Gasketel onderburen

flaviooooo

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoi,

Mijn onderburen hebben momenteel nog een oude, open gasketel die niet meer door de keuring geraakt.
Ze willen nu een condensatieketel aankopen, maar volgens de chauffagist moeten ze dan een buis leggen doorheen mijn appartement (het kot waar mijn gasketel staat) om naar de schouw te gaan.

Is dat normaal? Want ik ben eigenlijk niet echt van zins om een gat te laten boren in mijn vloer/dak hiervoor.
Of ben ik dan een egoïstische bovenbuur? :)

Alternatief zou zijn om een buis te leggen in hun eigen appartement naar de buitenmuur, maar daar mogen ze geen extra gaten in boren (zo beslist op de algemene vergadering tijdje terug).
Dat zou dan trouwens ook weer niet in regel zijn met bepaalde instructies van Wonen Vlaanderen (?), omdat de uitlaat op een bepaalde afstand van het venster zou moeten zijn en dat was niet mogelijk volgens mij.

Iemand die hier verstand van heeft of al gelijkaardige ervaringen?
 
Bij uw onderbuur moet er toch al een gat zijn naar buiten voor de huidige ketel.Waar gaan anders die verbrandingsgassen naar toe?Dus dat gat naar buiten moet er al ergens zijn.
 
Bij uw onderbuur moet er toch al een gat zijn naar buiten voor de huidige ketel.Waar gaan anders die verbrandingsgassen naar toe?Dus dat gat naar buiten moet er al ergens zijn.

Voor zover ik begrepen had is dat er momenteel niet en is dat 1 van de grote problemen bij de huidige ketel.
De vorige bewoner is zelfs vertrokken omdat de huisbazin zei dat ie de deur en het raam wat vaker moest openzetten :-s
 
Voor zover ik begrepen had is dat er momenteel niet en is dat 1 van de grote problemen bij de huidige ketel.
De vorige bewoner is zelfs vertrokken omdat de huisbazin zei dat ie de deur en het raam wat vaker moest openzetten :-s
Da kan toch niet? :unsure:
Die mens had al de eerste dag dood gelegen.
 
Da kan toch niet? :unsure:
Die mens had al de eerste dag dood gelegen.
Goed punt :)

Het was eerder de verluchting die niet voldoende was...

Ik snap het alleszins niet meer, want als er al een gat zou zijn weet ik niet waarom de chauffagist nog in mijn appartement zou willen/moeten zijn
 
Waarschijnlijk oud open toestel op gemeenschappelijke schouw die nu niet meer kan gebruikt worden met condenserend toestel.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zou ze wel in geen geval voor mijn appartement laten komen met zo'n afvoer. Je weet al op voorhand dat daar miserie van komt.
 
Kan ze dat op een of andere manier afdwingen eigenlijk?
Ze sprak al over het vredegerecht toen ik niet meteen een gat in de lucht sprong omdat ze in mijn appartement wilde komen boren.

Stel dat ik het niet toelaat, dan kan ze zogezegd geen "correcte" ketel installeren? Of zijn er altijd wel oplossingen?

Wil al maar advies inwinnen aangezien ik hier inderdaad miserie mee verwacht.
 
Kan ze dat op een of andere manier afdwingen eigenlijk?
Ze sprak al over het vredegerecht toen ik niet meteen een gat in de lucht sprong omdat ze in mijn appartement wilde komen boren.

Stel dat ik het niet toelaat, dan kan ze zogezegd geen "correcte" ketel installeren? Of zijn er altijd wel oplossingen?

Wil al maar advies inwinnen aangezien ik hier inderdaad miserie mee verwacht.
Dus die begint over het vredegerecht in het eerste gesprek? Aangenaam figuur precies.
 
Kan ze dat op een of andere manier afdwingen eigenlijk?
Ze sprak al over het vredegerecht toen ik niet meteen een gat in de lucht sprong omdat ze in mijn appartement wilde komen boren.

Stel dat ik het niet toelaat, dan kan ze zogezegd geen "correcte" ketel installeren? Of zijn er altijd wel oplossingen?

Wil al maar advies inwinnen aangezien ik hier inderdaad miserie mee verwacht.
Ja een gat in haar eigen muur en haar raam dichtmetsen!
 
Ik had hier ook zo een ketel staan, hebben ze om die te vervangen ook een gat in de buitenmuur moeten boren.

@Brecht weet hier misschien meer over?
 
Nu ja, hier liggen al die buizen in een soort van (gemeenschappelijk) schacht. Dat is in feite ne muur die door alle verdiepingen loopt en die is dichtgemetseld, maar daarin steken dus buizen voor oa de gasketels (en ook nog heel wat andere buizen).

Ik vermoed dat zo'n schacht er niet is bij jullie?

Opmerking: Mijn ketel staat pal in het midden van het appartementblok. De rookafvoer gaat via het dak naar buiten dmv die schacht.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ze wel in geen geval voor mijn appartement laten komen met zo'n afvoer. Je weet al op voorhand dat daar miserie van komt.
Als dat de enige manier is ga je dat niet kunnen weigeren hoor.

Dat is natuurlijk eigen aan wonen in een appartement, soms lopen buizen, schachten en afvoeren voor bepaalde zaken door jouw eigendom, dat is een erfdienstbaarheid die je uiteraard niet zomaar mag teniet doen. En als dat ook de enige oplossing is voor een appartement onder, boven of naast jou kunnen die dat afdwingen.

Alléja, de kans is groot dat de afvoer van toilet, douche enz van de topicstarter ook door het appartement van diezelfde onderburen loopt. Zou nogal tof zijn voor hem mochten die dat plots weigeren en gaan afsluiten.
 
Ik zou pragmatisch meedenken en wat zekerheden vragen i.v.m. schade als het mij op geen manier zou benadelen. Natuurlijk na gesprek met de syndicus en als de tegenpartij geen complete tools zijn.

Alternatief, hypothetisch, quick & dirty zou ik een vaste paar legplanken plaatsen en wat troep opzetten dat ik moeilijk 'kan' verplaatsen en afwachten. Maar dan zit je met een potentiële burenruzie, en die eindigen vaak niet goed ...
 
Iedereen doet hier alsof ze die buis recht door de living willen laten passeren.. Bende neuters
Maakt toch niet uit waar die buis doorkomt, zou mij altijd storen, zal wel zelf beslissen waar ik over wil neuten hoor!
 
Terug
Bovenaan