Geothermische warmtepomp

iamhollywood

Well-known member
Heeft iemand van jullie ervaring met geothermische warmtepompen?
Wij overwegen dit als milieuvriendelijk alternatief voor airco maar twijfelen over de performantie. Met de klimaatveranderingen, huidige bouwvoorschriften, grote glaspartijen en zuid-westelijke oriëntatie zou onze woning wel eens kleine oven kunnen worden.

Wat is zoal het gemiddeld elektrisch verbruik van de installatie voor een gemiddeld gezin? Wij voorzien extra zonnepanelen maar vrezen dat dit misschien niet voldoende zal zijn.

Er zal sowieso een haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd, maar voor we deze kost maken hadden we graag al wat meningen verzameld.

Alvast bedankt voor de input!
 
Dat is in mijn ogen puur een ontmoediging van nieuwbouw.

Natuurlijk heeft de overheid liever dat je een oude woning oplapt. Dat verbetert het aantal "goede" woningen meer dan dat er een misschien onnodig nieuwbouw huis wordt bijgezet. Want Belgie zit nog steeds met een overschot aan woningen:
Heel het 21% vs 6% BTW verhaal kan je onder dezelfde noemer wegzetten.

Anderzijds is dit ook deels de reden dat ik nu een gasketel heb natuurlijk.
In ons geval gaat het om de herverkaveling van onze eigendom en van die van een aantal buren. Dus oude bestaande woningen zijn afgebroken en bijkomende percelen zijn gecreëerd op de zelfde bestaande woonruimte. Eigenlijk dus ook opwaardering van oude woningen en geen inname van nieuw gebied. Toch vallen wij gewoon onder nieuwbouw :(
 
In ons geval gaat het om de herverkaveling van onze eigendom en van die van een aantal buren. Dus oude bestaande woningen zijn afgebroken en bijkomende percelen zijn gecreëerd op de zelfde bestaande woonruimte. Eigenlijk dus ook opwaardering van oude woningen en geen inname van nieuw gebied. Toch vallen wij gewoon onder nieuwbouw :(
nieuwe percelen == meer bebouwing == slecht voor de eco-cijfers (waaronder verharding).
Dus sorry, maar da's toch wel principieel anders dan een bestaand huis verbouwen of zelfs herbouwen.
/offtopic
 
Het verbruik is misschien hetzelfde maar de prijs die je betaalt voor je stroom is radicaal anders.
Hoe jij dit los wil zien van de kosten van de warmtepomp is mij toch een raadsel.
Om verschillende verwarmingsmethoden te vergelijken moet je toch altijd met dezelfde (vergelijkbare) marktprijs van energie werken.

Als we nu beiden met exact dezelfde dieselwagen van 25K rijden, met een verbruik van 10l/100km, jij tankt in de buurt aan de gemiddelde brandstofprijs van 1,25 EUR/l, en ik brouw mijn eigen biodiesel en kan tanken @0,50 EUR/l.
100.000Km kost jou aan brandstof 12.500 EUR en mij 5.000 EUR...

Welke dieselwagen is dan het zuinigst? Toch beide identiek, 10l/100km.

Als je dan gaat vergelijken met een benzine versie van 15K en een verbruik van 12,5l/100km aan een gemiddelde prijs van 1,5 EUR zit je aan 18.750 EUR voor die 100.000km.

Aanschaf +100k km brandstof kost jou 37,5K (25k aankoop + 12,5K verbruik). Mij kost dat 30K (25K + 5K). De benzine versie kost 33,75K

De totale kostprijs van 30k is uiteraard het voordeligste, maar als je initieel louter de benzine met een diesel moet vergelijken vergelijk je toch ook met de "gewone brandstofprijs" waardoor benzine in principe het goedkoopste is....

