn leven een ergerlijke kwal, heeft al onder elvendertig verschillende coaches gespeeld. Enkel onder Tedesco is hij persona non grata. Occam's razor hoor, deze situatie.
Kom kom, dat hij enkel onder Tedesco 'persona non grata' (opnieuw: hij is zelf vertrokken) is, klopt misschien in de letterlijke zin. Dit was echter lang niet de eerste keer dat Courtois de plaat poetst of moeilijk doet omdat hij zin zijn niet krijgt. Zelfs als je sommige van die dingen in dat artikel wegwuift blijft het feit wel dat hij bij Genk en Chelsea op een bepaald moment is weggebleven. Vermits een transfer naar een ander land niet kan lijkt mij dit toch gewoon een verderzetting van zijn eerdere gedrag hoor. Zijn zin niet krijgen en zijn kat sturen.

Dus ja, Occam's razor ja. Courtois is al heel zijn loopbaan een kwal, en is dat nu nog steeds. De schuld valt dus absoluut niet enkel bij Tedeso te leggen in deze. Courtois is zelf minstens deels schuldig in deze.

Maar goed, off-topic. Hij is er niet bij en Casteels doet dat goed.

Gisteren was eigenlijk ook de laatste kans op een leuke wedstrijd van de rode duivels.

Want tegen Frankrijk, en (onwaarschijnlijk maar ok) daarna Portugal enz. (?) gaan we stevig antivoetbal te zien krijgen totdat er iemand scoort.

Een leuke match had ik tegen Oekraïne nu ook weer niet verwacht. Toch een stevig blok en de beste tegenstander uit de groep. Ik had een nipte overwinning voorspeld. Maar alsnog had het meer moeten zijn dan wat we gisteren te zien kregen, met als dieptepunt het openlijk spelen voor het gelijkspel in het slot met anti-voetbal.

Met het verschil dat iedereen bij City ook wel beweegt. Nu staan ze allemaal stil en zit Lukaku de bal in de voet te vragen tussen 4 man in ipv een run te maken. En als ze er dan eens door geraken staat hij achter zijn man en zit hij weer te wijzen naar zijn voeten. Tekenend hoe KDB daar die rechtsback moest aanmanen om eens wat naar voor te lopen.
Het begint al bij verschillende zaken

- verdedigers moeten 1 man in het oog houden: Lukaku
-> Lukaku is ofwel sterk met ruimte in de rug van de verdediding ofwel opposten met de verdediger in de rug. Dan moet je die bal in de voeten spelen en aansluiten. Die ballen kwam 1 niet zuiver en 2 er was geen aansluiting

- Ze moeten 1 man in het oog houden om die passes te geven en maar 1 passlijn afsluiten, die van Kdb

- Als Lukaku 3 man aan de praat kan houden is er normaal ruimte voor andere spelers. Trossard, niet gezien. Die zat zoals ons te kijken wat Kevin zou doen met de bal.
Infiltrerende middenvelders? Niet gezien.
Opkomende Backs, niet gezien? Nuja ze hebben geen voorzet en er is ook niemand in de 16 dus precies ook verloren energie.

Moest je het trouwens ook gemist hebben, 2 perfecte kansen gehad om een man alleen voor de keeper te zeggen, maar verknoeit door Carrasco

Speelt Carrasco het goed uit dan win je hier 2-0 en dan hoor je niemand over de tactiek

Ik ben persoonlijk niet de grootste voetbalkenner, maar als vierjarige zat ik al naar het WK in Mexico te kijken, en als achtjarige was ik al bewust aan het supporteren voor het WK van 1990 dus kheb onze duivels wel altijd actief gevolgd.

Met het risico om als oude zak te klinken: vroeger was het simpeler en leuker. We wisten dat we niet veel voorstelden, in bijna iedere wedstrijd waren we underdog, en we hadden een ploeg die doorgaans vocht als een leeuw. Technisch stelden we niet veel voor, maar er was een overvloed aan vechtlust en samenhang. De supporters wisten het, de pers wist het en de spelers wisten het, dus het was veel gemakkelijker om fier te zijn op onze Rode Duivels dan nu.

Daar tegenover staat onze 'gouden generatie', en dat vind ik persoonlijk een van de meest frustrerende supporterservaringen. Er is een overvloed aan technische kwaliteiten, topspelers in topclubs en bij momenten geweldig voetbal, maar het is zo wisselvallig geworden dat het om gek van te worden is. Zeker omdat je absoluut weet dat het beter kan. Er is bijna geen consistentie, behalve dat we telkens trainers aannemen met vreemde ideeën. Ook de mentaliteit van de spelersgroep geeft altijd de indruk dat ze eigenlijk niet samen willen zijn, geen zin hebben om te spelen en dat er onderliggende frustraties zijn. Ligt dat aan de spelers, aan de trainer, ik weet het niet maar tis alleszins een bron van ergernis geworden.

Bij de spelers is de frustratie van het spel ook duidelijk en duidelijker geworden, en zeker bij onze zogezegde sterkhouders zoals KDB en Lukaku : zuchten, blazen, armen molenwieken, schouders ophalen, roepen en tieren, wijzen ...

Het is maar een gok, maar volgens mij waren die laatste vijf minuten totale antivoetbal de spreekwoordelijke druppel in een emmer vol frustratie, en die aanwezige fans waren een uiting van wat vele denken : "hoe the fuck is het nu mogelijk zeg..." Dat spelers zoals KDB dan liever de tunnel induiken zegt toch ook weer genoeg.
Dit dus, ik ben dezelfde leeftijd en heb zelfde gevoel.

Zonder KDB en Lukaku gaan we weer een heel middelmatige ploeg maar misschien kunnen we er meer plezier aan beleven

Enfin, ik zeg het, misschien was dit allemaal een meesterplan van Tedesco om Frankrijk ons waanzinnig te laten onderschatten en tonen we vanaf dan ons ware gelaat als winnaars, maar als de voetbalwetten nog een beetje gelden en zeker als we spelen met de ingesteldheid zoals tegen Slovakije en Oekraïne vliegen we maandag naar huis. Dan is hij er in geslaagd om het gewoon nog slechter te doen dan Wilmots in zijn eerste toernooi. En ben je na een nieuwe teleurstelling niet alleen Courtois maar ook Lukaku en De Bruyne kwijt. Dus neen, dan denk ik niet dat je veel slechter kan doen.
Ik vraag me af hoe de spelers zich allemaal voelen nu. Als ploeg groei je meestal in een tornooi en bouw je (mentaal) voort op (kleine) succesjes. Ik zie nu vooral een hobbelig parcours zonder veel positieve evolutie. Dat moet toch ook allemaal in't kopke kruipen bij de spelers? 't Is niet dat ze nu plots allemaal op een wolk spelen en boven zichzelf uitstijgen. In tegendeel. Lukaku was gisteren een verre schim van zichzelf bij de Duivels, Doku wordt precies elke match slechter, Tielemans was gisteren ook hopeloos op zijn lage positie, Trossard blijft de non-matchen opstapelen... Allez, ik zie niemand echt beter worden doorheen dit tornooi.

De enige redenen dat we máár één goal binnnen krijgen is omdat Casteels meer dan zijn werk deed maar vooral, en dit kan je toch niet voldoende onderstrepen: omdat we tegen Janneke & Mieke gespeeld hebben.

Tja, wat ik ook al opmerkte tijdens de vorige 2 WK's: Is het voetballandschap nog wel steeds zo duidelijk ingedeeld in "Jannekes & Miekes" versus "Grote voetbalnaties"?

