Freelancers & Ondernemers

Ik heb ook eens een vraagje voor de experts hier.
Mijn hogedrukreiniger heeft het net begeven en nu vroeg ik mij af of dit eventueel via de vennootschap kan gekocht worden. Ik heb zowel een auto als een moto op de firma waarvoor ik de hogedrukreiniger zou gebruiken.

Ik zou graag eens een deftigere hogedrukreiniger willen kopen dan de zoveelste kärcher. Dacht iets te kopen van rond de €700.

Zou zoiets te verdedigen zijn of zouden ze dit kunnen verwerpen? Ik ben freelance preventieadviseur dus heb nu niet onmiddellijk dergelijk materiaal nodig om mijn werk uit te kunnen voeren.
Uiteraard wordt zoiets verworpen bij controle, heeft werkelijk niets met uw job te maken.

Ik heb een auto op de zaak, dat betekent daarom niet dat ik een fietsendrager, een dakkoffer, een koersfiets voor op de fietsendrager, ski's voor in de skibak... op de zaak mag kopen he.

Ik heb een auto op de zaak, dat betekent daarom niet dat ik een fietsendrager, een dakkoffer, een koersfiets voor op de fietsendrager, ski's voor in de skibak... op de zaak mag kopen he.
zouden al die zaken niet te verantwoorden zijn buiten de ski’s? :oi22:

Uiteraard wordt zoiets verworpen bij controle, heeft werkelijk niets met uw job te maken.

Vind ik een rare vergelijking. Ik heb altijd gehoord dat onderhouds- en reinigingsproducten ingebracht konden worden. Daarnaast ken ik ook zelfstandigen die hun wagen bij een detailer laten reinigen (kost ook enkele honderden euro's).

Anyway, zal vandaag mijn boekhouder eens contacteren en laat wel weten wat zijn feedback was.

Wagen poetsen is onderhoud, en dus mag je dat inbrengen.
Wel aan hetzelfde percentage als de wagen zelf, dus afhankelijk van CO uitstoot.
Net zoals onderhoud (waar poetsen onder valt), verzekering en brandstof.

Fietsendragers etc heeft niets met brandstof te zien, omdat dat aparte aankopen zijn van artikelen die inderdaad niets met de bruikbaarheid voor je werk hebben te maken.

Dus makkelijkste is car wash inbrengen, en een acceptabel aantal keer per maand. Drie keer per week accepteert men ook niet, als je dat wil doen, koop dan een "ongelimiteerd wasbeurten" abonnement genre Punto Bue.

Een hogedruk reiniger, kan lastiger zijn als je kantoor in je woning is, dan ga je hoogstwaarschijnlijk ook nog eens een verdeelsleutel moeten gebruiken, omdat je dat ding natuurlijk ook privé gaat gebruiken.
Heb (of huur) je een aparte commerciële eigendom waar je je auto kan reinigen, en het toestel staat daar, dan kunnen ze daar heel moeilijk problemen over maken.

Stel dat ik mijn thuislader instel op hoger laden om minder laadverliezen te hebben (11kW minimum dus) mag ik de meerprijs van het capaciteitstarief dan doorrekenen aan de zaak?

Nu we toch bezig zijn over wat je wel en niet kan inbrengen; een doodgewone printer/scanner combinatie, kan je dat op de zaak kopen? En hoe zit dat met de aftrekbaarheid (ook maar 75% btw recupereerbaar zoals gsms en laptops)?

Do you use this technology in your work as well as in your private life?​

For VAT-deductibility, these costs fall under the category 'technological' costs (like computers, keyboards, screens, cables, adapters, etc.), which are deductible for 75%. For income tax, the rules aren't as strict. You just need to watch the percentage you give in as professional use.

💡 You only use the technology for your work or is it owned by your work? You deduct the expense for 100% for income tax as well as VAT. Careful, in case of in audit, you might need to prove that you only use if for work (so make sure there are no holiday pictures and only professional software on your computer).

Wagen poetsen is onderhoud, en dus mag je dat inbrengen.
Wel aan hetzelfde percentage als de wagen zelf, dus afhankelijk van CO uitstoot.
Net zoals onderhoud (waar poetsen onder valt), verzekering en brandstof.

Fietsendragers etc heeft niets met brandstof te zien, omdat dat aparte aankopen zijn van artikelen die inderdaad niets met de bruikbaarheid voor je werk hebben te maken.

Dus makkelijkste is car wash inbrengen, en een acceptabel aantal keer per maand. Drie keer per week accepteert men ook niet, als je dat wil doen, koop dan een "ongelimiteerd wasbeurten" abonnement genre Punto Bue.

Een hogedruk reiniger, kan lastiger zijn als je kantoor in je woning is, dan ga je hoogstwaarschijnlijk ook nog eens een verdeelsleutel moeten gebruiken, omdat je dat ding natuurlijk ook privé gaat gebruiken.
Heb (of huur) je een aparte commerciële eigendom waar je je auto kan reinigen, en het toestel staat daar, dan kunnen ze daar heel moeilijk problemen over maken.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zonet eens met de boekhouder gebeld en zij zou het voor 50% inboeken om geen problemen te krijgen met mogelijke controles. Is al beter dan niets 😁

Inzake fietsendrager, indien je zou kunnen stellen/aantonen dat je voor je werk vaak met de wagen gaat tot een bepaald punt en dan verder de fiets neemt, zal deze inderdaad toch zeker 50% aftrekbaar zijn. Stel dat ik bvb. naar een klant ga in't stad, dan zal ik eerder geneigd zijn om me aan de rand van de stad te parkeren en vervolgens de fiets te nemen tot in het centrum (ikzelf heb nu wel geen fietsendrager maar gebruik er een plooifiets voor maar soit).

Iemand die weet heeft van een beurs/conferentie rond big data, AI of marketing in Lissabon in april-mei-juni?
Web Summit zou perfect zijn, maar is pas in november.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zonet eens met de boekhouder gebeld en zij zou het voor 50% inboeken om geen problemen te krijgen met mogelijke controles. Is al beter dan niets 😁
Niet persoonlijk op u bedoeld, voor alle duidelijkheid, maar dit is toch ver voorbij de grenzen van het toelaatbare of verdedigbare en dat een boekhouder u daar nog gunstig advies over gaat geven vind ik toch zeer verregaand. De fiscale regimes voor een vennootschap zijn al relatief gunstig vergeleken met personenbelasting of werken in loondienst, maar dit soort 'kosten' hollen dat systeem natuurlijk nog een pak verder uit.

Als je dan weet dat die gunstigere fiscale regimes scherp worden bekeken en je leest dergelijk boekhoudkundig advies, lijkt het me een kwestie van tijd dat daar vooral strenger op wordt gereageerd. Misschien is mijn moreel kompas iets te scherp dat ik dergelijke zaken 'veroordeel', maar wetende dat je al vele kosten op de zaak kan dragen (zoals internet, telefonie, uw wagen, laptop, GSM, bureaumateriaal en ga zo maar verder) vind ik dergelijke 'folliekes' als een smartwatch, dure hogedrukreiniger,... professioneel inbrengen toch wat te veel van het goede.

En er zullen altijd wel voorbeelden zijn van waar dat gerechtvaardigd wordt, maar als consultant wiens auto op een parking staat en geen visibiliteit heeft is een hogedrukreiniger dat alleszins niet. Wat mij betreft althans.

Niet persoonlijk op u bedoeld, voor alle duidelijkheid, maar dit is toch ver voorbij de grenzen van het toelaatbare of verdedigbare en dat een boekhouder u daar nog gunstig advies over gaat geven vind ik toch zeer verregaand. De fiscale regimes voor een vennootschap zijn al relatief gunstig vergeleken met personenbelasting of werken in loondienst, maar dit soort 'kosten' hollen dat systeem natuurlijk nog een pak verder uit.

Als je dan weet dat die gunstigere fiscale regimes scherp worden bekeken en je leest dergelijk boekhoudkundig advies, lijkt het me een kwestie van tijd dat daar vooral strenger op wordt gereageerd. Misschien is mijn moreel kompas iets te scherp dat ik dergelijke zaken 'veroordeel', maar wetende dat je al vele kosten op de zaak kan dragen (zoals internet, telefonie, uw wagen, laptop, GSM, bureaumateriaal en ga zo maar verder) vind ik dergelijke 'folliekes' als een smartwatch, dure hogedrukreiniger,... professioneel inbrengen toch wat te veel van het goede.

En er zullen altijd wel voorbeelden zijn van waar dat gerechtvaardigd wordt, maar als consultant wiens auto op een parking staat en geen visibiliteit heeft is een hogedrukreiniger dat alleszins niet. Wat mij betreft althans.
Goh, het hangt er wat van af. Een simpele hogedrukreiniger kan imo wel. Want voor zover ik weet is de voorwaarde van "aftrekbare kosten" dat ze gedaan moeten worden met als doel om meer opbrengsten voor de vennootschap te genereren. En een auto die slecht onderhouden wordt, gaat minder restwaarde hebben dan eentje die goed onderhouden is. En ik denk dat 90% van de mensen hun hogedrukreiniger effectief enkel gebruikt voor hun auto te wassen? Zoals al aangegeven he, dezelfde auto binnen brengen bij een detailer (die al evenveel kost als een hogedrukreiniger), is wel gewoon (terecht) aftrekbaar.

Ik zou het tegendeel beweren. Onderhoud van u voertuigen, eventueel zelfs van gebouw/oprit of whatever. Zo snel worden zaken niet verworpen.

Ambetante is dat sommige dat beginnen te mengen met andere zaken.
Zoiets kan in theorie wel maar waarschijnlijk wel beperkt aan een bepaald percentage beroeps/totaalgebruik.

Maar dan moet je het ook niet combineren met een nettovergoeding aan jezelf uitkeren voor de auto te wassen zogenaamd :p.

Dusja, "het hangt er vanaf".

Marginaal tarief is eigenlijk al 32% (20% verlaagd vennootschapsbelasting. en 15% VVPRbis) en er wordt gefoefeld.

Daarmee dat ik altijd lach als mensen zeggen dat er gefoefeld wordt omwille van hoge belastingen.
Mensen gaan de grens opzoeken en erovergaan zelfs al betaalt men maar 10% belastingen :p.

Marginaal tarief is eigenlijk al 32% (20% verlaagd vennootschapsbelasting. en 15% VVPRbis) en er wordt gefoefeld.

Daarmee dat ik altijd lach als mensen zeggen dat er gefoefeld wordt omwille van hoge belastingen.
Mensen gaan de grens opzoeken en erovergaan zelfs al betaalt men maar 10% belastingen :p.
Die aftrekbare btw moet je er ook wel nog bij tellen hé en in sommige gevallen nog investeringsaftrek...
Hun smartwatch wordt plots zo 50% goedkoper :)

De reeks zaken die je opnoemt zijn wel allemaal zaken die iedereen kan aftrekken, ook werknemers hun internet, telefonie en wagen wordt afgetrokken in de vennootschapsbelasting. Het is bij zaken als een hogedrukreiniger dat het verschil pas begint te ontstaan.

En eigenlijk kunnen werknemers dat vaak ook aftrekken, alleen krijgen werknemer zo'n hoge kostenforfait dat beroepskosten bewijzen zelden iets oplevert. Werknemers krijgen een forfait van 5000 euro kosten per jaar en de grote meerderheid raakt aan dat maximum, voor bedrijfsleiders is dat maximum 2500 per jaar en daarvoor moet je in de praktijk al bijna 90.000 bruto loon hebben, voor de meeste bedrijfsleider zal dat in de praktijk tussen 500-1500 euro per jaar zijn.

De reden dat het lager is expliciet dat ze er van uitgaan dat een deel van de bedrijfsleider zijn privékosten in de zaak zullen zitten. Het is beetje een rare redenering van de overheid, er bijna van uitgaan dat er gesjoemeld wordt en daarom iedereen minder geven maar het is wel zo.

Niet dat je medelijden moet hebben met zelfstandigen, ze betalen uiteindelijk omwille van andere redenen een pak minder belastingen maar de meeste typische freelancer/consultants zullen minder van dat soort kosten hebben dan het forfait van 5000 euro van een werknemer.

De reeks zaken die je opnoemt zijn wel allemaal zaken die iedereen kan aftrekken, ook werknemers hun internet, telefonie en wagen wordt afgetrokken in de vennootschapsbelasting. Het is bij zaken als een hogedrukreiniger dat het verschil pas begint te ontstaan.

En eigenlijk kunnen werknemers dat vaak ook aftrekken, alleen krijgen werknemer zo'n hoge kostenforfait dat beroepskosten bewijzen zelden iets oplevert. Werknemers krijgen een forfait van 5000 euro kosten per jaar en de grote meerderheid raakt aan dat maximum, voor bedrijfsleiders is dat maximum 2500 per jaar en daarvoor moet je in de praktijk al bijna 90.000 bruto loon hebben, voor de meeste bedrijfsleider zal dat in de praktijk tussen 500-1500 euro per jaar zijn.

De reden dat het lager is expliciet dat ze er van uitgaan dat een deel van de bedrijfsleider zijn privékosten in de zaak zullen zitten. Het is beetje een rare redenering van de overheid, er bijna van uitgaan dat er gesjoemeld wordt en daarom iedereen minder geven maar het is wel zo.

Niet dat je medelijden moet hebben met zelfstandigen, ze betalen uiteindelijk omwille van andere redenen een pak minder belastingen maar de meeste typische freelancer/consultants zullen minder van dat soort kosten hebben dan het forfait van 5000 euro van een werknemer.
Can agree :P
Ik vind dat ik met 1000€/jaar van dat soort "twijfelachtige" kosten al veel heb gefoefeld :P

Terug
Bovenaan