Gasketel afgekeurd, verhuurder vraagt voor een nieuwe onderhoud op mijn kosten

Die keuring is onzin. Heb ooit 10 jaar ketel nooit laten onderhouden, dan een klein defectje en vervolgens laten onderhouden.
Heeft geen meerwaarde dat onderhoud.
Ik had een onderhoud overgeslagen, compleet vergeten. (Viesmann gasketel van toen ik oud)

3j na het "laatste" onderhoud ging de ketel constant in een soort veiligheidsmodus. Zat vol met aangekoekte kalk, onder andere een sensor zat vol kalk. Net in een vriesperiode. (Gelukkig hebben we airco's die ook kunnen verwarmen)

Die herstelling daarvan kostte alleszins meer dan een onderhoud.

Erna ook wel een waterversachter laten installeren.

Het probleem ligt dat alle eigenaren akkoord moeten gaan met zo’n grote werken omdat ze alle appartementen moeten doen. Zo’n beslissingen kunnen maar worden genomen op een algemene vergadering die 1 of 2 keer jaarslijks wordt gehouden. En als alleen jouw appartement een probleem heeft gaan de andere eigenaren wrs tegen stemmen bij zo’n grote werken.

Maar ik lees hier in de thread dat zo’n atmosferische ketels nog kunnen worden geplaatst dus moet de eigenaar inderdaad moeite doen om u verder te helpen.
Het gaat over 1 eigenaar die alle appartementen bezit, het is zijn gebouw. Dus er is geen algemene vergadering of andere eigenaren om mee rekening te houden.

Het gaat over 1 eigenaar die alle appartementen bezit, het is zijn gebouw. Dus er is geen algemene vergadering of andere eigenaren om mee rekening te houden.
Ah zie dat is dus volledig iets anders. Als hij de eigenaar is van heel het gebouw kan hij het regelen idd.
Veel geluk dan allesinds.

Volgens de eigenaar moet de ketel niet vervangen worden wegens volgende wetgeving: https://doval.be/cv-ketel-appartement/
Mijn ketel (een ThemaTek c24 e-a) heeft een rendement van 80%. Dan nog moet de ketel vervangen worden toch want min rendement moet 86% zijn volgens dat artikel, op de site van Vlaanderen vind ik dan weer 90%.
Lees die link eens heel goed.

Daar staat dat de grens als je een nieuwe aankoopt met nieuwe technologie 86% moet zijn en daar vlak onder staat dat als je nog oude technologie hebt in een appartementsblok met het oud systeem dat 75% genoeg is en dat is wat uw huisbaas het over heeft.
Europa voorziet wel een uitzondering voor open ketels van het type B1*. Zij mogen nog op de markt gebracht worden met een minimaal rendement van 75%. Ze mogen echter enkel geïnstalleerd worden in bestaande gebouwen met een gemeenschappelijke rookgasafvoer.
“B1* ketel (ketel die verbrandingslucht uit de ruimte neemt en geen ventilator heeft”

Verdere bronnen geeft die link niet maar wel de moeite om dat eens na te gaan.

Laatst bewerkt:
factuur protesteren is wat moeilijk, omdat je het onderhoud vraagt. Dat dat onderhoud dan meer kost dan normaal, is iets wat je met de verhuurder moet regelen, niet met de huurder. Als er natuurlijk echt andere zaken zijn, dan kan je best aan de brandtechnicus vragen om de herstelling niet uit te voeren, tenzij dat de verhuurder akkoord gaat.

De brandtechnicus (=onderhoudsman) is bij mijn weten wel verplicht om alle gegevens van het attest ook zelf bij te houden. Dus dan kan de verzekering navraag doen wie het onderhoud heeft gedaan en zich naar die persoon richten. Als je dat niet kan geven, KAN je in de problemen komen (wat idd niet zo vaak voorkomt, tenzij er ook slachtoffers vallen, want dan zitten ook andere advocaten erop).

Dit is (een stuk) van wat wij digitaal kregen, gezien de firma het zelf moet bijhouden:

Bekijk bijlage 36990

Ook slecht geïnstalleerde nieuwe ketels kunnen dit probleem hebben: https://www.antigifcentrum.be/nieuws/aantal-overlijdens-door-co-intoxicaties-blijft-stijgen
sinds vorig jaar is alles digitaal. dat wordt centraal bijgehouden bij één of andere overheidsinstantie zegt mijn cv man. Wij hadden een nieuwe ketel 4 j geleden en onze cv man is eentje die eigenlijk nooit tijd heeft en altijd uitstelt. Wij waren het dan ook beu van het altijd te vragen, hebben ondertussen gerenoveerd en er eigenlijk niet gewoond. tldr: uiteindelijk is die dan na 4 jaar langs geweest voor mijn onderhoud.

Hij zei "vanaf nu moet ik 100% zeker elke 2 jaar passeren en geen maand later want ze zien het allemaal"

Dat machientje waar ze die testen mee doen verbind via bluetooth met een app op zijn GSM die dat dan ingeeft in één of andere databank. moest zelf niets op papier tekenen, gewoon op zijn touch screen een krabbel zetten.

Hij zegt dat ik de enige ben waarbij het afgekeurd is terwijl de andere appartementen dezelfde gasketel hebben.
Vraag dan is aan u buren wie zij laten komen en laat die zelfde man u ketel ook is keuren. Als die ook afkeurt kan u verhuurder gewoon stoppen met zeveren en de ketel vervangen.
Zoals aangehaald, zorg voor een CO melder in de buurt van u ketel. Als die afgaat kan het alleen maar zorgen voor extra bewijslast rond het slecht functioneren van u toestel.
Wetgeving zegt toch iets anders.
@Brt , volgens mij hebben meeste brandpolissen zelfs een clausule dat de verzekering er zijn handjes aftrekt als er geen geldig keuringsattest is en er vodden van komen.
Dan heb je elke 2j 200€ bespaard om vervolgens +10k (of meer) eigen kosten te krijgen. Moet je al een serieus rendement op uwe spaarboek hebben :) .

Ketel was geldig gekeurd bij intrede. En die kosten voor hoger verbruik, hoe ga je dat zelf kunnen berekenen? En zijn er nog andere zaken die verhaald kunnen worden op de verhuurder?
Als ik van u was zou ik mij focussen op twee dingen:
- Zorg voor een recent keuringsattest (al dan niet afgekeurd)
- Zet uw zoektocht naar een nieuwe woonst verder.

Houd u niet bezig met dingen als "schadevergoeding voor hoger verbruik". Je gaat daar veel energie insteken voor niks terug te krijgen.

Zouden die techniekers geen kopie bijhouden? Is het niet dat deze attesten centraal ergens worden opgeslagen, het zit ver in mijn achterhoofd.
Vanaf 1 januari '23 moet elke ingebruiksname en onderhoud van een ketel geregisteerd worden bij VEKA (Vlaams Energie- en Klimaatagentschap) binnen de 30 dagen.
Dus dat register van onderhoud (en dus afkeuren in @Gines zijn geval) is er zeker.

@Gines , nog een laatste vraag. Wij zijn hier enkele jaren geleden geswitched van arm naar rijk gas (heeft te maken met de Hollanders die minder willen uitvoeren omwille van aardbevingen bij ontginning).
Hierdoor was het rendement van onze ketel ook beduidend naar beneden gegaan maar dit is opgelost door de ketel terug opnieuw te laten afstellen.
Meer info:
- https://www.fluvius.be/nl/blog/aansluitingen/van-arm-naar-rijk-gas?app-refresh=1736323889736
- https://economie.fgov.be/nl/themas/...energie/aardgas/omschakeling-arm-gas-rijk-gas

sinds vorig jaar is alles digitaal. dat wordt centraal bijgehouden bij één of andere overheidsinstantie zegt mijn cv man. Wij hadden een nieuwe ketel 4 j geleden en onze cv man is eentje die eigenlijk nooit tijd heeft en altijd uitstelt. Wij waren het dan ook beu van het altijd te vragen, hebben ondertussen gerenoveerd en er eigenlijk niet gewoond. tldr: uiteindelijk is die dan na 4 jaar langs geweest voor mijn onderhoud.

