Freelancers & Ondernemers

Ik zie hier ook een aantal stielmannen die onder comm v. werken. Natuurlijk zal ik dan wel de lichte vracht enz die nu op mijn eenmanszaak staat moeten herinschrijven ?
Is dat nog interessant als je die BTW niet meer kunt terugtrekken? Want jij zal hem als particulier verkopen aan je commv zeker?
Ik denk dat het mogelijks interessanter is om met kilometervergoedingen te werken dan.

Is dat nog interessant als je die BTW niet meer kunt terugtrekken? Want jij zal hem als particulier verkopen aan je commv zeker?
Ik denk dat het mogelijks interessanter is om met kilometervergoedingen te werken dan.
Ik denk het ook!
Km vergoeding is max. 0.4259€/km.
Rittenadministratie met app op gsm of gps tracker is niet duur, maakt de papierwinkel best eenvoudig.

Jij bent blijkbaar gestopt met werknemer te zijn om voltijds met je eenmanszaak bezig te zijn, de topic starter (Chauffagist) niet, die blijft gewoon werken als werknemer, en het zelfstandige stuk komt erbovenop.
Bedankt voor de uitvoerige uitleg, maar ik ben maar zelfstandige in bijberoep hoor. Begonnen met éénmanszaak.

Ik had niet verwacht dat de inkomsten zo hoog ging liggen.(uit de hand gelopen hobby dat begonnen is tijdens de pandemie) Kmoet dringend ook de sociale bijdragen verhogen.

Ik heb nu een eenmanszaak hé, die LV staat op m'n eenmanszaak. In het geval ik over ga nr vennootschap zal ik die LV waarschijnlijk moeten herinschrijven?

Iemand hier een idee hoe het zit met een auto huren op reis? In plaats van met de eigen auto (waar VAA op betaald is) zou ik ter plaatse een auto willen huren. Zit dit inbegrepen in de VAA dienen reeds betaal?
Indien niet, wat zou er gebeuren als ik de auto toch met de kaart van de zaak betaal en ik krijg controle?

Iemand hier een idee hoe het zit met een auto huren op reis? In plaats van met de eigen auto (waar VAA op betaald is) zou ik ter plaatse een auto willen huren. Zit dit inbegrepen in de VAA dienen reeds betaal?
Indien niet, wat zou er gebeuren als ik de auto toch met de kaart van de zaak betaal en ik krijg controle?
Billenkoek

Ik heb nu een eenmanszaak hé, die LV staat op m'n eenmanszaak. In het geval ik over ga nr vennootschap zal ik die LV waarschijnlijk moeten herinschrijven?
Ofwel via een overnamecontract alles overzetten naar je vennootschap, aan boekwaarde.
Dan moet je geen btw herzien of meerwaarde belasting betalen.
Wat betreft je lichte vracht, keuren voor verkoop en opnieuw inschrijven op je eventuele vennootschap.

Alternatief hou je de wagen prive en verhuur je hem door aan de vennootschap.
Deze huur is dan belast in je personenbelasting maar wel aftrekbaar in je vennootschap.

Om te bepalen wat het voordeligste is, dat hangt wat af van de waardes (zowel boekwaarde als werkelijke waarde) en resttijd van je vaste activa. afschrijvingen.

ivm auto-aankoop: Is er TCO gewijs ergens een berekening wat het meest voordelige is? Benzine(tot juli kan nog) vs elektrisch...

Ik zie dat de Fod Financien de status "influencer" héél au serieux neemt. Neem nu dit https://financien.belgium.be/nl/par...aar-inkomen/belastbaar-inkomen/influencers#q4
Een tijdje geleden was er ook een hetze omdat die mensen geen btwnummer of niks hadden.

Typisch voor de fiscus praten ze over belastingen en btw betalen, maar over de beroepskosten van influencers geen woord....
Het zou toch leuk als we een nacebelcode voor influencer aanvragen. Stel dat je een beginnende "travel influencer" wordt. Je zou al je vliegtickets en hotelkosten als beroepskost kunnen inbrengen. Héél interessant niet waar? Ondertussen maak je wat reels over "best places to go to...." (dat is easy peasy). Ondertussen geniet je ook privé van dat chique hotel die je lekker kunt inbrengen als kost.

Wat denken jullie? Briljant idee of toch héél hoog risico op een verwerping van kost? Van een hobby uw beroep maken....lijkt wel fun.

High end iphone om de 2 jaar aankopen? "tis voor instagram meneer"
Waarom dat tripje naar New york? "tis voor instagram meneer"
"5x reizen op een jaar?" "ik moet mijn volgens content bezorgen meneer of de algoritme van instagram toont mij niet meer".

This could work....

Wat denk je zelf... ?

Ik zie dat de Fod Financien de status "influencer" héél au serieux neemt. Neem nu dit https://financien.belgium.be/nl/par...aar-inkomen/belastbaar-inkomen/influencers#q4
Een tijdje geleden was er ook een hetze omdat die mensen geen btwnummer of niks hadden.

Typisch voor de fiscus praten ze over belastingen en btw betalen, maar over de beroepskosten van influencers geen woord....
Het zou toch leuk als we een nacebelcode voor influencer aanvragen. Stel dat je een beginnende "travel influencer" wordt. Je zou al je vliegtickets en hotelkosten als beroepskost kunnen inbrengen. Héél interessant niet waar? Ondertussen maak je wat reels over "best places to go to...." (dat is easy peasy). Ondertussen geniet je ook privé van dat chique hotel die je lekker kunt inbrengen als kost.

Wat denken jullie? Briljant idee of toch héél hoog risico op een verwerping van kost? Van een hobby uw beroep maken....lijkt wel fun.

High end iphone om de 2 jaar aankopen? "tis voor instagram meneer"
Waarom dat tripje naar New york? "tis voor instagram meneer"
"5x reizen op een jaar?" "ik moet mijn volgens content bezorgen meneer of de algoritme van instagram toont mij niet meer".

This could work....

Dit kan je inderdaad doen heb je waarschijnlijk geen aparte code voor nodig. Je moet gewoon kunnen bewijzen dat je uitgaven nodig zijn om je werk te kunnen uitvoeren. Als jij meer volgers krijgt, en dus meer inkomsten, door meer te reizen en betere opnames te maken met betere apparatuur, dan is dat geen probleem.
Als jij ieder jaar een nieuwe iPhone koopt, moet dat geen probleem zijn. Zo lang je de vorige ook weer verkoopt en niet doorgeeft aan een familie lid. Want dat is een privé voordeel.
Net hetzelfde met de influencers die materiaal ter review krijgen en dat daarna niet teruggeven. Dan heb je een voordeel privé.

Ik ken mensen die bijna iedere week ergens anders in de wereld een cyber security training geven. Die hebben ook enorm veel reis- en hotelkosten. Geen probleem, want ze hebben daardoor ook inkomsten.

Je kan natuurlijk wel discussie krijgen als jij een week naar New York gaat en ondertussen ook allerlei dingen hebt bezocht en die ingebracht, maar daar dan slechts 2 posts over hebt geschreven. Dan kan de fiscus (terecht vind ik) vragen gaan stellen of het doel van de reis zakelijk of privé was.

Wat denk je zelf... ?
Awel dat ik het oprecht niet weet.
Ik weet dat het in ieder geval oké is om in het buitenland te tanken en péage te betalen (ongeacht of dat met de eigen wagen is of met een gehuurde) .
In feite is het ook niet heel anders of ik België een auto zou huren of in het buitenland. Zou alleen wel kunnen dat er dan op de gehuurde wagen in het buitenland nogmaals VAA moet betaald worden. Maar dat is dan wellicht nog steeds voordeliger?

Laatst bewerkt:
Awel dat ik het oprecht niet weet.
Ik weet dat het in ieder geval oké is om in het buitenland te tanken en péage te betalen (ongeacht of dat met de eigen wagen is of met een gehuurde) .
In feite is het ook niet heel anders of ik België een auto zou huren of in het buitenland. Zou alleen wel kunnen dat er dan op de gehuurde wagen in het buitenland nogmaals VAA moet betaald worden. Maar dat is dan wellicht nog steeds voordeliger?
Nee. Als jij in België een wagen huurt die je niet voor werkdoeleinden gebruikt, moet je die privé betalen. Uw VAA gaat over het gebruik van uw bedrijfswagen, niet over het gebruik van eender welke andere wagen.
Tanken en péage voor een andere wagen betalen, mag ook helemaal niet.
In uw idee zou ik VAA kunnen betalen voor mijn EV en dan op circuit gaan rijden met een Porsche cup en al die kosten inbrengen "want ik betaal toch al VAA"

Dit kan je inderdaad doen heb je waarschijnlijk geen aparte code voor nodig. Je moet gewoon kunnen bewijzen dat je uitgaven nodig zijn om je werk te kunnen uitvoeren. Als jij meer volgers krijgt, en dus meer inkomsten, door meer te reizen en betere opnames te maken met betere apparatuur, dan is dat geen probleem.
Als jij ieder jaar een nieuwe iPhone koopt, moet dat geen probleem zijn. Zo lang je de vorige ook weer verkoopt en niet doorgeeft aan een familie lid. Want dat is een privé voordeel.
Net hetzelfde met de influencers die materiaal ter review krijgen en dat daarna niet teruggeven. Dan heb je een voordeel privé.

Ik ken mensen die bijna iedere week ergens anders in de wereld een cyber security training geven. Die hebben ook enorm veel reis- en hotelkosten. Geen probleem, want ze hebben daardoor ook inkomsten.

Je kan natuurlijk wel discussie krijgen als jij een week naar New York gaat en ondertussen ook allerlei dingen hebt bezocht en die ingebracht, maar daar dan slechts 2 posts over hebt geschreven. Dan kan de fiscus (terecht vind ik) vragen gaan stellen of het doel van de reis zakelijk of privé was.
De fiscus mag geen opportuniteitsbeoordeling maken. Jij was in New York om een post te maken, jij had misschien een reden om over die andere zaken geen post uit te brengen? Ik kan mij inbeelden dat als influencer uw netwerk uitbouwen ook een belangrijk deel van uw beroep vormt.
Je hoeft ook niet ‘meer inkomsten’ te halen opdat een kost zou aftrekbaar zijn.

Maar ben wel benieuwd om die discussies binnenkort te gaan zien. Tijden veranderen en de fiscus zal zijn gedachtengang daar moeten naar aanpassen.

De fiscus mag geen opportuniteitsbeoordeling maken. Jij was in New York om een post te maken, jij had misschien een reden om over die andere zaken geen post uit te brengen? Ik kan mij inbeelden dat als influencer uw netwerk uitbouwen ook een belangrijk deel van uw beroep vormt.

Maar ben wel benieuwd om die discussies binnenkort te gaan zien. Tijden veranderen en de fiscus zal zijn gedachtengang daar moeten naar aanpassen.
Ik denk idd niet dat de zaken 100% aftrekbaar zullen zijn, eerder 50% of zo.

Ja, ik ben natuurlijk geen expert ter zake, laat dat duidelijk zijn.
Liantis geeft aan:
Als zelfstandig ondernemer mag je beroepskosten in aftrek nemen als je deze kosten:
  • voor je beroepsactiviteit maakte om een belastbaar inkomen te verwerven;
  • betaalt of draagt in het jaar dat je ze in aftrek wil nemen;
  • kan bewijzen met bewijsstukken (facturen, bonnetjes, overeenkomsten ...).
Het ging mij om de eerste bullet. Je uitgave moet leiden tot een belastbaar inkomen. (niet per se 'meer' dus, dat is waar) Dat moet niet direct zijn, mag ook langere tijd in beslag nemen. Anders kan je geen innovatie doen, of netwerk opbouwen zoals jij zegt.
Fiscus mag ook niet zeggen hoe jij je bedrijf moet leiden en welke bedrijfskeuzes je moet maken.
Maar als je jaar na jaar keuzes maakt die niet bijdragen aan je belastbaar inkomen, maar telkens wel privé voordeel opleveren, dan gaat men natuurlijk vragen stellen.
Maar dan komen we in een grijs gebied en dan komt het uiteindelijk op wie het beste verhaal heeft voor de rechter.

Je maakt wel kosten om inkomsten te verkrijgen of te behouden.

Daarmee worden veel "verlieslatende hobby's" verworpen :p.

Ja, ik ben natuurlijk geen expert ter zake, laat dat duidelijk zijn.
Liantis geeft aan:

Het ging mij om de eerste bullet. Je uitgave moet leiden tot een belastbaar inkomen. (niet per se 'meer' dus, dat is waar) Dat moet niet direct zijn, mag ook langere tijd in beslag nemen. Anders kan je geen innovatie doen, of netwerk opbouwen zoals jij zegt.
Fiscus mag ook niet zeggen hoe jij je bedrijf moet leiden en welke bedrijfskeuzes je moet maken.
Maar als je jaar na jaar keuzes maakt die niet bijdragen aan je belastbaar inkomen, maar telkens wel privé voordeel opleveren, dan gaat men natuurlijk vragen stellen.
Maar dan komen we in een grijs gebied en dan komt het uiteindelijk op wie het beste verhaal heeft voor de rechter.
Liantis publiceert niet de volledige wettekst eh ;). Beroepsinkomen verkrijgen OF behouden.
Als influencer zal vooronderzoek en netwerk uitbouwen/onderhouden een belangrijk deel van het beroep vormen.
De grens met beroep/privé zal soms klein zijn.

Er zijn immers enorm veel voorbeelden van uitgaven waar de direct aanwijsbare inkomsten beperkt zijn (woning bedrijfsleider/ wagen bedrijfsleider etc). Dat zijn zaken waar veel discussie rond bestaat maar tot op heden nog regelmatig rechtszaken worden gewonnen in het voordeel van de belastingplichtige.

Maar het wordt interessant hoe men er mee zal omspringen. Als men springt op de belastbare inkomsten zal men de beroepskosten er moeten bijnemen. Vraag zal ook zijn wat men als inkomst zal definiëren? Wordt kledij die jij in uw posts promoot en achteraf mag houden belastbaar? Wat dan met kledij die je aankoopt, wordt dat een beroepskost?

"De fiscus mag geen opportuniteitsbeoordeling maken"

Dat is ook een gewaagde uitspraak in feite gezien dat er letterlijk een wetsartikel "overdreven beroepskosten" bestaat en waar de fiscus eigenlijk wel een beoordeling maakt.

Om te vermijden dat er plots Lamborghinis rijden om Deliveroo-maaltijden te leveren :p

Terug
Bovenaan