Freelancers & Ondernemers

Mijn boekjaar loopt juni tot juni, ik heb auteursrechten uitgekeerd voor het werk tot en met december 2022, en zo hebben ze het bij alle klanten gedaan.
Ik heb ook auteursrechten uitgekeerd tot en met december 2022, leek zowel voor mezelf als voor de boekhouder de veiligste keuze.

Wij hebben in 2021 een frigo gekocht (met glazen voorkant, dus zo eentje die je in de frituren ziet). Die had ik afgeschreven op 5 jaar, maar omdat die teveel lawaai maakt (nooit op gelet in een frituur), gaan we die vervroegd verkopen. We zouden die verkopen aan 200 euro terwijl hij in de boekhouding nog aan ongeveer 400 euro staat.

Gewoon 200 euro inkomst en 400 euro extra afschrijving rekenen, toch? Moeten we verder iets verantwoorden behalve dat we de contactgegevens van de koper best bijhouden?

(enkelvoudige boekhouding)

2) Mijn KEW zijn verlaagd omdat bij alle controles die ze kregen daar nu op werd gehamerd omdat mensen vaker thuis werken (en dus niet meer aan de grens voor het maandforfait komen). Enerzijds klopt dat he (het is nu ook aangepast en komt correctie), maar ik vraag me toch af waarom controleurs nu op zo'n detail focussen. Dat gaat letterlijk over een paar euro belastingen. Die controle kost volgens mij meer dan ze opbrengt.
Waar staat KEW voor?

Wij hebben in 2021 een frigo gekocht (met glazen voorkant, dus zo eentje die je in de frituren ziet). Die had ik afgeschreven op 5 jaar, maar omdat die teveel lawaai maakt (nooit op gelet in een frituur), gaan we die vervroegd verkopen. We zouden die verkopen aan 200 euro terwijl hij in de boekhouding nog aan ongeveer 400 euro staat.

Gewoon 200 euro inkomst en 400 euro extra afschrijving rekenen, toch? Moeten we verder iets verantwoorden behalve dat we de contactgegevens van de koper best bijhouden?

(enkelvoudige boekhouding)
als voorbeeld:
Aankoop: 1000
reeds afgeschreven: 600
Boekwaarde per 31-12-2022: 400
Verkoop per 31-03-2023 (voorbeeld) 200 + btw = 242,00

Verkoopfactuur
40000: 242
@
45100 (btw): - 42
70130 (verkopen MVA) -200

Diverse boeking voor je meerwaarde
709: meerwaarde: 200
239: reeds afgeschreven: 600
6630: minderwaarde realisatie: 200
@
23 (machines/inrichting): - 1000

dus eigenlijk gewoon 200 EUR meer kost gewoon :)

Vraag ivm aankoop laptop:

2 maand geleden nieuwe laptop gekocht nadat de vorige kapot ging.
6 weken later deed de nieuwe laptop het ook niet meer 🤨. Binnen garantie kon ik die meteen opsturen voor herstelling en heb die tegen einde van deze week terug…

Heb 2 weken geleden dan wel opnieuw meteen een nieuwe laptop gekocht zodat ik de dag nadien toch kon verder werken 🙄.

Nu zit ik met 2 relatief nieuwe laptops.
Op zich kan ik die perfect beide inbrengen als kost in vennootschap lees ik online.

Nu is de vraag:
- Houd ik beide laptops zodat ik toch meteen een back up heb (vertrouw die laptops niet meer)?
- Verkoop ik één van de twee (maar die zal uiteraard nog niet afgeschreven zijn en hoeveel krijg je nu nog voor tweedehands laptop?!)
Eigenlijk zeg je het zelf, zonder die laptop kan je niet werken ==> inkomensverlies. Lijkt me dan perfect logisch om er altijd een als backup te hebben.

Net gebeld met boekhouder rond jaarafsluiting.
Samenvatting:
1) geen auteursrechten meer uitkeren. Eerst even afwachten hoe het nu gaat verlopen bij de grote bedrijven (logisch, nieuwe functie is ook voorlopig weinig IP-werk)
2) Mijn KEW zijn verlaagd omdat bij alle controles die ze kregen daar nu op werd gehamerd omdat mensen vaker thuis werken (en dus niet meer aan de grens voor het maandforfait komen). Enerzijds klopt dat he (het is nu ook aangepast en komt correctie), maar ik vraag me toch af waarom controleurs nu op zo'n detail focussen. Dat gaat letterlijk over een paar euro belastingen. Die controle kost volgens mij meer dan ze opbrengt.
Ze doen net meer controles op de KEW omdat ze nu door de uitgebreide info op de fiches over meer data beschikken.
Ik heb hier ook al verschillende controles rond gehad, ze vragen de forfaits te bewijzen en je beschikt best over een contact waarin de KEW is opgenomen en uitgeschreven. Lijkt mij dus inderdaad aangewezen om er voorzichtiger mee om te springen :).

Ik kan mijn eenmanszaak aan mijn BV verkopen voor 90K. Dan moet ik volgend jaar wel 30K betalen maar de jaren nadien kan ik zomaar 60K uit de BV halen en op mijn privé rekening zetten.

Doen of niet?

Pro: waar zou ik anders de eerste 3/5 jaar geld halen buiten mijn loon?

Anti: ik betaal al veel (loon + VB) dus om dan nog eens 30% te betalen …

Mijn boekhouder zegt: je mag kiezen *zucht
Ps: gelieve niet te reageren op de 90K, het gaat niet over dat bedrag

Ik kan mijn eenmanszaak aan mijn BV verkopen voor 90K. Dan moet ik volgend jaar wel 30K betalen maar de jaren nadien kan ik zomaar 60K uit de BV halen en op mijn privé rekening zetten.

