grindmatten of niet

mrgorillaz

Member
Wat zijn jullie ervaringen met grindmatten? Heb je er of heb je er niet?

Wij overwegen er aan te leggen omdat we nu heel veel stenen moeten laten aanvoeren en het dus mogelijk is.
Prijs is ongeveer 10 euro per m2 voor de mat.
Voor 100m2 kan je dus wel al een aardig voer grind krijgen. Ik vraag me dus af of dit wel de moeite is?
Zakken die matten ook niet weg? En de plaatsing kost ook veel geld. En beschadigen die matten op termijn je banden niet? In vriesperiodes gaan die matten toch ook niet oneindig mee? En dat moet waarschijnlijk op een mooie fundering geplaatst worden?

Alvast bedankt voor jullie bedenkingen :)

Plaatsing van grindmatten? Dat plaats je toch gewoon zelf? Hier voor een beperktenoppervlakte 2 grindmatten gelegd, die bewegen geen CM denk ik.

Hier liggen grindmatten in het padje van de oprit naar de tuin. De grindmatten zelf stonden zelfs niet op de offerte, dat kost echt niks. Dat is gewoon wat harde plastiek. Het padje aanleggen en zo kost wel tijd en moeite. Gebetoneerde boorden, stabilise etc. Dan de grindmatten erop en dan de grind erin.

Als je dat gewoon op je oprit legt, zal dat na paar dagen al putten hebben en volledig verzakken lijkt me.

Hier liggen er ook grindmatten onder het kiezelpad naast het huis en naast het terras. Die liggen er nu 15 jaar, zonder enig probleem.

Wat zijn jullie ervaringen met grindmatten? Heb je er of heb je er niet?

Wij overwegen er aan te leggen omdat we nu heel veel stenen moeten laten aanvoeren en het dus mogelijk is.
Prijs is ongeveer 10 euro per m2 voor de mat.
Voor 100m2 kan je dus wel al een aardig voer grind krijgen. Ik vraag me dus af of dit wel de moeite is?
Zakken die matten ook niet weg? En de plaatsing kost ook veel geld. En beschadigen die matten op termijn je banden niet? In vriesperiodes gaan die matten toch ook niet oneindig mee? En dat moet waarschijnlijk op een mooie fundering geplaatst worden?

Alvast bedankt voor jullie bedenkingen :)
Hier grindmatten op onze oprit en terras liggen. Op de oprit op stabilisé en op ons terras op rijnzand. Bij beiden geen verzakkingen en het grind blijft mooi strak liggen.

We hebben ook een padje in de tuin zonder grindmatten en daar ga ik dit jaar waarschijnlijk ook grindmatten voorzien. Grindmatten zijn best duur, maar ik vind het de kost zeker waard.

We spreken toch over hetzelfde ? Zo van die plastieken gatenkaas rooster in tegels van 50 op 50 cm? Waar je dan grind op doet. Dat kost toch niks? 10 euro per m2 op wovar.

Grindmatten zijn normaal rechthoekig en vaak rond de 120x80cm, die vierkante zijn grastegels (of ik heb ze alleszins nog niet gezien als grindmatten). Je kan ze vinden voor 10 euro per mat, maar vaak kosten ze toch een stuk meer. Als je dan nog eens de prijs van grind erbovenop telt, komt het even duur uit als tegels of klinkers. Goedkoop vind ik dat zelf niet echt, maar het voordeel is wel dat het makkelijker zelf te doen is dan beklinkeren of betegelen. De fundering steekt ook wat minder nauw.

EDIT: blijkbaar zijn ze bij wovar ook in het vierkant te krijgen idd:
Hebben op het eerste zicht wel geen worteldoek.

Die van wovar komen dus op 16eur/m².
Is toch wel 'iets' lijkt me ? voor 100m² is dat dus 1600€.

Grind is normaal 4cm. Aan pakweg 150€/m³ is dat 6€/m². Dus die plaat is meer dan dubbel zo duur als de grind zelf...

Los daar van, zorg voor een stabiele ondergrond. Bv Drukverdelend geotextiel, 20cm gebroken steenslag en 4cm split voor bedding te trekken. Daar matten op en vullen. Goede kantopsluiting (boordstenen) is vereist.

Eventueel ook op bedding stabilise te leggen ipv steenslag. Maar dat is grijze zone ivm doorlatendheid. En duurder. En vanuit het ecologische oogpunt minder interessant.

En die wovar plaatjes zou ik op het eerste zicht links laten liggen. De grotere platen zijn a) niet duurder en b) voorzien van geotextiel onderaan de plaat en c) groter opp = minder verzakkingen tov die kleine plaatjes.

Die van wovar komen dus op 16eur/m².
Is toch wel 'iets' lijkt me ? voor 100m² is dat dus 1600€.

Grind is normaal 4cm. Aan pakweg 150€/m³ is dat 6€/m². Dus die plaat is meer dan dubbel zo duur als de grind zelf...

Los daar van, zorg voor een stabiele ondergrond. Bv Drukverdelend geotextiel, 20cm gebroken steenslag en 4cm split voor bedding te trekken. Daar matten op en vullen. Goede kantopsluiting (boordstenen) is vereist.

Eventueel ook op bedding stabilise te leggen ipv steenslag. Maar dat is grijze zone ivm doorlatendheid. En duurder. En vanuit het ecologische oogpunt minder interessant.

En die wovar plaatjes zou ik op het eerste zicht links laten liggen. De grotere platen zijn a) niet duurder en b) voorzien van geotextiel onderaan de plaat en c) groter opp = minder verzakkingen tov die kleine plaatjes.
Merci

Mijn ouders hebben een zeer lange oprit, niks van grindmatten en om de zoveel jaar laten zij gewoon een campion komen met grind. Voor 5 ton betaal je nog geen 500 euro. Daar kan je heel veel putten mee vullen en het is nu niet dat er overal putten in komen.

