Freelancers & Ondernemers

Aangezien dat exact de prijs is die je zou krijgen, lijkt me dat een goeie indicatie...
Goh of net niet hé.
Als een controleur "wijkopenauto's" kent dan zal die wel weten dat er altijd serieus onder de prijs wordt geboden.
Ik heb in praktijk ook nog niet echt problemen mee gekend.

Zoals altijd overdrijf niet, enkele maanden geleden iemand een X5 van 5 jaar oud en niet al te veel km's "verkocht" voor 10.000 EUR.
"ja maar er waren hier en daar krassen en blutsen"

Ander voorbeeld bij een fiscale controle van iemand met specifieke oldtimers, gewaardeerd bij stopzetting aan 50.000.
Controleur kende niets van auto's en vond dat veel geld, dus geeft zijn akkoord.
Klant liet ons weten dat het zéér zeldzame oldtimers waren met een marktwaarde van x10-15...

Is er een voordeel om een wagen via financial renting af te schrijven op 4 jaar dan over een langere duur, bv. 5 of 6 jaar?
Het lijkt mij beter om de maandelijkse last zo laag mogelijk te houden.
Vergelijkbaar met een woninglening he.
25 jaar lenen is duurder dan 20 jaar, maar je maandelijks afbetaling is wel wat lager.

Ander voorbeeld bij een fiscale controle van iemand met specifieke oldtimers, gewaardeerd bij stopzetting aan 50.000.
Controleur kende niets van auto's en vond dat veel geld, dus geeft zijn akkoord.
Klant liet ons weten dat het zéér zeldzame oldtimers waren met een marktwaarde van x10-15...
Welja, mijn i30 was ook zo'n geval. Die staat gewoon als Hyundai i30 in de boekhouding. Dat het daarbij om een model gaat dat bijna het dubbel heeft als nieuwprijs tov de instapversie, moet die controleur dan al weten.
(Nu heb ik in praktijk amper meer betaald dan voor die instapversie, maar dat is een ander verhaal). Marktwaarde van auto's is altijd wat lastig. En dan vind ik publieke websites als wijkopenauto's eigenlijk heel goed als basis. Je hebt ook van die boekjes die verkopers gebruiken, maar dat is al niet betrouwbaarder dan wijkopenauto's ...

Welja, mijn i30 was ook zo'n geval. Die staat gewoon als Hyundai i30 in de boekhouding. Dat het daarbij om een model gaat dat bijna het dubbel heeft als nieuwprijs tov de instapversie, moet die controleur dan al weten.
(Nu heb ik in praktijk amper meer betaald dan voor die instapversie, maar dat is een ander verhaal). Marktwaarde van auto's is altijd wat lastig. En dan vind ik publieke websites als wijkopenauto's eigenlijk heel goed als basis. Je hebt ook van die boekjes die verkopers gebruiken, maar dat is al niet betrouwbaarder dan wijkopenauto's ...
Controle is ook 2-3 jaar later dus nog moeilijker te bepalen voor een controleur dan...

Misschien moeten we eens bellen naar die vriendelijke heren die steeds kleine kaartjes tussen onze autoruit steekt?
Die gaan vast een correcte waarde geven.

Ok, mijn boekhoudkantoor begint op mijn zenuwen te werken. Net factuur ontvangen voor uitgevoerd werk. € 170 aanrekenen om wat info door te spelen naar de bank. Dat tot daar aan toe. Maar daarbovenop € 550 voor boekhouding voeren. Boekhouding dat ik normaal al in orde heb gebracht via billit. Ik zorg ervoor dat alle kosten gestaafd worden door bewijzen, steek dit in Billit en heb dan alles klaar zodat zij het enkel in hun systeem moeten uploaden en toch nog 4 u aanrekenen om exact hetzelfde werk te doen.

Ik ga zoeken naar nen anderen boekhouder, een die werkt met een systeem waar ik zelf alles meteen inorde kan brengen waardoor zij enkel nog controle moeten doen.

Kent er iemand een boekhouder/kantoor dat met een gedeeld platform werkt?
Los van de prijzen maar het effectief inboeken van jouw via Billit opgeladen stukken is wel wat meer dan gewoon die stukken in het boekhoudpakket gaan uploaden :p

Laatst bewerkt:
Heb nu mijn tweede fiets geleased via het werk. Fiets kost 7400€ in totaal wat me gedurende 3 jaar 67€ per maand kost met een laatste aflossing van 1200€.
Fiets is ook omnium verzekerd en pechverhelping is er bij.

Hier recent een lease offerte gekregen van Cyclis en dat kwam op 205 EUR/m (36 maand) met overname prijs van 1200 EUR voor een fiets factuur van 6600 EUR.

Ik heb hem gewoon zelf aangekocht, leek me teveel extra kost.

