Freelancers & Ondernemers

Officiële regel is vloeroppervlakte gebruikt voor bedrijfsactiviteit maal geïndexeerd KI.
vorige week een discussie gehad met een fiscaal controleur.
Volgens hem mag je niet zomaar het vloeroppervlakte gebruiken.
Een keuken weegt meer door dan een zolderruimte, wat een zeveraar :)

Wat is financieel interessanter? Ik hecht geen meerwaarde aan een 'chique' wagen, puur praktisch vervoersmiddel. Wij doen 7.500 - 10.000 km per jaar.

1) Verder rijden met een grote diesel Volvo uit 2014.
2) Wagen aankopen via de vennootschap (al dan niet elektrisch)
3) Autodelen via dienst als Cambio met de zaak

En hem tegen een zo hoog mogelijke prijs verhuren aan uw vennootschap?

Idd, wat weinig info.
Hoeveel van km is voor het werk (vennootschap)? Woon-werk is sowieso altijd privé.
Werken met km vergoeding voor je professionele verplaatsingen? Wel rittenadministratie bijhouden.
Is op dit ogenblik max. 0,4259€/km, dus als ge van die 10,000km er 5000 professioneel rijdt kan je 2130€ netto van je vennootschap naar je privé overzetten.

Heb betreffende bovenstaande nog wel een discussie met mijn boekhouder, wanneer de vennootschap die bovenstaande km vergoeding wil gebruiken als onkost in de vennootschap, dan moet het aftrekbare percentage bepaald worden volgens de CO² formule.

Maar stel dat die werkgever een tiental werknemers regelmatig professionele verplaatsingen laat doen met hun privé voertuig (en ze daar dan de km vergoeding voor betalen), moet de werkgever dan per rit gaan vragen aan de werknemer met welke type wagen deze die verplaatsing heeft gedaan, opvragen CO² uitstoot van die wagen, om dan van die ene km uitbetaling de aftrekbaarheid telkens te gaan bepalen?
Is leuk wanneer je werknemers met meerdere wagens hebt.

Heb betreffende bovenstaande nog wel een discussie met mijn boekhouder, wanneer de vennootschap die bovenstaande km vergoeding wil gebruiken als onkost in de vennootschap, dan moet het aftrekbare percentage bepaald worden volgens de CO² formule.

Maar stel dat die werkgever een tiental werknemers regelmatig professionele verplaatsingen laat doen met hun privé voertuig (en ze daar dan de km vergoeding voor betalen), moet de werkgever dan per rit gaan vragen aan de werknemer met welke type wagen deze die verplaatsing heeft gedaan, opvragen CO² uitstoot van die wagen, om dan van die ene km uitbetaling de aftrekbaarheid telkens te gaan bepalen?
Is leuk wanneer je werknemers met meerdere wagens hebt.
Ja dat is correct :)

Wat is financieel interessanter? Ik hecht geen meerwaarde aan een 'chique' wagen, puur praktisch vervoersmiddel. Wij doen 7.500 - 10.000 km per jaar.

1) Verder rijden met een grote diesel Volvo uit 2014.
2) Wagen aankopen via de vennootschap (al dan niet elektrisch)
3) Autodelen via dienst als Cambio met de zaak
Ik had vorig jaar hetzelfde dilemma.
Volvo V60 diesel 2012.
Gekocht privé 2de hands voor 13000 euro in 2016. Vanaf eind 2020 tijdje rittenboek bijgehouden ivm verhuur aan vennootschap.
Had schrik dat er wel grote kosten zouden aankomen. Via wijkopenauto’s.be jaar geleden offerte gekregen en uiteindelijk paar 100 euro meer ter plaatse gekregen bij verkoop, net geen 6000 euro.

Dan benzine gekocht op vennootschap, ergens in de 30k (Kia Proceed Gt). TCO meest voordelig denk ik ivg met hybride/elektrische wagens die dubbel zoveel kosten in aankoop etc. Geen luxemerk maar wel zeer degelijke wagen en relatief goedkoop in onderhoud.

De huidige wagen is inderdaad privé. Reden waarom ik twijfel is dat ik bang ben dat oudere dieselwagens ferm in waarde zullen dalen en dus binnen paar jaar voor niet veel meer zal kunnen verkopen.

Wat zijn de grote rubrieken om rekening mee te houden als ik de vergelijking eens wil uitrekenen?
Die daling is al gebeurd, uw diesel nu is eigenlijk al niks meer waard.
Belangrijke punten om rekening mee te houden:
Vaa
Verkeersbelasting
Brandstof
Verzekering
Eventuele herstellingen van schade

Iemand die aan vaste dagrates werkt die zijn contract wil delen in PM?
Heb wat vragen over hoe continuïteit in werken moet geacteerd worden en zou voorbereid naar gesprek willen gaan

Vermoed dat het voor ITer niet anders is? Je engageert je voor een project maar hoe definieer je dat je daar wel meer dan 5 dagen per jaar voor wil werken

Nee bedoel ruimer, je gaat een langetermijncontract aan (je mikt op 5 dagen per week voor een lange periode), maar hoe leg je dat vast? Je wil toch vermijden dat ze kunnen zeggen ‘het is nu 3 weken wat rustiger dus je moet niet komen’?

Nee bedoel ruimer, je gaat een langetermijncontract aan (je mikt op 5 dagen per week voor een lange periode), maar hoe leg je dat vast? Je wil toch vermijden dat ze kunnen zeggen ‘het is nu 3 weken wat rustiger dus je moet niet komen’?
In de IT bestaat “3 weken wat rustiger” niet. Als iets 3 weken te vroeg klaar is dan vindt men wel wat extra werk in een hoekje.

Ik zit in een sector welke ook kalme momenten heeft, maar ook zeer drukke.
Als ik op kalme momenten geen dringend werk heb, laat ik al eens werk op langere termijn liggen en ga ik vroeger door of neem 'recupdagen', op drukke momenten werk ik langer. Ik hou al mijn gewerkte tijd bij.

Ik werk met een vaste jaarvergoeding/voor afgesproken aantal dagen, verdeeld over 12 maand.

Op jaartotaal heb ik steeds 'overuren' en die factureer ik gewoon bij op mijn laatste factuur. Moest ik 'minuren' hebben dan zou dit ook verwerkt worden op mijn laatste factuur.

Zelf een vraag die niet wettelijk correct zal zijn, maar begon eraan te denken toen ik daarnet onze bouw aan het stofzuigen was voor de pur volgende week.

Als ik een jobstudent of zelfstandige aanneem voor 1 dag en ik laat deze een werk doen dat niet onder mijn BV valt bijvoorbeeld mijn bouw stofzuigen, wordt dit gecontroleerd op 1 of andere manier?
Moet deze betaling via een 3e partij lopen of mag ik gewoon onderling contract met bedrag op maken?

Waarom? 100 euro privé of 100 euro uit BV betalen. 🤫

Hoeveel bedraagt jouw KI en hoeveel % van jouw woonst is aan jouw beroepsactiviteiten toegewezen? Kan goed zijn dat je 400€ huur betaalt maar een stuk daarvan geherkwalificeerd wordt als loon in uw aangifte personenbelasting. Dat wordt eveneens meegenomen voor uw sociale lasten.

Je kan beter minder huur rekenen (het max mogelijke via de KI formule) en dan werken met een nettovergoeding (vb die van stalling van uw bedrijfswagen is al een gemakkelijke quick win).
Heb je toevallig een link naar een overzicht van nettovergoedingen die mogelijk zijn?
Is de KI formule deze: niet-geïndexeerd KI van het gebouw x 5/3 x revalorisatiecoëfficiënt met revalorisatiecoëfficiënt gelijk aan 4,87?

Heb je toevallig een link naar een overzicht van nettovergoedingen die mogelijk zijn?
Is de KI formule deze: niet-geïndexeerd KI van het gebouw x 5/3 x revalorisatiecoëfficiënt met revalorisatiecoëfficiënt gelijk aan 4,87?
Beroepsmatig % van het KI
En 5.37 voor inkomstenjaar 2023

100.000 euro per jaar klinkt als een bom geld.
Maar als zelfstandige dat is dus tegenwoordig in feite equivalent aan 2200 euro netto en een firmawagen.
Die 100k omzet is inderdaad een goeie richtlijn als je vanuit een goed betaalde corporate job met een pakket aan voordelen vertrekt. Als je dan nog ergens vertrekt waar er jaarlijkse bonussen zijn, 13 & 14de maand en je een mooie pensioenpot opbouwt, zit je waarschijnlijk eerder in de richting van 110-120 die je jaarlijks moet factureren.

Maw, voor minder dan 500 euro/dag moet je eigenlijk de stap niet wagen in zo'n geval. Wil je er echt iets aan overhouden voor het risico dat je neemt kan je beter niet voor minder dan 600 euro aan de slag.

En uiteraard kan je door 'optimalisatie' (of noem het gerust fraude in sommige gevallen) meer netto overhouden, maar dat is dan erg afhankelijk van of je ooit controle krijgt, wat de toekomstige wetgeving omtrent auteursrechten, belastingsvoeten, IPT,... is en ook dat moet je waarschijnlijk wel ergens incalculeren.

100.000 euro per jaar klinkt als een bom geld.
Maar als zelfstandige dat is dus tegenwoordig in feite equivalent aan 2200 euro netto en een firmawagen.
Dat is toch wat kort door de bocht. Zonder auteursrechten heb ik een 70k aan kosten. waar al 2500€ aan nettoloon uit komt.
Daar bovenop is dus nog 30k winst wat neerkomt op 1700€ netto per maand. 100k omzet geeft dus 4200€ netto + een deftige bedrijfswagen (+ internet, IT materiaal, ...)

Terug
Bovenaan