Freelancers & Ondernemers

Wat is nu eigenlijk de zin of onzin van uitgeven van maaltijdcheques aan jezelf als zelfstandige? De meningen zijn daar meestal verdeeld over. :)
Ik zit zelf bij Monizze en geef maaltijdcheques per kwartaal. Ik betaal dan de volgende kosten:
  • 6,99 euro per bestelling, dus 6,99 x 4 x 1,21 = 33,83 inclusief BTW
  • 30 euro jaarlijkse licentie, dus 30 x 1,21 = 36,30 euro inclusief BTW
  • 220 x 8 euro per maaltijdcheques = 1760 euro
BTW en administratieve kosten van maaltijdcheques zijn volledig verworpen, dus:
  • netto: 1760 euro;
  • bruto (kosten + extra vennootschapsbelasting): (1760 euro + 36,30 euro + 33,83 euro) x 1,2 = 2196,16 euro.
Stel dat je nu geen maaltijdcheques uitgeeft, maar 1760 euro netto wilt uitgeven aan jezelf via VVPR-bis uit de winst van je vennootschap:
  • bruto: 1760 euro / 0,8 / 0,85 = 2588,24 euro.
Maaltijdcheques zijn dus toch 392,08 euro goedkoper dan het geld netto via VVPR-bis, of zie ik hier iets over het hoofd? :) Heb echt nen hekel aan het zoveelste extra kaartje voor in de portefeuille, maar lijkt mij o.b.v. de bovenstaande berekening toch de moeite om ermee door te blijven doen. Idem voor ecocheques...

Wat is nu eigenlijk de zin of onzin van uitgeven van maaltijdcheques aan jezelf als zelfstandige? De meningen zijn daar meestal verdeeld over. :)
Ik zit zelf bij Monizze en geef maaltijdcheques per kwartaal. Ik betaal dan de volgende kosten:
  • 6,99 euro per bestelling, dus 6,99 x 4 x 1,21 = 33,83 inclusief BTW
  • 30 euro jaarlijkse licentie, dus 30 x 1,21 = 36,30 euro inclusief BTW
  • 220 x 8 euro per maaltijdcheques = 1760 euro
BTW en administratieve kosten van maaltijdcheques zijn volledig verworpen, dus:
  • bruto (kosten + extra vennootschapsbelasting): (1760 euro + 36,30 euro + 33,83 euro) x 1,2 = 2196,16 euro.
Stel dat je nu geen maaltijdcheques uitgeeft, maar 1760 euro netto wilt uitgeven aan jezelf via VVPR-bis uit de winst van je vennootschap:
  • bruto: 1760 euro / 0,8 / 0,85 = 2588,24 euro.
Maaltijdcheques zijn dus toch 392,08 euro goedkoper dan het geld netto via VVPR-bis, of zie ik hier iets over het hoofd? :) Heb echt nen hekel aan het zoveelste extra kaartje voor in de portefeuille, maar lijkt mij o.b.v. de bovenstaande berekening toch de moeite om ermee door te blijven doen. Idem voor ecocheques...
Je vergeet representatievergoeding (of whatever de juiste naam is).

Dit, doe gewoon een onkostenvergoeding.
Reken daar iedere werkdag een netto maaltijdcheque bij.

Maak jezelf rijker, niet 1 of andere externe firma :) bij onze clienten nog geen 1% maaltijdcheques
Thanks voor de tips. Ik ga dat eens navragen bij de boekhouder van die representatievergoeding.

Maak jezelf rijker, niet 1 of andere externe firma :) bij onze clienten nog geen 1% maaltijdcheques
Tot welk niveau is dit aanvaardbaar?
Want nu keer ik €100 KEW, €125 huur bureau en maaltijdcheques uit.
Is er dan nog ruimte om die MC te vervangen door €150 representatie?

Ik snap die vraag niet (ze komt hier regelmatig). "is er dan nog ruimte", die vergoedingen zijn er als compensatie van kosten die je doet. Als jij die kosten moet doen, dan mag je die vergoeding uitkeren, als je ze niet moet doen, dan niet. Al die vergoedingen zijn onafhankelijk van elkaar...

zoals @anders. zegt hangt altijd van situatie tot situatie af.

Vorige week fiscale controle afgehandeld waar er 350 KEW was, zonder enige verantwoording.
De controleur zijn voorstel was meteen 50% aanvaarden en 50% via de verworpen uitgaven belastingen.
Dan komt die klant er nog goedkoop van af :)

Je kan ook werken met een maandvergoeding ineens ipv een dagvergoeding. Voordeel dat je niet moet beginnen knippen per aantal gewerkte dagen, nadeel dat je met dit systeem blijkbaar geen restaurantbonnetjes mag inbrengen (kan wel maar dan moet je alsnog verrekenen met je maandvergoeding).

zoals @anders. zegt hangt altijd van situatie tot situatie af.

Vorige week fiscale controle afgehandeld waar er 350 KEW was, zonder enige verantwoording.
De controleur zijn voorstel was meteen 50% aanvaarden en 50% via de verworpen uitgaven belastingen.
Dan komt die klant er nog goedkoop van af :)

Ik geef mezelf nu een onkostenvergoeding van € 250 + elektronische maaltijdcheques. Ik kan dit dus gewoon verhogen naar € 250 + nettowaarde maaltijdcheque? Bv. maand van 20 werkdagen: € 250 + (20 x € 8) = € 410. Rekeninghoudend dat ik bij een potentiële controle alsnog op € 205 vennootschapsbelastingen zal moeten betalen (als ik het goed heb op basis van https://www.vadecas.be/nieuws/2020/verworpen-uitgaven-belastingen-betalen-als-je-geen-winst-maakte)?

Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met een "constructie" zoals onderstaande?
Ik heb het ook met de boekhouder besproken maar die roept maar wat over hoe goed dit idee is dat "zij hebben aangebracht" (idee kwam van ons) dus ik wil niet blind afgaan op hun mening.

Met het oog op aan kinderen beginnen zijn wij op zoek naar een nieuwe woning. In onze regio komen we met ons budget van 600k helaas niet ver genoeg of het zou een relatief klein rijhuis zonder bv garage zijn waardoor we weten dat we over een paar jaar toch meer willen, of iets waar we aan een totaalrenovatie beginnen in de trant van jaren 60 woning vol met asbest en EPC Z (bij wijze van spreke) wat we niet zien zitten omwille van workloads.
Een woning die min of meer afvinkt wat we zoeken zit hem eerder rond de 700 a 750k.
De meest voor de hand liggende optie zou uiteraard zijn van nog enkele jaren te sparen. dit zou ons echter toch een jaar of 3-4 kosten om te vergaren wat te lang is in functie van kinderwens.

stel nu:
- we vinden een woning van 750k
- we kopen privé een aandeel van 600K
- mijn (freelance)vennootschap koopt een aandeel van 150K (via lening bij de bank). bijvoorbeeld heeft het huis een bijbouw met garage, opslagruimte, "archiefruimte", ik zeg maar wat dat de vennootschap koopt. ( zou onze voorkeur hebben) of er is bijvoorbeeld een afzonderlijke gelijkvloerse verdieping wat prima dienst doen als zakelijk ruimte, of....

pijnpunten die ik zie:

- meerwaardebelasting bij verkoop van het deel van de vennootschap. al zal die meerwaarde niet eenduidig te bepalen zijn. Zeker niet als we dit op termijn alsnog privé overkopen, dan zouden we immers niet meer betalen dan dat de vennootschap ooit betaalde. of zijn hier fiscale spelregels voor?
Indien we aan een derde partij verkopen veronderstel ik dat we dezelfde verdeelsleutel aanhouden (150/750) en op die manier het aandeel berekenen dat onderhevig is aan meerwaardebelasting?

- kan je überhaupt een lening krijgen voor mijn vennootschap voor zoiets?

- minder zekerheid voor mijn vriendin moesten we ooit uit elkaar gaan aangezien een deel van het huis van een vennootschap is waar ze geen aanspraak op heeft. prijs van de woning is anderzijds hoe dan ook van die aard dat geen van beiden die alleen zou kunnen trekken.

- meer administratieve rompslomp met zowel de Notaris als de bank voor de aankoop.

- als de fiscus langs zou komen, zijn er mogelijks problemen doordat dit uiteraard een vermenging privé/ zakelijk is? of hebben zij daar niets op te zeggen hoe ik mijn bedrijfsruimte inkleed? In het geval van bv een garage zou daar natuurlijk de bedrijfsauto instaan maar daar zou ook perfect een kinderfiets kunnen liggen...

- zijn er spelregels over hoeveel geld ik mag betalen voor het zakelijke deel? 150k voor enkel een garage zou bijvoorbeeld belachelijk zijn? Anderzijds zijn slechte bedrijfsinvesteringen ook gewoon investeringen?

- stel dat mijn vennootschap failliet gaat ( kans is klein wegens freelance) wat gebeurt er met dat aandeel van de woning? in theorie zou dat verkocht kunnen worden aan derden door schuldeisers? al lijkt het me sterk dat iemand enkel mijn garage zou willen. In de praktijk zou dit dus hoe dan ook wel richting de privé gaan?

- stel dat het over X aantal jaar niet meer interessant is om te freelancen door fiscale hervormingen en ik wil de vennootschap opdoeken: potentiële problemen? (lijkt me niet)

-> zie ik nog pijnpunten over het hoofd waardoor het misschien toch een minder goed idee is dan wat we nu denken?

Iemand hier ervaring met een "constructie" zoals onderstaande?
Ik heb het ook met de boekhouder besproken maar die roept maar wat over hoe goed dit idee is dat "zij hebben aangebracht" (idee kwam van ons) dus ik wil niet blind afgaan op hun mening.

Met het oog op aan kinderen beginnen zijn wij op zoek naar een nieuwe woning. In onze regio komen we met ons budget van 600k helaas niet ver genoeg of het zou een relatief klein rijhuis zonder bv garage zijn waardoor we weten dat we over een paar jaar toch meer willen, of iets waar we aan een totaalrenovatie beginnen in de trant van jaren 60 woning vol met asbest en EPC Z (bij wijze van spreke) wat we niet zien zitten omwille van workloads.
Een woning die min of meer afvinkt wat we zoeken zit hem eerder rond de 700 a 750k.
De meest voor de hand liggende optie zou uiteraard zijn van nog enkele jaren te sparen. dit zou ons echter toch een jaar of 3-4 kosten om te vergaren wat te lang is in functie van kinderwens.

stel nu:
- mijn (freelance)vennootschap koopt een aandeel van 150K (via lening bij de bank). bijvoorbeeld heeft het huis een bijbouw met garage, opslagruimte, "archiefruimte", ik zeg maar wat dat de vennootschap koopt. ( zou onze voorkeur hebben) of er is bijvoorbeeld een afzonderlijke gelijkvloerse verdieping wat prima dienst doen als zakelijk ruimte, of....

pijnpunten die ik zie:

- meerwaardebelasting bij verkoop van het deel van de vennootschap. al zal die meerwaarde niet eenduidig te bepalen zijn. Zeker niet als we dit op termijn alsnog privé overkopen, dan zouden we immers niet meer betalen dan dat de vennootschap ooit betaalde. of zijn hier fiscale spelregels voor?
Indien we aan een derde partij verkopen veronderstel ik dat we dezelfde verdeelsleutel aanhouden (150/750) en op die manier het aandeel berekenen dat onderhevig is aan meerwaardebelasting?

- minder zekerheid voor mijn vriendin moesten we ooit uit elkaar gaan aangezien een deel van het huis van een vennootschap is waar ze geen aanspraak op heeft. prijs van de woning is anderzijds hoe dan ook van die aard dat geen van beiden die alleen zou kunnen trekken.

- meer administratieve rompslomp met zowel de Notaris als de bank voor de aankoop.

- als de fiscus langs zou komen, zijn er mogelijks problemen doordat dit uiteraard een vermenging privé/ zakelijk is? of hebben zij daar niets op te zeggen hoe ik mijn bedrijfsruimte inkleed? In het geval van bv een garage zou daar natuurlijk de bedrijfsauto instaan maar daar zou ook perfect een kinderfiets kunnen liggen...

- zijn er spelregels over hoeveel geld ik mag betalen voor het zakelijke deel? 150k voor enkel een garage zou bijvoorbeeld belachelijk zijn? Anderzijds zijn slechte bedrijfsinvesteringen ook gewoon investeringen?

- stel dat mijn vennootschap failliet gaat ( kans is klein wegens freelance) wat gebeurt er met dat aandeel van de woning? in theorie zou dat verkocht kunnen worden aan derden door schuldeisers? al lijkt het me sterk dat iemand enkel mijn garage zou willen. In de praktijk zou dit dus hoe dan ook wel richting de privé gaan?

- stel dat het over X aantal jaar niet meer interessant is om te freelancen door fiscale hervormingen en ik wil de vennootschap opdoeken: potentiële problemen? (lijkt me niet)

-> zie ik nog pijnpunten over het hoofd waardoor het misschien toch een minder goed idee is dan wat we nu denken?
meerwaardebelasting: Als de prijs niet realistisch is zal dat tot problemen leiden in je vennootschapsbelasting aangifte en/of personenbelasting. Het deel dat je jezelf dan cadeau gedaan hebt door te weinig te betalen aan de vennootschap zal een niet aftrekbare kost worden bij je vennootschap of belast worden als voordeel alle aard in je PB. Verhouding meerwaarde is dezelfde verhouding van de aankoop.

Fiscus kan idd problemen maken over bedrijfsgebruik, daar moet je dus wat realistisch in zijn, net zoals wanneer je een deel van de huur inbrengt. Je kan niet je hele garage inbrengen als daar meer instaat dan je bedrijfswagen (of de vennootschap moet huur ontvangen van jou of je rekent een voordeel alle aard aan). Je boekhouder zal wel kunnen helpen met wat een redelijke schatting is.

Er zijn geen specifieke spelregels over hoe je het aandeel van je vennootschap bepaalt en wat je ervoor kan betalen maar het moet opnieuw realistisch zijn in de zin dat het een deal moet zijn die onafhankelijke partijen ook zouden kunnen overeenkomen. Let wel dat je niet kan bepalen dat bijvoorbeeld de garage en de bureau voor de vennootschap is. Uiteindelijk zullen jij, je vriendin en je vennootschap elk een deel kopen van de vennootschap, bijvoorbeeld elk een derde, zonder specifieke kamers of delen aan te duiden. De koopprijs die iedereen betaalt moet dat dus ook reflecteren. Zeggen dat de vennootschap bijvoorbeeld 30% betaalt maar slechts 20% krijgt ga je niet verkocht krijgen.

Bij faillissement zal het aandeel van de woning in eigendom van de vennootschap verkocht worden, iemand anders kan meer bieden dan jij maar het meest logisch is idd dat het naar jouw gaat, zal enkel gaan over welke prijs je ervoor betaalt.

Toen ik met mijn boekhouder sprak over aankoop woning met loods, toen stelde hij voor om alles privé te kopen en met de zaak een bepaald % van de totale waarde doorstorten als zijnde vruchtgebruik voor 20 jaar lang bijvoorbeeld.

Zo blijft alles privé

Toen ik met mijn boekhouder sprak over aankoop woning met loods, toen stelde hij voor om alles privé te kopen en met de zaak een bepaald % van de totale waarde doorstorten als zijnde vruchtgebruik voor 20 jaar lang bijvoorbeeld.

Zo blijft alles privé
Een loods heeft natuurlijk een duidelijk beroepsmatig karakter.
Privé woning (zelf met bureau) hou je steeds beter privé.

@Billenkoek waarom ontleen je dan niet gewoon het volledige bedrag privé?
Bank ziet vennootschap/jezelf toch als 1 ontlener?

Je kan wel een deel van je prive aan je vennootschap verhuren en op die manier stuk van de lening in kosten steken, toch?

Je kan wel een deel van je prive aan je vennootschap verhuren en op die manier stuk van de lening in kosten steken, toch?

Verhuren aan je eigen vennootschap wordt fiscaal geherkwalificeerd naar loon als je boven een bepaald begrag komt tet zitten dus je bent daarin ook beperkt.

Als er veel geld vast zit in de vennootschap, kan je natuurlijk lenen van je eigen vennootschap zelf maar er zijn daar ook natuurlijk fiscale en niet-fiscale gevolgen daaraan.
pijnpunten die ik zie:

Je mag niet zomaar "overbetalen" :p want anders bekijkt men dat als een voordeel alle aard. Casual 50k overbetalen zodat de rest van het vastgoed "goedkoper" wordt voor het privégedeelte, dan zorg je voor een groot risico dat iemand dat zou kunnen bezien als een voordeel alle aard aan je eigen en dat is dan 50k belast aan personenbelasting + boetes. Dat is niet niks.

Kan fiscaal heel nadelig zijn. Belastbare meerwaarde aan gewone liquidatieheffing aan 30%?

stel nu:
Kan je niet een IPT backservice doen, dan een voorafbetaling + krediet voor 150k daarop doen (je moet dan wel elk jaar daarin storten) en de andere 600k prive lenen?

Op die manier betaalt je vennootschap de lening voor die 150k ook terug, maar blijft je eigendom privé.

Er wordt bij de berekening van jouw krediet maar voor 80% rekening gehouden met de verkregen huur. Plus kan je inderdaad maar beperkt huur aanrekenen om herkwalificatie naar loon te vermijden. Ik vrees dat men via deze techniek niet aan de 100/150k extra leencapaciteit zal komen…

Ik heb bij de inrichting van onze nieuwbouw een stuk op de vennootschap gezet omdat er effectief een kantoorruimte (boekhoudkantoor) voorzien is met aparte inkomdeur. Al is de totale kost dat aan de vennootschap gefactureerd wordt verwaarloosbaar klein (6% van de totale constructiewaarde). De aankoop van de grond is volledig privé, het is louter de inrichting van het kantoor zelf die met de vennootschap betaald wordt. Die ruimte gaat ook enkel beroepsmatig gebruikt worden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan