Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Stel je maakt een formule/product x voor firma y. Is het dan logisch dat deze formule/product volledig eigendom is van firma y
Hij zit intern wat vast. Mijn vriend is mede-aandeelhouder/zaakvoerder in de zaak van zijn ouders louter qua successieplanning. Als hij voor director bij big four zou gaan kan dat een struikelblok vormen. Hij moet het gesprek met zijn werkgever eens deftig aangaan maar tegelijkertijd wil hij de mogelijkheden als freelancer onderzoeken.
Ik zie het eerder als connecties opbouwen en sympathiek overkomen. Snel 100 euro sponsoren voor een schoolfeest of clubje kan je zomaar even een connectie naar een volgende of betere opdracht opleveren.Hangt ervan af wat je doet. Ik zie niet in waarom ik als IT freelancer dit zou moeten doenMijn broer had ook gevraagd of ik zijn club wou sponsoren, dan kwam mijn naam op de tshirts en reclameborden, maar ik heb een project en das 9-5 dus geen tijd voor ander werk
![]()

In de ontwikkeling van de producten zit mijn eigen know how. Er is intern niemand anders met wie ik de producten ontwikkel of interne data of kennis die ervoor kan zorgen dat mijn know how tot nog betere producten kan leiden. Mij beperken om eigen kennis in te zetten in de toekomst zorgt er eigenlijk voor dat mijn "waarde" afneemt. Tenzij ik natuurlijk naast een dagvergoeding ook royalties zou kunnen krijgen ...Bijna elke zinnig contract als freelancer of werknemer zegt dat alles wat je voor firma Y maakt dan ook eigendom is van firma Y, behalve als je hier auteursrechten voor kan bemachtingen. Maar die regeling van auteursrechten is bijgewerkt onlangs dus dat is me ook niet duidelijk.
Niets houdt u tegen van uw eigen versie van product X te maken buiten de uren. Maar dan moet je wel opletten dat je geen bedrijfsgeheimen gebruikt. Het kan snel discuteerbaar worden.
Maar adt heeft eigenlijk weinig met non-compete te maken.
Mijn non-compete in mijn contract is eigenlijk dat ik niet rechtstreeks voor een klant kan gaan werken behalve als daar ongeveer een jaar tussen gezeten heeft tussen de periode dat ik onder mijn recruiter dat gedaan heb. Een clausule die ik volgende keer zou aanvechten of weigeren.
En voor de meeste non-compete clauses is dat eerder dat je niet voor de rechtstreekse concurrent mag gaan werken, maar deze clausules worden meestal pas bij hoger kader functies ofzo toegepast of eerder voor mensen met een heel technische achtergrond.
Lijkt me wel iets waar veel recruiters aan zullen vasthouden. Indien niet, zet het de deur wel open naar een kort(er) contract te onderhandelen om dan na afloop te verlengen en de tussenpartij uit te sluiten. Al begrijp ik wel de frustratie, ik heb momenteel een gelijkaardige clausule (voor een half jaar geldig) en mijn project loopt ten einde, moest ik nu in een andere rol starten (werk genoeg hier) heeft die tussenpartij daar geen enkele verdienste aan om als tussenpartij te fungeren. Het vertrouwen dat ik geniet is omdat mijn werk de afgelopen maanden goed was en ze met mij verder willen.Mijn non-compete in mijn contract is eigenlijk dat ik niet rechtstreeks voor een klant kan gaan werken behalve als daar ongeveer een jaar tussen gezeten heeft tussen de periode dat ik onder mijn recruiter dat gedaan heb. Een clausule die ik volgende keer zou aanvechten of weigeren.
Je bent werknemer, en je hebt al die "kennis" en "knowhow" op de klok van je bedrijf gedaan -> elke regel code is proprietaire eigendom van het bedrijf, behalve als jij in uw contract een expliciete clausule hebt dat je auteursrechten of dergelijke wil aanspreken op uw bijdrage.In de ontwikkeling van de producten zit mijn eigen know how. Er is intern niemand anders met wie ik de producten ontwikkel of interne data of kennis die ervoor kan zorgen dat mijn know how tot nog betere producten kan leiden. Mij beperken om eigen kennis in te zetten in de toekomst zorgt er eigenlijk voor dat mijn "waarde" afneemt. Tenzij ik natuurlijk naast een dagvergoeding ook royalties zou kunnen krijgen ...
Misschien bekijk ik het te veel van mijn kant maar mijn kennis is zeer niche in kleine markt.
Dit, ik ga in het vervolg ook een tijdslimiet op de non-compete laten zetten. En die moet redelijk zijn voor beide partijen. Want tot in de eeuwigheid is nogal... extreem. Maar ach, zo blijven we leren.Lijkt me wel iets waar veel recruiters aan zullen vasthouden. Indien niet, zet het de deur wel open naar een kort(er) contract te onderhandelen om dan na afloop te verlengen en de tussenpartij uit te sluiten. Al begrijp ik wel de frustratie, ik heb momenteel een gelijkaardige clausule (voor een half jaar geldig) en mijn project loopt ten einde, moest ik nu in een andere rol starten (werk genoeg hier) heeft die tussenpartij daar geen enkele verdienste aan om als tussenpartij te fungeren. Het vertrouwen dat ik geniet is omdat mijn werk de afgelopen maanden goed was en ze met mij verder willen.
Da's hoe dan ook al een wettelijke vereiste, een non-compete zonder redelijke tijdslimiet is niet afdwingbaar.Dit, ik ga in het vervolg ook een tijdslimiet op de non-compete laten zetten. En die moet redelijk zijn voor beide partijen. Want tot in de eeuwigheid is nogal... extreem.
Die wettelijke vereiste spreekt enkel over werknemers dacht ik? Voor vennootschappen zijn die contact-vereisten veel "vrijer" had ik begrepen.Da's hoe dan ook al een wettelijke vereiste, een non-compete zonder redelijke tijdslimiet is niet afdwingbaar.
.Ze zijn vrijer maar er zijn nog steeds beperkingen en een beperking in tijd is er één van, er zijn geen harde regels over wat aanvaardbaar is bij zelfstandigen maar onbeperkt kan hoe dan ook niet.Die wettelijke vereiste spreekt enkel over werknemers dacht ik? Voor vennootschappen zijn die contact-vereisten veel "vrijer" had ik begrepen.
Er zal hier wel een legal zitten die het zal bevestigen of ontkrachten.
Nee, tenzij je misschien model of dergelijks bent?Wordt dit aanvaard als representatiekosten? Want als consultant moet je er toch wat deftig uitzien om nieuwe klanten/projecten binnen te halen![]()
Natuurlijk niet. Net zoals kleding en onderbroeken ook niet aftrekbaar zijn.Hoe zit het met het betalen van een beugel/Invisalign behandeling op kosten van de zaak als die voor de zaakvoerder zelf is?
Wordt dit aanvaard als representatiekosten? Want als consultant moet je er toch wat deftig uitzien om nieuwe klanten/projecten binnen te halen![]()
Ik ben vorig jaar gestart met een vennootschap en zou mijn winsten over 2 jaar willen uitkeren met VRPBIS. Tot dan zal er redelijk wat geld geparkeerd staan op de bankrekening van de vennootschap.
Wat doen jullie met dat geld?
- Ik zou het kunnen "uitlenen" aan mij als natuurlijke persoon. Nadeel is dat ik +/- 30% belasting zal betalen op de rente. Op een schijf van €50K spreek je dan natuurlijk nog altijd maar over een paar €100 belastingen. Vervolgens kan ik het privé beleggen.
- Ik zou het kunnen beleggen in de vennootschap. Nadeel is dat ik dan even goed belastingen moeten betalen op de gerealiseerde meerwaarde. De eerste optie lijkt me dan voordeliger.
- Geld in IPT steken; mogelijke optie aangezien ik op termijn sowieso meer in vastgoed zou willen gaan investeren
- Andere opties...?
wel technisch gezien..Net zoals kleding en onderbroeken ook niet aftrekbaar zijn.

Wat ik doe binnen vennootschap:Ik ben vorig jaar gestart met een vennootschap en zou mijn winsten over 2 jaar willen uitkeren met VRPBIS. Tot dan zal er redelijk wat geld geparkeerd staan op de bankrekening van de vennootschap.
Wat doen jullie met dat geld?
- Ik zou het kunnen "uitlenen" aan mij als natuurlijke persoon. Nadeel is dat ik +/- 30% belasting zal betalen op de rente. Op een schijf van €50K spreek je dan natuurlijk nog altijd maar over een paar €100 belastingen. Vervolgens kan ik het privé beleggen.
- Ik zou het kunnen beleggen in de vennootschap. Nadeel is dat ik dan even goed belastingen moeten betalen op de gerealiseerde meerwaarde. De eerste optie lijkt me dan voordeliger.
- Geld in IPT steken; mogelijke optie aangezien ik op termijn sowieso meer in vastgoed zou willen gaan investeren
- Andere opties...?
Ja, maar aanvechten is tricky en je wil de relatie met de recruiter ook niet verzuren voor een tijdelijke opdracht.Ze zijn vrijer maar er zijn nog steeds beperkingen en een beperking in tijd is er één van, er zijn geen harde regels over wat aanvaardbaar is bij zelfstandigen maar onbeperkt kan hoe dan ook niet.