Freelancers & Ondernemers

Mag ik eens vragen hoe jullie de kost van elektriciteit en gas doorrekenen van prive naar vennootschap?

15% of 20% op basis van de maandelijkse voorschotfactuur? Of op basis van verbruik icm boordtabellen voor de maandelijkse kosten?
is bv 20% redelijk als zakelijk deel? doe je dat op basis van vierkante meters?

merci alvast!

Mag ik eens vragen hoe jullie de kost van elektriciteit en gas doorrekenen van prive naar vennootschap?

15% of 20% op basis van de maandelijkse voorschotfactuur? Of op basis van verbruik icm boordtabellen voor de maandelijkse kosten?
is bv 20% redelijk als zakelijk deel? doe je dat op basis van vierkante meters?

merci alvast!
Dat is allemaal zo makkelijk niet meer:
https://www.vandelanotte.be/nl/actu...en-betalen-door-de-vennootschap-nog-voordelig

Concreet is sinds 1 januari 2022 het forfaitair te belasten voordeel enkel nog van toepassing als de vennootschap die de nutsfacturen betaalt ook het onroerend goed zelf ter beschikking stelt. Dit kan dus enkel nog voor vennootschappen die de privéwoning in eigendom hebben, een zakelijk recht bezitten op het privégedeelte of het privégedeelte huren om het vervolgens ter beschikking te stellen van de bedrijfsleider.

Dit gaat over effectief de factuur laten betalen via de vennootschap.
Als ik het goed begrijp betaald JanBE zijn facturen prive en wil een deel laten betalen door de vennootschap.
Hier gaat dat via de rekening courant, dit jaar wel eens met de boekhouder overlopen, ik zie net dat hij de totale bedragen ingebracht heeft en dan deeltje VAA afgehouden heeft, gaat wel maar over een 150€ elek en 450€ gas, wat niet echt gek veel is.

Nu vraag ik me af: zelf kopen, financiële renting of leasing?
Waar hangt de keuze van af?

Leasing zou ik al vergeten. Dan ben je imo nogal afhankelijk van leasemaatschappij terwijl je best zelf voor verzekering, onderhoud, banden etc kan zorgen.

Denk dat je dan eerder kiest tussen financiële renting (off balance en met overloop waarde van 16% of hoger) en gewone banklening (on balance) kan werken.
Laagste rentevoet tussen beiden wint dan in principe, maar op zich ook wel een voordeel van renting dat je een deel naar achter verschuift plus, indien je die overkoopwaarde gevoelig houdt kan leggen, je de risico van groot waardeverlies nog bij de leasemaatschappij legt.

Persoonlijk: eerste wagen financiële renting gedaan (goede rentevoet + lager maandbedrag), nieuwe wagen ga ik via banklening doen (cashflow geen issue meer en leasemaatschappij is er dan helemaal van tussen).

Leasing zou ik al vergeten. Dan ben je imo nogal afhankelijk van leasemaatschappij terwijl je best zelf voor verzekering, onderhoud, banden etc kan zorgen.

Denk dat je dan eerder kiest tussen financiële renting (off balance en met overloop waarde van 16% of hoger) en gewone banklening (on balance) kan werken.
Laagste rentevoet tussen beiden wint dan in principe, maar op zich ook wel een voordeel van renting dat je een deel naar achter verschuift plus, indien je die overkoopwaarde gevoelig houdt kan leggen, je de risico van groot waardeverlies nog bij de leasemaatschappij legt.

Persoonlijk: eerste wagen financiële renting gedaan (goede rentevoet + lager maandbedrag), nieuwe wagen ga ik via banklening doen (cashflow geen issue meer en leasemaatschappij is er dan helemaal van tussen).
Hij zal een financial lease bedoelen.

In het begin, jaren geleden, kocht ik mijn wagens ook aan mbv een lening. Daarna ging ik redelijk snel mee met de technologische vernieuwingen en was ik, in mijn omgeving, een vd eerste met een hybride wagen, daarna een elektrische. Omdat die technologie zo snel evolueert leg ik het risico liever bij de lease maatschappij en probeerde ik telkens een renting met een zo hoog mogelijke restwaarde vast te leggen. Daarnaast vond ik het ook altijd leuk om elke 4j met een nieuwe wagen te kunnen rijden :)

Ik sta voor dezelfde keuze deze/volgende maand. Als je een lening neemt via een vennootschap, is dat dan altijd een "investeringskrediet" of is er voor een vennootschap ook een "klassieke" autolening als bankproduct?

Eindafrekening afwachten, percentage daarvan als onkost indienen en eindafrekening erbij als bewijsstuk.

Betaal je je eigen geen "telewerkvergoeding"? Ik zou verwachten dat het dekken van de energiekosten die de bedrijfsleider/werknemer zelf draagt, vervat zijn in het forfaitair bedrag dat je eigen uitkeert.

Laatst bewerkt:
nieuwe wagen ga ik via banklening doen (cashflow geen issue meer en leasemaatschappij is er dan helemaal van tussen).
Ik heb de renting van mijn huidige wagen via de bank gedaan, daar komt al geen leasemaatschappij meer aan te pas. Wat is overigens het voordeel van er geen leasemaatschappij tussen te hebben? Is dat om een partij minder te hebben, en zo net wat minder administratie te hebben?

ff hierop terugkomen.
Zijn er betrouwbare instanties waar je makkelijk 3 a 4k kan lenen zonder geript te worden met hoge dossierkosten en intrest? :p

Mijn bank zaagt altijd daarvoor, en natuurlijk 2 a 300 euro dossierskosten is niet echt ideaal voor zoiets.

Maar ik krijg het niet over mijn hart om dingen machines die afgeschreven worden cash te betalen :p

ff hierop terugkomen.
Zijn er betrouwbare instanties waar je makkelijk 3 a 4k kan lenen zonder geript te worden met hoge dossierkosten en intrest? :p

Mijn bank zaagt altijd daarvoor, en natuurlijk 2 a 300 euro dossierskosten is niet echt ideaal voor zoiets.

Maar ik krijg het niet over mijn hart om dingen machines die afgeschreven worden cash te betalen :p
Misschien een vriend of familielid voor een winwinlening?

Binnenkort worden de intrestvoeten van 2023 bekend gemaakt.
Aangezien de rentevoeten in het algemeen gestegen zijn, verwacht ik hier ook een stijging van de rentevoet.
Uiteindelijk heeft de ontlener dan wel een mooi rendement op zijn bedrag.

Voor 2022 was dit 2,50% via de belastingaangifte en wettelijke intrestvoet van max 1,50% bruto (1,05% netto).
3,55% netto rendement.

Misschien een vriend of familielid voor een winwinlening?

Binnenkort worden de intrestvoeten van 2023 bekend gemaakt.
Aangezien de rentevoeten in het algemeen gestegen zijn, verwacht ik hier ook een stijging van de rentevoet.
Uiteindelijk heeft de ontlener dan wel een mooi rendement op zijn bedrag.

Voor 2022 was dit 2,50% via de belastingaangifte en wettelijke intrestvoet van max 1,50% bruto (1,05% netto).
3,55% netto rendement.
Stel nu dat ik hem vanuit de bv of privé de 4k leen, betaal ik hier dan ook kosten op als zijnde inkomen op het einde?

Stel nu dat ik hem vanuit de bv of privé de 4k leen, betaal ik hier dan ook kosten op als zijnde inkomen op het einde?
Winwinlening is verplicht vanuit privé vermogen.
Deze winwinlening is kosteloos tenzij:
- ereloon van uw accountant voor het opmaken van de contracten (is heel eenvoudig via de website)
- ereloon van uw accountant voor het indienen van de aangifte roerende voorheffing (ook redelijk eenvoudig via myminfin...)

Je betaalt enkel 30% roerende voorheffing (via die aangifte^) op de wettelijke intrestvoet die werd afgesproken.

Mijn recente ervaringen/aanvaringen bewijzen dit nogmaals. Ze leven hun eigen contracten niet na en als je ze er op wijst, graven ze zich nog verder in.

Zo'n win win lening had ik ook al wel eens bekeken. Maar dat is minimum op 5 jaar? Al was een vervroegde afbetaling éémnalig ook mogelijk zeker?
Mijn familie was daar niet voor te vinden

Heb wel nog een vriend waarmee ik dit eventueel kan doen.
Die rentevoet kies je gewoon zelf dan tussen de vooropgeschreven bedragen?

Moet je dat verantwoorden met facturen of kan die mens gewoon storten op je rekening dan?
Anders kan ik nu al de machine kopen en dan half januari als de rentes beschikbaar zijn die lening aanvragen.

Die vriend heeft ook een vennootschap, maar de win-win lening is alleen voor zijn privé gelden dan veronderstel ik?

Terug
Bovenaan