ÉÉN Geld gezocht

Je bent van regio Aalst dacht ik hé:
  • VAM (Van Marcke) / Faq - online is 9/10 goedkoper maar bij hen wel makkelijk en je kan ook advies vragen - soms handig
  • DB Elektro - vroeger veel gekocht voor verbouwing, alles voor elektriciteit etc., ook Rexel heeft veel
  • De Doncker bouwmaterialen (Ninove / Affligem) / De Smet bouwmaterialen (Asse wel) / Bosmans in Moorsel / De Witte in Wetteren heeft ook sterke prijzen
  • Voor alles wat daken, aflopen etc. Van Biezen Everaert in Opwijk
  • Voor alles wat beton / chape / tuin aangaat: Van De Velde Beton in Mazenzele
  • Online uiteraard
Duym in Haaltert. Al is die overgekocht en veranderd. Vroeger komt ge nog "deals" krijgen. Nu is dat al moeilijker. Maar zelfs hij is nog een pak goedkoper dan Gamma en Brico.
Online heb je bv. Fixami.
 
Bij Justien haar fietsen begint Kristel te googlen. 10.000 euro 😯.

Euh nee Kristel, de tijdritfiets voor je was een model van ettelijke jaren oud, met velgremmen, met mechanische versnellingen, met aeolus comp wielen (wat gewoon alu wielen zijn met een aero kap over). Gezien de leeftijd van die fiets lijkt me de kans ook vrij groot dat ze die 2dehands gekocht heeft.

Verder vond ik het gek dat ze niet verder in gingen op haar flexijob. Ze verdiende daar 100 euro per maand mee. Dus eigenlijk gaat ze gemiddeld 1 schamele dag per maand een flexi-job doen. Komaan... Je kan toch echt wel iets meer doen.
 
Die percentages waar Kamal in het programma mee af komt vind ik trouwens ook wel wat van de pot gerukt. Een gemiddeld gezin geeft xx% uit dus bij jullie is dat €xxx... das wel een zware oversimplification natuurlijk. Iemand die €6000 netto heeft gaat niet 3x zoveel uitgeven in de supermarkt dan iemand die €2000 verdient... waarschijnlijk werken die percentages wel voor gemiddelde gezinnen met 2 verdieners maar iemand die €6k/maand heeft gaat hopelijk toch wel véél meer dan 12,5% van zijn inkomen sparen terwijl iemand met €2k waarschijnlijk wel moet krabben om rond te komen aan het eind van de maand (toch als dat 2k is zonder extrelegale voordelen).

Ik denk trouwens wel dat die €5k netto min of meer klopt. Kindergeld zal daar inderdaad wel inzitten, dat krijg je uiteindelijk maandelijks dus hoort ook gewoon bij in je maandbudget te zitten imo. Ik weet wel wat mijn vriendin (zelfde leeftijd) heeft, loon+kindergeld zal voor hen dus wel rond de €5k/maand hangen zonder vakantiegeld. Het zou imo trouwens van zeer slecht budgetbeheer getuigen om vakantiegeld (en de habbekrats die de eindejaarspremie in het onderwijs is) te verdelen in 12 en mee in het maandbudget te steken, zeker voor mensen die al een problematische relatie met geld hebben. Zou Kamal zich daaraan durven bezondigen? Wat je de programmamakers wel kan aanwrijven is dat er over al die zaken geen duidelijkheid is en dat de kijker vooral mag gissen. Maar dat iemand die een beetje op een verantwoorde manier met geld kan omgaan niks ging opsteken van die programma was na 2 afleveringen wel al duidelijk...
Uiteraard is het programma veel te simpel gemaakt.
Bij die zelfstandige ook nergens vermelding of de auto op de zaak gekocht is, of dat een gedeelte van de hypotheek ook zakelijk is.. enkel rekening wat ze zichzelf uitkeert op het eind van de maand.

Ik ga er wel vanuit dat men alle inkomsten (misschien fiscale teruggaves nog net niet) op een hoop gooit en delen door 12.
De kans is ook heel heel groot dat zij hetzelfde gedaan hebben bij de bank om hun hypotheek te laten berekenen..

Als vakantie geld er niet bij zit is het programma nog makkelijker hè
4000€ voor een vakantie -> spaar jullie vakantiegeld + elke maand 150€ per maand en voila gedaan.

Ook nergens rekening gehouden met onroerende voorheffing precies?

Ik vind het principe spaarbedrag per maand ook maar iets vreemd met een deftig inkomen.. toch echt al afhankelijk van je uitgaves en met een hoger inkomen doe je ook gewoon af en toe eens een grote maandelijks uitgave (+1000€) ipv daar maandelijks wat voor te sparen. Ben je dan slecht bezig als je die maand 0,00€ spaart

Iedereen die met een bankapp en excel kan werken heeft idd niks aan dit programma
 
Bij Justien haar fietsen begint Kristel te googlen. 10.000 euro 😯.

Euh nee Kristel, de tijdritfiets voor je was een model van ettelijke jaren oud, met velgremmen, met mechanische versnellingen, met aeolus comp wielen (wat gewoon alu wielen zijn met een aero kap over). Gezien de leeftijd van die fiets lijkt me de kans ook vrij groot dat ze die 2dehands gekocht heeft.

Verder vond ik het gek dat ze niet verder in gingen op haar flexijob. Ze verdiende daar 100 euro per maand mee. Dus eigenlijk gaat ze gemiddeld 1 schamele dag per maand een flexi-job doen. Komaan... Je kan toch echt wel iets meer doen.
Het is wel een leerkracht eh! Dus dat 1 dag extra is er eigenlijk maar 5 uur!

Iets met olie en vuur.

On-topic:
Aanpassen levensstijl en alles is toch terug mogelijk bij die alleenstaande. 650p/m gemiddeld is wel echt absurd. Maar aan de stapel papieren te zien, leek mij dat maar van de laatste maand(en) te zijn. Ik betwijfel dus of dat gemiddelde over een jaar is, of toevallig de pieken van de laatste maanden. Al trekt de aankoop van een fiets het gemiddelde stevig omhoog.
 
Verder vond ik het gek dat ze niet verder in gingen op haar flexijob. Ze verdiende daar 100 euro per maand mee. Dus eigenlijk gaat ze gemiddeld 1 schamele dag per maand een flexi-job doen. Komaan... Je kan toch echt wel iets meer doen.

Goh dat is niet echt de (het?) opzet van het programma. Ze willen helpen met haar budget onder controle te krijgen, en dat doe je niet door méér te werken, wel door naar de uitgaven te kijken - waar het programma om draait. Ik vond het wél goed dat ze even dieper ingingen op haar fotografie. Leren nadenken over geld betekent nadenken over wat je uitgeeft, maar ook over wat er binnenkomt. Dingen gratis doen, kost geld, dus dat kan je best enkel doen wanneer het gepast is.

Algemeen blijf ik me verbazen van het gebrek aan organisatievermogen van sommige mensen wanneer het om geld draait. Iedereen kiest zijn/haar uitgaven - maar geen idee hebben wat je uitgeeft? Dat vind ik raar. Nu goed, fijn programma wel.
 
Algemeen blijf ik me verbazen van het gebrek aan organisatievermogen van sommige mensen wanneer het om geld draait. Iedereen kiest zijn/haar uitgaven - maar geen idee hebben wat je uitgeeft? Dat vind ik raar. Nu goed, fijn programma wel.
Ge zoudt daar werkelijk van verschieten hoeveel mensen er zo leven 🤷‍♂️ Een vak als economie zou best een hoofdvak worden op school.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Goh dat is niet echt de (het?) opzet van het programma. Ze willen helpen met haar budget onder controle te krijgen, en dat doe je niet door méér te werken, wel door naar de uitgaven te kijken - waar het programma om draait.
Als je geld wil sparen voor een huis is er nochtans veel meer upside met meer te werken als met minder uit te geven. Ik bedoel dan vooral in haar situatie als alleenstaande en leerkracht.

Ik begrijp dat dit niet het opzet van het programma is. Maar zoals je zegt gaan ze met haar foto's wel kijken naar wat ze er mee kan verdienen. Als je een huis wil kopen met 3 slaapkamers ga je er niet komen met je boiler op 55 graden te zetten.
 
Bij Justien haar fietsen begint Kristel te googlen. 10.000 euro 😯.

Euh nee Kristel, de tijdritfiets voor je was een model van ettelijke jaren oud, met velgremmen, met mechanische versnellingen, met aeolus comp wielen (wat gewoon alu wielen zijn met een aero kap over). Gezien de leeftijd van die fiets lijkt me de kans ook vrij groot dat ze die 2dehands gekocht heeft.

Verder vond ik het gek dat ze niet verder in gingen op haar flexijob. Ze verdiende daar 100 euro per maand mee. Dus eigenlijk gaat ze gemiddeld 1 schamele dag per maand een flexi-job doen. Komaan... Je kan toch echt wel iets meer doen.
Knap dat ze die flexi-job al doet als je ziet dat ze 20 uur per week aan het trainen is -> dat betekent ook dat je meer dan genoeg slaap nodig hebt, en ik weet niet hoeveel uur er in jouw dag zitten...

Ik vond deze wel een mooie aflevering -> Ze deed geen zotte uitgaven en leeft volledig voor haar hobby/sport, en de tips die ze meekreeg zoals zelf die bars maken waren zeer nuttig en haalbaar. Ik zou eerder als advies hebben gegeven -> blijf bij je appartement dat je huurt, je gaat meer kosten hebben met een huis en je bent toch niet thuis want ofwel aan het werken of aan het sporten...
 
Ik zou eerder als advies hebben gegeven -> blijf bij je appartement dat je huurt, je gaat meer kosten hebben met een huis en je bent toch niet thuis want ofwel aan het werken of aan het sporten...
Inderdaad, niets mis mee als je andere doelen hebt of flexibel wil blijven.

Nu we zelf bezig zijn met renovatiewerken verschiet ik pas hoeveel geld er in kruipt voor soms iets dat je er waarschijnlijk nooit gaat uitkrijgen. Wij doen dan nog veel renovatiewerk zelf.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, niets mis mee als je andere doelen hebt of flexibel wil blijven.

Want nu we zelf bezig zijn met renovatiewerken verschiet je pas hoeveel geld er in kruipt voor soms iets dat je er waarschijnlijk nooit gaat uitkrijgen en wij doen dan nog veel zelf.
Dat is echt zot hoor. Heb dat hier in Ynab staan onder renovatiekosten. Al die kleine prullen er ook bij en dat doet toch wel wat pijn aan de ogen als ik dat totaal opvraag.

Meeste hier zelf gedaan op uitzondering van het dak en de injectiering tegen vocht.

Op voorhand kunt.ge dat wel iets of wat uitrekenen, maar kloppen doet dat nooit volledig. Er komt bij zo'n werken altijd wel iets extra boven.
 
Dat is echt zot hoor. Heb dat hier in Ynab staan onder renovatiekosten. Al die kleine prullen er ook bij en dat doet toch wel wat pijn aan de ogen als ik dat totaal opvraag.

Meeste hier zelf gedaan op uitzondering van het dak en de injectiering tegen vocht.

Op voorhand kunt.ge dat wel iets of wat uitrekenen, maar kloppen doet dat nooit volledig. Er komt bij zo'n werken altijd wel iets extra boven.
Ha. Ik gebruik ook YNAB 😁
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan