Freelancers & Ondernemers

Vraagje ivm hospitalisatieverzekering:
ik zit bij DKV. Vorig jaar was de rekening 1.600€, dit jaar +2.000€. (voor 2 volwassenen en 2 kinderen)
Mijn boekhouder vind dit veel en stelt voor om eens rond te horen.
Waar zitten jullie en wat betalen jullie als ik vragen mag?
Paar pagina's terug werd dit besproken.

ik zit bij DKV. Vorig jaar was de rekening 1.600€, dit jaar +2.000€. (voor 2 volwassenen en 2 kinderen)

Ik zit bij DKV, 2 volwassenen en 2 kinderen (8 en 12) en vorige jaarpremie was geen 1100.

AG hier, 2 volwassenen en 1 kind. Betaal +- 1200 per jaar.

15 euro per maand hier voor 2 volw + 2 kinderen. De rest wordt door de FOD gedragen waar mijn vrouw werkt :laugh:

Voor de freelance software developers hier: binnen een maand ofzo starten de gesprekken i.v.m. mijn contract verlenging. Hoeveel zou ik als dagtarief vragen als full stack java developer met 6 jaar ervaring? Binnen het team neem ik veel verantwoordelijkheden op en functioneer ik eigenlijk als een soort van lead developer.

Is €600 teveel? Klant is in regio west vlaanderen.

Voor de freelance software developers hier: binnen een maand ofzo starten de gesprekken i.v.m. mijn contract verlenging. Hoeveel zou ik als dagtarief vragen als full stack java developer met 6 jaar ervaring? Binnen het team neem ik veel verantwoordelijkheden op en functioneer ik eigenlijk als een soort van lead developer.

Is €600 teveel? Klant is in regio west vlaanderen.

Genoeg threads

De minister van Financiën kreeg de opdracht om tegen december 2022 de eerste fase van zijn bredere fiscale hervorming in detail uit te werken. Vermoedelijk moeten we dus tot eind dit jaar wachten op meer nieuws over de volgende gevoelige topics die op tafel liggen :

• een daling van het RV-tarief en de eventuele impact ervan op het regime van liquidatiereserves en VVPR-bis dividenden
  • de mogelijke taxatie van de gerealiseerde meerwaarde op aandelen
  • een verlaging van het VenB-tarief voor kmo’s
  • een aanpassing van de minimumbezoldiging (45.000 euro) van een bedrijfsleider om de vennootschap toegang te geven tot het kmo-tarief in de vennootschapsbelasting
  • het belasten van reële huurinkomsten in de personenbelasting en een belasting van meerwaarde op de verkoop van onroerend goed die geen gezinswoning is.

Hoe staat het hier mee eigenlijk?
Ik moet nog beginnen als zelfstandige maar weet hierdoor niet aan wat ik begin?

Zijn doelstelling is 1 januari 2024 maar lijkt mij al een beetje optimistisch want Bouchez gaat waarschijnlijk weer de boel blokkeren als men verder gaat onderhandelen over de details tijdens de zomer :p. Dus ik verwacht niet dat al die punten gaan doorgeraken.

Zoals al eerder gezegd:

10.000 winst *0,85 * 0,75 = 6.375 euro in je privéhandjes tegenover 6.800. Lager dan voorheen maar stukken beter dan hoogste tarief van de PB waar sociale bijdragen + gemeentebelasting + 50% personenbelasting zit.
Ik vermoed dat de minimumbezolding van de bedrijfsleider wel gaat stijgen zodat er terug wat geld komt in de sociale zekerheidskas want daar is de situatie rampzalig :p.
De bedoeling is dat de schalen meeaangepast worden in de personenbelasting (maar niet de tarieven) dus dat effect gaat de stijging van de minimumbezolding ietwat neutraliseren. Bedoeling zal waarschijnlijk vooral zijn om meer sociale zekerheidsbijdragen binnen te krijgen.

Gaat niet meer zijn zoals de afgelopen 5 jaar want dat waren eigenlijk wel gouden tijden voor de freelancevennootschappen.

Denk dat velen die freelancer-vennootschap gaan, achteraf zeggen "And to think, I hesitated"

Zijn doelstelling is 1 januari 2024 maar lijkt mij al een beetje optimistisch want Bouchez gaat waarschijnlijk weer de boel blokkeren als men verder gaat onderhandelen over de details tijdens de zomer :p. Dus ik verwacht niet dat al die punten gaan doorgeraken.

Zoals al eerder gezegd:

10.000 winst *0,85 * 0,75 = 6.375 euro in je privéhandjes tegenover 6.800. Lager dan voorheen maar stukken beter dan hoogste tarief van de PB waar sociale bijdragen + gemeentebelasting + 50% personenbelasting zit.
Ik vermoed dat de minimumbezolding van de bedrijfsleider wel gaat stijgen zodat er terug wat geld komt in de sociale zekerheidskas want daar is de situatie rampzalig :p.
De bedoeling is dat de schalen meeaangepast worden in de personenbelasting (maar niet de tarieven) dus dat effect gaat de stijging van de minimumbezolding ietwat neutraliseren. Bedoeling zal waarschijnlijk vooral zijn om meer sociale zekerheidsbijdragen binnen te krijgen.

Gaat niet meer zijn zoals de afgelopen 5 jaar want dat waren eigenlijk wel gouden tijden voor de freelancevennootschappen.

Denk dat velen die freelancer-vennootschap gaan, achteraf zeggen "And to think, I hesitated"
Ik zie wel niets terugkomen van die puntjes in dat document: vvpr bis, min bezoldiging, belasting huurinkomsten.

Zie ik er zo over, of is er nog een ander document?

Ik snap er niets van. Op welke pagina staan de nieuwe belastingen en regels voor vennootschappen? Op welke pagina staat dat dat men geen 3 jaar meer moet wachten? 🤔

Je kan privé en business combineren in 1 prime abbo. Je hebt nog steeds twee afzonderlijke rekeningen maar het business prime bevat retail prime.
En hoe werkt dit dan? Is het mogelijk om een bestaande particuliere Prime account om te zetten in een zakelijke Prime account? De reden dat ik dit vraag is omdat ik een tweede account probeerde te maken voor de zaak, maar Amazon gooit roet in het eten omdat mijn gsm-nummer al gekoppeld is aan mijn particuliere account...

Context: ik heb al jaren een Prime abonnement om Amazon.de als particulier. Toen ik als freelancer startte, heb ik aan die account mijn BTW-nummer toegevoegd (via een goed verborgen instelling) om toch over facturen te beschikken. Maar dat was een slecht idee, omdat mijn privé bestellingen dan ook zonder BTW aangerekend werden, zelfs al lette ik erop dat het factuuradres en de betaalrekening privé waren.

Dus ik moet hier echt een oplossing voor hebben om zowel particulier als zakelijk te kunnen bestellen op Amazon.de. Liefst zonder nog een extra gsm-nummer te moeten halen...

En hoe werkt dit dan? Is het mogelijk om een bestaande particuliere Prime account om te zetten in een zakelijke Prime account? De reden dat ik dit vraag is omdat ik een tweede account probeerde te maken voor de zaak, maar Amazon gooit roet in het eten omdat mijn gsm-nummer al gekoppeld is aan mijn particuliere account...

Context: ik heb al jaren een Prime abonnement om Amazon.de als particulier. Toen ik als freelancer startte, heb ik aan die account mijn BTW-nummer toegevoegd (via een goed verborgen instelling) om toch over facturen te beschikken. Maar dat was een slecht idee, omdat mijn privé bestellingen dan ook zonder BTW aangerekend werden, zelfs al lette ik erop dat het factuuradres en de betaalrekening privé waren.

Dus ik moet hier echt een oplossing voor hebben om zowel particulier als zakelijk te kunnen bestellen op Amazon.de. Liefst zonder nog een extra gsm-nummer te moeten halen...
Is makkelijk hoor.
Indien zakelijke aankoop : btw nr activeren en wachten dat de factuur beschikbaar is met btw nr.
Indien privé: btw nr verwijderen en pas terug toevoegen wanneer factuur beschikbaar is zonder btw nr.

Midden deze week word mijn oprichtingsakte bij de notaris voorgelegd, en kan ik beginnen.
In tussentijd ben ik even aan het kijken geweest naar wat wagens, maar ik zit met een domme vraag:
Een wagen is een benzine, kostprijs 37.500.
De tweede is een hybride, kostprijs 44.500.
De eerste is een stockwagen, de tweede een jonge tweedehandse.
Het verschil in VAA is echter bijna de helft; de eerste is ong. 270 euro, de tweede ong. 145.

Klopt mijn beredenering dat ik na 4j al een groot deel van het prijsverschil heb goedgemaakt met die VAA?
pakweg 50% van die VAA geef ik netto af, dus 135 voor de benzine, 72.5 voor de PHEV.
135*12*4 = 6480
72.5*12*4 = 3480, dus 3000 minder VAA voor die PHEV op 4j tijd tov de benzine.

Niet rekening houdend met verhogingen van die VAA natuurlijk, noch met de fiscaliteit (ik zou aankopen voor 1 juli).
Of kijk ik toch nog iets grondig over het hoofd?

Indien niet, zou ik misschien toch liever opteren voor die PHEV - wat ook een hoger segment van wagen is.

Dat gezegd zijnde, blijven het toch verschrikkelijk hoge prijzen voor wagens momenteel..

Midden deze week word mijn oprichtingsakte bij de notaris voorgelegd, en kan ik beginnen.
In tussentijd ben ik even aan het kijken geweest naar wat wagens, maar ik zit met een domme vraag:
Een wagen is een benzine, kostprijs 37.500.
De tweede is een hybride, kostprijs 44.500.
De eerste is een stockwagen, de tweede een jonge tweedehandse.
Het verschil in VAA is echter bijna de helft; de eerste is ong. 270 euro, de tweede ong. 145.

Klopt mijn beredenering dat ik na 4j al een groot deel van het prijsverschil heb goedgemaakt met die VAA?
pakweg 50% van die VAA geef ik netto af, dus 135 voor de benzine, 72.5 voor de PHEV.
135*12*4 = 6480
72.5*12*4 = 3480, dus 3000 minder VAA voor die PHEV op 4j tijd tov de benzine.

Niet rekening houdend met verhogingen van die VAA natuurlijk, noch met de fiscaliteit (ik zou aankopen voor 1 juli).
Of kijk ik toch nog iets grondig over het hoofd?

Indien niet, zou ik misschien toch liever opteren voor die PHEV - wat ook een hoger segment van wagen is.

Dat gezegd zijnde, blijven het toch verschrikkelijk hoge prijzen voor wagens momenteel..
Niet twijfelen en de PHEV kopen.
Je kijkt enkel naar het VAA, maar bij een PHEV (eerste inschrijving vóór 1/1/2023) zijn de auto, de brandstof, en alle kosten zoals verzekering, onderhoud, banden, carwash, ... allemaal 100% aftrekbaar. Bij een benzine zal dat eerder 50% zijn.

Daarnaast wil ik toch nog even benadrukken dat het VAA voor benzine en dieselwagens de komende jaren fors stijgt, terwijl het voor elektrische en PHEV's (voorlopig nog...) daalt. Dat wil zeggen dat de wig, het verschil tussen VAA_benzine en VAA_elektrisch, elk jaar groter wordt.

Ipv (135-72,5)*12*4 = 3000 wordt de berekening van het verschil in VAA-belasting dus eerder zoiets:
(135-72,5)*12 + (160-68)*12 + (185-62)*12 + (210-60)*12 = 5130

TL;DR: neem de PHEV.

Terug
Bovenaan