Geld gezocht - Seizoen 2025

Derde aflevering op rij waar er een problematiek was waar de vrouw te veel geld uitgaf of aan emoshoppen deed.

Stereotypebevestigend of sluimerend maatschappelijk probleem?

Derde aflevering op rij waar er een problematiek was waar de vrouw te veel geld uitgaf of aan emoshoppen deed.

Als ge optelt wat venten uitgeven komt ge vaak ook aan grote bedragen.

Zie die man van 2 weken geleden met zijn koersfiets en crossmotor. Dan spreekt ge zelfs over 20k euro.

Ik ken genoeg venten die om de paar jaar een nieuwe koersfiets van 4 á 5k kopen.
Dat is evenveel geld erdoor jagen als een vrouw die jaarlijks voor 1000 euro aan kleren koopt.

Ik geef ook een pak meer geld uit dan mijn vrouw. OLED tv, ps5 pro, filmcollectie, gaming pc etc.
Maar het grote verschil met die koppels op tv is wel dat ik zelf al 750 á 800 euro per maand spaar en weet wat ik met mijn centen doe.

Laatst bewerkt:

Ik denk dat een groot verschil wel is dat mannen gemakkelijker grote bedragen ineens uitgeven maar dan misschien ook wel beter beseffen "ok, dit was even een berg geld" terwijl vrouwen gemakkelijker veel meer kleine uitgaven doen: hier een trui, daar een schoon onderzetterke, een lampje voor in den hoek, ergens nog een andere prul, noem maar op... dat lijken dan allemaal redelijk insignificante uitgaven maar als ge dat allemaal op nen hoop gooit. Ik weet niet hoe dat hier bij anderen zit maar als ik iets koop is dat zeer vaak iets van 3, regelmatig 4 cijfers voor de komma. Mijn vrouw koopt veel meer dingen van 2 cijfers... maar wel meer in hoeveelheden.

Ik ken genoeg venten die om de paar jaar een nieuwe koersfiets van 4 á 5k kopen.
Dat is evenveel geld erdoor jagen als een vrouw die jaarlijks voor 1000 euro aan kleren koopt.
We moeten ons anno 2025 ook niet meer teveel miskijken op al die dure koersfietsen. Een zeer groot deel van de bevolking heeft toegang tot fietsleasing. Een fiets van €5k kost zo netto nog pakweg €3-3.5k waarna hij vaak verkocht wordt op 2dehands voor nog een redelijk bedrag en er ne nieuwe geleased wordt. De eindaflossing wordt normaal méér dan gedekt door de 2dehands verkoop wat de kost voor zo'n fiets in praktijk eigenlijk beperkt tot €50-60netto/maand. Allé, dat blijft geld als je het op jaarbasis bekijkt, maar als de madam in de winkel een nieuwe trui gaat kopen is ze evenveel kwijt die maand. Als je dan zag hoeveel die uit de 2de aflevering aan beauty behandelingen uitgaf per maand, dat was toch een andere grootorde...

Ik heb wel het idee dat vrouwen meer het target zijn van advertisement voor allerhande brol minder dan mannen, maar dat is een gevoel, ik weet niet of dat ook echt zo is. Of kopen vrouwen van nature uit gemakkelijker vanalles en is er daarom zoveel advertisement op hen gericht? Kip/ei discussie? :unsure:

Ik denk dat een groot verschil wel is dat mannen gemakkelijker grote bedragen ineens uitgeven maar dan misschien ook wel beter beseffen "ok, dit was even een berg geld" terwijl vrouwen gemakkelijker veel meer kleine uitgaven doen: hier een trui, daar een schoon onderzetterke, een lampje voor in den hoek, ergens nog een andere prul, noem maar op... dat lijken dan allemaal redelijk insignificante uitgaven maar als ge dat allemaal op nen hoop gooit. Ik weet niet hoe dat hier bij anderen zit maar als ik iets koop is dat zeer vaak iets van 3, regelmatig 4 cijfers voor de komma. Mijn vrouw koopt veel meer dingen van 2 cijfers... maar wel meer in hoeveelheden.
Daar is ooit eens onderzoek naar gedaan, geen idee waar te vinden. Wat daaruit kwam qua kledij was dat gemiddeld gezien vrouwen weliswaar meer kledij kopen maar de totaalprijs wel lager ligt omdat ze prijsbewuster kopen terwijl mannen gewoon "breinloos" kopen wat ze willen dragen.

Ik snap echt niet dat er hier zoveel zijn die hiervan achterover vallen. Ge zou ervan verschieten hoeveel gezinnen er zo wel niet zijn.

Fancy zomervakantie, skivakantie, koersfiets, 3x er week padel met pintjes/wijn erna, fitnessabonnement ,kinderen met meerdere hobbies, crèche, vaak shoppen, vaak op restaurant en café gaan etc.

Telt daar nog 2 auto's en een hypothecaire lening bij wat tegenwoordig een pak geld kost en ge komt snel aan een hoog bedrag per maand.

Ik ken toch genoeg koppels met een goed loon die hieronder vallen.
100% mee akkoord, maar die mensen schrijven zich niet in een programma dat op de nationale televisie komt, over mensen die niet weten hoe het komt dat ze niet rondkomen

We moeten ons anno 2025 ook niet meer teveel miskijken op al die dure koersfietsen. Een zeer groot deel van de bevolking heeft toegang tot fietsleasing. Een fiets van €5k kost zo netto nog pakweg €3-3.5k waarna hij vaak verkocht wordt op 2dehands voor nog een redelijk bedrag en er ne nieuwe geleased wordt. De eindaflossing wordt normaal méér dan gedekt door de 2dehands verkoop wat de kost voor zo'n fiets in praktijk eigenlijk beperkt tot €50-60netto/maand. Allé, dat blijft geld als je het op jaarbasis bekijkt, maar als de madam in de winkel een nieuwe trui gaat kopen is ze evenveel kwijt die maand. Als je dan zag hoeveel die uit de 2de aflevering aan beauty behandelingen uitgaf per maand, dat was toch een andere grootorde...

Ik heb wel het idee dat vrouwen meer het target zijn van advertisement voor allerhande brol minder dan mannen, maar dat is een gevoel, ik weet niet of dat ook echt zo is. Of kopen vrouwen van nature uit gemakkelijker vanalles en is er daarom zoveel advertisement op hen gericht? Kip/ei discussie? :unsure:

Die vrienden/collega's waar ik naar verwijs hebben allemaal geen cafetariaplan dus dat is een 'gewone' aankoop.
Maar het punt blijft hetzelfde en ik geef u gelijk.

Vrouwen geven veel uit door veel dingen te kopen. Venten geven ook veel geld uit door af en toe iets duurs te kopen en hebben hierdoor wel een beter zicht op hetgeen ze uitgegeven hebben. Maakt niet uit of dat nu een koersfiets, oldtimer, crossmotor, RTX5090 of whatever is.

Ik denk eerder dat de makers op zoek zijn naar vele zichtbare quick wins en dan kom je op wat stereotype dooddoeners.

Het zijn ook wat tunnelvisie-programma's. Als je zoiets door Dobbit tv laat maken komen er warmtepompen en isolatiemaatregelen aan de haak, bij autoprogramma's "koop een zuinige auto en een lening op laag tarief bij Autosalon". Zoals ik zei, die mensen worden er niet per se door geholpen maar figureren soms ook maar wat om mee te spelen in een script dat ver weg op een hoofdkantoor afgevinkt moet worden.

Zoals ik zei, die mensen worden er niet per se door geholpen maar figureren soms ook maar wat om mee te spelen in een script dat ver weg op een hoofdkantoor afgevinkt moet worden.
Uiteraard. Dat koppel met die 7k netto tezamen zullen een jaar later nog steeds niet rondkomen. Wel grappig hoe de moeder naar haar zoon keek en vroeg 'Hoe gaan we besparen kindjes?' maar zelf zullen ze niet besparen door eens een jaar niet op reis te gaan want ja... die burn-out hé !

We MOETEN op reis !

Zelf vond ik dat nu niet zo abnormaal.

Toen ik klein was, had ik last van roos.
Mijn ouders hadden een paar andere shampoos gekocht, maar die werkten niet, en/of gaven jeuk.
Een dure shampoo, blijkbaar enkel daar verkocht, van bij de kapper werkte wel goed.
Dus blijf je die gebruiken.

Ik vond de uitspraak van die prof wel kort door de bocht: het is niet omdat het werkend bestanddeel hetzelfde is, dat de rest dat ook is. Misschien zit er in produkt A iets waar je allergisch voor bent en in produkt B niet. Of je vindt het onaangenaam ruiken. Of het brengt slecht aan ('t was een zalf, dacht ik). Of...

Ik vond het ook jammer dat de merknamen werden geblurd; in WinWin doen ze dat toch ook niet?
Shampoo is iets anders dan deodorant he. Als je last hebt van ezceem, roos, oid dan zijn die inderdaad veel beter. Maar die vrouw kocht deodorant bij de apotheker omdat ze zweet. Ja dat kan je ook voorkomen met ene van de Kruidvat

Uiteraard. Dat koppel met die 7k netto tezamen zullen een jaar later nog steeds niet rondkomen. Wel grappig hoe de moeder naar haar zoon keek en vroeg 'Hoe gaan we besparen kindjes?' maar zelf zullen ze niet besparen door eens een jaar niet op reis te gaan want ja... die burn-out hé !

We MOETEN op reis !
De reis die ze deden was nu wel maar gewoon naar Nederland voor €1200 wat niet extravagant is met een gezin van 5. Tenzij er nog andere reizen weggemoffeld werden waarvan we niet mogen weten natuurlijk maar die zouden ze wel in beeld nemen, dat zou te gemakkelijk zijn. Het programma is, zeker dit seizoen, toch op zoek naar de grote besparingen. €300/maand besparen is waarschijnlijk weinig sexy en zal dus minder kijkers trekken, €800-900/maand is meteen bedrag maar mensen al eens voor willen gaan zitten. Nochtans zouden die meer realistische verhalen meer real life applications hebben maar dat is duidelijk niet (meer) het doel van dit programma.

De olifant in de kamer was bij hen toch gewoon hun 'ontspanningsbudget': €15k per jaar oid?

De reis die ze deden was nu wel maar gewoon naar Nederland voor €1200 wat niet extravagant is met een gezin van 5.
Ook weer iets dat ik niet snapte:
ze moeten als gezin prijskaartjes zetten bij diverse zaken: blijkt Kamal bij reizen enkel rekening te hebben gehouden met de reis naar NL :wtf:
Even later zei hij iets over +5.000€/jaar aan reizen.

De olifant in de kamer was bij hen toch gewoon hun 'ontspanningsbudget': €15k per jaar oid?
Alleen was mij onduidelijk of reizen daar ook bij was inbegrepen. Uitstapjes waren wel inbegrepen, dacht ik.

We MOETEN op reis !
Op een bepaald moment zegt hun zoon zelf, "ipv eens gewoon spelletjes met ons te spelen, da's toch ook leuk?" Maakt voor hen weinig uit hoeveel iets kost, maar deden naar aanvoelen weinig samen als gezin buiten de reizen? Burn-out is wel iets serieus maar in dit geval op dat moment leek me ook wel dat ze gewoon niet wou horen, partner zijnde dan wil je wel iemand anders, onafhankelijk, erbij om het "er in te krijgen". Iemand aleenstaand met actuele burn-out en pak minder inkomsten die helemaal niet op reis kan wat moet die wel niet denken van zo'n mensen?
Maar ze deden dus oa voetbal, minivoetbal, tennis en padel (en nog keeperstraining, geen idee of dat bij voetbaltijd zit of niet). Niets mis met veel dingen proberen maar allemaal tegelijk? Waren zelf ook snel met antwoorden wat ze wouden stoppen, praten die dan nooit?
Deze aflevering vond ik toch een middelvinger naar mensen die het echt krap hebben. Een kale kip is niet te pluimen maar dit zijn toch fameus grote pauwen die ze kiezen. Ik vraag me af of mensen die de tips eigenlijk wel zouden kunnen gebruiken dit programma kunnen aanzien. (En waarom spreekt Kamal die stukken alsof hij tegen een kind aan het praten is?)
Zowat alle cases in dit programma zijn opgelost door te beginnen openlijk te praten over geld en eens oplijsten uitgaven. KBC app heeft bijvoorbeeld al wat overzicht van je uitgaven, is toch ook een kwestie van moeite willen doen.
Het is tegenwoordig wel zeer makkelijk geworden om geld uit te geven online en digitaal, ook met geld dat je eigenlijk nog niet hebt. Moest je alles cash moeten betalen denk ik dat dit veel confronterender zou zijn voor velen.