Dus daarom weet ik niet of grindmatten wel echt interessant zijn aan 10 euro per m2. Uiteindelijk moet het grind dat erop ligt toch ook zakken zodat je op je matten begint te rijden? Het zal zich wel niet meer verspreiden en als er genoeg ligt en het goed samendrukt veronderstel ik dat je dan met je matten eigenlijk niks meer moet bijvoeren.

Het is eigenlijk voor een oprit die er al ligt dat ik nu voor mezelf ook aan het twijfelen ben of ik niet beter uitkijk voor de moderne/juiste oplossing, dus op bestaande oprit matten en vullen.

Wij hadden er geen op 60m2 oprit. Om de paar maanden halfuur keren met de borstel werkt ook. Als je dat niet wil leg je er best maar neem ee dan met geotextiel onder. U ondergrond moet wel goed zijn of ze zakken mee.

Merci

Mijn ouders hebben een zeer lange oprit, niks van grindmatten en om de zoveel jaar laten zij gewoon een campion komen met grind. Voor 5 ton betaal je nog geen 500 euro. Daar kan je heel veel putten mee vullen en het is nu niet dat er overal putten in komen.

Dus daarom weet ik niet of grindmatten wel echt interessant zijn aan 10 euro per m2. Uiteindelijk moet het grind dat erop ligt toch ook zakken zodat je op je matten begint te rijden? Het zal zich wel niet meer verspreiden en als er genoeg ligt en het goed samendrukt veronderstel ik dat je dan met je matten eigenlijk niks meer moet bijvoeren.

Het is eigenlijk voor een oprit die er al ligt dat ik nu voor mezelf ook aan het twijfelen ben of ik niet beter uitkijk voor de moderne/juiste oplossing, dus op bestaande oprit matten en vullen.

Als het prijsmatig is, dan leg je beter gewoon losse grind. Dat zal uiteraard het voordeligste zijn.

Je hebt ook soorten grind. Met 0 fractie en zonder 0 fractie. Zeg maar zo fijn als stof.
Een grind in fractie 0/15 bv (dus 0, stof, tot 15mm) legt zich an sich vrij vast. Nadeel is minder doorlatend en vuiler aan schoenen en in huis bijvoorbeeld (door dat stof).
Grindmatten worden niet gebruikt bij dit soort. Compleet nutteloos.

Grind in fractie 6/12 bv (alles boven 0 eigenlijk) gaat nooit vast liggen. Bij oprit recht op recht ga je daar minder hinder van ondervinden dan bv iemand die een draai pakt op zijn oprit (of parkeer vak of whatever). Dan ga je dat spoor altijd zien na x aantal tijd.
Grindmatten zijn hier wel een oplossing.

Die grind zakt niet meer trouwens. Dat wordt iets hoger gelegd dan de mat (een cm) en dat blijft quasi zo (bij echt veel wringen ga je dat ook wel zien, maar het zal een pak langer duren).

Dat zomaar op een bestaande oprit zwieren en grind in kappen is wel de (brik en brak) dhz methodes. Als die zeer stabiel is, moet je toch minimaal nivelleren…
En nogmaals, goede kantopsluiting. Of ze zijn ook weg.

Merci

Als je de grindmatten proper legt, dus eerst nivelleren, dan ga je echt een heel ander resultaat krijgen dan een grindoprit zonder matten. Als ik onze oprit vergelijk met opritten zonder matten, dan ligt die van ons na jaren nog steeds strak terwijl bij die zonder matten de grind overal ongelijkmatig verdeeld is met putten/bulten en er dus eigenlijk maar als een tijdelijke oplossing uitzien. Met grindmatten is grind een volwaardig alternatief voor tegels/klinkels imo. Maar je moet er wel het juiste formaat grind voor gebruiken idd, zoals @GADGET aangeeft. Grotere grind zet zich niet voldoende vast in de matten.

Bij ons lagen er klinkers op de oprit. Ik heb die eruit gehaald, dan de putten in de stabilisé opgevuld met rijnzand en daarop dan grindmatten gelegd. Dan 3 zakken grind per mat (of gelijkwaardig thuis laten leveren, bij ons was het een combo van zakken en big bags) en alles met de hark gelijk verdelen.

Autostaanplaats met grindmatten en split 8/16, geen stabilise eronder. Waar de autobanden staan is het wel wat ingezakt, maar ik vond het teveel werk op stabilise te plaatsen. (grond afvoeren, stabilise plaatsen en moeilijk te verwijderen in toekomst). Als enige en definitieve oprit zou ik wel stabilise plaatsen maar dan zou ik ook eerder naar klinkers kijken.

Met grindmatten is altijd strakker uiteraard. Is natuurlijk ook veel meer werk met een navenant kostenplaatje aangezien ook de ondergrond in orde moet zijn. Lijkt me de kosten en het werk voor een bestaande grind oprit niet waard. Als het nog van niets aangelegd moet worden zou ik het wel overwegen, al kan je natuurlijk de vraag stellen of je dan niet beter meteen voor een alternatief kiest.

Grind zonder matten kan m.i. ook perfect. Maar je zal dat om de zoveel tijd wel eens wat moeten bijharken en afhankelijk van de ondergrond mogelijk eens wat grind bijvullen.

Vergeet ook niet dat het plaatsen van een grindoprit ook beschouwd wordt als een verharding en dus vergunningplichtig is (bij nieuwbouw zal dit i.p. mee vergund worden met de plannen van de woning).

Terug
Bovenaan