Freelancers & Ondernemers

Hoeveel loon keren jullie jezelf eigenlijk uit? Ik heb het nu op 2000 EUR/maand laten zetten inclusief onkostenvergoeding, maar vind de sociale bijdrage & belastingen wel tegenslagen :D

Hoeveel loon keren jullie jezelf eigenlijk uit? Ik heb het nu op 2000 EUR/maand laten zetten inclusief onkostenvergoeding, maar vind de sociale bijdrage & belastingen wel tegenslagen :D
ik keer mijn eigen 2200 euro netto uit + 105 euro huur + 75 euro water/elektricteit + internet factuur wordt betaald.. + auteursrechten

maar owé als de IT'ers auteursrechten willen uitkeren ze 🤡
Zijn twee andere discussies he... (misbruik) fiscaal regime auteursrechten = probleem van de hele maatschappij (behalve de misbruikers), want minder fiscale inkomsten als gevolg van dit misbruik.

Dat advocaten hoge uurtarieven kunnen vragen is een gevolg van de vrije marktwerking he. Als niemand die tarieven zou betalen, zouden ze zakken. En de maatschappij heeft daar ook geen nadeel bij enkel de andere contractspartij. Maar dat kan je verhelpen door op voorhand een fee quote af te spreken he.

Inderdaad, een volledige 100k schijf aan 25%.
Nu bij de opnieuw geindexeerde sociale bijdragen en belastingschijven zal het verschil bijna niets meer zijn.
(enkel nog langer uitstel van betaling :) )
Ik snap het. Op de overige 75k moet je dan nog 10% LR betalen maar dan heb je wel even vlug omgerekend nog 67.500 euro extra jaarloon

wat toch neerkomt op netto extra 5.625 euro iedere maand

terwijl je officieel maar 1300 bruto hebt :D jij arme sloeber :D

Haha, natuurlijk moeten die me een maandelijkse status geven :biglaugh:
Ma neen, ik krijg geen gehoor na herhaaldelijk te mailen.
Dat er wat personeelswijzigingen zijn tot daar. Dat ik dat niet hoef te weten als klant, çava. Maar als ze dan niet antwoorden op vragen die ik in januari heb gesteld en dan nog eens herhaald heb begin februari begint het wel te storen.

1. Hoe handelen we de auteursrechten voor 2022 af? Ik heb steeds een voorschot overgeschreven naar mijn privé maar moet dit nu niet gecorrigeerd worden op basis van mijn werkelijke inkomsten? Ik veronderstel dat dit ook correct in de boekhouding moet staan? Of is dit pas bij het afsluiten van 2022 (ergens in 2023?)?
  2. Ik heb daarnaast ook een Bonifisc krediet lopen bij BNP vanaf Q1 2023, ziet het boekhoudkantoor op de een of andere manier hoeveel belastingen ik verschuldigd ben of moet ik dat manueel doorgeven dat ik een bepaald bedrag via Bonifisc betaal?

Daar krijg ik al meer dan een maand geen antwoord op.

Haha, natuurlijk moeten die me een maandelijkse status geven :biglaugh:
Ma neen, ik krijg geen gehoor na herhaaldelijk te mailen.
Dat er wat personeelswijzigingen zijn tot daar. Dat ik dat niet hoef te weten als klant, çava. Maar als ze dan niet antwoorden op vragen die ik in januari heb gesteld en dan nog eens herhaald heb begin februari begint het wel te storen.

1. Hoe handelen we de auteursrechten voor 2022 af? Ik heb steeds een voorschot overgeschreven naar mijn privé maar moet dit nu niet gecorrigeerd worden op basis van mijn werkelijke inkomsten?
  2. Ik heb daarnaast ook een Bonifisc krediet lopen bij BNP vanaf Q1 2023, ziet het boekhoudkantoor op de een of andere manier hoeveel belastingen ik verschuldigd ben of moet ik dat manueel doorgeven dat ik een bepaald bedrag via Bonifisc betaal?

Daar krijg ik al meer dan een maand geen antwoord op.
1. Wij hebben alle auteursrechten nog snel aangegeven voor 31-12-2022 (tussen kerst en nieuwjaar :) ) op basis van de te verwachten gefactureerde inkomsten. Indien je voorschot hebt opgenomen dan is dat - tijdelijk - rekening-courant. Pas bij aangifte van de roerende voorheffing mag er opgenomen worden. Normaal gezien doen wij dat ook pas bij afsluit maar op seminaries was aangeraden om nu uitzonderlijk eens vroeger in te dienen.

2. Je boekhouder zou toch ongeveer een richtlijn moeten geven hoeveel je VAB1 is? Of dat via een bonfisc verloopt maakt op zich weinig uit.
Je kan de verhoging voor onvoldoende voorafbetaling volledig kwijtschelden met een eerste voorafbetaling ten belope van 75% van het totaal verschuldigde bedrag. Je boekhouder mag er dus redelijk wat naast zitten :) De rest compenseer je dan met een 3e of 4e VAB.
Zo doen wij het meestal.

Laatst bewerkt:
Die vraag is hier al veel gepasseerd. dagrate x 10 is een redelijk goeie schatting.
Hier heb je een vrij accurate calculator: https://nls44.github.io/freelance-income-calc/
Op die calculator staat een verschil tussen dividend en VVPRbis: wat bedoelen ze hier juist?

Dividend: welke berekening moet je maken op je bruto winst?
VVPRbis: eerst 20% winstbelasting en erna 15% VVPRbis-belasting als je aan de regels voldoet? Of klopt dit niet?

Kan iemand dit verduidelijken met bvb een bruto winst van 50.000?

Op die calculator staat een verschil tussen dividend en VVPRbis: wat bedoelen ze hier juist?

Dividend: welke berekening moet je maken op je bruto winst?
VVPRbis: eerst 20% winstbelasting en erna 15% VVPRbis-belasting als je aan de regels voldoet? Of klopt dit niet?

Kan iemand dit verduidelijken met bvb een bruto winst van 50.000?
In beide gevallen eerst vennootschapsbelasting (20%/25% naargelang de situatie), daarna 15%/30% voor VVPR-bis/dividend.

Ik merk nu pas dat er via mijn zakelijke bol/amazon account een aantal zaken werden gekocht (zonder btw betaald te hebben want buitenland), waarvan ik de facturen hier niet heb aangegeven. Gaat terug tot 2019. Gaat om kleine tot zeer kleine aankopen.

Doe ik er goed aan dat alsnog te doen? Zal het sowieso nog doorgeven aan boekhouder.

Ik merk nu pas dat er via mijn zakelijke bol/amazon account een aantal zaken werden gekocht (zonder btw betaald te hebben want buitenland), waarvan ik de facturen hier niet heb aangegeven. Gaat terug tot 2019. Gaat om kleine tot zeer kleine aankopen.

Doe ik er goed aan dat alsnog te doen? Zal het sowieso nog doorgeven aan boekhouder.
2019 is verjaard voor BTW :)

Thanks, dat is al iets. Maar gaat over periode 2019-nu (10 tal aankopen).

Die intracommunautaire btw aankopen worden dus toch niet zo nauwgezet gecontroleerd.
Kan met redelijk wat vertraging gaan, ken toch iemand die ermee tegen de lamp gelopen is.
Er was een verschil gedecteerd tussen wat de buitenlandse verkopers hadden aangegeven als intracommunautaire aankopen op zijn btw nummer, en wat ze in zijn aangiftes hier konden terug vinden.

Was wel een stevige som (aankoop Mac Pro van over de 10,000€).

Was ook bewust gedaan, daar hij dacht slimmer te zijn dan de btw administratie!

Terug
Bovenaan