Freelancers & Ondernemers

Wacht... Kan dat? :thinking:
Maar dan als 100% verworpen kost neem ik aan?

Nee, Als de vennootschap een verkeersboete betaald van zijn bestuurder, is dat een te belasten loon.
Maakt niet uit of je de kost 100% verwerpt in de vennootschap. Je zit geld uit de vennootschap te halen en in de zak van de bestuurder te steken door middel van zijn boete te betalen. => Altijd te belasten als loon.

Heel pushy naar het stalken toe, droppen je cv gewoon overal zonder je vraag of toestemming om zo toch maar eerste te zijn die je cv bij een klant binnenbrengt, zodat ze die klant kunnen verplichten om via hun te werken.
Dan lage dayrates aansmeren aan jou, maar wel nog hoge aan de klant, zo van die stoten.

Het is verschrikkelijk. Ik kom er mee in aanraking langs de andere kant van het systeem, ze blijven kandidaten pushen naar mijn open posities. Ook posities die al maanden gesloten zijn.... Ik krijg nog steeds dagelijks telefoon van hun. Op de zeldzame keren dat ik opneem, zeg ik hen duidelijk dat we niets met hen te maken willen hebben wegens hun stalk/push gedrag, maar dat komt echt niet binnen. Na zo'n uitspraak... gaan ze gewoon verder met verkopen in dat zelfde gesprek, echt absurd.

Dus vanaf ik vivid in een email zie staan, recht de vuilbak binnen.

Ben blij met de reacties hier te lezen, ik dacht al dat het aan mij lag :ROFLMAO:

Hoi,

Ik doe momenteel al aan Proboss Max, en wat er overblijft gaat in liquidatiereserves. Ik ben op zoek naar een manier om mijn liquidatiereserves te beleggen gedurende 5 jaar in de vennootschap. Opties die ik momenteel interessant vind:
- DBI-bevek of tak 6 (ik beleg prive beperkt in VWCE, dus een bevek die dezelfde aandelen volgt kan interessant zijn)?
- Termijnrekening (momenteel 2% netto te vinden als particulier bij ING op 11-12 maanden, maar ook al vennootschap)?

Tips?

Er komt hier in de straat een woning te koop met een loods van 200 a 230 m².

Hoe zou dat eigenlijk in zijn werk gaan in een ideale situatie? Deel zakelijk kopen lijkt me niet aan te raden zeker, zal issues geven bij verkoop.
Ik ben ook niet alleen ik heb een wettelijk samenwonende partner die ik ooit wel zal huwen.

Stel dat we dat volledig privé kopen, dan kan ik die volledige loods verhuren aan mijn zaak zogezegd?

Nu ik nog in eenmanszaak zit dan is dat waarschijnlijk anders als ik voor een commv / BV zou gaan?

Er komt hier in de straat een woning te koop met een loods van 200 a 230 m².

Hoe zou dat eigenlijk in zijn werk gaan in een ideale situatie? Deel zakelijk kopen lijkt me niet aan te raden zeker, zal issues geven bij verkoop.
Ik ben ook niet alleen ik heb een wettelijk samenwonende partner die ik ooit wel zal huwen.

Stel dat we dat volledig privé kopen, dan kan ik die volledige loods verhuren aan mijn zaak zogezegd?

Nu ik nog in eenmanszaak zit dan is dat waarschijnlijk anders als ik voor een commv / BV zou gaan?
Vruchtgebruik in zo'n geval.
Wel goed te laten berekening door je boekhouder.

Hoi,

Ik doe momenteel al aan Proboss Max, en wat er overblijft gaat in liquidatiereserves. Ik ben op zoek naar een manier om mijn liquidatiereserves te beleggen gedurende 5 jaar in de vennootschap. Opties die ik momenteel interessant vind:
- DBI-bevek of tak 6 (ik beleg prive beperkt in VWCE, dus een bevek die dezelfde aandelen volgt kan interessant zijn)?
- Termijnrekening (momenteel 2% netto te vinden als particulier bij ING op 11-12 maanden, maar ook al vennootschap)?

Tips?
Wat is Proboss Max? Als ik zie op hun site vertelt het me niet veel wat ze precies doen om je loon te optimaliseren

Is het eigenlijk done om op gewone vacatures je diensten freelance aan te bieden?

Concreet bedoel ik als Freelance technisch trainer.

Laatst bewerkt:
Zou dit ook een optie zijn voor mijn autostaanplaats in Brussel?
Tip: lees de basisakte van je appartementsgebouw er eerst maar eens goed op na. In veel gebouwen is het verboden dat de autostaanplaats los van het appartement verkocht worden; en deze dienen dus ten allen tijde bij dezelfde eigenaar te blijven.

Als je dus van plan bent om het appartement privé te houden en de autostaanplaats in je vennootschap te steken, loop je al tegen de lamp.

Boekhouder kwam inderdaad ook met het antwoord dat vruchtgebruik de beste optie is waarbij de zaak bijvoorbeeld voor 20j vruchtgebruik betaald in één keer.
Over hoeveel % tov het totale bedrag gaat dat dan? Want stel dat ik een huis zie van 400k dat ik prive koop en 1 ruimte dat 20% van de oppervlakte dekt gebruik ik als bureau. Mag dat dan 80k€ uit de vennotschap halen zijn om dat te coveren?

Ik ben sinds december aan het zoek naar een freelance IT-activiteit in de wereld van data, AI, functionele en business analyse, business architectuur. Ik heb goede programmeerkennis maar zoek geen DEV job, liever iets tussen business en IT of overkoepelend zoals business architectuur. Momenteel heb ik 12j werkervaring en masterdiploma Computerwetenschappen.

Ik heb ondervonden dat het toch niet makkelijk is om een goede eerste klant te vinden. Ik was lang in de running bij een grote retailer maar die hielden me een beetje aan het lijntje en ze hebben uiteindelijk vorige week beslist dat ze geen freelancers meer mogen aanwerven van directie. Van dagprijs werd nog niet gesproken en dat was ook niet mijn hoogste prio, dus dat kon het niet zijn. Retail staat natuurlijk erg onder druk. In tussentijd ook een consultingbedrijf gecontacteerd maar die zeiden ook dat het momenteel erg rustig was.

Omdat ik niet zo maar eender welke job/bedrijf/locatie wil, probeer ik de tussenpartijen een beetje te vermijden en probeer ik zelf bedrijven te contacteren die me interesseren. Vaak krijg ik hier ook het antwoord dat bepaalde jobs (nu) enkel voor internen zijn.

Misschien is deze aanpak van mij niet ideaal en moet ik gewoon tussenpartijen hun werk laten doen of is het voor een niet-pure-developer iets moeilijker? Alle suggesties zijn welkom :)

Laatst bewerkt:
Tip: lees de basisakte van je appartementsgebouw er eerst maar eens goed op na. In veel gebouwen is het verboden dat de autostaanplaats los van het appartement verkocht worden; en deze dienen dus ten allen tijde bij dezelfde eigenaar te blijven.

Als je dus van plan bent om het appartement privé te houden en de autostaanplaats in je vennootschap te steken, loop je al tegen de lamp.
Is niet het geval. Beiden zijn afzonderlijk.

Ik ben sinds december aan het zoek naar een freelance IT-activiteit in de wereld van data, AI, functionele en business analyse, business architectuur. Ik heb goede programmeerkennis maar zoek geen DEV job, liever iets tussen business en IT of overkoepelend zoals business architectuur. Momenteel heb ik 12j werkervaring en masterdiploma Computerwetenschappen.

Ik heb ondervonden dat het toch niet makkelijk is om een goede eerste klant te vinden. Ik was lang in de running bij een grote retailer maar die hielden me een beetje aan het lijntje en ze hebben uiteindelijk vorige week beslist dat ze geen freelancers meer mogen aanwerven van directie. Van dagprijs werd nog niet gesproken en dat was ook niet mijn hoogste prio, dus dat kon het niet zijn. Retail staat natuurlijk erg onder druk. In tussentijd ook een consultingbedrijf gecontacteerd maar die zeiden ook dat het momenteel erg rustig was.

Omdat ik niet zo maar eender welke job/bedrijf/locatie wil, probeer ik de tussenpartijen een beetje te vermijden en probeer ik zelf bedrijven te contacteren die me interesseren. Vaak krijg ik hier ook het antwoord dat bepaalde jobs (nu) enkel voor internen zijn.

Misschien is deze aanpak van mij niet ideaal en moet ik gewoon tussenpartijen hun werk laten doen of is het voor een niet-pure-developer iets moeilijker? Alle suggesties zijn welkom :)
ik zou gewoon tussenpartij aanspreken. Meestal hebben zij al mensen bij een bepaalde klant en geraak je zo sneller binnen. Laat de tussenpartij gewoon weten wat je eisen zijn

Over hoeveel % tov het totale bedrag gaat dat dan? Want stel dat ik een huis zie van 400k dat ik prive koop en 1 ruimte dat 20% van de oppervlakte dekt gebruik ik als bureau. Mag dat dan 80k€ uit de vennotschap halen zijn om dat te coveren?

Het is nog vrij hypotetisch, de boekhouder sprak wel over 60% privé 40% beroepsmatig.
Natuurlijk een huis met er naast een loods van 230m² is niet te vergelijken met een bureau in een huis hé.

De bureau zal altijd gedeeltelijk privé blijven veronderstel ik hé.

Hoi,

Tips?
Even een bump ...

DBI lijkt inderdaad beter dan een spaarboekje, maar ook niet echt veel. En zelfs mogelijk niet genoeg om inflatie tegen te gaan.
Of gewoon zelf beleggen in aandelen of ETF's. Ja, winst wordt belast, maar zolang de resterende winst hoger is dan inflatie is het voor mij goed.
Na de eerste 5 jaar maakt het op zich niet zoveel meer uit, dan betaal je je liquidatie reserve uit met de huidige winst.

ben sinds dit jaar begonnen met eigen bv als freelancer en boekhouder stuurt standaard mail om voorafbetaling te doen. Als ik het goed voorheb, heb je daar als BV in de eerste 3 jaren geen voordeel bij toch? Enkel zelfstandigen en natuurlijke personen hebben dan recht op een bonificatie ofzoiets.

Terug
Bovenaan