Geld gezocht - Seizoen 2025

Ik snap na het einde van de aflevering wel niet goed wat ze bedoelen met de tuin afwerken. Ik dacht eerst dat die nog semi-braak lag zoals bij het koppel van 2 weken geleden of gewoon een steriel grasveld waar de gemiddelde vlaming zo dol op is maar op het einde stonden ze dan toch in de achtertuin met een ongetwijfeld prijzig tuinhuis met een aangelegd terras en toch ook het één en ander van aanplanting? Misschien was er nog een stuk niet gedaan maar het deel dat ze lieten zien leek mij toch geen werk meer aan.

Nu de aflevering van gisteren was toch niet geheel nutteloos. Ik denk dat die man wreed content was dat zijn vrouw eindelijk eens de les gespeld kreeg door iemand anders en dat het precies toch op zen minst een beetje binnenkwam...
In een shot tijdens de aflevering zag je dat er aan de voorkant nog niks gedaan was.
Ik was nogal verschoten om op het einde te zien dat die hun tuin (achter het huis) wel al af was.

Hoogstwaarschijnlijk was het ook opgezet. Mijn ouders kennen een koppel van oud huis/nieuw huis en zij hebben hen gewoon letterlijk gezegd dat ze daar aan mee gedaan hebben om gratis een opknapbeurt te laten doen aan hun huis. De vrouw deed alsof ze wou verhuizen maar eigenlijk wou zij ook gewoon in het huis blijven. Lekker gemakkelijk een gratis opknapbeurt. Achteraf hebben ze nog wat dingen gewijzigd, maar het vervelendste en duurste werd voor hen gedaan.

Hoogstwaarschijnlijk hier iets gelijkaardigs, de man weet maar al te goed waar het geld zit, maar ja, leg dat maar eens uit aan uw vrouw dat toch wel wil genieten van het leven na een burnout.
Maar die eerste mensen krijgen nog gratis geld om met hun gezicht op TV te komen, daar kan je nog iets voor zeggen.

Die mensen van gisteren niet... allé ze krijgen geld van zichzelf, sort of, maar dat is het. In ruil ligt je halve boekhouding (én huis) open en bloot voor heel Vlaanderen. Mijn vrouw (ook kleuterleidster) zei het gisteren nog tijdens de aflevering: "allé, nu weten die ouders van al die kinderen uit haar klas exáct hoeveel die verdienen, dat zou ik nooit willen". Ik zie gewoon geen upside in meedoen aan dit soort programma tenzij je het écht écht écht niet gesnapt hebt...

Maar die eerste mensen krijgen nog gratis geld om met hun gezicht op TV te komen, daar kan je nog iets voor zeggen.

Die mensen van gisteren niet... allé ze krijgen geld van zichzelf, sort of, maar dat is het. In ruil ligt je halve boekhouding (én huis) open en bloot voor heel Vlaanderen. Mijn vrouw (ook kleuterleidster) zei het gisteren nog tijdens de aflevering: "allé, nu weten die ouders van al die kinderen uit haar klas exáct hoeveel die verdienen, dat zou ik nooit willen". Ik zie gewoon geen upside in meedoen aan dit soort programma tenzij je het écht écht écht niet gesnapt hebt...
Komaan, de lonen van het onderwijs zijn zo openbaar dat je van elke leerkracht kan weten wat ze ongeveer verdienen. Dat is toch echt een non argument.

Komaan, de lonen van het onderwijs zijn zo openbaar dat je van elke leerkracht kan weten wat ze ongeveer verdienen. Dat is toch echt een non argument.
Ja, die barema tabellen staan online... Maar de gemiddelde Vlaming krijgt met moeite zijn eigen financiën geregeld laat staan dat ze een correct beeld hebben van wat een ander heeft. Ga eens op de Meir vragen aan 100 mensen wat ze denken dat een leerkracht van 40 netto heeft per maand. Je gaat letterlijk van alles horen, 90-95% van de mensen is daar niet in die mate mee bezig dat ze dat gaan zitten googlen ofzo.

Op deze manier maak je het gewoon allemaal wel héél concreet... mensen zijn lui van nature. Als je bij de overgrote hoop de cijfers niet op een dienbladje aanrijkt gaan ze echt niet de moeite doen om zich te informeren denk ik. Of onderschat ik de gemiddelde Vlaming nu? :unsure:

Wanneer we het in dat programma over "inkomsten" hebben. Spreken ze dan alleen over loon? Kindergeld heeft ook een redelijke impact op het gezinsinkomen, zeker de inkomsten voor een adoptie kind. En zo zijn er uiteraard nog wel wat andere factoren. Hadden ze reeds spaargeld? Hoeveel? Ze moesten er op het einde van de maand toch soms aanzitten. Om nog maar te zwijgen over belastingen(ontvangen/betalen?).... Vragen, vragen, vragen ;)

Wanneer we het in dat programma over "inkomsten" hebben. Spreken ze dan alleen over loon? Kindergeld heeft ook een redelijke impact op het gezinsinkomen, zeker de inkomsten voor een adoptie kind. En zo zijn er uiteraard nog wel wat andere factoren. Hadden ze reeds spaargeld? Hoeveel? Ze moesten er op het einde van de maand toch soms aanzitten. Om nog maar te zwijgen over belastingen(ontvangen/betalen?).... Vragen, vragen, vragen ;)
Alle maandelijke inkomsten tellen ze op (lonen, kindergeld, andere verloningen/vaste inkomsten)

Ik vind dat ze wel iets transparanter zouden mogen zijn
Klopt, men mag hier wel wat gedetailleerder in zijn, net als bij de uitgaven. Bv. hoeveel bedraagt de hypotheek?

Anderzijds valt het wel op dat het weer mensen uit het onderwijs waren die aan bod komen. Ofwel staan die meer open voor zo'n programma's, maar het aspect 'vrije tijd' zal ook wel meespelen. Als je als koppel telkens samen vakantie hebt ga je automatisch wel meer gaan uitgeven aan uitstapjes en ontspanning. Net als vorige week bij de vrouw die halftijds werkte: hoe meer tijd je hebt, hoe meer je gaat uitgeven (of tijd om te denken aan wat je nog kan/zal kopen... iedereen zal dit bij zichzelf ook wel merken)

Wat een cringe aflevering tbh... ook met die modeshow. Moesten ze daar nu nog Daan of Jani gezet hebben voor wat one-liners was het misschien nog grappig geweest, maar nu... brrr. Ik was precies naar een aflevering van huizenjagers aan het kijken waar ze zelfs bij complete onkunde nooit minder dan "een welverdiende 7" mogen geven. :sarcastic:
Ze moeten nu eenmaal een programma over cijfers "TV-interessant" maken. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.

Als je enkel cijfers geeft, dan zal er nauwelijks volk kijken, wegens te saai. Nu brengen ze het wat ludiek en voor jou en mij interesseert zo'n kleerkast-show geen meter, maar anderen zullen daarnaar blijven kijken.

Ik vind dat ze wel iets transparanter zouden mogen zijn

Klopt, men mag hier wel wat gedetailleerder in zijn, net als bij de uitgaven. Bv. hoeveel bedraagt de hypotheek?
Je kan niet verwachten dat mensen ALLES publiek op tv zetten. Het zou trouwens niet interessant zijn in de besparingsoefening om de hypotheek aan te brengen, tenzij dat écht nodig is omdat zelfs na besparingstips de hypotheek te zwaar om te dragen zou zijn.

Een hypotheek kan je, behalve in uitzonderlijke omstandigheden, nu immers niet meer lager krijgen qua maandlast.
Anderzijds valt het wel op dat het weer mensen uit het onderwijs waren die aan bod komen. Ofwel staan die meer open voor zo'n programma's, maar het aspect 'vrije tijd' zal ook wel meespelen.
Er zijn natuurlijk ook >200.000 onderwijzers (in alle vormen), dus mss 350.000 huishoudens. Dat plus het feit dat onderwijzers nu eenmaal net iets meer welbespraakt zijn en dus vlotter voor de TV komen. Én dan nog eens vaker minder onderlegd zijn in financiën.

Een aantal tips lijken me meer voor de kijker dan de kandidaten te helpen (bvb medicijnen) vooral omdat die pancartes nogal prominent in beeld komen. "Klopt de rekening wel?" is dan geen breakdown tot de eurocent maar meer een kapstok om allerhande (besparings)tips in beeld te brengen. De kandidaten zijn eerder een kapstok om een verhaal te brengen rond "waar kan je geld vinden?" en dat is niet altijd de grote brok waar ze zelf iets aan zouden hebben.

De samenwerking met instanties zoals de Gezinsbond zal ook de concrete hulp voor de kandidaten wat teniet doen ten voordele van publieksgerichte punten/informatie en boodschappen van algemeen nut.

Dat hoeft geen slecht teken te zijn. Als je aan een lage interest kunt lenen, is het vaak interessanter om je geld in een belegging te laten zitten en te lenen. Op voorwaarde natuurlijk dat je het geld hebt. Ik had ook een lening afgesloten voor mijn zonnepanelen, gewoon omdat dat financieel interessanter was dan geld vrijmaken.
Akkoord, maar dit zijn geen spaarders of beleggers me dunkt. Maar bij deze trek ik mijn opmerking terug omdat die zonnepanelen er nog maar 5 jaar liggen. De lening zal dezelfde looptijd gehad hebben, waardoor die bijna gratis of helemaal renteloos was, denk ik.
Ik heb ondertussen gevonden waar ze wonen op Google Maps.
Inderdaad een koud kunstje. En via jaarlijkse luchtfoto's weten we dat de bouw gezet is in 2018 en opgeleverd in 2019. 🔎
Ik zou in zijn plaats, als leerkracht, toch niet op die manier in beeld willen komen.
Ja, nu heeft die in het leslokaal nog minder te zeggen dan thuis. :oi22:

Wie koopt er nu deo van 16 euro bij de apotheek 🤨
Zelf vond ik dat nu niet zo abnormaal.

Toen ik klein was, had ik last van roos.
Mijn ouders hadden een paar andere shampoos gekocht, maar die werkten niet, en/of gaven jeuk.
Een dure shampoo, blijkbaar enkel daar verkocht, van bij de kapper werkte wel goed.
Dus blijf je die gebruiken.

Ik vond de uitspraak van die prof wel kort door de bocht: het is niet omdat het werkend bestanddeel hetzelfde is, dat de rest dat ook is. Misschien zit er in produkt A iets waar je allergisch voor bent en in produkt B niet. Of je vindt het onaangenaam ruiken. Of het brengt slecht aan ('t was een zalf, dacht ik). Of...

Ik vond het ook jammer dat de merknamen werden geblurd; in WinWin doen ze dat toch ook niet?

Nu de aflevering van gisteren was toch niet geheel nutteloos. Ik denk dat die man wreed content was dat zijn vrouw eindelijk eens de les gespeld kreeg door iemand anders en dat het precies toch op zen minst een beetje binnenkwam...
Er zijn natuurlijk ook >200.000 onderwijzers (in alle vormen), dus mss 350.000 huishoudens. Dat plus het feit dat onderwijzers nu eenmaal net iets meer welbespraakt zijn en dus vlotter voor de TV komen. Én dan nog eens vaker minder onderlegd zijn in financiën.

Ik vroeg me al af of die man les gaf in de derde graad of niet... maar zelfs dan nog, wetenschapper of leerkracht wetenschappen, die man zou moeten kunnen rekenen... ik zag vooral een vrouw die graag centjes uitgaf - want ik heb een "burnout" gehad -, geen limieten op hobby's voor henzelf of kinderen... en een 'aparte' gezindsdynamiek.

Lijkt mij het meest waarschijnlijke dat die man wél een idee had van waar het geld buitenstroomde, maar tja, spel zo'n vrouw maar eens de les of ontzeg je kinderen maar eens iets met zo'n 'positieve' dynamiek.

Ik vond de uitspraak van die prof wel kort door de bocht: het is niet omdat het werkend bestanddeel hetzelfde is, dat de rest dat ook is. Misschien zit er in produkt A iets waar je allergisch voor bent en in produkt B niet. Of je vindt het onaangenaam ruiken. Of het brengt slecht aan ('t was een zalf, dacht ik). Of...
In een lichtvoetig consumentenprogramma kan je niet verwachten dat alle mogelijke uitzonderingen behandeld worden. Het lijkt me logisch dat mensen die een allergie hebben, weten dat ze het etiket moeten lezen op bepaalde stoffen.

"Aangenaam" is zo subjectief als maar kan, kan evengoed over het dure product gezegd worden.

Ik vond het ook jammer dat de merknamen werden geblurd; in WinWin doen ze dat toch ook niet?
Hier was de prijs van belang, niet noodzakelijk de producten (mits ze verder niet essentieel verschillen). Denk dat dit daarom niet gebeurt (ook al omdat er verschillende producten zijn die prijsgewijs gelijkwaardig goedkoop zijn.

(die prof is trouwens een kennis van ons via de zonen, in een normaal gesprek heeft die genoeg tijd/aandacht voor nuance)

Maar dat hoeft toch niet steeds nieuw te zijn en in een club? Mijn tweedehands koersfiets was 150 euro en dat was 10 jaar geleden. Idem met bv. een drankje naven les. Koop dat op voorhand goedkoop in en drink dat op de parking of thuis.

Zoals reeds gezegd voor dit koppel, schilder toch gewoon zelf zeg.

Zoals zo vaak: Prio’s stellen. Wij gaan dit jaar naar Japan maar hierdoor onze familie in Zuid-Amerika wss niet bezoeken. Onze dochter doet twee betaalde hobbies en dan voor de rest houden we haar zelf gratis bezig.
Ik heb nog collega's gehad die als hobby koesten en die koopten elke paar jaar een fiets van pakweg 5-7k. Ik viel achterover als ik dat de 1e keer hoorde. Dat zijn dan mannen die een pak minder verdienden dan deze mensen.

Terug
Bovenaan