Freelancers & Ondernemers

Aan het opstarten en wat auto's aan het bekijken, maar een simpele renting op 4 jaar kost wel echt een pak meer dan gewoon aankoop...
Auto van 57k komt met renting in totaal op 70k... Gewoon zelf lening afsluiten bij de bank lijkt me betere oplossing. Is vooral in opstart dat het kapitaal er niet zal zijn. Ofwel een goedkope bak kopen om op te starten. Keuzestress

Aan het opstarten en wat auto's aan het bekijken, maar een simpele renting op 4 jaar kost wel echt een pak meer dan gewoon aankoop...
Auto van 57k komt met renting in totaal op 70k... Gewoon zelf lening afsluiten bij de bank lijkt me betere oplossing. Is vooral in opstart dat het kapitaal er niet zal zijn. Ofwel een goedkope bak kopen om op te starten. Keuzestress
Zeker eens horen, maar ik vermoed dat leningen ook waarschijnlijk >4-5% gaan zijn dus dan kom je snel op die 70k over 4j. Ik heb recent een elektrische fiets gekocht zonder lease/lening door de rentevoeten.

Als ge er mee overweg kunt om een paar jaren met iets goedkoop te rijden: doen.
als dat effectief 13k interest op uw renting is, is dat veel geld...

Bij een renting hangt het natuurlijk ook af van de parameters en de rente die niet overal hetzelfde is. Was die renting via de garage? Want je kan ook altijd horen bij uw eigen bank wat hun aanbod is.

Gisteren een voorstel van klant:
53k ex btw, 60 maanden
leasing = 9100 intrest
investeringkrediet = 5,88% = 8300 intrest

Ja is wat afwegen, ken nu net iemand die nieuwe auto heeft volgende week en zou gewoon die zijn oude wagen nog een paar maand kunnen oprijden.
Zo blijven kosten laag en kan ik terwijl wat kapitaal opbouwen om zonder zot krediet een iets dikkere auto te pakken.

Andere piste is jong 2ehands model 3 die ik desnoods privé voorschiet en dat geld na een jaar terug uit de vennootschap haal. Zal niet zo veel in waarde dalen want is al jong 2ehands en kan die na een jaar terug verkopen en dat kapitaal gebruiken voor iets duurder. In het beste geval ben ik tegen dan zodanig overtuigd van die 3 dat ik zelfs niets zotter wil. Markt zal dan ook weer wat verder staan dus kan dan mss iets leuker nemen tegen dan.

Just saying, je kan op bmw premium een tweedehands BMW met weinig kilometer krijgen al vanaf 30k... Rekening courant voorgeschoten en na 5 maand kan ik deze al volledig terugbetalen aan mezelf moest ik willen met ruim overschot op de zakenrekening. Dus ik heb mezelf een 0% lening gegeven. Per exxtremis zou je kunnen intrest aanrekenen aan uw BV, maar meh. Heb ik niet gedaan, can't be bothered. Dat gaat het verschil niet maken. Ja, die is ook volledig btw aftrekbaar.

Ik heb geen maandelijkse kosten aan mijn wagen behalve een tankbeur of 3 en... alle zaken die je zoiezo hebt.

Verzekering viel ook goed mee voor omnium (top occasium).

Een paar collega's maakten een opmerking over hybrides nog voor deze zomer te kopen ivm met belastingsvoordeel.

Tgoch, tegen dat het prijsverschil van 40k goedgemaakt moet ik toch al wat zotte zaken uitkoteren, lage CO2 of niet.

Een wagen is een kost, hoe je het ook draait of keer. Ik zeg niet dat ik nooit een wagen van 60k ga kopen, maar... als starter heb ik er geen probleem mee dat het even wat minder mag. Je kan zelfs het argument maken dat ik met mijn occasie er ook wat over gegaan ben. Nen maat van mij rijdt met een honda van 2008, die raakt ook overal waar hij moet zijn.

Boekhouder heeft even de som gemaakt wat het voordeel is van ICE vs hybride en eerlijk: dat is belachelijk weinig de eerste jaren in the scheme of things. En vergeet niet dat hybride makkelijk 20k meer is dan de gelijkwaardige ICE.

Electric is beter voor VAA, maar ook niet zoveel beter want de catalogusprijs ligt ook pak hoger.

But hey, each to his own. Ik wil gewoon zeggen: dat moet geen Tesla/EV of hybride zijn om te beginnen, minder gaat ook en is een pak zorgen minder. Ongeveer 40.000 zorgen minder ;).

Laatst bewerkt:
Begrijp ik zeker, voor mij is een 2ehands model 3 die middenweg. Alle voordelen van elektrische rijden zonden een bak van 70k te zijn.

In loondienst zat ik aan 320e touring / elek van +-60k, dus als autoliefhebber wil ik mezelf op termijn ook wel iets gunnen.

Begrijp ik zeker, voor mij is een 2ehands model 3 die middenweg. Alle voordelen van elektrische rijden zonden een bak van 70k te zijn.

In loondienst zat ik aan 320e touring / elek van +-60k, dus als autoliefhebber wil ik mezelf op termijn ook wel iets gunnen.
Als dat uw plan is (en een model 3 is voldoende voor uw familiegebruik), is dat zeker een goeie optie ze. Die fun-auto ga je toch niet meer op vennootschap kunnen nemen, of je zou de eerste generatie elektrische roadsters moeten kopen (en niemand weet of die nu zo leuk gaan zijn).