En wie zijn dan precies die niet-Jannekes/Miekes (zullen ons beperken tot Europa):
  • Italië dat zich niet weet te plaatsen voor 2 opeenvolgende WK's (2018 & 2022)?
  • Duitsland: Laatste in zijn WK-poule 2018; evenmin poulefase overleefd op WK 2022?
  • Engeland (2 draws dit EK, 1 goal gescoord)?
  • Portugal (EK 2020 geëlimineerd door, jawel, ...)?
  • Nederland?
  • Spanje (verliest op het WK 2022 ook van Japan & Marokko)?
  • Frankrijk (kan op EK 2020 ook niet winnen van Hongarije & Portugal en wordt uitgeschakeld door de Zwitsers)?
  • ...

we maken er ook maar 2 in 3 matchen, in deze groep...

Frankrijk maakt er bv ook maar 2, Italië 3...

In tegendeel. Lukaku was gisteren een verre schim van zichzelf bij de Duivels,
Vind dat wat overdreven. met een heel klein tikkeltje meer geluk had hij er al 2 of 3 gemaakt. Het was nét niet. Ook die fase gisteren wanneer hij schuin links voor de keeper komt en net over de bal trapt. Als hij die normaal raakt, is het altijd goal.

Als die allemaal binnengaan is iedereen hem weer aan het bejubelen terwijl zijn spel niet fundamenteel anders is dan anders. Het enige dat je kan zeggen is dat hij minder lijkt te bewegen (viel me gisteren alvast op).

Lukaku is nooit geen mooie voetballer geweest hè mannen. Maar pikt vrijwel altijd zijn goaltjes mee en is daarom al jaren onbetwistbaar onze nr1 spits. Het geluk ontbreekt hem gewoon voorlopig op dit tornooi.

Tedesco buiten a.u.b., tijd voor een Belgische coach, 1 die er lef en overtuiging, ja zelfs grinta weet in te brengen. Liefst Clement maar een Hein zie ik dat bv ook wel kunnen. Iemand die kijkt naar vorm ipv namen. CDK gaat geen enkele minuut gespeeld hebben, misschien in minuut 87 tegen de Fransen bij een 2-0 achterstand. Gisteren had Openda er in minuut 60 al in gemoeten ipv Lukaku.

Nee dan zie je die “coach” er Mangala en Carrasco inbrengen, daar zakt mijn broek echt vanaf.

Hein was zich gisteren duidelijk aan het opwinden over de match/tactiek/ingesteldheid van de coach en spelers.
zou het wel goed vinden moesten we na dit EK hem aanstellen als coach, is toch vrij en denk wel dat hij er eens een nieuwe wind zou kunnen inbrengen.

Maar het zal ijdele hoop blijven jammer genoeg 😀

Dan onderschat je toch echt de kwaliteit die nog in deze ploeg zit en er nog zit aan te komen. Met Lukaku (in vorm) en De Bruyne heb je een ploeg die in principe een outsider is voor de prijzen. Maar zonder die twee heb je, qua spelersmateriaal, nog altijd een degelijke middenmoter, die ik nog altijd boven ploegen als Oostenrijk en Zwitserland zou zetten. En die tonen hier weer dat je geen grote namen moet hebben om een goed toernooi te spelen. Zo somber moet je het echt niet inzien.

Natuurlijk, er moet wel iemand aan het roer staan die op zijn minst het verstand heeft om de juiste spelers op de juiste plaats te zetten en met de juiste ingesteldheid speelt, anders verlies je zelfs met grote namen als de onze van ploegen als Slovakije.
Die zijn nu al minstens even goed als ons en vreten ons binnen een jaartje gewoon op.

Het is zoals ik iemand op HLN zag commenten: Dat de spelers blijkbaar blij zijn met het doorstoten naar de KO fase, in een toernooi waar gewoon 75% van de ploegen doorgaan, illustreert gewoon hoe zielig laag hun lat blijkbaar ligt.
En ze moeten niet mekkeren dat ze uitgefloten werden. Ook de pers en verslaggevers zijn vernietigend voor het spel van de Belgen. Dus dat ze eerst maar eens in eigen boezem kijken ipv verontwaardigd te zijn.

Hopelijk laten ze tegen Frankrijk een ander gezicht zien, maar ik vrees ervoor.

Terug
Bovenaan