Freelancers & Ondernemers

Kan er mij iemand in simpel Nederlands uitleggen hoe een BV jaar na jaar kan eindigen op -20 -30 en -40 duizend euro? Gaan die mensen dan leningen aan? Ik kan privé eindigen op nul euro maar toch nooit op -40k? Tenzij ik iemand 40k moet en ik die gewoon niet betaal…

Het is iemand met 3 man personeel en zijn zaak wil verkopen incl materiaal
Door meer kosten dan opbrengsten te hebben in dat jaar. En een factuur is een kost vanaf ze aankomt, niet vanaf ze wordt betaald (veralgemeend en dus niet correct want het is veel ingewikkelder).

Welke bank verkiezen jullie ?
Ik neig naar kbc?
Zit zelf bij Argenta waar we ook met de privé (woonkrediet) zitten en klant van mijn vrouw. Tevreden ben, al moet ik zeggen dat ik buiten een zicht- en spaarrekening met debetkaart en kredietkaart niets anders heb en maandelijks misschien een stuk of 10-15 betalingen moet doen... Vind hun overschrijvingsmodule waarbij je een overschrijvingsformulier gewoon kan scannen met je smartphone wel top.

Verschil tussen aankoopmoment en afschrijving.
Je koopt vandaag een magazijn voor een miljoen euro, dat wordt 30 jaar (ofzo) afgeschreven. Als jij nu met uw lopende kosten dus op 0 kan uitkomen, kan je door de aankoop van zo'n magazijn elke jaar op -33k uitkomen.
Maar dan heb je toch gewoon elk jaar 33k kosten, dus €2750 per maand voor jouw magazijn.

Ik veronderstel dat hij dat geld dan niet heeft iedere maand? Dus wie betaalt dan die €2750 per maand? Aangezien hij onder nul duikt?

Stel je hebt 10k omzet per maand, en je eindigt op 2750, dan betaal je dus dat magazijn en eindig je op 0.

Aangezien hij op -33 eindigt, heeft hij dat geld niet (denk ik dan)

Maar dan heb je toch gewoon elk jaar 33k kosten, dus €2750 per maand voor jouw magazijn.

Ik veronderstel dat hij dat geld dan niet heeft iedere maand? Dus wie betaalt dan die €2750 per maand? Aangezien hij onder nul duikt?
niemand. het is niet omdat uw boekhouding onder 0 gaat, dat je dat ook effectief betaalt...

Dan moet ik dringend een magazijn van een miljoen kopen, als niemand die lening afbetaalt 😄 nee serieus, ik snap het nog altijd niet

Dan moet ik dringend een magazijn van een miljoen kopen, als niemand die lening afbetaalt 😄 nee serieus, ik snap het nog altijd niet
Kan in het verleden via het eigen vermogen betaald zijn he.

Maar aangezien dat op vele jaren wordt afgeschreven komt dat wel ieder jaar in de kosten, ook al is het reeds betaald. Trouwens, bij een lening komt enkel de interest in de kosten, de terugbetaling van de lening is puur op de balans. Het zijn de afschrijvingen die in de kosten komen.

Dus ofwel betaalt hij bepaalde facturen niet wegens geen geld, ofwel is het omgekeerd en is het magazijn (we gaan even verder dit voorbeeld gebruiken) al afbetaald met eigen inbreng. Ok nu snap ik het 😊

Het zal wel een andere reden hebben want in 2020 was het -8k, 2021 -17k en 2022 -32k op het einde van het jaar

Alleszins geen gezonde cijfers. Hij zal enkel nog wat geld kunnen krijgen van zijn materiaal. Kost dat eigenlijk veel, een faillissement?

Laatst bewerkt:
Naast afschrijvingen kunnen er ook provisies opgezet zijn. Je kan bijvoorbeeld verwachten dat binnen 5 jaar je machinepark aan onderhoud toe is en hiervoor jaarlijks een provisie opzetten.
Puur boekhoudkundig levert dit een kost op maar dit is geen echte uitgaande cashflow

Naast afschrijvingen kunnen er ook provisies opgezet zijn. Je kan bijvoorbeeld verwachten dat binnen 5 jaar je machinepark aan onderhoud toe is en hiervoor jaarlijks een provisie opzetten.
Puur boekhoudkundig levert dit een kost op maar dit is geen echte uitgaande cashflow
Sinds 2018 is dit serieus strenger geworden en wordt nog amper gedaan.