Wil ik de goedkoopste auto had ik gewoon de benzine moeten nemen.
Wil ik de goedkoopste totaaloplossing dan maak ik mijn biodiesel, hiermee "verdien" ik 7,5K waarmee ik de 3,75K meerprijs van mijn diesel compenseer en 3,75K extra voordeel heb.
Ontploft je biodieselbrouwketel, dan kan je de meerprijs van de diesel nooit terugverdienen.
Is het nu het feit dat je voor de diesel gekozen hebt de oorzaak van deze "hogere kostprijs"? Nee, dat wist je namelijk bij aanvang al. Het ontploffen van uw biodieselinstallatie is hiervan de oorzaak, hier verlies je 7,5K en jij kan de oorspronkelijke meerprijs nergens meer recuperen. Het is niet dat de diesel nu plots 3,75K duurder is geworden.

Ik heb identiek dezelfde berekening gemaakt met mijn WP en zie dit dus los van mijn PV. WP was duurder en daar was ik mij ten volle van bewust. Ik zou dat verschil recuperen met mijn opbrengst van mijn eigen PV voor deze WP. Ook voor mij valt dit nu in het water, maar het afschaffen van de terugdraaiende teller maakt mijn warmtepomp niet goedkoper/duurder t.o.v. een gasketel, maar kelderd wel mijn (voorziene) terugverdienmodel van de PV.

In mijn situatie zou ik nu nog steeds voor een WP gaan, de meerprijs was mij gekend en dit is me het extra comfort waard. Zou ik nog een PV installatie geplaatst hebben in 2019 en 2020? Met alles was ik nu weet waarschijnlijk niet, ik had gewoon het verbruik van het net betaald.

Maar als , zoals Avi aangaf, de hele berekening is gemaakt op basis van de terugdraaiende teller vind ik dit een fout uitgangspunt bij het bepalen of je voor een WP gaat of niet. De terugdraaiende teller gebruikte ik enkel als uitgangspunt om te bepalen om al dan niet PV te plaatsen, de beslissing WP was daarvoor al genomen.
 
Snap ik, en met premies kan het inderdaad ongeveer gelijk gaan uitkomen in the long run. Zonder denk ik never ever.
Ik kan ook onmogelijk inschatten wat het eigenverbruik met warmtepomp is, bvb, wat ergens wel enkele 100'en euro kan vercshillen in de plus of min.
Als je geothermisch gaat betekent dat vlot een meerprijs van 15-20k euro over een equivalente gasketel (in ons nieuwbouwgeval wat dat eerder 20k of zelfs meer). Tegen 0.06 euro de kWh gas is dat 250-333 MWh. Da's gemakkelijk 10-20 jaar aan gas. Zeker in een geisoleerde nieuwbouwwoning waar ik nooit geloof dat ik meer dan 15.000 kWh nodig heb per jaar (wederom, geen idee van hoeveel wel juist).

Afhankelijk van welk rendementscijfer je bekijkt is het rendement van een condenserende gasketel net geen 110%. Degene die ik ga zetten heeft op papier een rendement Hs van 99.3% (of een Hi van 110.2%). Veel verschil gaat dat niet maken dus op het geheel, welk getal je ook neemt.
De extra opbrengst komt effectief van het "condenseren" (feitelijk het recupereren van de warmte in bvb de rookgassen, en dit kan efficient als je bijvoorbeeld lage temperatuur vloerverwarming hebt).
Wat dat in de werkelijkheid weer geeft is mij ook nog een raadsel 😅
Als je enkel naar kost/verbruik kijkt zal je inderdad zonder premies zelden/nooit voordeliger uitkomen. Er is een reden dat de premies gegeven worden natuurlijk, en dat is niet omdat deze investering zich al op 5 jaar zelf terugverdient e;)

Werkelijk verbruik heb ik ook geen exact beeld van, maar meerprijs geo WP t.o.v. gasketel was in onze situatie bij benadering 10-11k (incl 6%BTW) Enkel gasketel (dus zonder vvw) kwam op een 5K, geo WP was een 16K (boring 6k, WP 9K + 1K voor de passieve koeling)
 
Wat een kleurrijke maar compleet van de pot gerukte vergelijking.
Je vergeet in je "eerlijke" vergelijking precies ook dat je biodieselinstallatie ook geld kost.
En dat om te vergelijken met een warmtepomp en PV panelen je ook geen biodieseltank hebt om de productie op te slaan.

Je autocijfers komen ook niet overeen met de prijzen van gas of elektriciteit, noch de prijsverschillen tussen de installaties.

Jij hebt duidelijk een ecologische keuze gemaakt voor de warmtepomp, wat prima is.
Maar kom dan niet af met een betoog over ontploffende gratis biodieselinstallaties om te argumenteren dat je PV panelen niet mag meerekenen in de economische realiteit van een verwarmingsinstallatie.
 
Ik vraag me eigenlijk af waarom al die premies enkel van toepassing zijn op bestaande woningen.

Wij staan ook voor een nieuwbouw in een nieuwe verkaveling zonder aansluiting op het gasnet. Als ik dan zie dat er voor een bestaande woning bij de plaatsing van een geotheremische warmtepomp €4800 x2 kan worden gerecupereerd, dan stoot dat toch tegen de borst. Ze dwingen u bijna om een gastank in de grond te steken.

Bij nieuwbouw zit de 'premie' in het E-peil. Voor bouwjaar 2018 was dat vrijstelling KI voor 5 jaar (7k euro) indien E-peil onder 20. Zonder WP (geothermie of L/W) moeilijk te halen.
 
Om verschillende verwarmingsmethoden te vergelijken moet je toch altijd met dezelfde (vergelijkbare) marktprijs van energie werken.

Als we nu beiden met exact dezelfde dieselwagen van 25K rijden, met een verbruik van 10l/100km, jij tankt in de buurt aan de gemiddelde brandstofprijs van 1,25 EUR/l, en ik brouw mijn eigen biodiesel en kan tanken @0,50 EUR/l.
100.000Km kost jou aan brandstof 12.500 EUR en mij 5.000 EUR...

Welke dieselwagen is dan het zuinigst? Toch beide identiek, 10l/100km.

Als je dan gaat vergelijken met een benzine versie van 15K en een verbruik van 12,5l/100km aan een gemiddelde prijs van 1,5 EUR zit je aan 18.750 EUR voor die 100.000km.

Aanschaf +100k km brandstof kost jou 37,5K (25k aankoop + 12,5K verbruik). Mij kost dat 30K (25K + 5K). De benzine versie kost 33,75K

De totale kostprijs van 30k is uiteraard het voordeligste, maar als je initieel louter de benzine met een diesel moet vergelijken vergelijk je toch ook met de "gewone brandstofprijs" waardoor benzine in principe het goedkoopste is....

Wil ik de goedkoopste auto had ik gewoon de benzine moeten nemen.
Wil ik de goedkoopste totaaloplossing dan maak ik mijn biodiesel, hiermee "verdien" ik 7,5K waarmee ik de 3,75K meerprijs van mijn diesel compenseer en 3,75K extra voordeel heb.
Ontploft je biodieselbrouwketel, dan kan je de meerprijs van de diesel nooit terugverdienen.
Is het nu het feit dat je voor de diesel gekozen hebt de oorzaak van deze "hogere kostprijs"? Nee, dat wist je namelijk bij aanvang al. Het ontploffen van uw biodieselinstallatie is hiervan de oorzaak, hier verlies je 7,5K en jij kan de oorspronkelijke meerprijs nergens meer recuperen. Het is niet dat de diesel nu plots 3,75K duurder is geworden.

Ik heb identiek dezelfde berekening gemaakt met mijn WP en zie dit dus los van mijn PV. WP was duurder en daar was ik mij ten volle van bewust. Ik zou dat verschil recuperen met mijn opbrengst van mijn eigen PV voor deze WP. Ook voor mij valt dit nu in het water, maar het afschaffen van de terugdraaiende teller maakt mijn warmtepomp niet goedkoper/duurder t.o.v. een gasketel, maar kelderd wel mijn (voorziene) terugverdienmodel van de PV.

In mijn situatie zou ik nu nog steeds voor een WP gaan, de meerprijs was mij gekend en dit is me het extra comfort waard. Zou ik nog een PV installatie geplaatst hebben in 2019 en 2020? Met alles was ik nu weet waarschijnlijk niet, ik had gewoon het verbruik van het net betaald.

Maar als , zoals Avi aangaf, de hele berekening is gemaakt op basis van de terugdraaiende teller vind ik dit een fout uitgangspunt bij het bepalen of je voor een WP gaat of niet. De terugdraaiende teller gebruikte ik enkel als uitgangspunt om te bepalen om al dan niet PV te plaatsen, de beslissing WP was daarvoor al genomen.
Graag @-taggen als je mij aanhaalt in een derde post :)


Je hebt er veel werk in gestoken maar je vergelijking is eigenlijk totaal niet relevant hier. Je houdt geen rekening met bepaalde bijkomende kosten in je berekening en het concept van de terugdraaiende teller kan je er ook niet in verwerken. Elke vergelijking met een WP is dus onmogelijk.

Mijn geval is redelijk simpel. Ik moest sowieso zonnepanelen plaatsen op een nieuwbouw. Met 15 jaar terugdraaiende teller ging ons huis virtueel nul-verbruik hebben op jaarbasis en betaalden we dus enkel prosumententaks. Nu zullen we dus effectief betalen voor de stroom die we in de winter, tijdens het stookseizoen, van het net halen. Terwijl krijgen we peanuts voor de kWh die we in de zomer op het net zetten.
Op het einde van de rit zal ik dus effectief 15 jaar een pak meer aan elektriciteit betaald hebben als voordien gepland.

Je kan dat dan fout noemen. Ik noem dat een (destijds) compleet logische redenering.
 
Zonder WP (geothermie of L/W) moeilijk te halen.
Dat is niet waar. E20 haal je met gemak* met een gasketel (combiketel ipv aparte boiler geeft je nog eens 5 punten cadeau).
In principe als al de rest in orde blijkt na metingen e.d. zouden we genoeg hebben aan 4.32 kWp zonnepanelen. Maar voor de zekerheid (en esthetiek van het dak, en opbrengst op lange termijn) maar 5.6 kWp genomen. Dan zitten we zonder die 5 punten combiketel cadeau rond de E16, met een huis verre van ideaal qua vorm en zeker geen passiefhuis isolatie (S29-30, open bebouwing wel).

*gezien een bijna-lage energie BEN woning.
 
Graag @-taggen als je mij aanhaalt in een derde post :)


Je hebt er veel werk in gestoken maar je vergelijking is eigenlijk totaal niet relevant hier. Je houdt geen rekening met bepaalde bijkomende kosten in je berekening en het concept van de terugdraaiende teller kan je er ook niet in verwerken. Elke vergelijking met een WP is dus onmogelijk.

Mijn geval is redelijk simpel. Ik moest sowieso zonnepanelen plaatsen op een nieuwbouw. Met 15 jaar terugdraaiende teller ging ons huis virtueel nul-verbruik hebben op jaarbasis en betaalden we dus enkel prosumententaks. Nu zullen we dus effectief betalen voor de stroom die we in de winter, tijdens het stookseizoen, van het net halen. Terwijl krijgen we peanuts voor de kWh die we in de zomer op het net zetten.
Op het einde van de rit zal ik dus effectief 15 jaar een pak meer aan elektriciteit betaald hebben als voordien gepland.

Je kan dat dan fout noemen. Ik noem dat een (destijds) compleet logische redenering.
Uiteraard is mijn vergelijking niet relevant in dit topic maar enkel een voorbeeld om aan te tonen dat je met verschillende parameters de uitkomst kan bekomen welke je zelf wil. En als je twee zaken wil vergelijken moet je m.i. wel met dezelfde parameters werken en dus een vergelijkbare prijs voor de energie opnemen.

Ik zit in hetzelfde bootje hoor, dus ken de situatie maar al te goed en zal hier ook meer betalen dan gepland.

En verder noem ik je redenering ook helemaal niet fout, ik heb namelijk exact hetzelfde gedaan met dezelfde parameters van destijds. Enige verschil is denk ik het uitgangspunt waarbij jij mogelijks voor een WP gekozen hebt in combinatie met de PV omdat dit destijds in jullie situatie (op lange termijn) de meest voordelige optie was.
Ik heb in eerste instantie voor een WP gekozen voor het comfort en later gekozen om PV te plaatsen om het electriciteitsverbruik op te vangen.

Een ecologische keuze heb ik een WP in combinatie met PV trouwens nooit gevonden, eerder het omgekeerde. het principe om in de zomer met PV veel te veel electriciteit produceren, om deze in de winter "gratis" terug te krijgen van de kerncentrales of buitenlandse kolencentrales heb ik nooit begrepen.
 
nieuwe percelen == meer bebouwing == slecht voor de eco-cijfers (waaronder verharding).
Dus sorry, maar da's toch wel principieel anders dan een bestaand huis verbouwen of zelfs herbouwen.
/offtopic
Je hebt een punt, maar toch enkele kanttekeningen:
- Er wordt geen nieuw gebied ingenomen, slechts betere benutting van bestaand woongebied. En zowiezo zijn de verkavelingsvoorwaarden qua verharding een stuk strenger dan wat er voordien was.
- Er zijn verschillende oude energieverlindende woningen verwijderd. In de plaats komen er (inderdaad meer) nieuwe woningen die aan de hoogste standaarden zullen beantwoorden.
- Voor de overheid is dit financieel gezien een beter situatie, want enkele oude woningen met laag KI worden vervangen door meerder woningen met hoger KI, dit terwijl de infrastructuurwerken volledig door ons bekostigd worden. Dus het kost hen letterlijk niets.
- De mensen die er zullen wonen moeten toch érgens wonen. Dan zou ik als overheid toch stimuleren dat ze woningen betrekken die aan de moderne standaarden voldoen, ook al is het in dit geval geen 1 op 1 upgrade van een oude woning.
 
Bij nieuwbouw zit de 'premie' in het E-peil. Voor bouwjaar 2018 was dat vrijstelling KI voor 5 jaar (7k euro) indien E-peil onder 20. Zonder WP (geothermie of L/W) moeilijk te halen.

Dat is niet waar. E20 haal je met gemak* met een gasketel (combiketel ipv aparte boiler geeft je nog eens 5 punten cadeau).
In principe als al de rest in orde blijkt na metingen e.d. zouden we genoeg hebben aan 4.32 kWp zonnepanelen. Maar voor de zekerheid (en esthetiek van het dak, en opbrengst op lange termijn) maar 5.6 kWp genomen. Dan zitten we zonder die 5 punten combiketel cadeau rond de E16, met een huis verre van ideaal qua vorm en zeker geen passiefhuis isolatie (S29-30, open bebouwing wel).

*gezien een bijna-lage energie BEN woning.
En eigenlijk is het dus spijtig dat er zo'n gaten ontstaan waardoor de motivatie van je keuze vooral financieel is en niet het milieu (wat toch eigenlijk de oorspronkelijke insteek is van al die nieuwe wetgevingen).
 
En eigenlijk is het dus spijtig dat er zo'n gaten ontstaan waardoor de motivatie van je keuze vooral financieel is en niet het milieu (wat toch eigenlijk de oorspronkelijke insteek is van al die nieuwe wetgevingen).
Zeker en vast. De energiekost van de gebruikte bouwmaterialen bijvoorbeeld wordt nergens in rekening gebracht.

Anderzijds zijn het niet zozeer "gaten" als dat het gewoon droge parametrisaties zijn; een warmtepomp met zonnepanelen en batterij noch een gasketel zijn ecologische oplossingen.
De zonnepanelen verslijten, zijn moeilijk recycleerbaar en batterijen, wel don't get me started...
Deze dingen verschuiven altijd de uitstoot of andere milieuoverlast verder weg van huis*:
verwarmen met hout in de open haard > verwarmen met kolen > pellets en consoorten >** gasketel > productie van energieproducerende/bewarende dingen als PV/batterij/...

De enige ecologische oplossing die ik zie is een grote zonneboiler en gigantisch buffervat.
En dan heb je niet eens de garantie dat je niet zonder warm water zal vallen tijdens een natte, koude herfst of wintermaand.
Wie wil die ruimte trouwens opofferen tegenwoordig als een kubieke meter woonruimte al zo duur uitvalt?

*totdat je gebroken koelvloeistofleiding je tuin om zeep helpt
**geen idee hoe pellets zich verhouden aan gas qua lokale uitstoot, maar lijkt me dat gas een hogere energie/gram CO2/NOx heeft?)
 
Welk comfort heb jij meer met een WP die je niet kon bekomen met een gasketel ?
Passieve koeling.
Geen periodiek onderhoud (kosten, thuis zijn,...)
Buffervoorraad warm water, dus hoger volume. Kan je met gasketel ook bekomen met afzonderlijke boiler en extra kosten, maar was bij ons in het gasalternatief niet voorzien. In vorige woning hadden we ook gewoon warm water via gasketel/doorstromer en indien iemand anders dan warm water neemt terwijl jij onder douche staat heb je even "frisser" water omdat doorstromer niet altijd 2 tappunten kan voeden. Uiteraard maar klein beetje comfortabeler en komt niet zo vaak voor, maar dit was bij WP geen issue, en bij gasketel een extra kost(die o.i. niet opwoog tegen het voordeel). Dus extra beetje comfort.

Edit: ook geen schouw nodig wat ons, enkel tijdens de bouw/planning wat meer opties gaf i.v.m. plaatsing.
 
Laatst bewerkt:
Passieve koeling.
Geen periodiek onderhoud (kosten, thuis zijn,...)
Buffervoorraad warm water, dus hoger volume. Kan je met gasketel ook bekomen met afzonderlijke boiler en extra kosten, maar was bij ons in het gasalternatief niet voorzien. In vorige woning hadden we ook gewoon warm water via gasketel/doorstromer en indien iemand anders dan warm water neemt terwijl jij onder douche staat heb je even "frisser" water omdat doorstromer niet altijd 2 tappunten kan voeden. Uiteraard maar klein beetje comfortabeler en komt niet zo vaak voor, maar dit was bij WP geen issue, en bij gasketel een extra kost(die o.i. niet opwoog tegen het voordeel). Dus extra beetje comfort.

Edit: ook geen schouw nodig wat ons, enkel tijdens de bouw/planning wat meer opties gaf i.v.m. plaatsing.
Kijk, daar kun je een punt mee hebben, en ik heb daar toen ook over nagedacht. Waarna ik de volgende afweging heb gemaakt:

1) gasketel
2) L/W warmtepomp
3) geothermische warmtepomp

gasketel : kostprijs met doorstromer was 1500€ geïnstalleerd.
L/W warmtepomp was variërend tussen 9500 - 13000€.
Geothwarmtepomp : 20k - 25k
Dat zijn de prijzen toen ik in 2016 - 2017 aan het rondkijken was.

De goedkoopste L/W warmtepomp was eentje met een combiboiler geïntegreerd in de warmtepomp. De eerstvolgende versie zonder dat was 500€ duurder. Voor de rest was er niet veel verschil tussen die 2. Die gasketel van 1500€ was een doorstromer versie (goedkoopste van de goedkoopste want inclusief bij de SOD formule) - maar een boilervat daarbij zetten is echt geen probleem als dat helpt voor uw comfort.
De keuze tussen deze 2 opties biedt dan ook als extra voordeel enkel het punt dat er geen periodiek onderhoud verplicht is. Wat niet wil zeggen dat het niet gewenst is. Wat ik in mijn vergelijking destijds heb meegenomen net zoals het feit dat ik geen intro moest voorzien. Maar dan draaide ik enkel break even door de crutch van de terugdraaiende teller op zijn levenstermijn (15j) - wel dat en het feit dat ik gas niet moest laten binnenbrengen wat mij 1000€ minder koste dan mijn buren. Wat, die terugdraaiende teller dus, nu niet meer het geval is.

Als we dan spreken over de geothermische, dan spreken we over NOG eens een verschil van 10.000€. Daar kan ik al zeer veel energie of een nieuwe installatie mee kopen hé. Alhoewel dat ik hier gelezen had dat iemand zijn geothermische voor 16k had laten voorzien en als je een premie van 9k krijgt dat dat verschil dan al enorm wordt dichtgereden. Maar ik en jij leken toch te spreken vanuit het principe dat die premie of dat voordeel er niet is noch was.

Nu in betrekking tot de schouw, dat lijkt mij tegenwoordig echt geen probleem omdat elke deftige firma tegenwoordig wel ergens een schacht voorziet tussen de verschillende verdiepingen waarin die dan :
1) elektriciteit
2) ventilatieleidingen
3) sanitair leidingen
4)... in dit geval de schouwleiding.
Gewoon al puur voor het gemak in de toekomst is dat iets wat je standaard moet voorzien. Dus voor mij valt die reden als comfort dan ook al gewoon weg eigenlijk.

En dan schiet in uw uitleg dan zoals ik het zie de passieve koeling over. Een koeling waar ik persoonlijk toen ik de keuze heb moeten maken, geen expliciete ervaring mee had buiten koelingsplafonds waar dit super werkt - maar dat toepassen in een woning is niet echt goedkoop of standaard. En ook nergens echt mensen kende (online) waar ze onverdeeld positief erover waren bij de vloerversie. Bij de L/W versie waren ze er eerder onverdeeld negatief over, wegens de beperkte capaciteit dat dit had.

Dus als koeling voor u dan ook een enorm voordeel is, dan bekeek ik het vanuit een andere richting, met name dat als ik dit geïntegreerd heb in mijn toestel van de verwarming, dat als 1 toestel uitvalt, ik het voor de andere functionaliteit ook niet kan gebruiken. En dat leek mij dan persoonlijk een nadeel.
Om die reden heb ik uiteindelijk naast een L/W warmtepomp (grmbl, grmbl, grmbl) een L/L warmtepomp voorzien om te koelen.
Rekening houdende met het beperkt aantal draaiuren, gaat dat vlot 20j mee in onze omgeving. En persoonlijk vind ik het comfort van een echte airco toch beter dan de versie met koelplafonds. Uiteindelijk koste het mij 3500€ voor mijn woning te voorzien van deze airco's.

Dus een gasketel met een airco geeft dan minimaal hetzelfde comfort als de geothermische. En realistisch gezien voor de helft van de prijs van de geothermische optie. Natuurlijk onder voorwaarde dat je geen premie kunt krijgen en een normale evolutie van de gasprijzen.

In het geval dat je de premie van 9k+ kunt krijgen dan helt het meer over naar de geothermische oplossing, op voorwaarde dat je voorzieningen hebt om de zonnewarmte buiten te houden en bij laagtemperatuur verwarming.

Het laatste zeg ik enkel omdat ik met zekerheid kan stellen dat een airco met zijn 2 vingers in de neus de temperatuur kan garanderen zonder die voorzieningen. Terwijl ik dat niet weet voor de geothermische.
 
Laatst bewerkt:
Passieve koeling.
Geen periodiek onderhoud (kosten, thuis zijn,...)
Buffervoorraad warm water, dus hoger volume. Kan je met gasketel ook bekomen met afzonderlijke boiler en extra kosten, maar was bij ons in het gasalternatief niet voorzien. In vorige woning hadden we ook gewoon warm water via gasketel/doorstromer en indien iemand anders dan warm water neemt terwijl jij onder douche staat heb je even "frisser" water omdat doorstromer niet altijd 2 tappunten kan voeden. Uiteraard maar klein beetje comfortabeler en komt niet zo vaak voor, maar dit was bij WP geen issue, en bij gasketel een extra kost(die o.i. niet opwoog tegen het voordeel). Dus extra beetje comfort.

Edit: ook geen schouw nodig wat ons, enkel tijdens de bouw/planning wat meer opties gaf i.v.m. plaatsing.
Mijn ketel heeft gewoon intern boilervat, pakt ietsje meer plaats in tov doorstromer maar is nog altijd veel kleiner dan een warmtepomp (dat is al snel 2m terwijl bij mij er nog vanalles onder kan)
 
Dat is niet waar. E20 haal je met gemak* met een gasketel (combiketel ipv aparte boiler geeft je nog eens 5 punten cadeau).
In principe als al de rest in orde blijkt na metingen e.d. zouden we genoeg hebben aan 4.32 kWp zonnepanelen. Maar voor de zekerheid (en esthetiek van het dak, en opbrengst op lange termijn) maar 5.6 kWp genomen. Dan zitten we zonder die 5 punten combiketel cadeau rond de E16, met een huis verre van ideaal qua vorm en zeker geen passiefhuis isolatie (S29-30, open bebouwing wel).

*gezien een bijna-lage energie BEN woning.
 
Terug
Bovenaan