Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Niet twijfelen en de PHEV kopen.
Je kijkt enkel naar het VAA, maar bij een PHEV (eerste inschrijving vóór 1/1/2023) zijn de auto, de brandstof, en alle kosten zoals verzekering, onderhoud, banden, carwash, ... allemaal 100% aftrekbaar. Bij een benzine zal dat eerder 50% zijn.
Bon, das dan weer een extra excuus om aan mijn vrouw te verantwoorden dat ik eindelijk eens nen bak met wat vermogen op de oprit kan zetten![]()
Nee, we zijn allebei fout. De auto moest besteld zijn vóór 1/1/2023. De levering en dus ook inschrijving (en dus ook 2e inschrijving) mag later zijn.Ik denk niet dat het eerste inschrijving van het voertuig is, maar de inschrijving door de vennootschap die hem nu koopt, dus 1/1/2023 is reeds voorbij!
Dit gezegd zijnde, als ge hem nog voor 1/7/2023 inschrijft is het enige verschil dat de fossiele brandstof maar voor 50% aftrekbaar is, al de rest blijft 100% en dit voor zolang je vennootschap de wagen ingeschreven houdt.
Ik vind het om eerlijk te zijn niet zo duidelijk. Ik heb ook al gelezen dat het niet de besteldatum is maar de datum waarop je leasecontract afgesloten is (bij leasing dan toch).Nee, we zijn allebei fout. De auto moest besteld zijn vóór 1/1/2023. De levering en dus ook inschrijving (en dus ook 2e inschrijving) mag later zijn.
Hetzelfde geldt trouwens voor de Grote Elektrische Revolutie van 1/7/2023. Als de PHEV besteld is op 30/06/2023 heb je nog alle voordelen, behalve dan die aftrekbaarheid van de brandstof.
Edit: toch weer mis. De auto moet dus wel bij dezelfde belastingplichtige (bedrijf, leasingbedrijf, verhuurfirma) blijven, bij doorverkoop vervalt de fiscaliteit. Dwz dat de tankkaart nu dus maar 50% aftrekbaar is.
Het is nog te vroeg voor mij om daar over te oordelen, maar het ziet er naar uit dat die stap mij dit jaar ook geen wind-eieren zal leggen. Het geld is zeker een argument.Enerzijds klopt dat, anderzijds is mijn nettoloon verdrievoudigd door de switch te doen. Puur voor het geld is dus zeker ook een geldig argument imo.
Dat geldt voor alles he. Als je er eten mee koopt heb je hard gewerkt voor de bakker/boer/...Het is nog te vroeg voor mij om daar over te oordelen, maar het ziet er naar uit dat die stap mij dit jaar ook geen wind-eieren zal leggen. Het geld is zeker een argument.
Helaas denken velen niet verder dan dit argument. Er komt meer bij kijken.
Als je veel verdient, maar je koopt een Tesla van 80.000 euro, tja. Dan heb je hard gewerkt voor Elon Musk, weer.
De meeste zitten in een rotatie waardoor je bv nog 25k krijgt van je vorige wagen (of meer) en dan een financiële renting aangaat van 25k (met nog 10k op het einde) waardoor je maandelijks maar €600 betaald.Het is nog te vroeg voor mij om daar over te oordelen, maar het ziet er naar uit dat die stap mij dit jaar ook geen wind-eieren zal leggen. Het geld is zeker een argument.
Als je veel verdient, maar je koopt een Tesla van 80.000 euro, tja. Dan heb je hard gewerkt voor Elon Musk, weer.
Het is nog te vroeg voor mij om daar over te oordelen, maar het ziet er naar uit dat die stap mij dit jaar ook geen wind-eieren zal leggen. Het geld is zeker een argument.

Ik heb momenteel een 14tal jaar IT consulting ervaring, hoofdzakelijk als PM, track lead, architect,... Ik verdien nu ong. 3800 netto (+ maaltijdcheques + auto + alle mogelijke verzekeringen + internet betaald).
Het kriebelt het laatste jaar meer en meer om ook als freelancer aan de slag te gaan. Echter wil ik ook financieel een stap vooruit zetten (voor hetzelfde loon of amper een paar 100 € meer per maand doe ik het niet). Iemand die ergens een grootorde kan geven van een dagtarief dat ik zou moeten halen?
Ik heb momenteel een 14tal jaar IT consulting ervaring, hoofdzakelijk als PM, track lead, architect,... Ik verdien nu ong. 3800 netto (+ maaltijdcheques + auto + alle mogelijke verzekeringen + internet betaald).
Het kriebelt het laatste jaar meer en meer om ook als freelancer aan de slag te gaan. Echter wil ik ook financieel een stap vooruit zetten (voor hetzelfde loon of amper een paar 100 € meer per maand doe ik het niet). Iemand die ergens een grootorde kan geven van een dagtarief dat ik zou moeten halen?
Als je deels werknemer bent met bedrijfswagen en je deels zelfstandige bent met wagen (bedrijfswagen van WG gebruiken voor zelfstandige zaken is terecht illegaal).
Betaal je dan 2x VAA? Of hoe kan je hier een mouw aan passen?

Dat is 4 maand geleden en nog geen deftige update gehad daarover, misschien ook maar eens overwegen om van makelaar te wijzigenIk hoop dat je dit niet hebt opgenomen als bullet-krediet dan? Want dat gaat ervan uit dat je veel meer kon storten in uw IPT, wat nu dus niet meer het geval is en je dus een oplossing moet gaan zoeken.Zijn er nog mensen die dit voorhebben? Door de nieuwe wetgeving van pensioenen voor zelfstandigen kan ik vanaf dit jaar niks meer storten in het IPT.
Niet dat ik er te hard van wakker lig: ik had 2 jaar geleden al de volledige backservice benut en ook al opgenomen voor vastgoed. IPT is uiteindelijk ook maar een soort van "pensioensparen XXL" voor zelfstandigen waar ik persoonlijk toch niet te veel rendement van verwacht.
Geen bulletkrediet. Gewoon bedrag opgenomen en gespendeerd.Ik hoop dat je dit niet hebt opgenomen als bullet-krediet dan? Want dat gaat ervan uit dat je veel meer kon storten in uw IPT, wat nu dus niet meer het geval is en je dus een oplossing moet gaan zoeken.
Ik zou niet wakker liggen van "ik kan niet meer storten", maar wel wat er met die lening moet gebeuren als je uw kapitaal niet kan afbetalen op pensioenleeftijd...
Hangt er toch van af?Als je deels werknemer bent met bedrijfswagen en je deels zelfstandige bent met wagen (bedrijfswagen van WG gebruiken voor zelfstandige zaken is terecht illegaal).
Betaal je dan 2x VAA? Of hoe kan je hier een mouw aan passen?