Fruit

Ik snap de reacties over avocado hier niet, ja botanisch gezien is dat fruit, maar een tomaat ook, en dat eet ik toch ook eerder als groente.

Avocado is best lekker met wat zout en peper trouwens, maar dat is dus voornamelijk vet.

Anyway, hier zo'n twee stuks per dag van eender wat. Appels (Cox) en peren (Conference) worden onderschat vind ik, maar een mandarijn of kiwi is natuurlijk ook altijd lekker. Heb heel wat bessenstruiken in de tuin staan, hopelijk beginnen die wat te produceren dit jaar. En ja druiven zijn voornamelijk suiker, daarom ook dat je ze kan gebruiken voor wijn.
 
Tijdens de week varieert dat. Avocado, banaan, druiven, sinaasappel, blauwe bessen, aardbeien, frambozen,...

In het weekend drink ik vaak druiven.

Wat die suikers betreft: als ik me niet vergis zijn dat complexe koolhydraatstructuren die tijd vragen om af te breken waardoor die geleidelijk aan vrijkomen. Dat geeft geen piek zoals bij snelle suikers of wanneer je er een smoothie van maakt.
 
Tijdens de week varieert dat. Avocado, banaan, druiven, sinaasappel, blauwe bessen, aardbeien, frambozen,...

In het weekend drink ik vaak druiven.

Wat die suikers betreft: als ik me niet vergis zijn dat complexe koolhydraatstructuren die tijd vragen om af te breken waardoor die geleidelijk aan vrijkomen. Dat geeft geen piek zoals bij snelle suikers of wanneer je er een smoothie van maakt.
Zetmeel wel (bananen), maar al de fructose of glucose in druiven en ander fruit is gewoon een snelle suiker hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer toch doordeweeks een stuk fruit te eten. Appelsienen, appelen soms bananen en als 't tropisch mag een ananas. In de zomer aardbeien van bij de boer die we zelf mogen plukken tegen een faire prijs, dat smaakt 't beste.
 
Ik snap de reacties over avocado hier niet, ja botanisch gezien is dat fruit, maar een tomaat ook, en dat eet ik toch ook eerder als groente.

Avocado is best lekker met wat zout en peper trouwens, maar dat is dus voornamelijk vet.

Anyway, hier zo'n twee stuks per dag van eender wat. Appels (Cox) en peren (Conference) worden onderschat vind ik, maar een mandarijn of kiwi is natuurlijk ook altijd lekker. Heb heel wat bessenstruiken in de tuin staan, hopelijk beginnen die wat te produceren dit jaar. En ja druiven zijn voornamelijk suiker, daarom ook dat je ze kan gebruiken voor wijn.
Avocado vind ik ook zeer lekker, vooral met wat olijfolie, look en peper en zout, om dan tussen een wrap te smeren met zo wat eender welke proteïnebron.

Qua fruit, ik eet ook best graag peren, maar net iets liever Doyenne dan Conference en kiwi's zijn hier ook wel een favoriet, vooral omdat je die perfect zonder te schillen kan eten.

Gisteren sinds lang in de Colruyt nog eens van die zakken diepvriesfruit gekocht (mengeling van mango, ananas en perzik en een zak frambozen) om smoothies mee te maken want da's hier ook bij de kinderen wel iets dat vlot binnengaat.
 
Deze week dus een cavallon / meloen gekocht:

zoiets dus.

Ik begrijp het niet, maar vorige maand er ook gekocht en die waren mooi oranje en zacht van smaak.

Deze dus heel groen, en hard. en uiteraard niet lekker.

Zijn er dan mensen die dat effectief eten?
En hoe kan je herkennen , als je ene koopt in de winkel, of die lekker zacht en oranje is?
 
Dan was die mijn inzien gewoon niet rijp genoeg?

Laten liggen en wachten tot hem zacht is maar ook niet te zacht natuurlijk.

Gewoon duwen op de meloen? :unsure:
 
Dan was die mijn inzien gewoon niet rijp genoeg?

Laten liggen en wachten tot hem zacht is maar ook niet te zacht natuurlijk.
Eens deze is open gesneden, zou deze niet meer rijpen, zegt m'n moeder? klopt dit?
Gewoon duwen op de meloen? :unsure:
Dat is een mogelijkheid, maar ik weet niet of ze dat graag hebben in de winkel, eerst het fruit bepotelen,
en duwen in het fruit :p
Niet dat ik mij daar ook maar iets van zou van aantrekken, maar als het daarmee "voelbaar" is, wil ik dat wel eens proberen...
Thx
 
Eens deze is open gesneden, zou deze niet meer rijpen, zegt m'n moeder? klopt dit?

Dat is een mogelijkheid, maar ik weet niet of ze dat graag hebben in de winkel, eerst het fruit bepotelen,
en duwen in het fruit :p
Niet dat ik mij daar ook maar iets van zou van aantrekken, maar als het daarmee "voelbaar" is, wil ik dat wel eens proberen...
Thx

Ik voel altijd in de winkel aan fruit of groenten die ik koop, ge moet daar natuurlijk geen gat in duwen maar zachtjes op duwen is al genoeg om te weten of het fruit rijp is of niet.

Daarom dat ze ook dikwijls bruine papieren zakjes geven om uw fruit in te steken, in een afgesloten papieren zak rijpt uw fruit sneller. Heeft te maken met het vrijkomen van een bepaald gas, in die zak blijft dat gas dan vastzitten waardoor het rijpingsproces sneller in gang wordt gezet.

Of bijvoorbeeld soorten fruit samenleggen is ook een manier om sneller te rijpen.

Groene bananen nodig binnen paar dagen, leg die dan samen met (rijpe) appelen en binnen de korste keren zijn ze geel.

Ruiken kan je ook, een meloen moet zoet ruiken, geen geur is niet rijp en te harde geur dan is hem overrijp maar dan zal hem ook wel te zacht aanvoelen.
 
De laatste 2 weken op de markt perziken gekocht. Verdekke, telkens goeie perziken, heel sappig en zoet. Kan toch ook smaken bij dit warme weer.
 
Ik eet heel graag alle soorten fruit, maar ik koop het gewoonweg te weinig als ik in de winkel ben. Mijn lokale carrefour, die quasi alles heeft wat ik nodig heb van niet fruit gerelateerde zaken, loopt dan ook serieus achter qua fruit. Weinig keuze en vaak al met rot of schimmel op.

Peren worden idd serieus onderschat vind ik, heel lekker fruit dat. En meloenen vind ik ook erg lekker
 
Sporadisch eens appel, blauwe bessen, druiven, meloen, enz.

Veelal een banaan op trainingsdagen. Een boterham met pindakaas en banaan ook.

Avocado met 3 spiegeleieren en een biefstuk. Of Avocado geplet met ei en kippenwit tussen een pistolet.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan