Freelancers & Ondernemers

heb ik het weer gemist? Dus... heel die "uitdoving" van bedrijfswagens begint pas vanaf Juli? Was er al geen deadline ergens vanaf 1 Januari al?

Misschien stomme vraag: maar hoe zit het nu met de fiscaliteit en nieuwe groene regels? Klopt dit artikel? Als ik het goed lees zijn wagen gekocht tot 1 juli dus volledig fiscaal nog aftrekbaar volgens het 2022 systeem?

Ik weet het niet meer...

Zijn er toevallig mensen die recent een hypothecaire lening hebben afgesloten via bullets? Welke rente hebben jullie gekregen?

Wij gaan bouwen maar het bedrag dat we gaan lenen zal via bullets terugbetaald worden over 7j, te starten binnen 4j (eerst wordt de lening van de grond afbetaald met andere bullet).
We krijgen normaal gezien vandaag een voorstel. Bank sprak over ongeveer 3,5%, maar geen idee wat haalbaar is in deze tijden.
4,17 % 200K op 15j (jaarlijkse aflossing) bij Van Breda

heb ik het weer gemist? Dus... heel die "uitdoving" van bedrijfswagens begint pas vanaf Juli? Was er al geen deadline ergens vanaf 1 Januari al?

Misschien stomme vraag: maar hoe zit het nu met de fiscaliteit en nieuwe groene regels? Klopt dit artikel? Als ik het goed lees zijn wagen gekocht tot 1 juli dus volledig fiscaal nog aftrekbaar volgens het 2022 systeem?

Ik weet het niet meer...
De auto wel, de brandstof niet (daarvoor was de deadline januari)

CEO's?

Ik heb een BVBA en ben geen CEO. Een CEO is de hoogste (in rang) uitvoerende bestuurder van een onderneming. Een BV heeft doorgaans maar een handvol oprichters die vaak de bestuurstaken op zich nemen. CEO associeer ik met grote ondernemingen en niet met zelfstandigen die via een BV werken... Anders is de kerel die hier wat verder een frituur uitbaat ook CEO. Was trouwens 's een ergerlijke trend op LinkedIn waarbij freelance IT'ers en consultants zichzelf CEO noemden van hun éénmansvennootschap. Nooit begrepen waarom je dat zou doen :)

On topic: yep, elke BVBA moet langs de notaris passeren voor einde 2023 blijkbaar. Ik heb dat nog niet gedaan en zal dat enkel doen wanneer het combineerbaar is met iets anders waarvoor de notaris vereist is. Volgens mijn boekhouder gaat dat geen enkel probleem zijn en zal de overheid geen heksenjacht houden op BVBA's die de deadline van 31 december 2023 missen. Zou bijzonder onpopulair zijn :)
@Apelords : is er eigenlijk een echte sanctie indien je de statuten niet aanpast? Ik dacjt de hoofdelijke verantwoordelijkheid van de bedrijfsleider indien klanten van de vennootschap schade ondervinden door de niet-aanpassing van de statuten (wat ee grotendeels theoretisch risico is me dunkt)

Want if not, dan kan je als BV gewoon beter het niet doen denk ik dan... Zeker als je je BV binnen enkele jare gaat liqjideren.

Is zakkenvullerij voor de notarissen van het zuiverste soort.

@Apelords : is er eigenlijk een echte sanctie indien je de statuten niet aanpast? Ik dacjt de hoofdelijke verantwoordelijkheid van de bedrijfsleider indien klanten van de vennootschap schade ondervinden door de niet-aanpassing van de statuten (wat ee grotendeels theoretisch risico is me dunkt)

Want if not, dan kan je als BV gewoon beter het niet doen denk ik dan... Zeker als je je BV binnen enkele jare gaat liqjideren.

Het belastingsvrij uitkeren van uw startkapitaal is in elk geval wel een voordeel :p

Voorlopig denk ik ook niet meer dan dat. Misschien vindt men in november/december nog 1 of andere boete uit.
Nu als accountant zal ik nooit adivseren om het niet te doen, toch niet schriftelijk :)

Akkoord dat het serieuze zakkenvullerij is. Copypaste op een uurtje voor 1200 euro.

Pff, da's wel een groot verschil. Zou sowieso weer een groot verschil geven qua maandelijkse af te betalen rente.

We hebben het voorstel van de bank vandaag niet ontvangen, hopelijk morgen meer nieuws
Van Breda is meestal wel één van de hoogste qua rente

Er is inderdaad slecht een theoretisch risico, dat zich in de praktijk nooit zal realiseren (uitgaande van een managementvennootschap e.d.). Dat is onlangs met bijna zoveel woorden toegegeven door de minister via een parlementaire vraag.

Maar wel 0 extra verplichtingen + goede communicatie en snel handelen.
Meestal is er wel een verplichting minimum bedrag om in VAPZ/IPT bij hun te steken?
Laatste keer gaf de bediende zelf aan bij ons dat ze niet competitief konden zijn (toen rentes <1.5% waren)

Meestal is er wel een verplichting minimum bedrag om in VAPZ/IPT bij hun te steken?
Laatste keer gaf de bediende zelf aan bij ons dat ze niet competitief konden zijn (toen rentes <1.5% waren)
Neen, ik beleg mijn 2 eerste jaren in een dbi bevek fonds ( maandelijkse aankoop ). Dat is het zowat.

Voorlopig denk ik ook niet meer dan dat. Misschien vindt men in november/december nog 1 of andere boete uit.
Nu als accountant zal ik nooit adivseren om het niet te doen, toch niet schriftelijk :)

Akkoord dat het serieuze zakkenvullerij is. Copypaste op een uurtje voor 1200 euro.
Daarmee dat ik het ga combineren als er een andere gelegenheid is waarbij ik langs de notaris moet passeren.

Wat zou de werkgeverskost zijn om iemand 4.000 bruto te geven incl. alle voordelen? Naar welk equivalent dagtarief zou zich dat vertalen voor de werkgever?

Wat zou de werkgeverskost zijn om iemand 4.000 bruto te geven incl. alle voordelen? Naar welk equivalent dagtarief zou zich dat vertalen voor de werkgever?

4000*13.92*1.25 = 69.600 loonkost
auto, groepsverzekering,... op dat niveau van loon pakt 15.000 all in = 84000
/220 = 385/dag

Auto verkocht via zaak op 02/05/2023 en diezelfde dag ook nummerplaat laten schrappen. Nu krijg ik van de belasting nog een brief waar ik de volle pot moet betalen aan verkeersbelasting voor de "belastbare periode" van 01/03/2023 tot 29/02/2024...

Moet ik dit gewoon betalen en ontvang ik automatisch een "pro rata" teruggave? Of best ineens betwisten met het bewijs van schrapping van nummerplaat?

Terug
Bovenaan