Geothermische warmtepomp

iamhollywood

Well-known member
Heeft iemand van jullie ervaring met geothermische warmtepompen?
Wij overwegen dit als milieuvriendelijk alternatief voor airco maar twijfelen over de performantie. Met de klimaatveranderingen, huidige bouwvoorschriften, grote glaspartijen en zuid-westelijke oriëntatie zou onze woning wel eens kleine oven kunnen worden.

Wat is zoal het gemiddeld elektrisch verbruik van de installatie voor een gemiddeld gezin? Wij voorzien extra zonnepanelen maar vrezen dat dit misschien niet voldoende zal zijn.

Er zal sowieso een haalbaarheidsstudie worden uitgevoerd, maar voor we deze kost maken hadden we graag al wat meningen verzameld.

Alvast bedankt voor de input!
 
Grote meerkost tegenover gewone lucht water warmtepomp, plus meer kans op breuk. Lek in dat circuit bijvoorbeeld, of zelfs mogelijk om een boring kapot te maken door teveel warmte te onttrekken.
 
Grote meerkost tegenover gewone lucht water warmtepomp, plus meer kans op breuk. Lek in dat circuit bijvoorbeeld, of zelfs mogelijk om een boring kapot te maken door teveel warmte te onttrekken.
Ik weet nu niet wat het in huisinstallaties geeft maar in de grotere projecten doen wij studies naar hoeveel warmte je onttrekt (dus koude injecteert) en vice versa in de zomer hoeveel koelte je uit de grond haalt en dus warmte injecteert.
Als hier een te groot verschil opzit kan je jaarlijks je bodem opwarmen /afkoelen met een half graadje tot een graad waardoor je rendement verzwakt. (vooral het geval in weinig waterdoorlatende gronden). Moest je ervoor gaan zou ik zeker opteren om ook koeling in je woning te voorzien.
Qua performantie is het natuurlijk een pakje beter dan een luchtwater wp aangezien je primaire temperatuur redelijk constant is (10-14°C) in de winter. Maar de kost is echt niet te onderschatten. Ik ben er vrij zeker van dat je de investeringskost er niet gaat uithalen.

Lekken heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt maar in grotere installaties is dit minder van belang. Als je 350 boringen :crazy: hebt dan is eentje minder niet zo erg.
 
Ik heb ook alle opties overwogen, waaronder geothermische WP en lucht/water WP. We gaan uiteindelijk voor een doorstromer of boiler op gas + airco. Enerzijds omdat het in ons geval economisch het interessantst is (op dit moment), anderzijds voor het comfort.
 
Wij hebben een geothermische warmtepomp en ik zou het absoluut niet aanraden als er andere doenbare alternatieven bestaan.

Benieuwd naar je ervaringen, kun je dit wat meer duiden?

Puur technisch gezien is een geothermische warmtepomp een heel mooie technologie en superieur aan zijn broertjes op lucht natuurlijk. Ik ken geen cijfers maar het kan toch ook niet anders dat je veel minder elektriciteit verbruikt met een geothermische WP?

Blijkbaar zouden in een straat waar geen gas ligt de subsidies voor geothermie verdubbelen (wegens gebrek aan alternatief).
 
Blijkbaar zouden in een straat waar geen gas ligt de subsidies voor geothermie verdubbelen (wegens gebrek aan alternatief).
Wijkverwarming is een alternatief. Moet natuurlijk wel door de projectontwikkelaar voorzien worden, anders kan dat gewoonweg niet. Welke bron er dan wordt gebruikt staat volgens mij vrij (gewoon gas? of propaan, zonnewarmte, geothermie).
Hierbij heb je ook een groot schaalvoordeel dat je bij "ieder zijn eigen warmtepomp" gewoonweg niet kan halen.

Wordt volgens mij veel te weinig toegepast zo'n dingen op wijkniveau.
 
Rendementsverschil tussen L/W en geo verkleint ook ieder jaar.

Waar worden de rendementswinsten geboekt dan?

Maar de harde basis van een L/W warmtepomp blijft bij mij toch een energetische contradictio:
- In de winter moet uw warmtepomp uit de koude buitenlucht zijn warmte halen. En bovendien: hoe kouder buiten, hoe meer verwarming je nodig hebt maar hoe minder omgevingswarmte er ook beschikbaar is om het huis op te warmen. Uw COP stuikt in elkaar.
- In de zomer net omgekeerd.
Ok, je mag dan nog uw proces met een paar procenten efficiënter maken, maar in de basis blijft het toch wat wringen imo.

Dan is de technologie van geothermie toch veel compatibeler voor de toepassing?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dako
Ik ga voor geothermie, op 20j met subsidie is dit de goedkoopste en meest groene oplossing.
Lucht-water warmtepomp is na 15-20j kapot, geothermische warmtepomp kan 40j+ meegaan.
Rendement verschil is nog altijd het grootst in de winter, net wanneer je je huis moet opwarmen.
Geen nood meer aan airco, als je voldoende zonnewering hebt (rolluiken op domotica, screens zijn ook kapot na 15j), je hebt passieve koeling.
Dit is voldoende indien je ook een ventillatiesysteem D hebt met warmtewisselaar, eventueel hier nog airco mogelijkheden.
Gas gaat snel duurder worden, elektriciteit eens thuisbatterijen alomtegenwoordig zijn, goedkoper.
 
Ter referentie verbruik 10kWh/j aan verwarming:

Warmtepompen:
Soort warmtepompGemiddelde prijs - premieType warmtepompGemiddelde SPFPrijs per SPF + 20j stroomverbruikkwh stroomverbruikstroomprijs per jaar aan 27c/kwh
(incl. btw en plaatsing)
Water-water warmtepomp€7.500,00Water/water warmtepomp3,9€15.769,232564,102564€692,31
€6.000,00Horizontaal bodem/water warmtepomp4€15.000,002500€675,00
Grond-water warmtepomp€10.400,00Verticale bodem/water warmtepomp4,7€13.702,132127,659574€574,47
DX/water warmtepomp3,2€16.875,003125€843,75
Lucht-water warmtepomp€9.250,00Lucht/water warmtepomp2,8€22.589,293571,428571€964,29
 
Laatst bewerkt:
Zijn die cijfers recent tronux ?

Aangezien ik een lucht water warmtepomp heb en mijn SPF (dus mijn volledig verbruik en mijn gegenereerde warmte zit ik aan 3.6. En ik heb niet de recentste L/W warmtepomp waar die efficiëntie nog iets verhoogd is). De mijne is 5j oud.

Of gooi je met deze cijfers de slechte warmtepompen samen met de goede ?
Hiernaast lijkt het mij dat je zowel een vergelijking zou moeten maken zonder de premie als MET de premie. Aangezien niet iedereen deze premie kan krijgen (uw gebouw moet aangesloten zitten op het elektrisch net gedurende een bepaalde termijn) en deze premie is ook niet gelijk voor elkeen (indien je een bestaande verwarming hebt die vroeger exclusief nachtverbruik deed dan kreeg je namelijk nu al een verdubbeling van dat bedrag).

Nu indien de aanschafprijs tussen een L/W en een G/W inclusief de boring 1000€ scheelt zou ik persoonlijk ook wel de boring versie nemen. In mijn geval was dit verschil 11.000€.
 
De boring lijkt mij niet in de prijs te zitten eerlijk gezegd. Die was in mijn geval geraamd op een 9k (ongeveer een jaar geleden), met voorbehoud van toenmalige Coronavertragingen, want ineens wilde iedereen een put boren om een of andere reden.
 
Hier ook sinds 2 jaar een geothermische WP. Betreft een zware verbouwing, geisoleerd als nieuwbouw.

Financieel: niet onmiddellijk de beste keuze. Gas was qua verwarming goedkoper, en we hebben nu nog een gasmeter (kachel voor de sfeer). zelfs na subsidie (krijg/kreeg je enkel bij verbouwing) was dit qua terugverdientijd redelijk lang t.o.v. gasketen of L/W WP. Natuurlijk bestaat een deel van de prijs uit de boring en indien je WP of Gasketel na 15-20? jaar versleten is kan de boring in principe nog wel lang mee. Ook de (toenmalige) regeling met terugdraaiende meter voor zonnepalen speelde

Ecologisch: Gas lijkt mij geen "eeuwig" leven meer gegeven. Door verplichtingen/prijsstijgingen/... zal m.i. verwarming met gas worden ontmoedigd. Met electriciteit zit je nog wat safe (alhoewel de bevoorraading ook weer een andere discussie is). Elektriciteit met zonnepalene opwekken in de zomer was "ecologish" dan wel weer een ramp aangezien je "deze electriciteit" in principe in de winter kon gebruiken, terwijl deze in werkelijkheid mogelijks van een duitse steenkoolcentrale werd geimporteerd.

Comfort: De reden waarom wij hiervoor toch gekozen hebben en zalig. Geen omkijken naar, steeds een constante temperatuur binnen. Zelfs in de hittegolf vorig jaar werd het nooit meer dan 23 graden met de passieve koeling. "Warmte" was dan ook nog van de raam op het noorden zonder screens waar s'avonds de zon op staat.

Conculsie: duurste investering/oplossing, maar ik zou er onmiddellijk terug voor kiezen indien dit de kostprijs (aanschaf/installatie) haalbaar is
 
Hebben jullie passieve koeling via vloerverwarming? Want bij schoonfamilie die dit heeft vond ik dit persoonlijk alles behalve prettig aanvoelen tijdens de warme dagen, vloer was vochtig en klef en binnen was het wel koeler maar was het nogal ' drukkend'
 
Hebben jullie passieve koeling via vloerverwarming? Want bij schoonfamilie die dit heeft vond ik dit persoonlijk alles behalve prettig aanvoelen tijdens de warme dagen, vloer was vochtig en klef en binnen was het wel koeler maar was het nogal ' drukkend'
Mij lijkt dat als er condensatie optreedt op de vloer de koeling ofwel te koud staat, ofwel is het gewoon te vochtig binnen. Deze twee dingen zijn natuurlijk met elkaar verbonden door de wetten van de fyscia.

Is dit met ventilatie D of niet? Hoewel ik betwijfel of een systeem D effectief ook drogere lucht produceert op vochtige zomerdagen...
 
Mij lijkt dat als er condensatie optreedt op de vloer de koeling ofwel te koud staat, ofwel is het gewoon te vochtig binnen. Deze twee dingen zijn natuurlijk met elkaar verbonden door de wetten van de fyscia.

Is dit met ventilatie D of niet? Hoewel ik betwijfel of een systeem D effectief ook drogere lucht produceert op vochtige zomerdagen...
Is inderdaad ook met ventilatie d.

Is (voor mij) geen aangenaam binnenklimaat, maar zal je wel aan wennen.
 
Terug
Bovenaan