Dus voor die privewagen is het vooral van belang om veel winst te maken, en dus niet te zot doen qua auto in de vennootschap ;)

Als dat uw plan is (en een model 3 is voldoende voor uw familiegebruik), is dat zeker een goeie optie ze. Die fun-auto ga je toch niet meer op vennootschap kunnen nemen, of je zou de eerste generatie elektrische roadsters moeten kopen (en niemand weet of die nu zo leuk gaan zijn).

Dus voor die privewagen is het vooral van belang om veel winst te maken, en dus niet te zot doen qua auto in de vennootschap ;)

Ik dacht eerder aan mooi uitgeruste bmw i4 ofzo hoor, geen sportwagen. Die kan dan wel perfect in vennootschap zitten en bespaart me een 2e wagen, verzekering,…
Liever iets leuk dat ik elke dag gebruik :smile:

Just saying, je kan op bmw premium een tweedehands BMW met weinig kilometer krijgen al vanaf 30k... Rekening courant voorgeschoten en na 5 maand kan ik deze al volledig terugbetalen aan mezelf moest ik willen met ruim overschot op de zakenrekening. Dus ik heb mezelf een 0% lening gegeven. Per exxtremis zou je kunnen intrest aanrekenen aan uw BV, maar meh. Heb ik niet gedaan, can't be bothered. Dat gaat het verschil niet maken. Ja, die is ook volledig btw aftrekbaar.

Ik heb geen maandelijkse kosten aan mijn wagen behalve een tankbeur of 3 en... alle zaken die je zoiezo hebt.

Verzekering viel ook goed mee voor omnium (top occasium).

Een paar collega's maakten een opmerking over hybrides nog voor deze zomer te kopen ivm met belastingsvoordeel.

Tgoch, tegen dat het prijsverschil van 40k goedgemaakt moet ik toch al wat zotte zaken uitkoteren, lage CO2 of niet.

Een wagen is een kost, hoe je het ook draait of keer. Ik zeg niet dat ik nooit een wagen van 60k ga kopen, maar... als starter heb ik er geen probleem mee dat het even wat minder mag. Je kan zelfs het argument maken dat ik met mijn occasie er ook wat over gegaan ben. Nen maat van mij rijdt met een honda van 2008, die raakt ook overal waar hij moet zijn.

Boekhouder heeft even de som gemaakt wat het voordeel is van ICE vs hybride en eerlijk: dat is belachelijk weinig de eerste jaren in the scheme of things. En vergeet niet dat hybride makkelijk 20k meer is dan de gelijkwaardige ICE.

Electric is beter voor VAA, maar ook niet zoveel beter want de catalogusprijs ligt ook pak hoger.

But hey, each to his own. Ik wil gewoon zeggen: dat moet geen Tesla/EV of hybride zijn om te beginnen, minder gaat ook en is een pak zorgen minder. Ongeveer 40.000 zorgen minder ;).
Da's allemaal erg logisch, maar ik rijd graag en een van de redenen van geld op te potten is voor mij om een leuke bak te rijden. Als ik al achter "leuke wagen" op mijn wenslijst een vinkje kan zetten dan heb ik dat al gedaan. Ik zie geen reden om daar nog 10 jaar op te wachten als ik in de ix3 mijn ideale wagen vind.

Kan ik een camionette hebben zogezeg voor te werken en een personenwagen voor klantenbezoeken en opmetingen? :p

Nog een vraagje aan de kenners hier.

Ik plaats soms warmtewerende folie op ramen, alsook wrapping van keukens.
Een collega doet dit aan 6% btw, maar volgens mijn boekhouder kan dat niet omdat het verwijder baar is en niet vast hangt aan het gebouw.
Maarja, waar ligt de grens? Als je keukenfronts wrapt is het 21%, maar als je de fronts zou vernieuwen is het 6%? Terwijl de fronts ook gewoon verwijderbaar zijn :p

Nog een vraagje aan de kenners hier.

Ik plaats soms warmtewerende folie op ramen, alsook wrapping van keukens.
Een collega doet dit aan 6% btw, maar volgens mijn boekhouder kan dat niet omdat het verwijder baar is en niet vast hangt aan het gebouw.
Maarja, waar ligt de grens? Als je keukenfronts wrapt is het 21%, maar als je de fronts zou vernieuwen is het 6%? Terwijl de fronts ook gewoon verwijderbaar zijn :p
dit is wat ik vond:
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen herpositioneerbare folie, die roerend blijft zelfs indien hij op maat gesneden wordt, en definitief geplaatste folie, die door het feit van zijn plaatsing op de in het gebouw geplaatste ruit onroerend wordt. Voor deze laatste is vervolgens het verlaagde tarief van 6% mogelijk.

Het blijft natuurlijk grijze zone zeker?
Heb geen zin om bij controle nog een hoop btw te moeten ophoesten…

En euh, de camionette voor werken en een tesla voor stijlvol bij klanten toe te komen voor besprekingen en opmetingen zal ik maar vergeten zeker? 😅

Het blijft natuurlijk grijze zone zeker?
Heb geen zin om bij controle nog een hoop btw te moeten ophoesten…

En euh, de camionette voor werken en een tesla voor stijlvol bij klanten toe te komen voor besprekingen en opmetingen zal ik maar vergeten zeker? 😅

Wrappen is voor mij vergelijkbaar met schilderen: je kan de verf eraf halen, maar je kan ze dan ook niet meer opnieuw gebruiken. En een huis van > 10 jaar oud laten schilderen is toch ook aan 6% btw?

Terug
Bovenaan