Freelancers & Ondernemers

Als ik ooit 6 maanden ziek ben (nog nooit gebeurd de laatste 40 jaar dus worst case scenario) maar er zit genoeg in de BV zodat deze verder zijn facturen kan blijven betalen, kan ik dus als privé persoon verder op de zogenaamde ziekenkas. Ok duidelijk. Thanks :)
Heb je geen gewaarborgd inkomen afgesloten?

Als ik ooit 6 maanden ziek ben (nog nooit gebeurd de laatste 40 jaar dus worst case scenario) maar er zit genoeg in de BV zodat deze verder zijn facturen kan blijven betalen, kan ik dus als privé persoon verder op de zogenaamde ziekenkas. Ok duidelijk. Thanks :)

Klopt (als je met ziekenkas = gewaarborgd inkomen bedoelt?), al bestaan er ook verzekeringen die ook je BV een 'inkomen' uitkeren.

Klopt (als je met ziekenkas = gewaarborgd inkomen bedoelt?), al bestaan er ook verzekeringen die ook je BV een 'inkomen' uitkeren.
Deze heb ik sinds begin dit jaar. Kwam er volgens de makelaar op neer dat ik mezelf voor een hoger bedrag kon verzekeren via de vennootschap dan als privé persoon. En aangezien we gaan bouwen, wou ik liever geen risico nemen. "Nadeel" is dan wel dat ik de BV moet behouden, zelfs als ik lang ziek zou zijn, en dus bepaalde kosten wel blijven lopen. Maar uiteindelijk kwam dit nog altijd beter uit.

Heb je geen gewaarborgd inkomen afgesloten?
Ik heb sowieso 65k aan inkomsten (abonnementen) dus dat lijkt me niet echt handig te zijn. Vooral omdat ik zal blijven facturen maken, ook als ik dat niet wil zoals bv lang ziek zijn. Dat is allemaal geautomatiseerd.

Ik heb het wel overwogen ooit, zij konden mij 36k uitkeren per jaar (indien een jaar ziek)
maar de voorwaarde was wel dat ik dan niet meer zou werken (en dus geen facturen meer opmaak tijdens mijn ziekte)

dat kan ik dus niet

Ik heb sowieso 65k aan inkomsten (abonnementen) dus dat lijkt me niet echt handig te zijn. Vooral omdat ik zal blijven facturen maken, ook als ik dat niet wil zoals bv lang ziek zijn. Dat is allemaal geautomatiseerd...
Ok, dan klinkt het wel al alsof je maandelijks voldoende inkomen zal hebben zonder gewaarborgd inkomen. Zijn die inkomsten uit abonnementen sowieso tot het einde van je carrière? Of is dat bv 10j? (ik ken niets van je sector, sorry)

Tot als de klanten het stopzetten, gelijkaardig aan Netflix principe. Als ik het verbrot zoals Netflix zullen velen er mee stoppen ;)
Voor alle duidelijkheid: 5k per maand is in mijn sector niet voldoende. Ik heb sowieso 3k kosten per maand.

Tot als de klanten het stopzetten, gelijkaardig aan Netflix principe. Als ik het verbrot zoals Netflix zullen velen er mee stoppen ;)
Voor alle duidelijkheid: 5k per maand is in mijn sector niet voldoende. Ik heb sowieso 3k kosten per maand.
Maar die kosten zullen toch ook verminderen moest je ziek uitvallen?

Opgelet want volgens mij niet correct.
De vergoedingen voor korte buitenlandse dienstreizen gelden vanaf een verplaatsing die 10 uur of langer duurt. Dat betekent niet dat je vanaf die 10 uur ook de volledige dagvergoeding kan toekennen. De dag van heenreis en die van terugreis mag je 50% van de vergoeding toekennen.

Maw een hele dag in Nederland (en dan minstens 10 uur): 46.5 euro.

Ga je bvb voor 3 dagen naar Duitsland kan je 186 euro toekennen. 46.5 voor de dag van afreis, 46.5 voor de dag van terugreis, 93 voor de dag daartussen.
Mijn boekhouder en Liantis bevestigden toch dat ik de volledige dagvergoeding kan geven voor een werkdag met 10u in het buitenland.

Zou een kleine odpracht (2u/week) erbij nemen voor een Amerikaanse firma. Hoe zit dat belastingstechinsch? Doe ik dit best via mijn vennootschap of persoonlijk? Heb ook zo'n W8 BEN formulier gekregen. Wat moet ik daarmee aanvangen?

Zou een kleine odpracht (2u/week) erbij nemen voor een Amerikaanse firma. Hoe zit dat belastingstechinsch? Doe ik dit best via mijn vennootschap of persoonlijk? Heb ook zo'n W8 BEN formulier gekregen. Wat moet ik daarmee aanvangen?
Fiscaal heeft dat op zich voor jou geen impact, alleen moet er geen btw op je facturen. Voor de rest betaal je op dit inkomen dezelfde belastingen zoals je op je Belgisch inkomen betaalt.

Voor je klant is er wel iets waar hij op moet letten en dat is dat hij voldoende bedrijfsvoorheffing afhoudt van de betalingen aan jou, standaard moet dat op betalingen aan buitenlanders. In jouw geval is dat echter niet nodig omdat België en de VS een belastingverdrag hebben dat zegt dat de VS niet mag belasten. Je klant heeft in dat kader een getekend W8 BEN formulier nodig om te kunnen bewijzen dat hij dat geld heeft betaald aan iemand die onder zo'n verdrag valt. Als hij geen correct formulier heeft (en geen bedrijfsvoorheffing inhoudt) kan hij in de problemen komen bij de US fiscus, niet jij. Jij wil dat gewoon goed invullen en tekenen zodat de geen bedrijfsvoorheffing moet afhouden.

Laatst bewerkt:
Een vriendin is freelance copywriter en onderhoud ook een persoonlijke reisblog met beperkte reclameinkomsten (€100/maand). Kan zij haar reisblog onderbrengen in haar vennootschap en zo haar reizen aftrekken? Kosten reizen zijn voorlopig kleiner dan inkomsten blog, maar ze ziet hier wel groei in.

Wat vinden jullie een redelijke non-complete zowel naar:

- Termijn (onbepaalde duur contract opzeg van 2-3 maanden)
- Regio (opdracht in belgie)
- En boetclausule per inbreuk

Dagtarief 550 a 650 per dag.

Meestal laat ik die volledige schrappen. Indien niet, enkel toepasbaar op die specifieke klant waar jij tewerkgesteld wordt en max 6-12 maand.

Meestal laat ik die volledige schrappen. Indien niet, enkel toepasbaar op die specifieke klant waar jij tewerkgesteld wordt en max 6-12 maand.
Er zijn 2 soorten he:
1) de non compete waarbij je niet rechtstreeks bij de klant mag gaan
2) de non compete waarbij je interne kennis van bij een klant niet bij een andere klant mag gebruiken.

Beide hebben wel hun bestaansrecht. Maar in praktijk zijn ze zelden/nooit uitvoerbaar als je effectief naar een andere klant gaat.

Ik werk rechtstreeks voor een bedrijf als freelancer en de non-compete verwijst naar alle andere bedrijven in dezelfde sector voor 2 jaar en heel Europa. Lijkt me zwaar overdreven.

Ik werk rechtstreeks voor een bedrijf als freelancer en de non-compete verwijst naar alle andere bedrijven in dezelfde sector voor 2 jaar en heel Europa. Lijkt me zwaar overdreven.
Waarom zou je dat aanvaarden? Alles is onderhandelbaar. Er is genoeg werk maar snap niet waarom de deur op een kier zet om jezelf moeilijk te maken later
Er zijn 2 soorten he:
1) de non compete waarbij je niet rechtstreeks bij de klant mag gaan
2) de non compete waarbij je interne kennis van bij een klant niet bij een andere klant mag gebruiken.
Persoonlijk heb ik die tweede nog nooit in mijn contracten gezien, de eerste meestal laten geschrapt kunnen worden of altijd al tenminste beperkt tot die specifieke klant

Waarom zou je dat aanvaarden? Alles is onderhandelbaar. Er is genoeg werk maar snap niet waarom de deur op een kier zet om jezelf moeilijk te maken later

Persoonlijk heb ik die tweede nog nooit in mijn contracten gezien, de eerste meestal laten geschrapt kunnen worden of altijd al tenminste beperkt tot die specifieke klant
Ik heb nog niets aanvaard. Volledig schrappen zal niet simpel zijn. Tegenvoorstel wel.

Terug
Bovenaan