Gedragingen van en ten opzichte van fietsers

Rekening houden met elkaar kennen veel mensen niet meer.
Inderdaad, Self-Entitled dekt het best de lading.

Vandaag rij ik met de auto naar de winkel, komt er een fietser van links, hij maakte geen aanstalten om te remmen dus deed ik het maar. En u dan zo aankijken alsof de weg van hem is. Terwijl ik hem prima omver hadden kunnen kegelen.
Of gisteren fiets ik rond aan het WK gravel, ik kom op 100m van het parcours en rij misschien nog 15 per uur. Wandelt er iemand de straat over zonder te kijken, ik rij op het fietspad en rij nog net voor hem door. Begint die daar vanalles naar mij te roepen.
Zaterdagavond rij ik met de auto op een baan waar je 70 mag, met een perfect volledig afgescheiden fietspad. Rijdt er daar een wielertoerist op straat, beetje bezig met zijn gsm.

Dat zijn nu toch dingen die je 10 jaar geleden niet zag. Of word ik gewoon een oude verzuurde zak?

Inderdaad, Self-Entitled dekt het best de lading.

Vandaag rij ik met de auto naar de winkel, komt er een fietser van links, hij maakte geen aanstalten om te remmen dus deed ik het maar. En u dan zo aankijken alsof de weg van hem is. Terwijl ik hem prima omver hadden kunnen kegelen.
Of gisteren fiets ik rond aan het WK gravel, ik kom op 100m van het parcours en rij misschien nog 15 per uur. Wandelt er iemand de straat over zonder te kijken, ik rij op het fietspad en rij nog net voor hem door. Begint die daar vanalles naar mij te roepen.
Zaterdagavond rij ik met de auto op een baan waar je 70 mag, met een perfect volledig afgescheiden fietspad. Rijdt er daar een wielertoerist op straat, beetje bezig met zijn gsm.

Dat zijn nu toch dingen die je 10 jaar geleden niet zag. Of word ik gewoon een oude verzuurde zak?
Ik denk oprecht dat we het "ik ken u niet en ge kunt mij toch niets doen dus hou ik mij voor niks in" gedrag dat je op internet ziet stilaan zich ook begint te integreren in de maatschappij.

Vandaag weer mijn dagelijks ritje langs de binnenbaantjes gedaan. Er moeten er toch altijd zijn die met hun auto geen enkele moeite doen om even te vertragen. Of ze nu inhalen of kruisen, gewoon vol gas er langs, op nog geen meter van je stuur. Zonder enig besef hoe gevaarlijk dat kan zijn.
Je moet de fietser of voetganger natuurlijk ook kunnen zien wat ook niet altijd het geval is ..

Ik heb al kwade fietsers geweten die op mijn motorkap klopten en teken deden van: Zedde gij zot of wat? Eikel!
Maar in bepaalde gevallen is zo'n reactie zinloos (want de volgende keer doe ik identiek hetzelfde). Sterker nog: Dan moeten ze eigenlijk blij zijn dat ze kwaad zijn en niet 'zwaar gewond' omdat ik anticipeer / voorzie dat er mogelijks fietsers voorbij rijden.

Bijvoorbeeld

Deze locatie (als daar een mini van geparkeerd staat aan het voetgangerspad dan ..)
Neen je mag daar eigenlijk niet parkeren op dat stukje MAAR men parkeert daar helaas dus wel regelmatig

Of deze (als een fietser van links komt)

Laatst bewerkt:
Je moet de fietser of voetganger natuurlijk ook kunnen zien wat ook niet altijd het geval is ..

Ik heb al kwade fietsers geweten die op mijn motorkap klopten en teken deden van: Zedde gij zot of wat? Eikel!
Maar in bepaalde gevallen is zo'n reactie zinloos (want de volgende keer doe ik identiek hetzelfde). Sterker nog: Dan moeten ze eigenlijk blij zijn dat ze kwaad zijn en niet 'zwaar gewond' omdat ik anticipeer / voorzie dat er mogelijks fietsers voorbij rijden.
Dat heeft nu eens niets te maken met wat ik postte. :p

Bijvoorbeeld

Deze locatie (als daar een mini van geparkeerd staat aan het voetgangerspad dan ..)

