Heb je een boekhouder? De wet voorziet dat jij de afgelopen maanden voor jouw rekening maar in naam van de vennootschap in oprichting aan- en verkopen hebt gedaan. Dus die moeten dan niet in jouw boekhouding komen en ook niet in jouw btw-aangifte. Vanaf 1 april stort jij dan bvb alle opbrengsten van jouw rekening door naar de nieuwe vennootschapsrekening en laat je de vennootschapsrekening alle kosten terugbetalen naar jouw rekening. En de vennootschap geeft die dan midden april aan in zijn btw-aangifte over 2023 1e kwartaal. En alle facturen en stukken komen in de boekhouding van de vennootschap met de vermelding "vennootschap in oprichting".
Maar check dit dus af met je/een boekhouder. En anderen, corrigeer mij gerust want ik heb dit gelezen maar zelf nog nooit toegepast.
Bedankt.
Moet ik dan 40k (en de btw) overschrijven van mijn eenmanszaak rekening naar de nieuwe BV rekening? Want btw zal ik volgende week al betaald hebben, ik heb mezelf €2500 gegeven 3 maanden (dus €7500), ik heb onkosten betaald zoals kantoor, wagen, elektriciteit, … dus het is niet zo dat ik nog altijd 40k staan heb op mijn rekening.
Heb jij een boekhouder of gewoon iemand die wat factuurtjes inboekt? Zeer vreemd advies.
Hierin laat je uw adviseren en "ik mag kiezen" is
absoluut geen advies.
Vraag volgende keer ook of je mag kiezen om zijn ereloon al dan niet te betalen.
Gezien het fiscale stelsel van uw vennootschap, is het uiteraard voordeliger om wat terug in de tijd omzet/kosten te gaan voorzien in uw nieuwe vennootschap.
Al wat reeds uitgaand gefactureerd (verkoop eenmanszaak) is, ga je terug facturen van de vennootschap naar uw eenmanszaak.
Al wat reeds ingekomen is (aankoop eenmanszaak), ga je doorrekenen aan uw vennootschap.
De betalingen (zowel aankoop als verkoop) reken je af op de rekening-courant. Het saldo betaal je ofwel terug, ofwel neem je dit op.
Normaal gezien winst, dus terug te betalen vanuit je eenmanszaak naar vennootschap.
Maar als je goodwill en actief verkoopt van eenmanszaak naar vennootschap, dan sta je normaal gezien weer positief...
Concreet:
- voeg bij de oprichtingsakte van uw vennootschap een specifieke overgangsbepaling vanaf 01-01-2023 in toepassing van aritkel 2:2 WVV toe.
- stel een overnamecontract op tussen eenmanszaak vennootschap met toepassing van vrijstelling van artikel 11 BTW.