Freelancers & Ondernemers

De vraag is hier misschien al gesteld, maar ik vind hem niet direct terug met de zoekfunctie. Ik heb mijn bvba opgericht in feb 2019 en ga deze dit jaar laten overzetten naar een BV, maar kan je dat startkapitaal wat ik erin heb gestoken (12400 euro) er ook weer uithalen als het dan een BV is?

BV is toch gewoon de nieuwe naam van een BVBA? Als ik mij niet vergis moet je daar niets voor aanpassen.

De vraag is hier misschien al gesteld, maar ik vind hem niet direct terug met de zoekfunctie. Ik heb mijn bvba opgericht in feb 2019 en ga deze dit jaar laten overzetten naar een BV, maar kan je dat startkapitaal wat ik erin heb gestoken (12400 euro) er ook weer uithalen als het dan een BV is?
BV is toch gewoon de nieuwe naam van een BVBA? Als ik mij niet vergis moet je daar niets voor aanpassen.
@Horse jawel alle oude BVBA's eens via notaris passeren, oud wilt zeggen alles van voor 1 mei 2019.
Dus @xtof moet eens bij de notaris passeren.

Om te antwoorden op je vraag, ja dat kan.
Zie wel dat eerst je andere winsten uitgekeerd zijn anders is je kapitaal belastbaar volgens prorata regel.

Vandaag een mail gekregen van de boekhouder, dat mijn GCV omgevormd moet worden naar een CommV. voor het einde van het jaar. Voor deze wijziging vragen ze 1650 Excl. BTW. Ligt dit aan mij of is dit gewoon belachelijk veel geld voor een onderhandse omvorming?!
Wat betalen jullie hiervoor? Kan ik het zelf doen? Zoja, hoe? :D
Heb dit jaar een CommV opgericht. Heb in totaal €692,27 moeten betalen voor de oprichting van mijn CommV, publicatie in de staatsblad en inschrijving in de KBO

@Horse jawel alle oude BVBA's eens via notaris passeren, oud wilt zeggen alles van voor 1 mei 2019.
Dus @xtof moet eens bij de notaris passeren.

Om te antwoorden op je vraag, ja dat kan.
Zie wel dat eerst je andere winsten uitgekeerd zijn anders is je kapitaal belastbaar volgens prorata regel.
Dus omdat de regering 2 letters wijzigt van de naam, moeten duizenden CEO's naar de notaris én hiervoor ook nog eens betalen? Schandalig toch neen? Of zijn er nog wijzigingen buiten die 2 letters?

Dus omdat de regering 2 letters wijzigt van de naam, moeten duizenden CEO's naar de notaris én hiervoor ook nog eens betalen? Schandalig toch neen? Of zijn er nog wijzigingen buiten die 2 letters?

Er zijn inderdaad nog andere zaken veranderd (afschaffing kapitaal, terminologie,..). Dus er moe(s)ten inderdaad duizenden BVBA's (geen CEO's) naar de notaris om hun statuten te laten aanpassen.

Mooi meegenomen door de notarissen, dat zeker wel..

Gelukkig hebben ze de notarissen deze statutenwijzigingen nog, want vanuit de huizenmarkt komen er amper verkoopaktes door :)
Als je 's morgens een omvorming vraagt, heb je in de namiddag al uw ontwerpakte!

Liggen de tarieven vast voor wat een notaris hiervoor mag vragen? Zou toch niet veel mogen zijn aangezien dit veel op een copy paste oefening lijkt....

Ja, indien je in statuten laat opnemen dat de inbreng "beschikbaar" word gemaakt.
Wel even op te letten, dit kan een impact hebben op je VVPR-bis als je nooit hebt volstort, best even met accountant op te nemen.
Wel vervelend dat je in 2019 niet enkele maanden hebt kunnen uitstellen, opgericht vanaf mei 2019 had je nu 1K kosten bespaard.
Liggen de tarieven vast voor wat een notaris hiervoor mag vragen? Zou toch niet veel mogen zijn aangezien dit veel op een copy paste oefening lijkt....
Nee, notarissen bepalen deel van de kosten zelf + afhankelijk van dossiergrootte. Maar in 90-95% is dit inderdaad teveel voor een copy-paste. Voor de resterende (ingewikkeldere structuren en/of aanpassingen) is dit dan weer een "koopje"

Ik ga geen reclame maken, maar er zijn stemmen die opperen om deze verplichte wijzigingen niet door te voeren ...

Gelukkig hebben ze de notarissen deze statutenwijzigingen nog, want vanuit de huizenmarkt komen er amper verkoopaktes door :)
Als je 's morgens een omvorming vraagt, heb je in de namiddag al uw ontwerpakte!
Omdat dat ook bandwerk is eh. Zelf voor ons als accountants is met software zoals Silverfin heel wat verslaggeving bandwerk geworden.

CEO's?

Ik heb een BVBA en ben geen CEO. Een CEO is de hoogste (in rang) uitvoerende bestuurder van een onderneming. Een BV heeft doorgaans maar een handvol oprichters die vaak de bestuurstaken op zich nemen. CEO associeer ik met grote ondernemingen en niet met zelfstandigen die via een BV werken... Anders is de kerel die hier wat verder een frituur uitbaat ook CEO. Was trouwens 's een ergerlijke trend op LinkedIn waarbij freelance IT'ers en consultants zichzelf CEO noemden van hun éénmansvennootschap. Nooit begrepen waarom je dat zou doen :)

On topic: yep, elke BVBA moet langs de notaris passeren voor einde 2023 blijkbaar. Ik heb dat nog niet gedaan en zal dat enkel doen wanneer het combineerbaar is met iets anders waarvoor de notaris vereist is. Volgens mijn boekhouder gaat dat geen enkel probleem zijn en zal de overheid geen heksenjacht houden op BVBA's die de deadline van 31 december 2023 missen. Zou bijzonder onpopulair zijn :)

Net gebeld met boekhouder rond jaarafsluiting.
Samenvatting:
1) geen auteursrechten meer uitkeren. Eerst even afwachten hoe het nu gaat verlopen bij de grote bedrijven (logisch, nieuwe functie is ook voorlopig weinig IP-werk)
2) Mijn KEW zijn verlaagd omdat bij alle controles die ze kregen daar nu op werd gehamerd omdat mensen vaker thuis werken (en dus niet meer aan de grens voor het maandforfait komen). Enerzijds klopt dat he (het is nu ook aangepast en komt correctie), maar ik vraag me toch af waarom controleurs nu op zo'n detail focussen. Dat gaat letterlijk over een paar euro belastingen. Die controle kost volgens mij meer dan ze opbrengt.

Samenvatting:
1) geen auteursrechten meer uitkeren. Eerst even afwachten hoe het nu gaat verlopen bij de grote bedrijven (logisch, nieuwe functie is ook voorlopig weinig IP-werk)
2) Mijn KEW zijn verlaagd omdat bij alle controles die ze kregen daar nu op werd gehamerd omdat mensen vaker thuis werken (en dus niet meer aan de grens voor het maandforfait komen). Enerzijds klopt dat he (het is nu ook aangepast en komt correctie), maar ik vraag me toch af waarom controleurs nu op zo'n detail focussen. Dat gaat letterlijk over een paar euro belastingen. Die controle kost volgens mij meer dan ze opbrengt.
Van hoeveel naar hoeveel pas je jouw KEW aan en wat zit er allemaal onder verwerkt?

Samenvatting:
Voor je boekjaar 2022 bedoel je dan?

Vraag ivm aankoop laptop:

2 maand geleden nieuwe laptop gekocht nadat de vorige kapot ging.
6 weken later deed de nieuwe laptop het ook niet meer 🤨. Binnen garantie kon ik die meteen opsturen voor herstelling en heb die tegen einde van deze week terug…

Heb 2 weken geleden dan wel opnieuw meteen een nieuwe laptop gekocht zodat ik de dag nadien toch kon verder werken 🙄.

Nu zit ik met 2 relatief nieuwe laptops.
Op zich kan ik die perfect beide inbrengen als kost in vennootschap lees ik online.

Nu is de vraag:
- Houd ik beide laptops zodat ik toch meteen een back up heb (vertrouw die laptops niet meer)?
- Verkoop ik één van de twee (maar die zal uiteraard nog niet afgeschreven zijn en hoeveel krijg je nu nog voor tweedehands laptop?!)

Ze mogen dat bij mij gerust proberen argumenteren, maar dat strookt toch niet met de werkelijkheid. Nog altijd 2 klanten + door werk als MP ben ik eigenlijk meer dan genoeg buitenshuis.

Over dat laatste: die controle wordt sowieso gedaan, eender wat ze vinden is een stukje recuperatie van die kost :)

6 weken later deed de nieuwe laptop het ook niet meer 🤨. Binnen garantie kon ik die meteen opsturen voor herstelling en heb die tegen einde van deze week terug…

Heb 2 weken geleden dan wel opnieuw meteen een nieuwe laptop gekocht zodat ik de dag nadien toch kon verder werken 🙄.

Op zich kan ik die perfect beide inbrengen als kost in vennootschap lees ik online.

Nu is de vraag:
- Houd ik beide laptops zodat ik toch meteen een back up heb (vertrouw die laptops niet meer)?
- Verkoop ik één van de twee (maar die zal uiteraard nog niet afgeschreven zijn en hoeveel krijg je nu nog voor tweedehands laptop?!)

Ik had eerste boekjaar ook 2 laptops gekocht. 1 compacte om bij klanten te gaan, en een half jaar later een grotere omdat dit toch comfortabeler werkte thuis.

En dan een jaar later nog een vaste PC omdat we ineens in corona zaten en dat in die situatie dan ook weer te verantwoorden valt.

Boekhouder is er niet over gevallen, ondertussen is 1 van die laptops al vervangen en is de andere 3.5 jaar oud dus kan dienen als backup. Zolang je dat kan argumenteren lijkt me daar geen groot probleem te zijn. Dus doe in jouw geval vooral wat je wil, dat is jouw bedrijfsvoering he?

Voor je boekjaar 2022 bedoel je dan?
Mijn boekjaar loopt juni tot juni, ik heb auteursrechten uitgekeerd voor het werk tot en met december 2022, en zo hebben ze het bij alle klanten gedaan.

Nu is de vraag:
Gewoon niet privé verkopen. Een laptop als backup is geen probleem, 2 verschillende types voor verschillende klanten is geen probleem, etc.
Maar gewoon elk half jaar een laptop kopen en dan er maar 1 blijken te hebben, dat is wel een probleem.

Gewoon niet privé verkopen. Een laptop als backup is geen probleem, 2 verschillende types voor verschillende klanten is geen probleem, etc.
Maar gewoon elk half jaar een laptop kopen en dan er maar 1 blijken te hebben, dat is wel een probleem.

Ik heb bvb wel mijn eerstgekochte laptop ondertussen verkocht, maar dan op factuur. Ja, dan moet je de BTW terugbetalen, maar er is tenminste geen discussie.

Terug
Bovenaan