Is het dan een probleem dat ik eerder al aan 21% factureerde ?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Goh een probleem niet maar:Is het dan een probleem dat ik eerder al aan 21% factureerde ?
Iets beroepsmatig is nooit aan 6% he dus daar zit al meteen een verschil.Maar waar trekken ze het verschil met belettering dan ?
Een raam toeplakken met zandstraalfolie bv kan gezien worden als renovatie? Aan 6%?
Of zonnewerende folie voor isolatie.
Maar wat als je die raam toeplakt in een print, stel nu particulier met een foto van hun hond vs b2b met zakelijke reclame
Iets beroepsmatig is nooit aan 6% he dus daar zit al meteen een verschil.
Voila, terecht.Da's allemaal erg logisch, maar ik rijd graag en een van de redenen van geld op te potten is voor mij om een leuke bak te rijden. Als ik al achter "leuke wagen" op mijn wenslijst een vinkje kan zetten dan heb ik dat al gedaan. Ik zie geen reden om daar nog 10 jaar op te wachten als ik in de ix3 mijn ideale wagen vind.
. Maar ik wou even toelichten: het kan ook anders.
Ik heb geen oprit waar ik woon en kan zelden voor mijn deur staan. De 2 laadpalen hier op het plein zijn altijd bezet ook.Nit elke PHEV kost trouwens 60K he. Ik heb deze Kia Xceed PHEV, toen nog een stockwagen, gekocht voor 34k incl. BTW. Niet de grootste wagen en rijdt wellicht niet zo vlot als een BMW, maar voor mij alleszins het perfecte compromis met de nodige fiscale voordelen.
![]()
Ontdek de Kia XCeed
Ontdek de Kia XCeed, de trendsettende crossover-coupé met hoge zit, wendbaar rijgedrag en geavanceerde technologie.www.kia.com
Heb hun vorig jaar een mail gestuurd om me uit hun mailinglijst te zetten.Ik kreeg hier van de week een brief binnen voor een reprobel-aangifte. (blijkbaar betaling van auteursrechten voor het geval ik anderen hun materiaal zou gebruiken).
Via die aangifte wordt er nogal sterk aangestuurd op het betalen van een jaarlijkse vergoeding van 65 euro.
Ik kan er alleen niet aan uit of dat gewoon niet totaal quatsch is voor wat ik doe?
ik ben consultant in de bouwsector.
ik gebruik uiteraard plannen van architecten en ingenieurs via mijn functie bij de klant die mij inhuurt maar ik gebruik die in feite enkel waarvoor ze bedoeld worden. Ook doe ik dat in feite nooit via mijn eigen vennootschap maar is dat altijd in opdracht van mijn klant.
Mijn printer wordt gebruikt voort het afdrukken van facturen, festivaltickets en vliegtickets.
Mij lijkt het dus niet dat ik ook maar iets zou gebruiken dat auteursrechtelijk is beschermd? of ga ik hier te licht over en betaald elke consultant gewoon die bijdrage om safe te zitten?
Heb hun vorig jaar een mail gestuurd om me uit hun mailinglijst te zetten.
Kreeg argumenten terug dat ik sowieso wettelijk verplicht was een aangifte bij hun te doen. Ik vroeg naar wetgeving waarin dat zou staan en toen bleef het stil. Niets meer van gehoord.
Ik betaal het alleszins niet.
Die wankers hebben mij ook gecontacteerd vorige maand.Ik kreeg hier van de week een brief binnen voor een reprobel-aangifte. (blijkbaar betaling van auteursrechten voor het geval ik anderen hun materiaal zou gebruiken).
Via die aangifte wordt er nogal sterk aangestuurd op het betalen van een jaarlijkse vergoeding van 65 euro.
Ik kan er alleen niet aan uit of dat gewoon niet totaal quatsch is voor wat ik doe?
ik ben consultant in de bouwsector.
ik gebruik uiteraard plannen van architecten en ingenieurs via mijn functie bij de klant die mij inhuurt maar ik gebruik die in feite enkel waarvoor ze bedoeld worden. Ook doe ik dat in feite nooit via mijn eigen vennootschap maar is dat altijd in opdracht van mijn klant.
Mijn printer wordt gebruikt voort het afdrukken van facturen, festivaltickets en vliegtickets.
Mij lijkt het dus niet dat ik ook maar iets zou gebruiken dat auteursrechtelijk is beschermd? of ga ik hier te licht over en betaald elke consultant gewoon die bijdrage om safe te zitten?
Beste,
We zien dat je niet geïnteresseerd bent in de gecombineerde licentie van Reprobel. Je bent echt wel een uitzondering want 50.000 bedrijven en zelfstandigen (van groot tot klein) hebben die wel al. Logisch, want zonder onze digitale dekking loop je een ernstig risico op auteursrechtelijke boetes die je tot honderden euro’s per inbreuk kunnen kosten. Zeker als je weet dat digitale teksten en beelden vaak onzichtbaar technisch beschermd zijn met een digitaal watermerk en getraceerd kunnen tot bij jouw bedrijf of organisatie.
Je hebt sowieso een wettelijk een licentie nodig hebt voor alle beschermde werken die je vanop het internet of vanuit je mailbox digitaal opslaat of intern of extern deelt (met collega’s, klanten, raadgevers, de overheid…). Maakt niet uit hoe je dat doet: via smartphone, tablet, server, mail, chat, Zoom/Teams, intranet, Powerpoint… Denk aan vakliteratuur, wetenschappelijke of juridische artikels, persartikels, foto’s, cartoons, illustraties, liedjesteksten.
Je kan dit onmogelijk zelf regelen voor jou en voor al je medewerkers. Je kan niet controleren wat ze online doen en bij bv foto’s op het internet zie je niet wie de fotograaf is en waar je een licentie kan nemen.
Via de combilicentie van Reprobel regel je dit makkelijk, zonder risico’s op controles en sancties. Wat we innen, gaat bovendien naar de auteurs en de uitgevers – het is geen belasting of taks, maar een faire vergoeding voor de rechthebbenden.
Je betaalde aan Reprobel vroeger trouwens via een vergoeding op je kopieerapparaat of printer. Die is geschrapt waardoor je makkelijk tientallen of zelfs honderden euro’s per jaar uitspaart. Nu betaal je dit rechtstreeks aan Reprobel, maar dan wel met een veel ruimere (digitale) licentiedekking.
Team Reprobel
Ik had eerder het "belerend vingertje"-gevoel, maar inderdaad.Lijkt me geschreven door een 20 jarige…

Vandaag een mail gekregen van de boekhouder, dat mijn GCV omgevormd moet worden naar een CommV. voor het einde van het jaar. Voor deze wijziging vragen ze 1650 Excl. BTW. Ligt dit aan mij of is dit gewoon belachelijk veel geld voor een onderhandse omvorming?!
Wat betalen jullie hiervoor? Kan ik het zelf doen? Zoja, hoe?![]()
Omvorming is vergelijkbaar met oprichting, gewoon de nieuwe wetteksten nodig dan.Heb volledig zelf mijn Comm V opgericht onlangs. Was 278 euro kosten publicatie staatsblad (egriffie) en 25 euro registratiekosten. Al de rest is dus marge voor boekhouder. Bij omvorming weet ik niet of er nog extra kosten zijn.
Ok dank je voor de toelichting. Ik schrik er wel van dat het zo duur is.Omvorming is vergelijkbaar met oprichting, gewoon de nieuwe wetteksten nodig dan.
1.650,00 eur, al dan niet inclusief KBO kosten, is absurd veel.
Een stagiaire of secretariaatmedewerker bereid op een uurtje de teksten voor.
Reken daarbij nog wat administratieve tijd om alles na te lezen, te publiceren en te bespreken/mailen... met 500 EUR ereloon kom je al ruimschoots toe dus.
Zo eenvoudig is het wel niet, ik zou adviseren om er niet zelf aan te beginnen.Ok dank je voor de toelichting. Ik schrik er wel van dat het zo duur is.
Ik veronderstel dat ik die teksten gewoon online ergens wel te pakken kan krijgen en zelf kan publiceren als het maar een uurtje werk is. Pfff 1650 euro en 500 euro is al een heel groot verschil.

1 word: Hero!Zo eenvoudig is het wel niet, ik zou adviseren om er niet zelf aan te beginnen.
Ofwel ga je eens onderhandelen met uw accountant ofwel laat je een externe dienst uw statuten wijzigen.
Xerius doet dit bijvoorbeeld voor 656,55 EUR: https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandigen/wijzigen/statuten-vennootschap-wijzigen
Zo zie je dat mijn 500 EUR goed ingeschat was én dat 1.650 EUR absurd is![]()