Ik ga vanaf maandag 3 april officieel van start bij een klant als freelancer, en tegelijkertijd ook het begin van mijn freelance carrière. Echter, ik teken pas diezelfde maandag mijn akte bij de notaris gezien ze met verlof deze week. Volgens boekhouder geen probleem, maar vanaf morgen moet ik wel overschakelen naar mijn eigen gsm abbo (was van werkgever toen) enzovoort.

Gezien ik nog geen ondernemingsnummer heb, hoe kan ik een abbo afsluiten bij Telenet als business klant? Het antwoord is misschien niet, zet mezelf over op een prepaid voorlopig en gewoon zo verder.. ? :D

Ik ga 1 april van eenmanszaak naar BV. Wat doe ik nu het beste met mijn eerste kwartaal? Behoud ik dat nog als eenmanszaak? Volgens mijn boekhouder kan ik een deel of zelfs volledig mijn eerste kwartaal overdragen naar mijn BV.

Ik mag kiezen. Geen idee wat het beste is voor mij. Het gaat over 40k excl btw

Voor start van beroepsactiviteit (eenmanszaak of vennootschap, maakt niet uit): op jouw persoonlijke naam facturen en bonnetjes goed bijhouden. BTW gaat niet terugvorderbaar zijn zonder ondernemingsnummer dus haast maken met dat aan te vragen.
En dan later op die eerste facturen en bonnetjes "vennootschap in oprichting" opschrijven en eventueel het percentage beroepsgebruik indien die kost ook gedeeltelijk voor privégebruik is.
(Wat ik mij afvraag en volgens een professional in het gebied niet mogelijk is: het later alsnog noteren van het verkregen ondernemingsnummer op de eerste facturen om dan BTW toch nog te kunnen terugvorderen).
Meer info: https://www.sbb.be/nl/magazine/zijn-de-onkosten-voor-de-start-van-je-zaak-aftrekbaar

Laatst bewerkt:
Ik ga 1 april van eenmanszaak naar BV. Wat doe ik nu het beste met mijn eerste kwartaal? Behoud ik dat nog als eenmanszaak? Volgens mijn boekhouder kan ik een deel of zelfs volledig mijn eerste kwartaal overdragen naar mijn BV.

Ik mag kiezen. Geen idee wat het beste is voor mij. Het gaat over 40k excl btw
tenzij hele specifieke redenen (een zware kost absoluut degressief willen afschrijven bvb) zou ik je aanraden je eerste kwartaal volledig in het eerste boekjaar van je BV mee op te nemen omdat dat makkelijker gaat zijn en de kans op fouten en verwarring (zowel bij jou als je boekhouder) verlagen. Je boekhouder vertrouwen en volgen dus.

Heb nu mijn tweede fiets geleased via het werk. Fiets kost 7400€ in totaal wat me gedurende 3 jaar 67€ per maand kost met een laatste aflossing van 1200€.
Dan betaal je in totaal toch maar de helft van de fiets? 67x36+1200 = 3612 maar de fiets kost 7400? :p

tenzij hele specifieke redenen (een zware kost absoluut degressief willen afschrijven bvb) zou ik je aanraden je eerste kwartaal volledig in het eerste boekjaar van je BV mee op te nemen omdat dat makkelijker gaat zijn en de kans op fouten en verwarring (zowel bij jou als je boekhouder) verlagen. Je boekhouder vertrouwen en volgen dus.
Bedankt.

Moet ik dan 40k (en de btw) overschrijven van mijn eenmanszaak rekening naar de nieuwe BV rekening? Want btw zal ik volgende week al betaald hebben, ik heb mezelf €2500 gegeven 3 maanden (dus €7500), ik heb onkosten betaald zoals kantoor, wagen, elektriciteit, … dus het is niet zo dat ik nog altijd 40k staan heb op mijn rekening.

Dit is echt een zinloze opmerking in deze thread. Want het gaat hier over zelfstandigen, niet over werknemers met een fietslease

Bovendien ook erg verwarrende berekening. Die €67pm is wrs een soort herberekening wat het de werknemer "netto" kost, maar uiteindelijk betaalt de werkgever wel een hoger bedrag dan dat aan de leasemaatschappij.

Dit is echt een zinloze opmerking in deze thread. Want het gaat hier over zelfstandigen, niet over werknemers met een fietslease

Bovendien ook erg verwarrende berekening. Die €67pm is wrs een soort herberekening wat het de werknemer "netto" kost, maar uiteindelijk betaalt de werkgever wel een hoger bedrag dan dat aan de leasemaatschappij.
Inderdaad, uiteindelijk is een lease niet meer dan aankoopprijs+interest+extra opties (verzekering, onderhoudbudget van xxx euro) in een pakketje makkelijk aangeboden.

Laatst bewerkt:
Bedankt.