Gewoon om eens aan te tonen wat dat de gevolgen kunnen zijn van "foefelarij" in dit geval.
Niet niks: 100.000 euro verbeurdverklaring voor één die snoepjes verkoopt uit een kraampje.

Gewoon om eens aan te tonen wat dat de gevolgen kunnen zijn van "foefelarij" in dit geval.
Niet niks: 100.000 euro verbeurdverklaring voor één die snoepjes verkoopt uit een kraampje.
"‘Hij verklaarde tijdens het onderzoek niet te kunnen zeggen hoe deze schuld was opgebouwd’, gaat het vonnis verder. ‘Gevraagd waar hij het vennootschapsgeld had gespendeerd, zegt hij een groot deel te hebben uitgegeven aan zaken waar waarschijnlijk geen bonnetjes of facturen voor zijn.’"
Als ge voor 108.000 dingen koopt zonder factuur, dan kon hij het wel verwachten he... :p

En ook: omzet van 400K, dat is best veel. Enige echte kosten zal inkoop product zijn en die verkocht hij door aan mooie marge gok ik.
Ze waren wel lekker.. :D

"‘Hij verklaarde tijdens het onderzoek niet te kunnen zeggen hoe deze schuld was opgebouwd’, gaat het vonnis verder. ‘Gevraagd waar hij het vennootschapsgeld had gespendeerd, zegt hij een groot deel te hebben uitgegeven aan zaken waar waarschijnlijk geen bonnetjes of facturen voor zijn.’"
Als ge voor 108.000 dingen koopt zonder factuur, dan kon hij het wel verwachten he... :p

En ook: omzet van 400K, dat is best veel. Enige echte kosten zal inkoop product zijn en die verkocht hij door aan mooie marge gok ik.

Het kan natuurlijk zijn dat die al meerdere jaren van de vennootschapskas leefde voor zijn eigen privéuitgaven. Als hij dat jarenlang deed, dan komt je natuurlijk wel uit op 100K.

Ik gok dat zijn boekhouder veel heeft moeten opkuisen via zijn rekening-courant. De vuilbak van de boekhouding. :p

Wat kost zo’n pakje met standaard 100gr? €7? Ik wist niet dat zoveel mensen dat kochten eerlijk gezegd, ook vooral omdat ik dat niet lust.

400K op jaarbasis. Dat is gewoon waanzinnig, ervan uitgaande dat de marges (meer dan waarschijnlijk) extreem hoog zullen zijn. Om u dan nog te laten failliet verklaren, chapeau.

Even een korte dank aan het forum.

Deze ochtend gesprek met boekhouder.
Ik had de laatste weken wat zaken zelf aangebracht en gewijzigd.

Hij was wel onder de indruk dat ik daarmee allemaal zelf op de proppen kwam. Zegt die dan ja maar ik weet nog iets wat je ook kan doen dat je misschien niet zal kennen. Hij doet een uitleg en ik besluit met te zeggen ‘ah een “DCK” bedoel je’.
Hij: Ja inderdaad, ik kon niet op de afkorting komen. Hoe weet jij dat allemaal?
Ik: Ah van het forum BG dat ik volg hé
😀

Ik heb een vraag over relatiegeschenken. Wat is een normale manier om hiermee om te gaan?
Btw relatiegeschenken: de btw op relatiegeschenken is 100% aftrekbaar wanneer de aankoopprijs van het geschenk, per begunstigde, niet hoger is dan 50 Euro (excl. btw). Voor de btw is niet vereist dat het geschenk de naam van jouw onderneming vermeldt. Is de aankoopprijs hoger dan 50 Euro, dan is de btw niet aftrekbaar.
Algemene regel: relatiegeschenken van minder dan 125 Euro zijn voor 50% aftrekbaar van de inkomsten belasting.

Tot 125€ dient de begunstigde dit ook niet aan te geven in zijn persoonsbelasting?
Dus wat wilt zeggen dat ik bonnen van 60€ mag kopen (incl. BTW)?
Wat doen jullie? Zou liever van 125€ kopen..

Terug
Bovenaan