Voetgangerspad=zebrapad? Daar aan de linkerkant? Daar kan toch geen auto in dat vak? Ik snap ook niet goed waar de fietser dan vandaan komt, ze hebben gewoon een fietspad.

Of deze (als een fietser van links komt)

Ik zie geen borden, dus moeten de fietsers daar voorrang aan rechts verlenen.

Voetgangerspad=zebrapad? Daar aan de linkerkant? Daar kan toch geen auto in dat vak? Ik snap ook niet goed waar de fietser dan vandaan komt, ze hebben gewoon een fietspad.

Ik zie geen borden, dus moeten de fietsers daar voorrang aan rechts verlenen.
Ja kijk de situatie is verwarrend bij die eerste foto.

Hieronder geeft een beter beeld van de situtiatie
Dus net voor het voetgangerspad + fietspad parkeren soms wel eens mensen hun wagen (wat dus niet mag)

Maar de situatie is wel erg onduidelijk, dus soms staat daar een mini van (zoals vorige week)
En dat maakt het dan levensgevaarlijk.

Ivm die 2de foto. Ja inderdaad fietsers moeten voorrang verlenen. Maar neem uw voorrang daar eens op de drukke momenten? Dan steekt er dus gewoon ne fietser onder uw wielen. :frown: En inderdaad onlangs dus zo'n jonge gast die dan gewoon kwaad was op mij dat ik hem net niet mee had en dan van zijn oren maakte ..

Dat is waar :D

Nu ja zoals in mijn voorbeelden: De meeste gevaarlijke situaties ontstaan doordat bepaalde mensen de regels niet respekteren hé.
Foutief parkeren waardoor het gevaarlijk wordt ... voorrang van rechts niet geven ..

Opmerking: De Molenstraat (eerste foto) is sowieso echt een gevaarlijke straat. Ze mogen daar gerust er 30km/u van maken ipv de huidige 50.

Laatst bewerkt:
Vandaag weer mijn dagelijks ritje langs de binnenbaantjes gedaan. Er moeten er toch altijd zijn die met hun auto geen enkele moeite doen om even te vertragen. Of ze nu inhalen of kruisen, gewoon vol gas er langs, op nog geen meter van je stuur. Zonder enig besef hoe gevaarlijk dat kan zijn.
Ik moet zeggen dat ik dat met de auto net wel doe (vertragen en/of voldoende ruimte geven), de laatste tijd toch regelmatig wel eens een duimpje/andere bedanking van fietsers gekregen daarvoor.

Wegens werken is er hier zo’n binnenbaantje tijdelijk van 70 naar 50 gegaan o.a. voor de fietsers om die reden.
Mij lijkt dat eigenlijk net common sense te zijn om bij naderen/inhalen van een fietser te vertragen, het is niet omdat je 70 mag dat je daarvoor die fietser aan 70 moet voorbij knallen maar blijkbaar behoor ik tot de minderheid.

Laatst bewerkt:
Wegens werken is er hier zo’n binnenbaantje tijdelijk van 70 naar 50 gegaan o.a. voor de fietsers om die reden.
Mij lijkt dat eigenlijk net common sense te zijn om bij naderen/inhalen van een fietser te vertragen, het is niet omdat je 70 mag dat je daarvoor die fietser aan 70 moet voorbij knallen maar blijkbaar behoor ik tot de minderheid.
Ik kan beamen dat je behoort tot de minderheid. Die situatie van Remake is mijn grootste frustratie als ik fiets. Ik mijd centrums zoveel mogelijk en fiets liefst op de binnenbanen maar iedere keer is er wel iemand die niet vertraagt en uw rakelings voorbij scheurt. Auto's vertragen nog soms maar ik denk dat ik nog geen enkele tractor heb weten vertragen terwijl die nog breder zijn, dan weet ik op voorhand al dat ik best in de gracht spring.

Kleine frustratie vandaag: ik in de gietende regen naar huis aan het fietsen in een kleine straat zonder fietspad. Er staat een auto geparkeerd aan de andere kant van de weg, en wat doet die wanneer ik er aan kom? Op zijn gemak uitrijden over de hele straat, omdat hij wil omkeren.

Daar staat ge dan in de regen te kijken op ne klojo die de ganse straat blokkeert omdat hij geen 5 seconden kan wachten om u door te laten :wallbash:

Heb het maar eens voor. Doodgereden worden door een 14-jarige die het niet nodig vindt om zich aan de voorrangsregels te houden of uit zijn doppen te kijken.

Ik zie letterlijk dagelijks 10-tallen fietsers die zich niks aantrekken van voorrangsregels. Typisch op de punten waar ook veel auto's in de fout gaan, gaan gewoon alle fietsers in de fout.
Voorbeeldje:
https://maps.app.goo.gl/hXqVTqccs7vQbbL9A

Dat is gewoon een mentaliteit die maar niet lijkt te veranderen. Er is een kleine groep van ongeveer mijn leeftijdscategorie waarvan ik weet dat ze een campagne hebben meegemaakt die uitlegt dat voorrang van rechts ook geldt, en daar zie je aan de blik ook dat ze het bewust negeren. De rest is zich totaal van geen kwaad bewust.

Idd. Deze week ook nog voor gehad op een trekweg. Mevrouw komende vanuit een zijwegje vond het niet nodig om eerst te kijken vooraleer ze ook het fietspad op reed. Op het nippertje kunnen ontwijken...

Hoeft zelfs geen voorrang van rechts te zijn. Zelfs als er een omgekeerde driehoek (B1) staat, wordt dit vaak genegeerd door fietsers die zich zonder verpinken voor je neus op het (veel te smalle) fietspad gooien.

Hoeft zelfs geen voorrang van rechts te zijn. Zelfs als er een omgekeerde driehoek (B1) staat, wordt dit vaak genegeerd door fietsers die zich zonder verpinken voor je neus op het (veel te smalle) fietspad gooien.
Of op de weg zelf. Stop/driehoek negeren, zelfs niet eens naar links kijken wat er aankomt, maar gewoon rechtsaf slaan en denken dat ze niet hinderlijk zijn omdat ze helemaal tegen de rand blijven.

Helaas is dat de mentaliteit bij alle types weggebruikers hier in België hé, ik woon op de hoek van een T, er is hier quasi geen enkele chauffeur die hier passeert die zelfs maar aanstalten maakt om te vertragen wanneer ze de T over moeten en voorrang moeten geven. In tegendeel, als je zelf vertraagt zitten de achterliggers in uw gat.

Als fietser zelf ook al meermaals bijna een auto tegen mij gehad omdat ze geen voorrang geven waar ze dat moeten. In België rijden gewoon te veel mensen rond die enkel oog hebben voor zichzelf, en niet voor de omgeving. Of dat ze nu met de fiets rijden of met de auto.

Van’t weekend weeral bijna aanrijding met fietser die op straat fiets en van links komt.

Ze moeten daar op straat fietsen want enkel voetpad.

Ik rij door, fietser ook en moet alles dichtgooien of hij lag er onder.

Kerel furieus, roepen en tieren.

Een deel van mijn woon-werk traject met de fiets gaat langs een industriezone. In de zone is er een gescheiden fietspad door een groene zone.

Vandaag had er een vrachtwagen het niet beter gevonden om zich achter een bocht op dat stukje gras te parkeren en een metalen buis dwars over het fietspad te leggen. Geluk dat ik nog kon uitwijken anders was het waarschijnlijk een ontmoeting met de grond geweest.

Heb al eens een klacht bij de gemeente ingediend over dat stuk weg, fietspad is zelden vrij. Ofwel door geparkeerde/ stilstaande voertuigen ofwel door modder en andere vuiligheid dat blijft liggen.

Met als 2 uitstekers een betonblok die verschoven was tot op het fietspad en iemand die het geweldige idee had om een hoogtewerker te parkeren op het fietspad.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan