Freelancers & Ondernemers

Als hij mij een aanmaning of dagvaardiging stuurt dan dien ik een klacht in bij de orde van advocaten, ik ga ervanuit dat die ook wel zien dat dit geen correcte manier van werken is. Die kantoorkosten vind ik ook belachelijk, gewoon een extra manier om er nog eens wat bij te doen. Bij elk ander bedrijf zitten de onkosten verwerkt in het uurtarief.

Dat vind ik ook, ik vraag me af waarom iedereen dat zo maar accepteert. Betalen de grote bedrijven of verzekeraars dat ook allemaal?

Goed idee, maar zorg er dus voor dat je die factuur wel meteen schriftelijk betwist (voor zover je dat nog niet gedaan zou hebben).

En die kantoorkosten is inderdaad standard practice. Nog nooit iemand over weten vallen of vragen over horen stellen.

Als je het lef hebt om 185€ per uur te vragen moet je maar zien dat alles erin zit.

Dat is voor een vennoot van een gerenommeerd kantoor eigenlijk vrij tot zeer laag. In vergelijking met onze buurlanden (en zeker ivm UK/US) zelfs een habbekrats.

No cure, no pay is toch verboden om de onafhankelijkheid te waarborgen. Hoe wordt dat nog gegarandeerd bij x% commissie op het resultaat?

Dat zijn echt bloedzuigerpraktijken.

Dat is inderdaad grijze zone, omdat men sowieso toch wordt betaald en die % er toch bovenop komt. Maar volledig akkoord voor het overige.

Dus een dienstverlening per uur, zonder resultaatverbintenis die nog is afgeschermd is door een soort monopolie.
Additioneel nog een actieve lobbygroep en uitstekende vertegenwoordiging bij beleidsmakers.

Mocht ik dat zijn, deed ik alles nog op papier en postduif! :').

In mijn persoonlijke ervaring waren het ook altijd dure aangelegenheden en noodzakelijk kwaad. Op plaats 2, na de notaris.

Ik denk dat bv. een doorsnee IT-freelancer er een stuk comfortabeler leven op nahoudt dan de doorsnee advocaat, geen zorgen :).

Ik heb nog eens een vraag ivm die win win lening.

Ik had dat dus gedaan voor een aankoop op de zaak, maar aangezien je nergens iets moet aangeven van wat je met dat geld gaat doen, als ik nu zo'n win win lening neem en ik haal dat geld af naar mijn privé, gaat daar dan iemand wat over zeggen? Ik ben een eenmanszaak, dus op zich boeit dat niet hé?

Je moet wel degelijk opgeven voor welk doel de lening zal worden aangewend (staat zo in de wet, en zal je in de overeenkomst moeten opnemen).

Nu goed, eens dat geld op je rekening staat, is er inderdaad een vermenging met je privévermogen dus wat is het risico.. geen idee of je in de praktijk een en ander moet aantonen..

Dan heb ik al meer chance gehad met mijn advocaat. Had er een nodig voor het nalezen van mijn eerste contract. Heb er toevallig een leren kennen via zijn vrouw die dezelfde nationaliteit heeft als mijn vrouw en waar we een portret van hadden besteld.
Hij rekende zelfs niet alle mailverkeer aan en was vlot beschikbaar.

Eerste voorstel bij mijn bank (van breda) voor woonkrediet is binnen. Aangezien mijn vriendin en ik beide freelancen stellen ze voor om met een jaarlijkse aflossing te werken na VVPR-bis dividenduitkering. Dit zorgt ervoor dat we ons laag loon kunnen vasthouden.
Vaste lening op 20 jaar, 4,13 percent intrest ... :oink:

Eerste voorstel bij mijn bank (van breda) voor woonkrediet is binnen. Aangezien mijn vriendin en ik beide freelancen stellen ze voor om met een jaarlijkse aflossing te werken na VVPR-bis dividenduitkering. Dit zorgt ervoor dat we ons laag loon kunnen vasthouden.
Vaste lening op 20 jaar, 4,13 percent intrest ... :oink:
Dat is een bullet krediet en gaat normaal ook wel bij andere grootbanken (Belfius/KBC). Paar jaar geleden waren zij bij ons ook niet echt competitief qua rate...

Je kan ook perfect je lage loon houden, en met je jaarlijkse dividenden de maandelijke aflossingen doen. Ik had ook een voorstel gekregen voor een jaarlijkse aflossing, maar die was 1% hoger dan wanneer ik dezelfde lening maandelijks zou aflossen. Dus heb voor die laatste mogelijkheid gekozen :p

Bij ons was het probleem vooraal dat de liquidatiereserves pas na 3-4j gingen vrijkomen en niet evenredig groot waren de eerste jaren. Maar indien je jaarlijks al VVPR-bis kan uitkeren is dat zeker een goed alternatief

Goed idee, maar zorg er dus voor dat je die factuur wel meteen schriftelijk betwist (voor zover je dat nog niet gedaan zou hebben).

En die kantoorkosten is inderdaad standard practice. Nog nooit iemand over weten vallen of vragen over horen stellen.

Dat is voor een vennoot van een gerenommeerd kantoor eigenlijk vrij tot zeer laag. In vergelijking met onze buurlanden (en zeker ivm UK/US) zelfs een habbekrats.

Dat is inderdaad grijze zone, omdat men sowieso toch wordt betaald en die % er toch bovenop komt. Maar volledig akkoord voor het overige.

Ik denk dat bv. een doorsnee IT-freelancer er een stuk comfortabeler leven op nahoudt dan de doorsnee advocaat, geen zorgen :).

Ik heb schriftelijk betwist, hij heeft mij direct geantwoord dat zijn advies veel grondiger is dan het eerdere advies waarop de afspraak was gebaseerd. Allemaal goed en wel maar dat moet je ook niet committen op een prijsplafond op het einde van de meeting waarin duidelijk is wat er moet gebeuren. Ik heb geen zin in eindeloze discussie dus ik zie wel of hij mij dagvaard. Sowieso heb ik niks van algemene voorwaarden of contract getekend dus schadebedingen of intresten zijn al niet tegenstelbaar aan mij.

Over die kantoorkosten, het is niet omdat dat standard practice is dat we dat normaal moeten vinden. Stel je voor dat je bij de supermarkt opeens een extra fee van 15% op je kasticket moet betalen voor het personeel, gebouw, koeling, ..

Als IT freelancer reken ik ook stevig door, maar daar zit wel alles in (licenties, vervoerskosten, ..). En dat is per uur toch een pak lager dan die vennoot, die dan nog eens een leger stagiairs in schijnzelfstandigheid die hem 1500 euro per maand kost kan doorfactureren aan 185 euro per uur. Mocht ik een % commissie rekenen op de systemen waar ik op gewerkt heb of de miserie die ik heb voorkomen moet ik nooit meer werken :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Ik heb schriftelijk betwist, hij heeft mij direct geantwoord dat zijn advies veel grondiger is dan het eerdere advies waarop de afspraak was gebaseerd. Allemaal goed en wel maar dat moet je ook niet committen op een prijsplafond op het einde van de meeting waarin duidelijk is wat er moet gebeuren. Ik heb geen zin in eindeloze discussie dus ik zie wel of hij mij dagvaard. Sowieso heb ik niks van algemene voorwaarden of contract getekend dus schadebedingen of intresten zijn al niet tegenstelbaar aan mij.

Over die kantoorkosten, het is niet omdat dat standard practice is dat we dat normaal moeten vinden. Stel je voor dat je bij de supermarkt opeens een extra fee van 15% op je kasticket moet betalen voor het personeel, gebouw, koeling, ..

Als IT freelancer reken ik ook stevig door, maar daar zit wel alles in (licenties, vervoerskosten, ..). En dat is per uur toch een pak lager dan die vennoot, die dan nog eens een leger stagiairs in schijnzelfstandigheid die hem 1500 euro per maand kost kan doorfactureren aan 185 euro per uur. Mocht ik een % commissie rekenen op de systemen waar ik op gewerkt heb of de miserie die ik heb voorkomen moet ik nooit meer werken :biglaugh:
Ik zou het "niet betwiste gedeelte" (die 1300 € of hoeveel was het) eigenlijk al betalen en hierbij een uitdrukkelijk voorbehoud maken.
Kan je btw in PM de naam van de advocaat zeggen ( of het kantoor)? Wij werken op het werk ook vaak samen met fiscale kantoren...

Dan heb ik al meer chance gehad met mijn advocaat. Had er een nodig voor het nalezen van mijn eerste contract. Heb er toevallig een leren kennen via zijn vrouw die dezelfde nationaliteit heeft als mijn vrouw en waar we een portret van hadden besteld.
Hij rekende zelfs niet alle mailverkeer aan en was vlot beschikbaar.
Ik heb ooit mijn algemene voorwaarden laten nakijken door een advocaat. Ik had veel gevonden via via en hij had 3 zinnen aangepast.

Factuur gekregen van €750

Het is dat je 5 jaar rechten moet studeren en dan drie jaar stage moet doen. Hoezo vertelt er niemand opvoorhand in het leven waar het geld zit.
Ik heb ook 5 jaar gestudeerd (4 jaar TEW, 1 jaar fiscaliteit) met 3 jaar stage en een zwaar bekwaamheidsexamen om mezelf beëdigd fiscalist te kunnen noemen maar moet het doen met een veel lagere fee dan fiscaal advocaten :tongue:. En ik moet min 40u per jaar opleiding volgen om mijn titel te behouden.

ik heb ooit 1 keer een advocaat nodig gehad... gelukkig was die trees tegelijkertijd mijn fuckbuddy in die tijd. Ben er goedkoop vanaf gekomen :oi22:

Ik zou het "niet betwiste gedeelte" (die 1300 € of hoeveel was het) eigenlijk al betalen en hierbij een uitdrukkelijk voorbehoud maken.
Kan je btw in PM de naam van de advocaat zeggen ( of het kantoor)? Wij werken op het werk ook vaak samen met fiscale kantoren...
Heb ik gedaan!

Heren,

Gebaseerd op jullie ervaring:
Iemand die een zeer ruwe schatting kan maken op jaarbasis van wat een dagfee van zo'n €1000 euro (pak 200 facturatiedagen) netto oplevert? Ik begrijp dat een deel van dit bedrag pas na X tijd vrijkomt omwille van boekhoudkundige truukjes, maar als we kijken wat dat jaar ongeveer netto oplevert... 50%

Thanks!

Die stage is ondertussen al gevorderd naar een minimumloon neen?

Blijkbaar 24.000 euro in het eerste jaar, 30.000 euro in het 2e jaar. Dit is wel een bruto inkomen als zelfstandige, waar je nog een baliebijdrage van moet betalen, sociale zekerheid, provinciebelasting, etc. Laat ons wel wezen, dit is naar de letter van de wet pure schijnzelfstandigheid. Maar de patrons verdienen daar gewoon veel te goed op.

Heren,

Gebaseerd op jullie ervaring:
Iemand die een zeer ruwe schatting kan maken op jaarbasis van wat een dagfee van zo'n €1000 euro (pak 200 facturatiedagen) netto oplevert? Ik begrijp dat een deel van dit bedrag pas na X tijd vrijkomt omwille van boekhoudkundige truukjes, maar als we kijken wat dat jaar ongeveer netto oplevert... 50%

Thanks!
Die vraag is hier al veel gepasseerd. dagrate x 10 is een redelijk goeie schatting.
Hier heb je een vrij accurate calculator: https://nls44.github.io/freelance-income-calc/

Terug
Bovenaan