Graspop Metal Meeting 2025

Vrijdag lang in de file gestaan, volledige stilstand. Een rit die normaal 2-2,5 uren zou mogen duren werd er 3,5. Daardoor pas rond 17u-17u30 op de weide.

Vrienden opgezocht, hier en daar een half literke gaan proeven, wat bands meepikken op de achtergrond, zalig. Een betere start kon ik mij na vorig jaar niet inbeelden, na de hele scam met Ticketswap. Toiletten zonder wachttijden (wat een verschil met vorig jaar), heel snelle bediening overal. Wel niemand meer zien rondlopen met een rugzak bier om u een frisse pint on the field te kunnen aanbieden?!

We stonden ter hoogte van de VIP toen Falling In Reverse eraan begon. Meteen naar voor gegaan, mijne kameraad smeet mij de lucht in en weg was ik. Na 2x tot vanvoor te surfen was het wel genoeg en ben ik niet meer uit de pit helemaal vooraan geraakt. Machtige show, strak gespeeld en een geweldige pit.

Daarna wat gaan eten, dat 'Stories and beer' café bezocht, wat staan praten met random mensen, op de foto gegaan met Thibault van Equal Idiots, 't reuzenrad getrotseerd met mijn hoogtevrees en terug naar de main voor Slipknot.

Een zeer strakke, harde show, zoals ik dat van hen gewend ben. De moshpit helemaal vooraan daarentegen was gewoon niet te doen. 't Was op bepaalde momenten meer geplet op een hoop staan dan wat anders. Desalniettemin hard van genoten.

Daarna nog afgezakt naar een tent waar Meatallica en Trash Attack speelden, waar ik alweer het hele optreden in de moshpit te vinden was. Pinten drinken en losgaan, 't was de max. Even een klein mineur momentje toen één of andere pipo in een wit hemd (ja, een gekleed wit hemd) ruzie begon te maken. Maar 't was tegen de verkeerden en dat zag hij plots heel snel in.

Hadden ze mij 10 keer van den trap gegooid, had ik de zaterdagochtend frisser uit bed gekomen dan nu het geval was. Een verzwikte enkel, OVERAL blauwe plekken en enkele snijwonden. Worth it. Al moet ik misschien wat meer gaan doseren. Ik heb toch ergens spijt dat ik altijd een gans optreden naar die pit getrokken wordt, je beleeft een optreden intens maar toch op een andere manier. Af en toe wat afstand nemen en met de ogen genieten van het spektakel mag ook wel eens.

Op naar De Lokerse Feesten, Alcatraz en Pukkelpop.

Edit: zaterdagochtend huiswaarts vertrokken rond 10u. 4,5 uren over gedaan. Godverdomme.
Ik heb donderdag toch wel een hoop wandelende biervaten gezien die je konden bijvullen. Misschien hebben ze dat maar één dag gedaan?

Heel vaak in de Marquee gezien rond de PA (waar ik meestal sta), maar ook af en toe aan de Main maar ook daar verder naar achter (achter de PA).

Erg van genoten het hele weekend. 3 enorme uitschieters:

Knocked Loose, ben nog maar fan sinds het laatste album eigenlijk. Maar wat een strakke show.
Blood Incantation, had tranen in mijn ogen tijdens het laatste nummer. Echt machtig gewoon.
En dan toch wel de show van het festival voor mij: Paleface Swiss. Holy shit wat een mokerslag, ik verschiet er van dat de tent nog recht stond na dit optreden :eek: Gewoon retehard en Zelli weet het publiek als geen ander te bespelen.

Ook wel positief verrast door Poppy eerlijk gezegd. Ze kan haar muziek wel degelijk brengen.

Al een paar live shows van gezien, die Daniela kan wel een serieus stukske zingen amai. Zou ze wel eens Emptyness Machine willen horen coveren nu.

Soit, ben dit jaar helaas enkel donderdag kunnen gaan. Jammer genoeg vlak voor vertrek schouder uit de kom gehaald dus moshen zat er niet meer in. Dus opt gemakt Iron Maiden, AAF, Lagwagon, stukje Powerwolf, stukje Terror en stukje Lagwagon meegenomen. Afgesloten met Hatebreed.arrdbeien

Pikte de dagen erna wel, maar ben zaterdag nog wel aardbeitjes gaan fretten bij de red corvette en een frietje gestoken achter de festival fair om toch nog wat sfeer op te snuiven.
Volgend jaar terug 4 dagen.

Laatst bewerkt:
Hier erg genoten van de donderdag.

Alien Ant Farm was 2 keer niks, gewoon wat halve liters gedronken en dan eens gaan zien bij Hot Milk. Het is eens wat anders, maar niet kapot van.
Dream Theater vond ik zeer goed. Epica ook.
Iron Maiden/Hatebreed helaas niet deftig meer meegekregen; beetje verneppeld aan de hele dag halve liters blijven tanken in de volle zon.
Ik vond het veel drukker dan vorig jaar lijken, maar inderdaad fantastische georganiseerd. Je was zo aan 't pissen en zo aan je drank.

Zondag ben ik dan nog naar Pinkpop geweest. Dan is dat toch een stuk slechter georganiseerd. Enkel op de 4 hoeken van het terrein toiletten en dus altijd met rijen. En het terrein is echt groot dus als je voor main stond was je echt wel even onderweg.

Korn uiteraard gezien en man die waren strak en snoeihard!
Ook The Warning meegepikt, vond ik nog wel goed. Helpt waarschijnlijk wel dat ze niet lelijk zijn.
Bob Vylan gehoord tijdens 't eten; gaf me een beetje een vibe tussen Body Count en Turnstile in, wat ik geen slechte vibe vind.

Mijn poging tot Graspop Review! 19e keer trouwens, waarvan 18 keer combi.

++: De wc’s waren een enorme verbetering tov vorig jaar. Waterkranen die tijdens het festival nen upgrade kregen was ook knap. Die nevelkanonnen waren a God’s sent! Buiten wat volk dat op drukke momenten voor mijn voeten liep ook geen irritatie richting andere mensen. En €3,5 vo een pint is in deze tijden op zich écht ni overdreven duur… Als je dat vergelijkt met een duivenlokaal in het hol van Pluto misschien wel. Als je de prijzen van zomerbars op grote pleinen, om nog maar te zwijgen van pakweg Plopsa, bekijkt zie je dat het allemaal wel in dezelfde lijn ligt.

- : metal town is toch echt een kuteind gaan, de vroegere bands halen wordt daardoor elk jaar lastiger
😅
Ik moet dringend een groter auto hebben zodat ik een plooifiets mee kan nemen, of mijn vrienden zelf laten rijden zodat ik mijn auto vol kan proppen met eigen gerief.
Alles leek me ook heel luid te staan waardoor ik 4 dagen mijn oordoppen bijna niet uit kon doen. Wel vaak goed geluid dus an sich ook hier niet echt over te klagen, ma het viel wel op. Het was, vooral zaterdag, walgelijk heet ma bon, daar kan de organisatie ni aan doen
🤷‍♂️

Soit, bands!! Als ik hier door de reviews ga zie ik heel lovende dingen over bands waar ik niks aan vond maar bon, smaken verschillen dat is leuk :)

Donderdag:
Landmvrks: kei goed! Blijft boeiend, veel energie,… leuke set! Fan!
Beast in Black: zware eurosong vibes en totaal mijn muziek niet. Maar wel sfeer en een goeie zanger!
Soen: kutgeluid waardoor er heel veel verloren ging, jammer!
Terror: veel te warm om te bewegen, en stilstaand is een Terror show toch altijd een pak minder.
Yellowcard: Ik herinner ze mij een pak minder emo, maar dat zal dan eerder aan mijn herinnering gelegen hebben. Ik was snel weg in elk geval.
Orbit Culture: Hier vond ik ook absoluut niks aan. Het is hard en brutaal, maar het boeit niet.
Perturbator: zaaalig! Zwevend en hard. Ik vraag me nog altijd af waarom GMM zulke artiesten boekt ma het was wel echt goed! Aan het twijfelen om ze deze winter te gaan zien in de AB.
Iron Maiden: beste keer sinds 2008 en, op Savatage na, het beste optreden vh weekend. Trip down memory lane! Enorm goeie setlist, Bruce zijn stem veel beter dan vorig jaar en een band die er gewoon nog eens zin in had. Nieuwe drummer is wel wennen, vooral ook omdat hij het tempo van op de plaat, bewust?, aanhoudt ipv te versnellen zoals Niko vaak deed.
Hatebreed: bommekeuh! Blazen voor dood in een oven. Heel toffe afsluiter vd eerste avond.

Vrijdag:
Pro Pain: goed zoals altijd. Blinken uit in degelijkheid, ze verrassen nooit maar stellen ook zelden teleur.
Employed To Serve: leuke ontdekking! Het werkt wel en doet ook geen pijn aan de ogen.
Gloryhammer: iets dat ik nooit op plaat zal spelen maar live, in het juiste gezelschap en met wat pinten uit, áltijd werkt!
Knocked Loose: hype vh moment. Ik snap waarom want het is heel strak. Te veel beatdown voor mij en die stem is vreselijk.
The Ghost Inside: zo veel beter dan 2 jaar terug! Feestje en meebrul momenten a volonté!
Me First & The Gimme Gimmes: Muzikaal geen fuck waard ma dat is ook de bedoeling niet. Feest!
Dethklok: Death metal zoals het hoort! Kei toffe visuals ook! En met The Atomic Clock op drum!!!
Opeth: tijdens het passeren richting Slipknot Akerfeldt horen grunten dus maar naar binnen gegaan! Daarna terug nieuwe zooi dus ook snel terug weg.
Slipknot: paar nummers gezien. Degelijk zoals altijd! Wel helemaal geen leuk nummer als afsluiter imo. De ambiance bij mij helemaal weg gezogen met Scissors.
Behemoth: knappe productie, retestrak gespeeld, goeie sound maar oh zo saaaaai!

Zaterdag:
Sylosis: Een raket! Super goeie band!
Vandenberg: Whitesnake set dus pure nostalgie
Primordial: wa een heersers toch! Stellen nooit teleur imo. Niet het meest zuivere geluid maar toch weeral heel sterk.
Lorna Shore: nu het “oh fuck die kan dat echt” shock effect weg is echt naar de muziek geluisterd en die zit toch ook erg goed. Het is imo net wat te extreem of ik zou er een headliner in zien in de toekomst.
Brutus: kwam voor mij totaal niet tot zijn recht op zo’n immens podium en met een loden zon. Ze leken me zelf ook wat onder de indruk.
Imminence: vioolsolo's tijdens breakdows… de ontdekking vh weekend! Ik ben officieel fan!
Spiritbox: ik had een food dip (zo'n mitrailette is echt veel) en Courtney kreeg me ni terug in form. Ik was deze keer niet mee en vond het zelfs best plattekes.
Korn: waardige headliner! Heel strak ook! Ma ik heb er niks mee op zich
🤷‍♂️

Nine Inch Nails: Trent is een genie! Super goeie set! Enorm mee geamuseerd!!

Zondag:
Massacre: old school death as it should be! Strak en goeie sound.
Power Trip: Het is alsof Riley opnieuw leeft
😅
dikke fun!
Speed: beetje te veel “kijk eens hoe hardcore wij wel niet zijn” en though guy gezeik naar mijn goesting. Jammer want de muziek zat goed.
Heaven Shall Burn: doe die madam de Markus zijn hemdje aan en ge zou gn verschil zien! Hoe strak ook!
Savatage: bleiten als een klein kind, meezingen, knuffelen,… top!!!
😍

Judas Priest: Er zit wat sleet op maar fuck, tis toch nog altijd heel goe! Heel leuke setlist ook!
King Diamond: ik snap de planning hier hoegenaamd niet maar door een vitesse op te schakelen toch nog 2 nummers gehoord en da was toch wel ferm de moeite! Gemiste kans door de programmatie!!
Till: Genoeg volk om zijn spot te verantwoorden ma ik vond er geen fuck aan. Hopelijk tot nooit meer, ma bon die sjans zal ik wel niet hebben.

Leuke maar bloedhete editie met de kleinste vriendengroep sinds 2004 ofzo. Toch nog steeds enorm geamuseerd! Op naar Alcatraz!

Ik ben door omstandigheden niet kunnen gaan en ik ga me dit zelf nooit vergeven als ik lees hoe goed Savatage was.
Hopelijk ooit nog eens... en wie weet samen met Jon. Heb wel gezien dat ze geen "This is the time" gespeeld hebben. Gelukkig maar of mijn verdriet was nog groter geweest.

En €3,5 vo een pint is in deze tijden op zich écht ni overdreven duur…
*€3,8 euro

3,5 euro was in voorverkoop.

Misschien ligt het aan mij, maar 3,8 euro voor een afgelengde pint uit een beker vind ik heel veel geld. Uit principe de vrijdag dan ook maar 25 pinten gedronken.

*€3,8 euro

3,5 euro was in voorverkoop.

Misschien ligt het aan mij, maar 3,8 euro voor een afgelengde pint uit een beker vind ik heel veel geld. Uit principe de vrijdag dan ook maar 25 pinten gedronken.
En die voorverkoop was heel duidelijk aangekondigd en stond 3-4 maand open. Tis niet dat je op een bepaalde dag om 8u smorgens voor u pc moest gaan zitten om 10 pintjes met korting te bestellen na een uur in de wachtrij he...

Al wie gekocht heeft aan €3.8 waren ofwel last minute beslissers, mensen die op het festival zelf nog bij hebben gekocht, of imo gewoon niet zo slim.

Ik vind die €3.5 in een beker al schandalig eerlijk gezegd. Het is nu niet dat de inkom goedkoop is. Iemand een idee van hun cijfers?

Terug
Bovenaan