Freelancers & Ondernemers

Mijn 10 jaar oude diesel is weer goedgekeurd, 200 fijnstof deeltjes, ruim onder de grens van 250.000!
Ik ben eigenlijk nog heel tevreden van deze wagen. Als ik nu iets anders moest kopen, zou het een jonge 2ehandse Model Y zijn. <1 jaar, max. 10.000km komt een AWD onder de 55.000€ uit.
Ondanks dat ik autokosten voor mijn diesel slechts voor 62% kan inbrengen, is die financieel toch nog de beste keuze zeker?
Met 2/3 dagen thuiswerk valt de diesel nog mee: 200€/maand ongeveer.

Ik ben it freelancer met een gcv en gebruik auteursrechten.
Zoals ik het begrepen had is er een uitdoofscenario en zou ik daar tot dit jaar nog gebruik van kunnen maken omdat ik het al sinds enkele jaren doe.

Mijn boekhouder is de afrekening van vorig jaar aan het maken en zegt dat ik zelfs voor vorig jaar er al geen gebruik van kan maken.

"De fiscale wetgeving betreffende auteursrechten is verstrengd, waardoor u en uw vennootschap niet meer in aanmerking komen om dit toe te passen"

Dat lijkt me vreemd.

Concreet stelt Van Peteghem voor dat alle bedrijven die in het kalenderjaar 2022 gebruikmaken van het regime dat ook in 2023 nog kunnen, maar voor de helft. Vandaag komen alle inkomsten onder 64.070 euro in aanmerking voor een behandeling als roerende inkomsten. In het overgangsjaar 2023 wordt dat de helft van dat bedrag, rekening houdend met indexering.

Dat lijkt me vreemd.

Concreet stelt Van Peteghem voor dat alle bedrijven die in het kalenderjaar 2022 gebruikmaken van het regime dat ook in 2023 nog kunnen, maar voor de helft. Vandaag komen alle inkomsten onder 64.070 euro in aanmerking voor een behandeling als roerende inkomsten. In het overgangsjaar 2023 wordt dat de helft van dat bedrag, rekening houdend met indexering.
Mijn boekhouder zei ook al dat hij in andere dossiers heel veel controles heeft gekregen specifiek voor auteursrechten waarbij alles direct wordt verworpen. Ik denk dat dat er wel wat verschil op zit tussen wat Van Peteghem zegt en wat zijn administratie doet.

Ik verdwaal er altijd wat in, maar heeft er iemand een goeie "all-in one" website / tool / referentie om nu alle wagens en aankoopmanieren te vergelijken qua TCO?

Plug-in vs elec vs benzine
Operationeel vs financieel vs volle pot
etc

Ik snap wel wat de verschillende categoriën zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Maar gewoon een "simpele" calculator of vergelijkings website / excel zou heel handig zijn

- BMW x5 tweedehands benzine aankopen (met / zonder financiele lease)
VS
- Toyota corolla sport operationele lease

Om maar iets te zeggen :biglaugh:

Allé hoppakeee.
Q1 van mijn 2e jaar hoofdberoep goed afgesloten!

Omzet van 43k tegenover vorig jaar 30k!

En ook veel meer winst aan over gehouden, heb eindelijk het gevoel dat ik eens wat ga beginnen over houden tegenover alles terug te moeten investeren.

Heb zelfs mijn btw instant doorgestort als ik de rekening binnen kreeg en er staat nog steeds meer geld dan ooit op de rekening :D

Hopelijk kan ik het jaar zo verder zetten, dan is het dit jaar nog even als eenmanszaak zoveel mogelijk naar privé halen om daar ook wat buffer te hebben en dan zal het vennootschaptijd worden.

edit: wat ik soms wel beangstigend vind is of dat dat wel veel betekenis heeft voor de toekomst, aangezien ik voor elke dag 1 of soms zelfs 2 nieuwe klanten nodig heb. Voor die omzet te realiseren heb ik dit kwartaal een kleine 80 klanten gehad. 90% van de projecten zijn maar 1 dag of soms ene halve dag werk.

Dat vind ik wel nadelig, er zijn niet heel veel retournerende klanten, gewoon omdat dat zo is. Mensen laten wat doen aan hun auto, of aan hun pand en dan zijn ze vaak voor een paar jaar goed.

Laatst bewerkt:
Als je bvb in de IT zit is je wagen je enige echte grote kost. Die Tesla van 80K, stel dat je hem 5 jaar rijdt, is na 5 jaar nog... 30K waard? Waarschijnlijk meer, maar laat ons worst case spreken.

10K per jaar. Halve BTW eraf, 9K per jaar. 100% aftrekbaar, we zitten op 7200 per jaar. Om dat in prive te krijgen, kost je prive uiteindelijk 6200 euro per jaar.

31K om 5 jaar een wagen van 80K te rijden.

Mits een beetje OK day rates heb je een veelvoud dat je netto verdient, waarom zou je dan ook geen propere wagen kunnen rijden 🙂
Helemaal akkoord, elk zijn ding.

Maar de wagen bezie ik als een heel functioneel object, beetje gelijk mijn keukenmes.

Ik wil niet staan sukkelen met een pattatemeske overal, maar ik hecht er weinig emotionele waarde aan. Ik ben geen 26 meer :). Op die leeftijd was dat wel een factor voor mij.

Elk zijn ding. Mijn enige opmerking was eigenlijk eerder iets of wat een stek naar mensen die ik ken die nog 0 euro verdiend hadden als zelfstandig freelancer en al een financial renting van een tesla getekend hadden nog voor ze hun BTW nummer goed en wel hadden.

Elk zijn ding, maar moet dat altijd al zo een luxeproduct zijn vanaf dag 1? Voor sommigen dus wel.

Een andere maat van mij rijdt al 6 jaar met een honda civic van 2006. Die komt ook overal waar hij moet zijn. Het is subjectief. Maar besef zeker dat er... andere opties zijn in beide richtingen.

Mijn boekhouder is grote fan van autoloze mensen op fiscaal niveau. "een wagen is kost, hoe je het ook draait of keert". Ik bezie het ook eerder als een noodzakelijk kwaad dan een deugd.

FYI, mijn wagen was 26k, eigen middelen gekocht, geen lening. Ga ik proberen een jaar of 7 mee te doen en de rest is gravy. Is prima voor mij.

Vraag het aan 5 mensen en je krijgt 10 meningen. Maar ik ben van mening dat ik liever nu wat geld spaar voor een goed huis dan voor een chique wagen elke 3 jaar. Maar weerom: elk zijn ding, ik oordeel echt niet. Verrevan. Het leven is te kort daarvoor :).

Laatst bewerkt:
Allé hoppakeee.
Q1 van mijn 2e jaar hoofdberoep goed afgesloten!

Omzet van 43k tegenover vorig jaar 30k!

En ook veel meer winst aan over gehouden, heb eindelijk het gevoel dat ik eens wat ga beginnen over houden tegenover alles terug te moeten investeren.

Heb zelfs mijn btw instant doorgestort als ik de rekening binnen kreeg en er staat nog steeds meer geld dan ooit op de rekening :D

Hopelijk kan ik het jaar zo verder zetten, dan is het dit jaar nog even als eenmanszaak zoveel mogelijk naar privé halen om daar ook wat buffer te hebben en dan zal het vennootschaptijd worden.

edit: wat ik soms wel beangstigend vind is of dat dat wel veel betekenis heeft voor de toekomst, aangezien ik voor elke dag 1 of soms zelfs 2 nieuwe klanten nodig heb. Voor die omzet te realiseren heb ik dit kwartaal een kleine 80 klanten gehad. 90% van de projecten zijn maar 1 dag of soms ene halve dag werk.

Dat vind ik wel nadelig, er zijn niet heel veel retournerende klanten, gewoon omdat dat zo is. Mensen laten wat doen aan hun auto, of aan hun pand en dan zijn ze vaak voor een paar jaar goed.
Wat doe je juist, als ik zo vrij mag zijn van te vragen?

Wat doe je juist, als ik zo vrij mag zijn van te vragen?

Ooit begonnen met car-wrapping in het tuinhuis bij mijn ouders.
Ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige sign shop met machinepark.

Mijn hoofd activiteiten zijn vooral:
- Car wrapping ( in mindere mate, mijn prijs ligt redelijk boven het marktgemiddelde, maar mijn kwaliteit ook)
- Paint Protection Folie
- Kleine dingen aan auto's zoals chrome delete & ramen blinderen
- Belettering van wagens en gebouwen
- Gevelreclame's ( plaatsen van gevelpanelen, lichtbakken en 3D letters, ...)

Voordeel is wel, ik doe bijna elke dag iets anders en dat is geestig. Vaak ook buiten bezig en een beetje klus en handwerk, is ook fijn.
Ik plan mijn dagen in zoals ik het wil, ben enkel bereikbaar op afspraak en dat maakt het fijn.

Ik denk dat ik nu wel bijna tegen het plafond van mijn omzet ga aanlopen zonder prijs te verhogen, als madam de late heeft dan ga ik de kleien om 15u30 al van school halen vaak, dus ja dan kan er niet veel verdiend worden :D

Maar eens de kleine wat groter is en hij zich ook beter kan bezig houden terwijl ik thuis nog wat werk ofzo gaat dat ook wel weer beteren.

Mijn 10 jaar oude diesel is weer goedgekeurd, 200 fijnstof deeltjes, ruim onder de grens van 250.000!
Ik ben eigenlijk nog heel tevreden van deze wagen. Als ik nu iets anders moest kopen, zou het een jonge 2ehandse Model Y zijn. <1 jaar, max. 10.000km komt een AWD onder de 55.000€ uit.
Ondanks dat ik autokosten voor mijn diesel slechts voor 62% kan inbrengen, is die financieel toch nog de beste keuze zeker?
Met 2/3 dagen thuiswerk valt de diesel nog mee: 200€/maand ongeveer.

Er is geen "beste" keuze, maar mijn redenering was ook: Ik moet al wat naft oprijden om het verschil met hybrid of electrisch goed te maken per jaar. Bedrijfskostosten of niet. De kost van diesel valt idd goed mee als je niet elke dag het land rond moet.

Het eerlijke antwoord is: niemand weet het echt. Ik geloof alleen niet dat electrisch zoveel goedkoper uitkomt al bij al. Maar ik kan mis zijn, hoor.

Ooit begonnen met car-wrapping in het tuinhuis bij mijn ouders.
Ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige sign shop met machinepark.

Mijn hoofd activiteiten zijn vooral:
- Car wrapping ( in mindere mate, mijn prijs ligt redelijk boven het marktgemiddelde, maar mijn kwaliteit ook)
- Kleine dingen aan auto's zoals chrome delete & ramen blinderen
- Belettering van wagens en gebouwen
- Gevelreclame's ( plaatsen van gevelpanelen, lichtbakken en 3D letters, ...)
Nice one, tis k eer iets anders behalve de usual "freelance IT'er" waar ik zelf bij hoor ^^

Nice one, tis k eer iets anders behalve de usual "freelance IT'er" waar ik zelf bij hoor ^^

Ja idd :D

Het echte zelfstandig leven zonder vast schema, dat bevalt me vooral.
Kan me niet echt voorstellen dat je zelfstandig bent, maar toch ook nog elke dag van 8 tot 17u ergens mij zijn bv :p
(Al doen de tarieven van freelance IT'ers de pijn wel verzachten denk ik hahaha... Er zijn niet veel dagen dat ik na kosten 700 euro per dag overhou :p )

Al zal ik nooit zo veel verdienen als de meeste hier op mijn eentje :p

Grootste probleem is dat op de folies te weinig marge op materiaal zit. Niet gelijk een een vloerder of iemand in het sanitair die al 1000 euro verdiend op de vloer of boiler nog voor het werk per uur begonnen is . Komt vooral door de grote aanwezigheid van websites die particulier redelijk scherp verkopen. En door veel collega's die volgens mij nog wel zullen inzien dat ze geen geld verdienen, die gewoon uurtje voor uurtje werken zonder marge op materiaal, het kan lijken dat je veel verdiend op die moment, tot 2 jaar later alles afgerekend wordt :D

In de gevelreclame's is dat gelukkig beter.

Laatst bewerkt:
Ja idd :D

Het echte zelfstandig leven zonder vast schema, dat bevalt me vooral.
Kan me niet echt voorstellen dat je zelfstandig bent, maar toch ook nog elke dag van 8 tot 17u ergens mij zijn bv :p
(Al doen de tarieven van freelance IT'ers de pijn wel verzachten denk ik hahaha... Er zijn niet veel dagen dat ik na kosten 700 euro per dag overhou :p )

Al zal ik nooit zo veel verdienen als de meeste hier op mijn eentje :p

Grootste probleem is dat op de folies te weinig marge op materiaal zit. Niet gelijk een een vloerder of iemand in het sanitair die al 1000 euro verdiend op de vloer of boiler nog voor het werk per uur begonnen is . Komt vooral door de grote aanwezigheid van websites die particulier redelijk scherp verkopen. En door veel collega's die volgens mij nog wel zullen inzien dat ze geen geld verdienen, die gewoon uurtje voor uurtje werken zonder marge op materiaal, het kan lijken dat je veel verdiend op die moment, tot 2 jaar later alles afgerekend wordt :D

In de gevelreclame's is dat gelukkig beter.
Zeg nooit nooit... Hier op het forum zit ook iemand met een 991 Turbo S die in dezelfde branche zit he ;)

Wagens hebben niet altijd iets te maken met iemand zijn omzetcijfers.
En omzet cijfers hebben helemaal niets te maken met hoeveel iemand (of een zaak) verdient!
Consultants met dayrates, daar kan je dayrate en hoeveel dagen/jaar je werkt omzetten naar "verdienen".

Ik doe all-in projecten, ik moet grondstoffen aankopen, onderaannemers betalen, kantoor en magazijn bekostigen etc, dus mijn omzet is vele malen hoger zonder noodzakelijkerwijze één euro meer te verdienen!

Effe hier zetten ook. Hoe kan ik een eventuele schadevergoeding in de boeken kwijt?

Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn slot op de EV6 op te geven. Iemand zoeken op de fora die op zoek is naar 1 of zo.

Wat zou de schadevergoeding zijn als je gewoon annuleert?

In 2023 heb ik geen auto in onkosten door de lange levertijd en dat kost me dus ook wel wat geld. En bespaar me 6k euro aankoopprijs door een Model Y te nemen die ze wel nog dit jaar geleverd krijgen.

Hier een collega die dat combineert met leveren en bedrukken van kleding voor bedrijven, hoge marges en terugkerend, . Verder doet hij ook wat wraps en prints voor reclame. De zaken gaan goed want zal niet lang meer bij werkgever (als freelancer a rato 600€/dag) werken.

Zeg nooit nooit... Hier op het forum zit ook iemand met een 991 Turbo S die in dezelfde branche zit he ;)

Wie dat?
Een auto kopen is allemaal nieks, het is hem onderhouden :D

Wat ik jammer vind aan mijn branche, is dat ik een camionette nodig heb om mijn werk naar behoren te kunnen doen.
Anders had ik ook al wel een mooie wagen onder mijn gat kunnen hebben, oorspronkelijk was dat de droom ook toen ik begon, maar dat is na een paar jaar opgegeven door de drang om een succesvolle zaak op te bouwen :cool:

Maarja, als ik dus een mooie wagen wil dan zal het privé moeten I guess, geen idee wat de opties nog zijn. En dan rij ik evengoed nog alle dagen in de camionette rond en kan madam met de Tesla in de lidl gaan werken 🤩

Soms denk ik wel eens al lachend weg een Tesla met een gesloten trailer achter ipv de camionette... Maarja das ook een heel gedoe met parkeren dan als je ergens moet zijn voor een werk.

Hier een collega die dat combineert met leveren en bedrukken van kleding voor bedrijven, hoge marges en terugkerend, . Verder doet hij ook wat wraps en prints voor reclame. De zaken gaan goed want zal niet lang meer bij werkgever (als freelancer a rato 600€/dag) werken.

Klopt, kledij enzo doe ik ook wel occasioneel.
Maar ook daar is het moelijk te concurreren met de online shops vind ik.

Je moet echt de mensen wijzen op het verschil in kwaliteit, bij een willekeurige online shop weet je niet welk merk je koopt en met welke technologie het bedrukt is.

Ik verkoop enkel maar kledij die ik zelf ook draag die echt goed zit en langdurig kan gewassen worden, dat komt natuurlijk met een prijs.

Op T-shirts enzo zijn de marges nog wel nice, terwijl als je 1 pull van 50 euro verkoopt je maar evenveel verdiend hebt in marge als 1 T-shirt van 25 euro om het zo te zeggen.

Kan moeilijk pulls beginnen verkopen voor 75 euro

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan