Freelancers & Ondernemers

Verdoeme na gesprek met madam weer in twijfel.
Zij zegt, niet onterecht, dat ik ipv een andere auto beter zou kijken om hier een bijbouw te zetten voor mijn zaak uit te breiden zodat ik beter kan werken.

Shit en mijn gedachten liggen al bij Tesla haha. Maar zo'n bijbouw zou me ook wel gigantisch veel helpen.

Misschien kan het wel gewoon alle 2 :rofl:
"I wanted some advice on what new car to buy with my girlfriend, becauwe I wanted to take into account what she would consider a reasonable car. After a long an thourough discussion, we both decided it was time to get new curtains"

-Jimmy carr

hahaah ja....

Ze begon dan een hele reeks dingen op te sommen dat zij ook wou. Maarja dat zijn allemaal dingen dei je niet kan inbrengen en de volle post kosten haha.

Ja hallo, voor de eerste keer in 10 jaar een BV ipv een eenmanszaak. Wat is dit een verademing op vlak van financieel overzicht. Alles is mooi gesplitst. Echt leuk. Vroeger zat alles door mekaar waardoor je nul overzicht hebt. Ik heb eindelijk rust in mijn hoofd. Ik kreeg ook altijd 3 jaar later nog afrekeningen die soms stevig waren.

Ik wist niet dat ik amper €3800 moest betalen voor €2350 netto te krijgen (250eur onkosten om thuis te werken - ik werk niet altijd op mijn kantoor). Men maakte mij altijd wijs dat het netto loon maal 2,5 is, dat is dus niet zo.

Die €814 bedrijfsvoorheffing is nu ook niet enorm veel hé. Het komt op het juiste moment want door webdesign + drukwerk heb ik al een tijdje maanden van 15k en meer. Vandaag zit ik al aan 75k. Tijd om wat gas te geven de komende jaren!

Het is alsof ik nu pas begonnen ben :)

Ik geef mezelf ook nog €160 aan maaltijdcheques waardoor we beiden €2500 netto hebben. Als koppel komen we ruimschoots toe met 5K (woning is maar 1200) dus in die BV gaat op 5 jaar tijd veel geld zitten. Hopelijk is het fiscaal gezien dan nog interessant om het er uit te halen.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet goed dat mensen geld geven aan dat soort dingen. Daar betaal je toch echt uw boekhouder al voor ze
Ik denk dat dat veel van je karakter af hangt.
Ik ben bijvoorbeeld iemand die alles graag zelf weet. Ook fiscaal.
De praktische zaken en quasi altijd de finale beslissingen laat ik altijd aan de "professionals" over, dus mijn boekhouder, maar ik weet graag het waarom, en heb ook al een aantal keer een brainstorm sessie gehad met mijn boekhouder waar over een bepaald iets meerdere pistes mogelijk zijn, en de keuze van de boekhouder misschien niet jouw keuze zou zijn....

Çoit, ik haal mijn info ook niet uit zulke boeken maar eerder uit overheids websites of andere "up to date" bronnen!

Ik wimpel hun verkooptelefoontjes als boekhouder zelf altijd af..
Genoeg externe/interne trainings en immense interne knowledge database waar we terecht kunnen.
Er gaat amper een week voorbij zonder 1 of andere training.

Ik wimpel hun verkooptelefoontjes als boekhouder zelf altijd af..
Genoeg externe/interne trainings en immense interne knowledge database waar we terecht kunnen.
Er gaat amper een week voorbij zonder 1 of andere training.
Echt he.

Op kantoor komen de telefoons ook eerst bij mij terecht en in feite is het ofwel Larcier en toestanden die lectuur willen verkopen, ofwel Bothive en toestanden die software willen verkopen.
Dan ook nog de verkopers van energie, printers, telecom,…

Ik denk dat slechts 25-50% (in goeie weken) van de telefoons van klanten komt, al de rest is van zo’n zeveraars.

Iemand hier die ook een tijdje arbeidsongeschikt is geweest? Vanaf wanneer keurt het RSVZ de vrijstelling van sociale bijdragen goed? Ik ga wel minstens 4 maand thuis zitten vermoedelijk, maar blijkbaar duurt het even lang voor je antwoord hebt van het RSVZ.

Iemand hier die ook een tijdje arbeidsongeschikt is geweest? Vanaf wanneer keurt het RSVZ de vrijstelling van sociale bijdragen goed? Ik ga wel minstens 4 maand thuis zitten vermoedelijk, maar blijkbaar duurt het even lang voor je antwoord hebt van het RSVZ.
Hangt er wat van af, soms heb je na paar weken al antwoord maar moet je nog een hele hoop extra documenten voorleggen.

Echt he.

Op kantoor komen de telefoons ook eerst bij mij terecht en in feite is het ofwel Larcier en toestanden die lectuur willen verkopen, ofwel Bothive en toestanden die software willen verkopen.
Dan ook nog de verkopers van energie, printers, telecom,…

Ik denk dat slechts 25-50% (in goeie weken) van de telefoons van klanten komt, al de rest is van zo’n zeveraars.

Ooit een boekhouder ontmoet die een 0900-lnummer had :p.
Dat zal waarschijnlijk wel goed helpen tegen "ongewenste reclame"

Hij had trouwens een gewoon nummer die je pas kreeg als je klant werd :p.

de BTW op de tesla is slechts 50% aftrekbaar zeker?

Is dat omdat het een personenwagen is of omdat die ook voor privé gebruikt zal worden? Gaan 80/20 doen.

Is dat omdat het een personenwagen is of omdat die ook voor privé gebruikt zal worden? Gaan 80/20 doen.
omdat het een personenwagen is. En die 50% is volgens mij al enkel als je er veel zakelijke km's mee doet.

omdat het een personenwagen is. En die 50% is volgens mij al enkel als je er veel zakelijke km's mee doet.
Inderdaad, de btw is maximaal 50% aftrekbaar uitgaande dat je beroepsmatig gebruik ook 50% of meer is.
Het niet aftrekbare gedeelte van uw btw mag je dan opnieuw gaan inbrengen als 100% aftrekbare kost.

Personenwagen altijd maximaal 50% aftrekbaar behalve als het een taxi is en waarschijnlijk nog her en der een uitzondering.

Dit vat het goed samen:

forfait 35% indien te weinig professionele kilometers maar geen speciale berekening nodig

max van 50% indien rittenadministratie of semi-forfait aantoont dat je minstens 50% beroepsgebruik hebt..
(6.000 privékm + woon-werkverkeer)/ Totaal km = percentage privégebruik. (Enkel te gebruiken voor BTW!)

Vergeet dus niet dat er verschillen zijn tussen BTW en directe belastingen. Het zijn twee aparte wetboeken dus elk heeft zijn eigen regels.
Een auto kan perfect aftrekbaar zijn voor bijvoorbeeld 80% in de directe belastingen terwijl de BTW maar 35% aftrekbaar.

Personenwagen altijd maximaal 50% aftrekbaar behalve als het een taxi is en waarschijnlijk nog her en der een uitzondering.

Dit vat het goed samen:

forfait 35% indien te weinig professionele kilometers maar geen speciale berekening nodig

max van 50% indien rittenadministratie of semi-forfait aantoont dat je minstens 50% beroepsgebruik hebt..
(6.000 privékm + woon-werkverkeer)/ Totaal km = percentage privégebruik. (Enkel te gebruiken voor BTW!)

Vergeet dus niet dat er verschillen zijn tussen BTW en directe belastingen. Het zijn twee aparte wetboeken dus elk heeft zijn eigen regels.
Een auto kan perfect aftrekbaar zijn voor bijvoorbeeld 80% in de directe belastingen terwijl de BTW maar 35% aftrekbaar.
Je moet al goed zoeken (en voor 01.07.2023) naar een 80% aftrekbare auto ;)

Dat is ondertussen eigenlijk wel echt een beetje een "aan/uit"-knop he. Het is of 100% of 50% (of 40% voor een echt slechte :p), maar alles tussenin lijkt weggevallen precies.
Dat is eerder een keuze hé alles onder een CO2 140 is meer dan 50% aftrekbaar (los van benzine of dieselbeperkingen...).
Een "Toyota Yaris 1.5 Hybrid" is bijvoorbeeld 76,50% aftrekbaar :)

Zijn er toevallig mensen die recent een hypothecaire lening hebben afgesloten via bullets? Welke rente hebben jullie gekregen?

Wij gaan bouwen maar het bedrag dat we gaan lenen zal via bullets terugbetaald worden over 7j, te starten binnen 4j (eerst wordt de lening van de grond afbetaald met andere bullet).
We krijgen normaal gezien vandaag een voorstel. Bank sprak over ongeveer 3,5%, maar geen idee wat haalbaar is in deze tijden.

Terug
Bovenaan