Hellsdinner

Crew Member
Ik zag dat er nog geen topic was voor zij onder ons die glutenvrij (moeten) leven.
Kan handig zijn voor mensen die er vragen rond hebben, recepten uit te delen, tips te geven.
Of gewoon om te klagen over de reden dat je glutenvrij moet leven.

Zelf heb ik heel mijn leven veel last van gehad van mijn darmen, met gevolgen als: agorafobie, toiletvrees, sociale contacten die verwateren door niet mee op reisjes/uitstappen te kunnen, onzekerheid, paniek aanvallen, mensen die rekening met je moeten houden, ...
Op mijn 19e uitvoerig laten testen bij verschillende dokters/diensten en er uiteindelijk achter gekomen dat ik allergisch ben voor gluten en lactose met als gevolgen IBS (spastische darmen zoals we het int Vlaams noemen).
Als 19 jarige op kot en bij de chiro natuurlijk niet tof om te horen dat je geen bier meer kan drinken maar mijn levenskwaliteit is er toen echt gigantisch op vooruit gegaan, ook bijna 10kg verloren op 3 maanden.

Sindsdien dus zo gluten - lactose vrij mogelijk leven. Ik geef wel toe dat ik nu en dan nog eens een burger/pizza of gewoon een boterham eet als ik weet dat ik de volgende 2 dagen het huis niet moet verlaten maar is toch wel gevaarlijk want als er dan een noodgeval is kan ik eigenlijk niets doen en nu ik een inwonende vriendin heb neem ik dat risico liever niet meer...
Imodium helpt maar is eerder een noodhulpmiddel.
Gewoon gluten en lactose vrij leven blijft het beste voor mij, met alle zorgen en gevolgen van dien.

Dus, deel gerust uw verhalen, vragen, receptjes, producten, restaurant tips etc hier!
 
De Deense Furie is gebonden aan een glutenvrij dieet door Coeliaki (gelukkig niet van die aard dat zelfs sporen van gluten een reactie uitlokt), en dan ook nog vegetarisch. Maakt eten/uit eten gaan iets minder evident, en de rekening in de supermarkt significant duurder. Maar we hebben onze restaurants waar we altijd terecht kunnen, en er zijn gelukkig ook wel redelijk wat goede (en oprecht lekkere) bieren die glutenvrij zijn.
 
De Deense Furie is gebonden aan een glutenvrij dieet door Coeliaki (gelukkig niet van die aard dat zelfs sporen van gluten een reactie uitlokt), en dan ook nog vegetarisch. Maakt eten/uit eten gaan iets minder evident, en de rekening in de supermarkt significant duurder. Maar we hebben onze restaurants waar we altijd terecht kunnen, en er zijn gelukkig ook wel redelijk wat goede (en oprecht lekkere) bieren die glutenvrij zijn.
Klinkt inderdaad bekend. Voor mij zijn sporen van ook geen probleem gelukkig.
Uit eten gaan is inderdaad wat ingewikkelder maar heb het gevoel dat de meeste restaurants er vrij goed mee kunnen omspringen, bij mij is het persoonlijk eerder het gevoel van "niet het specialleke" te willen zijn waardoor ik minder goesting heb om uit te gaan.

Heb je wat tips qua Glutenvrije bieren?
 
Heb je wat tips qua Glutenvrije bieren?
Ik weet dat het Hollandse Bavaria glutenvrij bier heeft.

Ooit in Amsterdam geweest met een koppel waarvan de er iemand glutenvrij wou drinken en toen zei die van dat café, oh nou dan neem je toch gezellig een pilsje van Bavaria.

Welke pils van Bavaria geen idee meer want die hebben er mss wel wat meer.

Maar in veen speciaalzaken (Prik & Tik) heb je ook wel keuze wss uit glutenvrij bier.
 
Super 8 Export is defacto glutenvrij, alsook JungleJoy van Brussels Beer Project

Brunehaut (4 verschillende bieren), Grisette, Mongozo (Italiaans, maar niet verkeerd), Caulier (niet al te wild van),
Mongozo heb ik wel al eens geprobeerd, was niet slecht maar ook niet meer dan dat.
En op de chiro noemden ze het mongolen bier :unsure:. Weg sfeer.
 
  • Support
Waarderingen: 515
Hebben jullie eigenlijk ooit goed/degelijk glutenvrij brood gevonden?
Dat vind ik nog het moeilijkste, dient bijna enkel om te toasten...
Glutenvrije pasta is gelukkig geen probleem, smaak en textuur bijna hetzelfde als normale pasta. Behalve bij de iets dikkere/'hardere' pasta's zoals bijvoorbeeld penne.
 
Ik heb ook al jaren een gluten- en lactose intolerantie. Af en toe (vooral dan tijdens vakanties en in het weekend) eet ik nog eens iets van gluten/ lactose. Buikklachten vallen dan wel mee, ik word er vooral moe van en kan ook wel last hebben van huiduitslag.

Vooral glutenvrij eten vind ik het lastige. Zo'n knapperige pistolet kan je moeilijk vervangen. Een deftig glutenvrij brood heb ik jammer genoeg nog niet gevonden.

Voor pasta vermijd ik ook de glutenvrije versie die veelal van maïs worden gemaakt, aangezien ik dan last krijgen van te veel histamine. Ik gebruik altijd volkoren rijstpasta.
Als ontbijt eet ik havermout met sojayoghurt en fruit.
 
Ik heb ook al jaren een gluten- en lactose intolerantie. Af en toe (vooral dan tijdens vakanties en in het weekend) eet ik nog eens iets van gluten/ lactose. Buikklachten vallen dan wel mee, ik word er vooral moe van en kan ook wel last hebben van huiduitslag.

Vooral glutenvrij eten vind ik het lastige. Zo'n knapperige pistolet kan je moeilijk vervangen. Een deftig glutenvrij brood heb ik jammer genoeg nog niet gevonden.

Voor pasta vermijd ik ook de glutenvrije versie die veelal van maïs worden gemaakt, aangezien ik dan last krijgen van te veel histamine. Ik gebruik altijd volkoren rijstpasta.
Als ontbijt eet ik havermout met sojayoghurt en fruit.
Die moeheid wordt inderdaad onderschat. Kan echt een ferme impact geven.
Huiduitslag heb ik vrijwel nooit, puur maag en darmen...

Vandaag op reis vertrekken en het is de uren voor het vertrek dat ik echt op ga van de zenuwen en stress. "wat als ik perongeluk iets van gluten heb gegeten gisteren en onderweg een "aanval" krijg? " Ookal is me dat nog maar een paar keer gebeurt, laat echt een soort ptsd achter.
 
Terug
Bovenaan