Doen of niet?

Lijkt die keuze me niet wonderbaarlijk simpel? En is dit niet de zoveelste keer dat je vraagt of je dat wel zou doen? Om nogmaals overweldigend veel reacties te krijgen dat je het gewoon moet doen?

Doen of niet?

Ps: gelieve niet te reageren op de 90K, het gaat niet over dat bedrag
Neen, niet doen.

Neen, niet doen.
Lijkt die keuze me niet wonderbaarlijk simpel? Om nogmaals overweldigend veel reacties te krijgen dat je het gewoon moet doen?
Nu weet ik het zeker niet. Een overtuigende ja en een overtuigende neen.

Alhoewel Vera zijn toon mij niet aanstaat, dus dan geloof ik Apelords eerder. Heeft me ook al veel goede raad gegeven in het verleden. Dus fiscaal gezien slecht idee en dus best 5 magere jaren?

Nu weet ik het zeker niet. Een overtuigende ja en een overtuigende neen.

Alhoewel Vera zijn toon mij niet aanstaat, dus dan geloof ik Apelords eerder. Heeft me ook al veel goede raad gegeven in het verleden. Dus fiscaal gezien slecht idee en dus best 5 magere jaren?
Die 60k is daar niet ineens magisch he, je maakt gewoon een vordering.

Vorig jaar kon je uw goodwill lenen aan 1%, betaal je meteen 30k (32k trouwens) en 60k (58k trouwens) cash op je prive rekening.

Vandaag zijn de intresten serieus anders.

Wat ga je doen, lenen aan 4% of meer?

Niet lenen en volgend jaar 32k belastingen betalen om er dan 29k over een periode van 10 jaar uit te sparen in je vennootschap?

Inflatiegewijs kan dat tellen.

Niet lenen en volgend jaar 32k belastingen betalen om er dan 29k over een periode van 10 jaar uit te sparen in je vennootschap?

Inflatiegewijs kan dat tellen.
dat is een optie. Maar 90k - 32k = 58k ipv 29k neen?

En die kan ik (van zodra ik ze heb) toch gewoon naar privé overschrijven neen? Of MOET dit over een periode van 10 jaar? Dus 5.8k per jaar?

dat is een optie. Maar 90k - 32k = 58k ipv 29k neen?

En die kan ik (van zodra ik ze heb) toch gewoon naar privé overschrijven neen? Of MOET dit over een periode van 10 jaar? Dus 5.8k per jaar?
Een kost van 90k in uw nieuwe vennootschap.
X32% = 28.800

1.
Is er voor / nadeel over het kopen van een nieuwe EV in bv financiele renting in mijn huidig statuut eenmanszaak of is dat beter in een vennootschap?

Ik ga volgende maand samenzitten met de boekhouder om te bespreken om hoogstwaarschijnlijk binnenkort of begin volgend jaar een vennootschap op te starten aangezien mijn jaar weer aanzienlijk beter is dan het jaar er voor.

2. Nu was ik van plan om nog 1 jaar door de zure appel te bijten en mij voor te bereiden om dit jaar nog eens véél belastingen te betalen, maar dan ook eens veel naar privé te zetten, want privé kunnen we wel eens wat buffer gebruiken.

Maar als er genoeg geld is voor een aanzienlijk bedrag privé te ztten en een nieuw voertuig aan te kopen dan kriebelt het wel voor wat nieuws ook.

1.
Is er voor / nadeel over het kopen van een nieuwe EV in bv financiele renting in mijn huidig statuut eenmanszaak of is dat beter in een vennootschap?
Het hangt van te veel factoren af: het bedrag van de wagen, het beroepsgebruik en de winst in uw eenmanszaak.
Bij de hoogste belastingschijf bespaar je 60% op kosten (sociale bijdragen + personenbelasting), maar je kunt alleen het werkelijke beroepsgebruik in mindering brengen.

Bij een vennootschap kun je altijd alle kosten voor 100% in mindering brengen, maar je bespaart op een lager belastingtarief. Hier betaal je echter wel een voordeel alle aard voor het privégebruik, wat vermoedelijk dan wel weer lager is dan het werkelijk privaat gebruik.

Het zou het enige voertuig zijn op de zaak, dus in principe kan die voor 100% in de zaak vermoed ik, al gaan ze bij controle hierover wel discussiëren zeker?

edit: rekeninghoudend dat ik volgend boekjaar waarschijnlijk naar een vennootschap ga en dus stopzettingscontrole ga krijgen op mijn eenmanszaak, is het dan niet slimmer om toch een beetje voorzichtiger te zijn met de 100%?

edit: wat betreft de wagen zou wrs tesla model 3 / Y zijn dan van +/- 60k, in financiele renting 450€/m volgens de website (min voorschot en koopsom natuurlijk)

Mijn camionette zit nu ook voor 100% in de zaak, maar die zou dan weg gaan en ingeruild worden voor een EV + gesloten trailer. Ik heb voor mijn werk slechts een handvol keer echt de camionette ruimte nodig, dan rijdt ik liever het hele jaar door met een leuke wagen dan dat ik een type sprinter / crafter moet gaan kopen om elke dag mee rond te bollen.

We hebben nog een aparte privé auto trouwens.

Ik wil alleszins geen gedoe met kilometers te moeten bijhouden. Ik doe 95% van mijn kilometers zakelijk. Eens de kleine gaan halen en eens naar den delhaize voor privé is echt een peulschil in vergelijking met de kilometers die ik afleg.

Al gaat dat natuurlijk met de EV wel iets meer zijn dan met de camionette.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan