Hoe het wel moet: Uncharted.
Ik ben momenteel met de Uncharted games bezig, en ik vind dat die evenzeer lijden aan het hierboven aangehaalde probleem van NPCs die veel te rap hints/spoilers geven. Er was ook letterlijk een puzzel in Uncharted 2 waar ik niet eens genoeg tijd had om het zelf uit te vlooien (ik was eigenlijk eerst met de verkeerde logica bezig) en de oplossing bijna letterlijk verklapt werd door Sully. Echt ridicuul. Qua puzzels zelf vind ik ze ook vaak wel wat artificieel met: kijk in je notitieboekje voor wat je juist moet doen, en doe het dan in de real-world constructie.
Ook Uncharted geeft me zeker geen Eureka-momenten zoals ik die bvb wel in games als Myst, Riven of The Witness meegemaakt heb. Toegegeven, dat zijn zuivere puzzel-games, waar het wel helemaal idioot zou zijn van te spoileren. Maar ik snap dus niet waarom ze in actie-games altijd de nood voelen om de gamer zeker niet langer dan een minuut te laten zoeken naar de oplossing.
EDIT: had beter eerst de rest van de thread gelezen, want ik zie dat @Tonerider het dus ook al aangehaald heeft voor UC4 (ik ben momenteel met UC3 bezig). Ik speel trouwens op Normal difficulty.