Gedagvaard voor vrederechter voor hoofdsom 25euro

Poeh

New member
De situatie is als volgt: ik ben een chronisch zieke diabetes type 1 patiënt en ga al meer dan 15 jaar naar dezelfde specialist. Al die jaren mooi op tijd betaald zonder enige verwijlinteresten.
Plots stuurt het ziekenhuis echter geen papieren facturen meer op (dit jaar voor de eerste keer) en om God weet welke reden balandden die facturen in de spamfolder van mijn mailbox. Ik heb ze intussen teruggevonden en ze hebben er ook maar 2 gestuurd, waarvan de eerste ongeveer 2 maanden na de consultatie. Fysieke brieven zijn dus nooit verstuurd. Ik ben iemand die alle facturen zeer nauwgezet bijhoudt en heb elke factuur nog van de laatste 4tal jaren. Ik heb verder ook geen enkele reden om niet te betalen gezien ik die kost gewoon kan terugtrekken van mijn aanvullende ziekteverzekering.
Nu krijg ik vandaag een dagvaarding om voor de vrederechter te verschijnen voor een totale kost van meer dan 400euro! Zij beweren in juli een ingebrekestelling te hebben gestuurd, maar die heb ik nooit ontvangen en dus ook nooit voor getekend. Gerechtdeurwaarder heeft mij ook bevestigd dat de brief is terugbezorgd na niet-ophaling. Dus intussen hebben ze gewoon dus 2 maanden afgewacht wetende dat ik niet op de hoogte was van de inhoud van hun schrijven.
Ik heb in de tijd die verstreken is tussen de laatste aanmaning en vandaag echter meermaals telefonisch contact gehad met het ziekenhuis en ben er zelfs nog fysiek langs moeten gaan. Geen enkele keer is er met een woord gerept over de wanbetaling of de inschakeling van een deurwaarder. Voor een wijziging van een afspraak deze zomer konden ze echter wel nog een fysieke brief sturen.
Is rechtsmisbruik in deze een legitieme verdediging, gezien de enorm lage hoofdsom en het feit dat dit met een simpel telefoontje onmiddellijk opgelost was geweest, zeker gelet op het feit dat ze zelf hun procedure hebben gewijzigd? Alvast bedankt voor het lezen.
 
Je kan het proberen, maar de kans zal groot zijn dat die 400 euro de werkelijke kost van werk van hun boekhouding, aangetekende zendingen en deurwaarder dekt.

Je argument voor verdediging lijkt op zich MSS gerechtvaardigd, maar denk eens verder na: waarom zou een rechter geloven dat je wél zou betaald hebben na een telefoontje als je zelfs niet reageerde op een aangetekende zending/deurwaarder? Dat de mensen die je aan de lijn hadden niks over een betaalachterstand vertelden is logisch, zij hebben, terecht, normaal geen inzage in de facturatie (zo kan je nooit hulp geweigerd worden om financiële redenen).

Je kan wat je zegt zeker proberen aan te geven, maar ik zou zeker vooral vermelden, indien van toepassing:
- dat je nooit ergens je akkoord gaf om facturatie via e-mail te ontvangen en dat je daardoor de eerste facturen niet kreeg omdat je dat e-mailadres niet kon whitelisten
- dat je de hoofdsom direct betaald hebt toen je de facturen ontdekte in je spambox (of wanneer je het probleem ontdekte)

Als je nu nog die 25 euro niet betaald hebt, toon je alvast je goeie wil niet.
 
Na dagvaarding voor een factuur is een verschuldigd bedrag van €400 inclusief kosten van gerechtsdeurwaarder (de dagvaarding) aan de eerder hoge kant. Ik ben actief in de sector en heb wel veel ervaring met zo’n zaken. Stuur mij gerust een vertrouwelijke PM met kopij van de dagvaarding dan zal ik eens kijken wat kan en wat niet kan. En zal ik correct advies geven.
 
Een vrederechter zal -als je verhaal waar is - altijd meegaan in je verhaal hoor. Die mensen zijn niet zo wereldvreemd als je zou denken.
Als je kan aantonen dat je vorige facturen altijd tijdig betaald werden en dat enkel sinds de digitalisering er fouten zijn gebeurd, zullen alle kosten wsl gecrediteerd worden.

Zij beweren in juli een ingebrekestelling te hebben gestuurd, maar die heb ik nooit ontvangen en dus ook nooit voor getekend. Gerechtdeurwaarder heeft mij ook bevestigd dat de brief is terugbezorgd na niet-ophaling. Dus intussen hebben ze gewoon dus 2 maanden afgewacht wetende dat ik niet op de hoogte was van de inhoud van hun schrijven.

Hier heb je niet echt gelijk. Als de postbode aan de deur staat kan je er ook nog voor kiezen om niets af te tekenen en je kan zelf kiezen om iets niet af te halen. Er is een verschil tussen "verzendingsplicht" en "kennisnameplicht". Een bedrijf kan ook niet meer doen dan aangetekend brieven versturen. Ze kunnen je niet verplichten om de enveloppe te openen en de brief te lezen.

Ter info: De wet is sinds 01/09/2023 trouwens gewijzigd om een einde te stellen aan de cowboypraktijken van deurwaarders.
 
Alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ze hebben me in ieder geval nog meer gesterkt om door te gaan met het geding en niet toe te geven aan de dreigende taal van de deurwaarder aan de telefoon gisteren.
@-TC- In het bijzonder bedankt voor het genereuze aanbod. Ik was deze ochtend nogal aan de late kant daar ik de slaap niet goed kon vatten vannacht (vandaar ook de nachtelijke post), dus ik heb nog geen kopieën kunnen maken van de dagvaarding. Ik zal dit echter zeker doen nadat ik deze avond thuis ben.

Ik kan mij gerust inbeelden dat die 400euro de werkelijke kosten zijn die de deurwaarder aanrekent, maar ik stel mij vooral de vraag over de keuze van dergelijk dure rechtsmiddelen voor een hoofdsom van 25euro, terwijl het voor mij nog steeds veel redelijker lijkt dat ik me niet bewust was van de onbetaalde factuur, dan dat ik ze plots, na zoveel jaren, moedswillig niet meer zou willen betalen en daarmee te riskeren dat ik honderden euro’s aan extra kosten zou moeten betalen. Zeker gelet op het feit dat ik het ziekenhuis ook niet heb ontlopen in de tussentijd, gezien ik er nog fysiek op een nieuwe consultatie bij dezelfde arts ben geweest.
Om vooreerst al een deurwaarder in te schakelen nadat je gewoon 2 mailtjes hebt gestuurd zonder eerst nog maar te proberen bellen of een normale brief te sturen (zoals de gewoonte was) gaat er bij mij al zeer moeilijk in, maar om dan effectief een dagvaarding in te stellen nadat je goed en wel weet dat de aangetekende zending onder gesloten omslag is terugbezorgd en dus in geen geval kon bijdragen tot mij effectief op de hoogte te stellen van de onbetaalde factuur, zonder ook maar iets anders te proberen, vind ik eerlijk gezegd op het randje van crimineel.
Ik heb uiteraard een bias gezien ik zelf partij ben en ik weet dat ik volledig uit de lucht kwam vallen gisteren en ik mijn inziens zeer weinig kon doen om hiervan op de hoogte te zijn (behalve dan per toeval mijn spamfolder openen op 2 maanden na de consultatie)
 
Laatst bewerkt:
en wel weet dat de aangetekende zending onder gesloten omslag is terugbezorgd en dus in geen geval kon bijdragen tot mij effectief op de hoogte te stellen van de onbetaalde factuur, zonder ook maar iets anders te proberen, vind ik eerlijk gezegd op het randje van crimineel.
Probleem is dat veel mensen bewust schulden maken en ook bewust hun aangetekende zending niet gaan ophalen. Waarom moeite doen voor iets dat je toch niet zal betalen?
Dus een aangetekende zending niet ophalen spreekt in jouw nadeel, niet in dat van hen.
 
Ik werk zelf bij een bank en ben me daar ten volle van bewust dat er dergelijke mensen zijn. Had ik de aanmaning ooit in handen gehad, had ik die uiteraard ook onmiddellijk opgehaald. Dit is echter nooit gebeurd.
Er zo snel vanuit gaan dat iemand zo is na zoveel jaren correct betalende klant/patient te zijn, vind ik persoonlijk een serieuze sprong. Ik zou er ook geen enkel probleem van maken om al mijn rekeninguittreksels te delen om aan te tonen dat dit bij mij geenszins het geval is.
 
Ik heb dit ook aan de hand gehad, maar zonder dagvaardiging.

Mijn ex was met mijn zoontje naar de kinderarts geweest in het lokaal ziekenhuis. Echter was ik al lang nietmeer geweest en ondertussen verhuisd. Hiervan wist het ziekenhuis niets en ze stuurden de facturen op naam van mijn zoon naar het oud adres.
Een jaar later kwam er een brief van de deurwaarder, ineens wel op mijn naam en het goede adres. 32 euro was 106 euro geworden.

Heb dat gewoon betaald om van de miserie af te zijn, 70 euro is het 'vechten' ook niet waard. 375 euro is al wat aanzienlijker natuurlijk.
 
Er zo snel vanuit gaan dat iemand zo is na zoveel jaren correct betalende klant/patient te zijn, vind ik persoonlijk een serieuze sprong. Ik zou er ook geen enkel probleem van maken om al mijn rekeninguittreksels te delen om aan te tonen dat dit bij mij geenszins het geval is.
Ik had je verhaal gelezen alsof er éérst een aangetekende brief verstuurd werd en dan pas de deurwaarder je een dagvaarding bezorgd heeft. Het zou me raar lijken als dat niet het geval zou zijn, want ziekenhuizen weten ook wel dat énkel een deurwaarder sturen na 2 mails niet kostenefficient is. In dat geval zou ik dat ook als argument gebruiken.
Ik werk zelf bij een bank en ben me daar ten volle van bewust dat er dergelijke mensen zijn. Had ik de aanmaning ooit in handen gehad, had ik die uiteraard ook onmiddellijk opgehaald. Dit is echter nooit gebeurd.
een aanmaning kan je niet in handen hebben voor je die ophaalt, hé :p. Je bedoelde wss het briefje dat een postmedewerker in je brievenbus gooit als je niet thuis bent?
 
Hier heb je niet echt gelijk. Als de postbode aan de deur staat kan je er ook nog voor kiezen om niets af te tekenen en je kan zelf kiezen om iets niet af te halen. Er is een verschil tussen "verzendingsplicht" en "kennisnameplicht". Een bedrijf kan ook niet meer doen dan aangetekend brieven versturen. Ze kunnen je niet verplichten om de enveloppe te openen en de brief te lezen.
De post moet dan ook wel zijn werk doen. Hier eens een zeer belangrijke aangetekende brief in eerste instantie niet gehad omdat de postbode aan het verkeerde huis had aangebeld (zelfde huisnummer maar zonder busnummer). Die mensen waren niet thuis, en postbode had daar briefje achter gelaten van gemiste aangetekende zending. Gelukkig hebben die mensen een paar dagen later het briefje van gemiste zending hier in de brievenbus gestopt. Ik dacht dat de brief naar het verkeerde adres was gestuurd, maar bij afhaling bleek het weldegelijk het correcte adres. Uiteindelijk nog op tijd de aangetekende brief kunnen afhalen, maar hadden die mensen dat briefje niet tijdig bij mij in de brievenbus gestoken en ik die brief had gemist, dan stond dat genoteerd als aangeboden, maar niet afgehaald, en had dat belangrijke gevolgen gehad.

@Poeh : Jij hebt nooit een aangetekend schrijven gehad? Of briefje van gemist aangetekend schrijven?
 
Mijn ex was met mijn zoontje naar de kinderarts geweest in het lokaal ziekenhuis. Echter was ik al lang nietmeer geweest en ondertussen verhuisd. Hiervan wist het ziekenhuis niets en ze stuurden de facturen op naam van mijn zoon naar het oud adres.
Dat is al helemaal absurd, ziekenhuizen zijn aangesloten op de KSZ en krijgen adreswijzigingen automatisch door als de domicilie wordt aangepast in het rijksregister.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
@JPV Ja, Ik had het dus over dat briefje dat normaal zou moeten achtergelaten worden 😅
In de dagvaarding staat bewijs dat ze een aangetekende brief verstuurd hebben, dus ze hebben dat hoogstwaarschijnlijk wel gedaan, maar ik heb het schrijven noch het briefje ooit in handen gehad. Het zou zeker ook niet de eerste keer zijn dat er vanalles misgaat met leveringen en dergelijke. Ik woon in een vrij klein steegje in Gent in een appartementsgebouw en het was vakantieperiode dus mogelijk een vervanger o.i.d., ik kan enkel speculeren.
 
@JPV Ja, Ik had het dus over dat briefje dat normaal zou moeten achtergelaten worden 😅
In de dagvaarding staat bewijs dat ze een aangetekende brief verstuurd hebben, dus ze hebben dat hoogstwaarschijnlijk wel gedaan, maar ik heb het schrijven noch het briefje ooit in handen gehad. Het zou zeker ook niet de eerste keer zijn dat er vanalles misgaat met leveringen en dergelijke. Ik woon in een vrij klein steegje in Gent in een appartementsgebouw en het was vakantieperiode dus mogelijk een vervanger o.i.d., ik kan enkel speculeren.
ik vrees dat de kans groot is dat je ook nog een gewone brief zal gemist hebben, want dat lijkt me nog altijd de standaardprocedure te zijn.

Was er sinds het (onbetaalde) bezoek aan het ziekenhuis nog een andere afspraak die je wél betaald hebt?
 
Dat is al helemaal absurd, ziekenhuizen zijn aangesloten op de KSZ en krijgen adreswijzigingen automatisch door als de domicilie wordt aangepast in het rijksregister.

Heb dat bij het laatste bezoek overlaatst nagevraagd omdat ik weer verhuisd ben en dan hebben ze het adres ter plekke eenmalig gewijzigd. Ze zeiden wel als de eID bij volgend bezoek niet in orde is, dat het verkeerde adres weer wordt weggeschreven. Dat was onder afgelopen zomervakantie.
De factuur is ondertussen toegekomen en betaald (KidsID) is ook gewijzigd.
 
Ja, het vorige doktersbezoek van augustus heb ik intussen al betaald, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit pas gebeurd is nadat ik de dagvaarding had ontvangen. Ze zat immers in dezelfde spamfolder. Ze was echter nog ruimschoots voor vervaldatum, want ze was pas afgelopen vrijdag aangekomen.

Die gemiste gewone brief lijkt mij nagenoeg onmogelijk, gezien we dat allemaal nogal autistisch bijhouden bij ons, behalve als het probleem met de bezorging natuurlijk nog systematischer is dan gedacht.
 
Ik werk zelf bij een bank en ben me daar ten volle van bewust dat er dergelijke mensen zijn. Had ik de aanmaning ooit in handen gehad, had ik die uiteraard ook onmiddellijk opgehaald. Dit is echter nooit gebeurd.
Er zo snel vanuit gaan dat iemand zo is na zoveel jaren correct betalende klant/patient te zijn, vind ik persoonlijk een serieuze sprong. Ik zou er ook geen enkel probleem van maken om al mijn rekeninguittreksels te delen om aan te tonen dat dit bij mij geenszins het geval is.
Ik begrijp je en ik geloof je ook wel (en de meesten doen dat hier wel) MAAR het ziekenhuis moet regelmatig met zulke dossier omgaan en 9 keer op 10 is dat iemand die WEL kwaadwillend niet betaald en de aangetekende zendingen negeert.

Er gaat dan echt geen persoon dat nog eens apart bekijken. Ja ok ze hadden u misschien kunnen opbellen. Maar zo werkt dat niet altijd.

Wie wel kijkt naar uw individueel dossier? Juist ja, de rechter. Veel geluk hiermee.
 
Ik heb dit ook aan de hand gehad, maar zonder dagvaardiging.

Mijn ex was met mijn zoontje naar de kinderarts geweest in het lokaal ziekenhuis. Echter was ik al lang nietmeer geweest en ondertussen verhuisd. Hiervan wist het ziekenhuis niets en ze stuurden de facturen op naam van mijn zoon naar het oud adres.
Een jaar later kwam er een brief van de deurwaarder, ineens wel op mijn naam en het goede adres. 32 euro was 106 euro geworden.

Heb dat gewoon betaald om van de miserie af te zijn, 70 euro is het 'vechten' ook niet waard. 375 euro is al wat aanzienlijker natuurlijk.
Bij een verhuis is dat soms merde shit ja. Ik heb zo ook 1x de deurwaarder aan de deur gehad. (Na een verhuis)
Alle brieven inclusief de aangetekende brieven werden door de nieuwe bewoner gewoon genegeerd.
Ipv dit even te melden? Neen hoor .. dus ik wist van niets tot ..

En ja pas als het bij de deurwaarder ligt dan gaan ze kijken waar je 'echt' woont.

Ik heb dat toen ook gewoon betaald om er vanaf te zijn.

Dat is al helemaal absurd, ziekenhuizen zijn aangesloten op de KSZ en krijgen adreswijzigingen automatisch door als de domicilie wordt aangepast in het rijksregister.
Hier was het nochtans ook het ziekenhuis. Het ging over een factuur van een opname van maanden voor de verhuis (soms duurt dat lang voor je de factuur krijgt).

Misschien dat ze dit alleen controleren voor nieuwe dossiers? Want je hebt nu al 2 voorbeelden waarbij dit voorgekomen is. Dan doet sommige ziekenhuizen toch iets niet goed?

Nu ik weet niet sinds wanneer ze dit automatisch controleren? Want waar ik over spreek is al zeker 10 jaar geleden, toen deden ze die check misschien nog niet?
 
Laatst bewerkt:
Dat is al helemaal absurd, ziekenhuizen zijn aangesloten op de KSZ en krijgen adreswijzigingen automatisch door als de domicilie wordt aangepast in het rijksregister.
Toch niet hoor..

Wij stonden enkele jaren geleden voor niets in het ziekenhuis. We hadden een afspraak voor onze zoon bij een neuroloog, en toen we daar toekwamen geen afspraak te zien.
Na verder onderzoek met de persoon aan het onthaal bleek dat ze de afspraak eenzijdig verplaatst hadden omdat die arts gestopt was. Ze hadden ons daarvoor een brief gestuurd. Naar het adres waar we toen al 7 jaar niet meer woonden.
We moesten zijn passpoort in hun lezer steken om het adres aan te passen.
 
Dat is al helemaal absurd, ziekenhuizen zijn aangesloten op de KSZ en krijgen adreswijzigingen automatisch door als de domicilie wordt aangepast in het rijksregister.

Toegang is voor medische gegevens en sociale zekerheid.
Niet om dat te gebruiken om factuurtjes te sturen.

Enfin, ze kunnen wel maar ze moeten wel een toelating hebben daarvoor en ik ben vrij zeker van dat veel ziekenhuizen dat nooit gevraagd hebben.
Want ook ik kreeg ooit een betalingsherinnering van een ziekenhuis naar mijn oud adres verstuurd om dan een herinnering te krijgen van een deurwaarder . De grap natuurlijk was dat ik meegedaan heb aan een gratis medisch onderzoek in het kader van een internationaal universitair onderzoek. Dusja, ik kreeg een betalingsherinnering voor vrijwilliger te zijn aan een medisch onderzoek :p. Chance dat ik de mails errond nog had.




  • Kan men toegang vragen tot de informatie in het Rijksregister van de natuurlijke personen met het oog op facturatie?


    Ja, in ieder geval vanaf het moment dat de aanvrager aan de verschillende voorwaarden van bevoegdheid (zie vraag hierboven: "Wie kan toegang krijgen tot de gegevens in het Rijksregister van de natuurlijke personen, deze meegedeeld krijgen of het identificatienummer gebruiken?") en veiligheid voldoet (zie vraag hieronder:"In het Hoe moet men concreet te werk gaan om een aanvraag tot toegang of mededeling van de gegevens in het Rijksregister van de natuurlijke personen of tot gebruik van het identificatienummer, in te dienen?") en tussenkomt in het kader van een taak die door het Sectoraal comité als van algemeen belang wordt beschouwd.
    Het Sectoraal Comité is van oordeel dat de facturering van diensten bewezen in het kader van activiteiten van algemeen belang beschouwd kan worden als inherent aan de opdracht van algemeen belang.
    Als voorbeeld kunnen we een aantal intercommunales aanhalen die verantwoordelijk zijn voor de levering van gas en elektriciteit, ziekenhuizen, erkende klinische biologielaboratoria , ... die toestemming hebben gekregen om toegang te krijgen tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen om hun diensten efficiënt te kunnen factureren en facturen te innen.
    In dit geval wordt uiteraard alleen de toegang toegestaan tot de informatie die strikt noodzakelijk is voor deze handelingen. Informatie over de nationaliteit lijkt immers overmatig als het gaat om een factuur naar een klant sturen.
 
Laatst bewerkt:
Nu krijg ik vandaag een dagvaarding om voor de vrederechter te verschijnen voor een totale kost van meer dan 400euro! Zij beweren in juli een ingebrekestelling te hebben gestuurd, maar die heb ik nooit ontvangen en dus ook nooit voor getekend. Gerechtdeurwaarder heeft mij ook bevestigd dat de brief is terugbezorgd na niet-ophaling. Dus intussen hebben ze gewoon dus 2 maanden afgewacht wetende dat ik niet op de hoogte was van de inhoud van hun schrijven.

Zou het voor jou mogelijk zijn om de unieke barcode te bemachtigen van de aangetekende zending in kwestie?
Via de app van bpost kan je vervolgens de exacte weg raadplegen van de zending, inclusief de reden waarom het niet werd afgeleverd.
Stel dat het ziekenhuis, ook al lijkt dat uitzonderlijk (maar niet uitgesloten), een verkeerd adres heeft gebruikt, zal je dat terugvinden in de historiek.
 
Terug
Bovenaan