Hij zei "vanaf nu moet ik 100% zeker elke 2 jaar passeren en geen maand later want ze zien het allemaal"

Dat machientje waar ze die testen mee doen verbind via bluetooth met een app op zijn GSM die dat dan ingeeft in één of andere databank. moest zelf niets op papier tekenen, gewoon op zijn touch screen een krabbel zetten.
Wordt idd centraal bijgehouden, maar er hangen geen gevolgen aan niet-keuring.

@Brt , volgens mij hebben meeste brandpolissen zelfs een clausule dat de verzekering er zijn handjes aftrekt als er geen geldig keuringsattest is en er vodden van komen.
Dan heb je elke 2j 200€ bespaard om vervolgens +10k (of meer) eigen kosten te krijgen. Moet je al een serieus rendement op uwe spaarboek hebben :) .
Zoals eerder gezegd, is zo'n clausule (als die er al is) niets waard.

Als je je beter voelt als je je ketel laat keuren, moet je dan vooral doen. Maar laat je vooral niet wijsmaken dat er boetes boven je hoofd hangen of je verzekering niet zal uitbetalen bij brand wanneer je geen keuring hebt laten doen.

Laatst bewerkt:
Wordt idd centraal bijgehouden, maar er hangen geen gevolgen aan niet-keuring.

Zoals eerder gezegd, is zo'n clausule (als die er al is) niets waard.

Als je je beter voelt als je je ketel laat keuren, moet je dan vooral doen. Maar laat je vooral niet wijsmaken dat er boetes boven je hoofd hangen of je verzekering niet zal uitbetalen bij brand wanneer je geen keuring hebt laten doen.
Maar in het geval van huur is er wel een verplichting om de ketel te keuren.

Je moet immers kunnen aantonen dat je als verhuurder het goed in een goede staat van onderhoud levert aan de huurder bij intrede. Bij uittrede is het de huurder die moet aantonen dat hij een goede huisvader is geweest.

Vraag voor degene met technische kennis, kan een ketel stukgaan omdat het niet periodiek is onderhouden. Dus herstellingen die louter te wijten zijn aan gebrekkig onderhoud?

Vraag voor degene met technische kennis, kan een ketel stukgaan omdat het niet periodiek is onderhouden. Dus herstellingen die louter te wijten zijn aan gebrekkig onderhoud?
Geen grote technische kennis, maar bij de laatste controle van mijn brander lag er veel gruis in de brander. Ik kan bedenken dat teveel gruis voor verstoppingen kan zorgen met defecten tot gevolg.

(Geen idee waardoor dat gruis dan weer kwam)

Geen grote technische kennis, maar bij de laatste controle van mijn brander lag er veel gruis in de brander. Ik kan bedenken dat teveel gruis voor verstoppingen kan zorgen met defecten tot gevolg.

(Geen idee waardoor dat gruis dan weer kwam)
Ik stofzuig jaarlijks de ketel om het gruis te verwijderen. Een kleine moeite en lijkt me wel goed voor de levensduur van de ketel, al weet ik wel dat het bij de vorige eigenaar al zeker 5 jaar niet gebeurd is en de ketel is ondertussen al 20j oud. Dus veel kwaad kan het volgens mij ook niet als je het niet doet (maar technisch kan ik dit niet onderbouwen, enkel uit ervaring met onze ketel). Het is natuurlijk maar een kleine moeite om jaarlijks effe met de stofzuiger dat gruis weg te halen, dus geen idee waarom je dat niet zou doen.

Het is natuurlijk maar een kleine moeite om jaarlijks effe met de stofzuiger dat gruis weg te halen, dus geen idee waarom je dat niet zou doen.
Omdat ik niet zou weten hoe ik daaraan zou kunnen en wat ik los moet doen om het te openen

Omdat ik niet zou weten hoe ik daaraan zou kunnen en wat ik los moet doen om het te openen
Normaal kan je wel een Youtube filmpje vinden daarvan of mogelijk heb je een montagehandleiding o.i.d. liggen van je ketel. Ik ben er gewoon zo aan begonnen en het zijn eigenlijk maar 6 vijsjes die ik los moet halen.

Weet je of die databank publiek ook toegankelijk is? Bij de laatste ketelcontrole bij mij in Belgie zag ik ze dat ook verbinden daarmee, maar ik vroeg me af of ik daar ook toegang toe heb.

En? Hoe is het gegaan? Heb je de ketel al laten onderhouden en keuren?
Nee, technieker moet nog langskomen maar kan pas eind februari. Tegen dan weet ik meer. Ondertussen hebben alle bewoners brief ontvangen dat de huur geïndexeerd wordt terwijl epc wel al ouder is dan 10 jaar.

Nee, technieker moet nog langskomen maar kan pas eind februari. Tegen dan weet ik meer. Ondertussen hebben alle bewoners brief ontvangen dat de huur geïndexeerd wordt terwijl epc wel al ouder is dan 10 jaar.
Dat is een heel goede opmerking waar ik zelf als verhuurder nog niet aan gedacht had.

“Opgelet! Een vervallen EPC staat gelijk aan ‘geen EPC’. De verhuurder moet dus een correctiefactor toepassen.”

Is in de indexering die hij voorstelt een correctiefactor toegepast? Hoeveel % heeft hij de huur opgeslagen? Als dat meer is dan wettelijk mag dan kan je er wel wat van zeggen lijkt me.

Hier is trouwens een online tool waar je dit gemakkelijk kan berekenen https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/huurcalculator

Als hij met zijn indexering daar onder blijft zou ik niet moeilijk gaan doen.

Dat is een heel goede opmerking waar ik zelf als verhuurder nog niet aan gedacht had.

“Opgelet! Een vervallen EPC staat gelijk aan ‘geen EPC’. De verhuurder moet dus een correctiefactor toepassen.”

Is in de indexering die hij voorstelt een correctiefactor toegepast? Hoeveel % heeft hij de huur opgeslagen? Als dat meer is dan wettelijk mag dan kan je er wel wat van zeggen lijkt me.

Hier is trouwens een online tool waar je dit gemakkelijk kan berekenen https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/huurcalculator

Als hij met zijn indexering daar onder blijft zou ik niet moeilijk gaan doen.
Tot eind 2022 had ik nog epc B en zat ik er met mijn werkelijke huurprijs onder de max. geïndexeerde huurprijs. Maar vanaf 2023 is het certificaat vervallen en zou de max. huurprijs veel minder zijn dan het jaar ervoor? Hoe werkt dat dan? De huurprijs vermindert dan opeens ofzo?

Want dan zit ik nu boven de max. huurprijs terwijl dit tot eind 2022 eronder zou liggen.

Dit gaat over de indexatie. Als er geen nieuw EPC komt, wordt dit gelijkgesteld aan F en moet er met een correctiefactor geindexeerd worden. Je huurprijs gaat dus nog steeds omhoog, gewoon net iets minder. In geen geval zal je huurprijs verminderen:)
Wanneer de eigenaar zijn EPC laat vernieuwen en dit opnieuw B of zelfs C is, mag er gewoon de volle pot geindexeerd worden.

Mijn huisbaas laat altijd zelf iemand komen en betaald dat onderhoud, ik woon naast hem en jaarlijks doet die dat op hetzelfde moment.
Is een heel goede huisbaas, snoeien van de haag betaald hij ook als zijn deel gedaan is. Die man wil gewoon dat het goed gedaan is snap dat enigzins wel.

Alvast veel geluk als je stappen onderneemt

Terug
Bovenaan