Moet ik dan 40k (en de btw) overschrijven van mijn eenmanszaak rekening naar de nieuwe BV rekening? Want btw zal ik volgende week al betaald hebben, ik heb mezelf €2500 gegeven 3 maanden (dus €7500), ik heb onkosten betaald zoals kantoor, wagen, elektriciteit, … dus het is niet zo dat ik nog altijd 40k staan heb op mijn rekening.
Heb je een boekhouder? De wet voorziet dat jij de afgelopen maanden voor jouw rekening maar in naam van de vennootschap in oprichting aan- en verkopen hebt gedaan. Dus die moeten dan niet in jouw boekhouding komen en ook niet in jouw btw-aangifte. Vanaf 1 april stort jij dan bvb alle opbrengsten van jouw rekening door naar de nieuwe vennootschapsrekening en laat je de vennootschapsrekening alle kosten terugbetalen naar jouw rekening. En de vennootschap geeft die dan midden april aan in zijn btw-aangifte over 2023 1e kwartaal. En alle facturen en stukken komen in de boekhouding van de vennootschap met de vermelding "vennootschap in oprichting".
Maar check dit dus af met je/een boekhouder. En anderen, corrigeer mij gerust want ik heb dit gelezen maar zelf nog nooit toegepast.

Heb je een boekhouder? De wet voorziet dat jij de afgelopen maanden voor jouw rekening maar in naam van de vennootschap in oprichting aan- en verkopen hebt gedaan. Dus die moeten dan niet in jouw boekhouding komen en ook niet in jouw btw-aangifte. Vanaf 1 april stort jij dan bvb alle opbrengsten van jouw rekening door naar de nieuwe vennootschapsrekening en laat je de vennootschapsrekening alle kosten terugbetalen naar jouw rekening. En de vennootschap geeft die dan midden april aan in zijn btw-aangifte over 2023 1e kwartaal. En alle facturen en stukken komen in de boekhouding van de vennootschap met de vermelding "vennootschap in oprichting".
Maar check dit dus af met je/een boekhouder. En anderen, corrigeer mij gerust want ik heb dit gelezen maar zelf nog nooit toegepast.
Bedankt.

Heb jij een boekhouder of gewoon iemand die wat factuurtjes inboekt? Zeer vreemd advies.
Hierin laat je uw adviseren en "ik mag kiezen" is absoluut geen advies.
Vraag volgende keer ook of je mag kiezen om zijn ereloon al dan niet te betalen.

Gezien het fiscale stelsel van uw vennootschap, is het uiteraard voordeliger om wat terug in de tijd omzet/kosten te gaan voorzien in uw nieuwe vennootschap.
Al wat reeds uitgaand gefactureerd (verkoop eenmanszaak) is, ga je terug facturen van de vennootschap naar uw eenmanszaak.
Al wat reeds ingekomen is (aankoop eenmanszaak), ga je doorrekenen aan uw vennootschap.

De betalingen (zowel aankoop als verkoop) reken je af op de rekening-courant. Het saldo betaal je ofwel terug, ofwel neem je dit op.
Normaal gezien winst, dus terug te betalen vanuit je eenmanszaak naar vennootschap.
Maar als je goodwill en actief verkoopt van eenmanszaak naar vennootschap, dan sta je normaal gezien weer positief...

Concreet:
- voeg bij de oprichtingsakte van uw vennootschap een specifieke overgangsbepaling vanaf 01-01-2023 in toepassing van aritkel 2:2 WVV toe.
- stel een overnamecontract op tussen eenmanszaak vennootschap met toepassing van vrijstelling van artikel 11 BTW.

Ok dus het volledige kwartaal in BV plaatsen. Maar nu de hamvraag: moet ik dan 48k storten van eenmanszaak rekening naar BV rekening want dat heb ik niet uiteraard…

Als ik volgende week mijn btw betaal zal ik misschien nog 25k overhouden. Is het ‘administratief’ of moet ik dat effectief volledig storten op nieuwe rekening BV?

Ok dus het volledige kwartaal in BV plaatsen. Maar nu de hamvraag: moet ik dan 48k storten van eenmanszaak rekening naar BV rekening want dat heb ik niet uiteraard…

Als ik volgende week mijn btw betaal zal ik misschien nog 25k overhouden. Is het ‘administratief’ of moet ik dat effectief volledig storten op nieuwe rekening BV?
Lees hierboven, dat wordt gecompenseerd met eventuele verkoop van de goodwill, activa en aankoopfacturen eenmanszaak.

Vraagje ivm hospitalisatieverzekering:
ik zit bij DKV. Vorig jaar was de rekening 1.600€, dit jaar +2.000€. (voor 2 volwassenen en 2 kinderen)
Mijn boekhouder vind dit veel en stelt voor om eens rond te horen.
Waar zitten jullie en wat betalen jullie als ik vragen mag?

Terug
Bovenaan