En eigenlijk is het grote werk toch altijd hetzelfde, namelijk: begin eens met uw uitgaven te tracken. Het probleem is in 90% van de gevallen dat mensen een rationeel onderwerp subjectief proberen te benaderen. Ik ben er pas naar beginnen kijken en ik vond het de eerste paar keer interessant maar na een paar afleveringen hebt ge het eigenlijk wel gezien.

Ik denk dat ik het programma veel interessanter zou vinden moest het allemaal wat persoonlijker zijn en moest het programma niet zo formulaïsch zijn.

De grootste crinch momenten zijn toch die zogenaamde "verborgen" camera momenten die ze herbekijken. Alsof de vrt daar plotseling hun huis binnen dringt en een camera plaatst in de keuken zonder dat ze het zelf weten. En alsof ze hen stiekem volgen naar een meubelwinkel en hen daar stiekem filmen. Zetten ze er een detective op misschien 😆🫣

Iedereen leeft gewoon volgens dat ze kunnen voor hun standaard. Wij hebben geen afbetalingen meer van ons huis en nu geven we ook gewoon meer geld uit aan eens gaan eten, een extra reisje,... OK ik zet iedere maand wel nog geld aan de kant van zodra ik betaald ben, maar dat is niet overdreven meer dan vroeger.
Iedereen die ik ken zegt hetzelfde: " we dachten als ons huis afbetaald was dat we veel geld gingen sparen, maar we geven er gewoon meer uit".
En aan een kant, als je een gezonde buffer hebt, waarom moet je dan nog iedere maand een hoop geld aan de kant gaan zetten. De grote winnaar zal de staatskas zijn als je komt te overlijden en de kinderen komen niets tekort. Ook niet in dat laatste geval, als die kinderen hun huis verkopen hebben ze een spaarboek waar de meeste maar van kunnen dromen.

Waar ik meer van geschrokken ben is dat een leerkracht zoveel geld verdient.

En eigenlijk is het grote werk toch altijd hetzelfde, namelijk: begin eens met uw uitgaven te tracken. .

Klopt, zoveel apps en mogelijkheden, of gewoon in Excel. Het zijn ook mensen met een diploma etc. maar enkel dat alleen al geeft zoveel inzicht. Enfin, duidelijk nood aan deze programma's dus, en ook al is het elke week hetzelfde, de herhaling kan anderen hopelijk inspireren.

Klopt, zoveel apps en mogelijkheden, of gewoon in Excel. Het zijn ook mensen met een diploma etc. maar enkel dat alleen al geeft zoveel inzicht. Enfin, duidelijk nood aan deze programma's dus, en ook al is het elke week hetzelfde, de herhaling kan anderen hopelijk inspireren.
Misschien wat offtopic, maar ik zocht dergelijke app en kwam uiteindelijk uit bij http://spendle.com/
Ben ik nu wat mee aan het testen.

Misschien wat offtopic, maar ik zocht dergelijke app en kwam uiteindelijk uit bij http://spendle.com/
Ben ik nu wat mee aan het testen.
Er is er eentje dat gemaakt is door de overheid ook: https://wakosta.be/wakosta-app
Gratis, geen account nodig, geen ads, geen tracking etc.

YNAB is wel nog een ander paar mouwen maar kost wel veel. Ik denk dat voor velen gewoon het manuele tracken van uw uitgaven al genoeg is. Als ge natuurlijk op voorhand al elke euro een doel wilt toewijzen en automatisch uw rekeningen wilt syncen etc dan heb ik van YNAB al veel goede dingen gehoord.

Ik moet wel zeggen, het programma heeft me wel weer mijn YNAB abbo doen vernieuwen om (terug) eens werk te maken van mijn budgettering. Gelukkig wordt Keytrade nu wel ondersteund en kan ik al mijn rekeningen syncen. Ik zit wel met een backlog van 2 jaar.
Ik ben met YNAB begonnen toen ik begon met werken in 2011 waardoor ik ondertussen een budgetteringsgeschiedenis heb van 15 jaar :D

Vraag me ook af hoe ze aan hun inkomen geraken. Uit hun wedde hebben ze pakweg 6k netto, maar dan halen ze toch nog ergens meer dan 1k uit andere inkomstenbronnen? Hier was niets over vermeld. Ik hoop niet te veel flexi want dat zou het wel heel treurig maken.

Terug
Bovenaan