Freelancers & Ondernemers

Ik zit voor mijn auto bij Van Dessel. Mijn makelaar waar ik de rest van mijn verzekeringen heb kan niet aan die prijs komen, zelfs niet bij dezelfde maatschappij. Dus het hangt ook wel af van makelaar tot makelaar.
Ik ben daar geweest voor een verzekering en toen ik zei dat ik met mijn andere verzekeringen niet bij hen wou komen, gingen ze zelfs geen moeite meer doen om een offerte te maken ...

Hoe drukken jullie dit naar beneden? Heb je uberhaupt moeten onderhandelen of kreeg je meteen de prijs die je nu hebt?
Goeie makelaar vinden, die kan de maatschappijen tegen mekaar uitspelen. En mijn makelaar is ook een kennis/vriend dus die vertrouw ik blindelings.

Ik krijg voorstellen die een pakje hoger liggen. Gaan jullie rechtstreeks naar Baloise/AG (zonder dat je zelf in de sector werkt) of is dit altijd via verzekeringskantoor die als tussenpartij fungeert?

Ik krijg voorstellen van 2200 voor een full omnium op:
-waarde van de wagen (catalogusprijs + opties) - 55k excl
-EV/PHEV/ICE? PHEV
-leeftijd wagen? Nieuw
-leeftijd jezelf? 28 (5 laatste jaren schadevrij en al 8 jaar wagen op mijn eigen naam)
-via welke verzekeraar? verschillende
-nog andere verzekeringen lopen bij deze verzekeraar? Brandverzekering persoonlijk, motoverzekering, familiale bij dit kantoor (achterliggend zou ik moeten kijken welke verzekeraar dit juist is)
-speciale extra dingen naast een full omnium schadedekking? Nee

Lijkt mij wat aan de hoge kant maar ik krijg op verschillende plaatsen deze offertes.
Hoe drukken jullie dit naar beneden? Heb je uberhaupt moeten onderhandelen of kreeg je meteen de prijs die je nu hebt?
AG Insurance, Allianz, AXA, Baloise Insurance, Vivium, ... werken niet rechtstreeks, hier kan je dus niet via de website een contract afsluiten (enkel bij AXA wel maar dan moet je nog een tussenpersoon kiezen die als "jouw makelaar" op het contract zal staan). Enkel bvb. Ethias, Yuzzu, Corona Direct, ... wel. Nadeel is natuurlijk dat je slechts 1 kanaal verkent, ik zou toch gewoon altijd naar je verzekeringsmakelaar gaan die in principe een marktstudie van 5-6 verzekeraars op poten zet.

Hangt nog meer af ook van je woonplaats, kilowatt van het voertuig, etc...

Desnoods mag je eens de bestelbon doorsturen via PB, dan kan ik behoorlijk snel die markstudie van 5 verzekeraars doen, ik vermoed echter dat je "het beste" zal zitten bij de verzekeraar waar je reeds enkele verzekeringen hebt.

Even kort vraagje: ik heb een Com. V. opgericht in 2017, met 5.000 euro inleg.
Ik heb altijd winst in liquidatie reserve gestoken omdat VVPR Bis niet mocht omdat niet volgestort.
Net zei mijn boekhouder dat wegens een antwoord van de minister van financiën het nu wel mogelijk zou zijn om de winst van vorig jaar via VVPR Bis aan 15% uit te keren.
Hij zei dat dat volledig kan, het zou geen grijs gebied meer zijn. Klopt dat?

Ik zie eigenlijk geen reden om het dan nog vast te zetten met liquidatie reserve. Is ook 15%, maar je weet maar nooit of ze niet nog gaan morrelen aan de vastgeklikte bedragen.

Ik heb het zelfde vernomen van mijn boekhouder, wacht enkel nog op onze afspraak ivm jaarafsluit om dit ineens te regelen (en te verduidelijken)

Normaal gezien is huur wel ook nog voordeliger dan een dividend als je onder het bedrag van de herkwalifactie blijft (beroepsmatig KI x 8 ongeveer als jaarlijkse huur).

"Eenvoudig" voorbeeld om je kostenforfait te begrijpen: (het is niet altijd 40%, zie hieronder).
KI van 1000 waarvan 20% beroepsmatig = 200
Met de formule (200 x 5/3 x 4,87) van hierboven rekenen we dus 135 maandelijkse huur of 1620 op jaarbasis (bij bemeubelde verhuur mag je dit bedrag nog eens verhogen met 1,67 maar dan mag je geen meubilair aanschaffen op uw vennootschap)

Het kostenforfait is het laagste bedrag van ofwel
Huur: 1620 - 40% = 648
KI: 200 x 2/3 x 4,87 = 649,33 (4,87 is de revalorisatiecoëfficiënt van inkomstenjaar 2022)

Dus onroerend inkomen is dan:
1620 - 648 = 972
Nogmaals te verminderen met de betaalde intresten op de lening à rato van het beroepsgebruik waardoor je vaak geen onroerend inkomen uitkomt.Stel dat je dan meer dan 4860 intresten betaald op jaarbasis, dan word je onroerend inkomen volledig 0 (4860/5 = 972).
In uw vennootschap is de belastingbespraing dan 1620 x 32% = 518,40
(te verminderen met het ereloon dat uw accountant rekent voor de opmaak en regeling van uw huurcontract :) )

Terugkomen op het vetgedrukte, word je niet altijd belast op minimaal uw geindexeerd KI vermeerderd met 40%? In bovenstaand geval dus 200*1,863*1,4 = 521,64? Dus je onroerend inkomen kan je niet herleiden tot 0.

Terugkomen op het vetgedrukte, word je niet altijd belast op minimaal uw geindexeerd KI vermeerderd met 40%? In bovenstaand geval dus 200*1,863*1,4 = 521,64? Dus je onroerend inkomen kan je niet herleiden tot 0.

het bruto belastbaar onroerend inkomen is altijd minimum wat jij zegt.

Maar daarna worden de interesten altijd afgetrokken.

Voorbeeldje van een KI van 1.000 euro waarvoor je maar 2.000 euro krijgt en waarvoor je nog 1.000 interesten hebt betaald voor je lening

Inkomsten van Onroerende Goederen
K.I. gebouwen 2.608,20 1109
Totaal 2.608,20
Gewone interesten 1.000,00 -

Netto-inkomen 1.608,20

Ik lees op Monizze sinds kort over een koopkrachtpremie tot en met 750€.
Is dit ook voor zelfstandigen?

Nee
De koopkrachtpremie is bovendien 100% aftrekbaar voor de werkgever. Voor de bedrijfsleiders kan er geen vrijgestelde toekenning gebeuren.

Nee
De koopkrachtpremie is bovendien 100% aftrekbaar voor de werkgever. Voor de bedrijfsleiders kan er geen vrijgestelde toekenning gebeuren.
Maar... als eenmanszaak ben je toch je eigen werknemer?...

Of zie ik dat weer mis?

Maar... als eenmanszaak ben je toch je eigen werknemer?...

Of zie ik dat weer mis?

De toekenning van de premie moet in principe geregeld worden via een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO) op sector- of ondernemingsniveau. Wanneer het niet mogelijk is om te werken met een CAO, kan de koopkrachtpremie ook toegekend worden op basis van een individuele overeenkomst

Impliceert nogal dat er op zijn minst een arbeidsovereenkomst is. Iets wat een bedrijfsleider (bestuurders, oprichters, zaakvoerders,...) of een "éénmanszaak" (Een onderneming zonder aparte rechtspersoonlijkheid) niet heeft.

Systeem duidt ook op een bijdrage "patronale bijdragen". Wat dus ook betekent: enkel werknemers.

het bruto belastbaar onroerend inkomen is altijd minimum wat jij zegt.

Maar daarna worden de interesten altijd afgetrokken.

Voorbeeldje van een KI van 1.000 euro waarvoor je maar 2.000 euro krijgt en waarvoor je nog 1.000 interesten hebt betaald voor je lening

Inkomsten van Onroerende Goederen
K.I. gebouwen 2.608,20 1109
Totaal 2.608,20
Gewone interesten 1.000,00 -

Netto-inkomen 1.608,20

En bij code 1110 (brutohuur) geef je dan (2000-1000)= 1000 euro in?

En bij code 1110 (brutohuur) geef je dan (2000-1000)= 1000 euro in?

Nee.

Hier zou dat zo uitzien op een aangifte:

Vak III
Code 1109: 1.000,00
Code: 1110: 2.000,00

Vak IX
Code 1146: 1.000 euro

Het bruto inkomen is altijd minimaal KI*index*40%, dus het bruto belastbaar inkomen 2.608,20 euro (= KI*index*1,4) (index is hier degene van 2021)

2.608,20 - 1.000 euro van code 1146 = 1.608,20
Je netto belastbaar onroerend inkomen.

Je kan altijd spelen met https://financien.belgium.be/nl/E-services/Tax-calc

Hoe vaak bestellen jullie maaltijdcheques voor jullie zelf? kost bij Monizze €6,99 per bestelling.

Kan je ook retroactief maaltijdcheques toekennen, bijvoorbeeld voor het afgelopen kwartaal?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan