Geld gezocht - Seizoen 2025

Tuurlijk. Wij hebben 5k tezamen en sparen 1k per maand. En ja, wij gaan op reis en zelfs redelijk ver 😊

Maar ja, €1850 aan leningen. Man man man
Is niet noodzakelijk een probleem. Zolang je beide maar aan het werk bent en uw uitgavenpatroon aanpast aan uw inkomen. Al is het niet mijn voorkeur of keuze...

Maar als er mensen zijn die 500 - 800k moeten geven aan een woning dan is het nu eenmaal moeilijk om iets anders te doen als je niet een massa geld meekreeg van thuis of pas op latere leeftijd kan kopen nadat je een significant bedrag aan de kant hebt gezet.
Geld uitgeven is nu eenmaal makkelijker dan kiezen om zaken niet, of niet nu, te doen.

Ik ken toch een koppel dat een huis gekregen heeft en samen 7.5k netto heeft en vaak bij mama moet komen schooien voor geld.

Het maakt niet uit hoeveel geld je verdient als je er niet mee overweg kan.
Ik snap dat echt niet.

Wij hebben een hypothecaire lening van €1000 en €1000 aan rekeningen.

Al de rest is fun!

Vraag mij dan altijd af hoe die dat doen als die standaard een tekort van +€300 per maand hebben. Da's dan nog zonder onverwachte kosten gerekend...

Wij hebben ook totaal aan kredieten van zo'n €1.600. Gezamenlijk inkomen van 5.3K. Sparen is zo'n 800-1k per maand maar er zijn ook maanden waarin niks gespaard wordt (december bv met sinterklaas, kerst ...).

Je leeft natuurlijk wel een stuk naar je inkomen en verhoogt ook je levenswijze als je loon stijgt. Als ik kijk naar hoe we in onze beginjaren leefden tegenover nu, ook een gigantisch verschil natuurlijk. Je moet gewoon opletten dat je niet boven je stand gaat leven.

Laatst bewerkt:
2 dingen die ik niet begrijp.

Hun inkomen zat rond de 4200€ terwijl ze beiden werken en hij nog een bijberoep had als schilder? Dan werkt toch minstens 1 niet full-time

En dan die besparingstips
Omnium omzetten naar BA bespaart u x €, ja duh
Looptijd lening verlengen. Dat kost hun bijna 84.000€ extra gedurende de looptijd. Maar nu wel paar 100€ winst

Zijn madam moest vooral stoppen met al die prullen kopen en iets minder gaan lunchen met de vriendinnen of buurman als je op een € zit.
Dat koffiemachine en die stoomoven verkopen bracht nog amper iets op en nu zit je met zo'n 2 gaten in de kast.
Oplapwerk op korte termijn

Hun inkomen zat rond de 4200€ terwijl ze beiden werken en hij nog een bijberoep had als schilder? Dan werkt toch minstens 1 niet full-time

Looptijd lening verlengen. Dat kost hun bijna 84.000€ extra gedurende de looptijd. Maar nu wel paar 100€ winst

Zijn madam moest vooral stoppen met al die prullen kopen en iets minder gaan lunchen met de vriendinnen of buurman als je op een € zit.
Dat koffiemachine en die stoomoven verkopen bracht nog amper iets op en nu zit je met zo'n 2 gaten in de kast.
Plus, zo'n tip als omnium wegdoen is niet echt een besparingstip. Als dat nog een jonge wagen is en je hebt er toch iets mee voor, dan zit je nog dieper in de put daarna.

Zoals je aangeeft; wat minder frullen en prullen en dat komt wel allemaal goed.

Zoals je aangeeft; wat minder frullen en prullen en dat komt wel allemaal goed.
Blijkbaar niet want ondanks het drukken van de maandelijkse uitgaven staan ze nog steeds negatief iedere maand...

Die mensen moesten meer uitgeven dan er binnen kwam én dan kwam er nog op heel korte termijn een extra last bij door die verbouwlening. Welke tips/suggesties hadden jullie dan precies gedaan? Het bedrag dat aan takeaway en temu (en co) gespendeerd werd, was als ik het goed heb toch lang niet voldoende...

Welke tips/suggesties hadden jullie dan precies gedaan? Het bedrag dat aan takeaway en temu (en co) gespendeerd werd, was als ik het goed heb toch lang niet voldoende...
Ook de inkomsten verhogen. Als beide werken aan het minimumloon zitten ze al aan 3984 euro per maand.

En dan was er nog de inkomsten van het bijberoep, wat dus maar 216 euro per maand zou zijn om aan 4200 euro te geraken? Dan is een flexijob in de lokale stamcafé beter betaald.

Dat kan toch echt beter. Minstens 1 van de 2 moet toch in staat zijn om een job te vinden dat meer dan het minimumloon opbrengt? Of een bijberoep dat meer oplevert dan 200 euro per maand...

Ook de inkomsten verhogen. Als beide werken aan het minimumloon zitten ze al aan 3984 euro per maand.

En dan was er nog de inkomsten van het bijberoep, wat dus maar 216 euro per maand zou zijn om aan 4200 euro te geraken? Dan is een flexijob in de lokale stamcafé beter
Dat was ook mijn idee.
Als dat bijberoep niet of amper opbrengt, waarom dan niet stoppen en eventueel flexi er bij doen.

En dan was er nog de inkomsten van het bijberoep, wat dus maar 216 euro per maand zou zijn om aan 4200 euro te geraken? Dan is een flexijob in de lokale stamcafé beter betaald.

Dat kan toch echt beter. Minstens 1 van de 2 moet toch in staat zijn om een job te vinden dat meer dan het minimumloon opbrengt? Of een bijberoep dat meer oplevert dan 200 euro per maand...
Zou ik ook denken van dat bijberoep. Dat stukje heb ik nu wel net gemist uit de aflevering. Is die €200 dan rekening houdende met alle kosten of gewoon wat hij draait?

Bijberoep als schilder. We moeten er geen tekening bij maken zeker.
Natuurlijk zal dit officieel net break even zijn of verlieslatend.

Even doordenken mensen.

Ik blijf er ook bij dat inflatie leuk is voor iedereen die > 10 jaar een hypothecaire lening heeft.

1. Je verdient wat meer geld 10 jaar later
2. Jouw loon is gestegen dankzij inflatie
3. De hypothecaire lening wordt jaar na jaar goedkoper op deze manier

Hij zal wel wat zwart geld hebben maar als je daar domme zaken mee doet (café, fiets waar je nooit op rijdt, restaurant, kinderen verwennen met nieuwe kledij) dan heeft dat eigenlijk weinig meerwaarde.

Iemand die 8 jaar een omnium heeft, dat zegt voor mij ook veel. Waarschijnlijk heeft hij daarmee al een tweede wagen betaald op die tijd.

Ja die stoomoven en koffiemachine snapte ik nu ook niet goed. Oké je kan dat verkopen, maar dan zit je daar idd met zo'n leeg stuk in uw keuken. Dat brengt dan toch ook niet zoveel op om dan met lelijke keuken te eindigen.

Mensen geven precies ook wel altijd veel geld uit aan takeaway. Das toch iets waar je al makkelijk op kan besparen ook.

Mensen geven precies ook wel altijd veel geld uit aan takeaway. Das toch iets waar je al makkelijk op kan besparen ook.
Maar dan moet je tijd investeren om eten te maken.
En daar wringt het schoentje. Dat je voor een laag loon gaat werken allemaal goed en wel, maar je komt evengoed moe thuis en hebt geen zin en energie om nog te koken.
Daarom grijpen mensen snel naar een makkelijke oplossing van takeaway. Daar valt wel wat te besparen ja.
Maar problemen zoals deze zijn veel dieper geworteld dan enkel maar takeaway en temu. Dit is gewoon om te beginnen een totaal gebrek aan hoe je met geld moet omgaan.

Bijberoep als schilder. We moeten er geen tekening bij maken zeker.
Natuurlijk zal dit officieel net break even zijn of verlieslatend.

Even doordenken mensen.
Als je het zwart geld niet ziet aan de inkomstzijde kan je het eigenlijk ook niet zien aan de uitgavenzijde? Kamal pluist de rekeningen uit... hij ziet niet dat die moto met zwart geld gekocht is oid. Punt blijft is dat er meer geld van hun rekening gaat dan erbij komt, los van de zwarte onderstroom. Maandelijkse tekorten worden wrs deels opgevuld met 1-shots (eindejaarspremie, vakantiegeld, resterend spaargeld...)

Maar euh €4300 inkomsten, das kort door de bocht 2 FTE's aan een minimumloon, komaan hé. Dat wil minstens één van het volgende zeggen:
1. Minstens 1 werkt niet voltijds => ga aub voltijds werken dan => meer geld, minder tijd om op de lappen te gaan.
2. Die 2de job van de man zijn dan zaken die reeds gefactureerd waren? Of keert hij zichzelf geen loon meer uit daarvoor?
3. Zoek ander werk dat beter betaalt... hij is technisch geschoold, zo moeilijk kan dat niet zijn.

Maar het waren gewoon geen interessante mensen. Die "C-workx" sprak eigenlijk boekdelen... ik snapte het al niet als ze €3.5k nieuwprijs zeiden, dat zijn fietsen van €10k+ normaal, tot het natuurlijk namaak bleek te zijn. Das dus echt iets kopen gewoon om mee te kunnen stoefen "kijk eens wat ik heb"... en ondertussen 2k+ aan leningen als ne molensteen rond uwe nek. Sterk bezig.

Ik blijf er ook bij dat inflatie leuk is voor iedereen die > 10 jaar een hypothecaire lening heeft.

1. Je verdient wat meer geld 10 jaar later
2. Jouw loon is gestegen dankzij inflatie
3. De hypothecaire lening wordt jaar na jaar goedkoper op deze manier

Hij zal wel wat zwart geld hebben maar als je daar domme zaken mee doet (café, fiets waar je nooit op rijdt, restaurant, kinderen verwennen met nieuwe kledij) dan heeft dat eigenlijk weinig meerwaarde.

Iemand die 8 jaar een omnium heeft, dat zegt voor mij ook veel. Waarschijnlijk heeft hij daarmee al een tweede wagen betaald op die tijd.
Niet overdrijven é. Mijn omnium kost mij 800 euro per jaar.

De eerste 4 jaar? Met welke wagen rij jij dan?

Deze man had na 8 jaar nog steeds een omnium. Dat is gewoon luidop zeggen: 'ik ben dom'

Niet overdrijven é. Mijn omnium kost mij 800 euro per jaar.
Dat leek mij nu ook wel sterk overdreven, maar het heeft evengoed geen zin om met een full omnium rond te rijden voor een camionette van 8 jaar oud. Dat een kleine omnium neemt met verzekering voor glasbreuk & natuurschade etc dat snap ik dan weer wel.

Terug
Bovenaan