Freelancers & Ondernemers

Even een domme vraag: ik ben aan het kijken voor een wagen, wat is de regeling met fiscale aftrekbaarheid en hybrides?
Ik heb geen interesse in een bak van 70k, verrevan.

Maar ik heb opgevangen dat de regeling dit jaar anders wordt naar hybrides en electrische wagens toe (geen optie voor mij, full electric is niet haalbaar waar ik woon).
Als je vandaag of morgen nog een hybride kan kopen dan zijn de fossiele brandstofkosten voor die wagen aftrekbaar op dezelfde manier dan de rest van de wagen (blijft zo zolang je die wagen houdt), voor alle auto's gekocht vanaf 1 januari wordt dat beperkt tot 50%.

Hybrides gekocht voor 1 juli volgend jaar blijven altijd aftrekbaar volgens de huidige regels (behalve dan bovenstaande), voor hybrides gekocht vanaf 1 juli gaat de aftrekbaarheid geleidelijk dalen tot 0% in 2028 (dus de aftrekbaarheid van je wagen zakt, er worden niets meer vastgeklikt).

Dus als je een hybride koopt doe je het best nog voor 1 juli volgend jaar.

Laatst bewerkt:
Even een domme vraag: ik ben aan het kijken voor een wagen, wat is de regeling met fiscale aftrekbaarheid en hybrides?
Ik heb geen interesse in een bak van 70k, verrevan.

Maar ik heb opgevangen dat de regeling dit jaar anders wordt naar hybrides en electrische wagens toe (geen optie voor mij, full electric is niet haalbaar waar ik woon).
Stond hier enkele pagina's geleden.
Je kan ook nog steeds een ICE wagen aankopen die per maand goedkoper zal zijn dan een hybride wagen.
Het loont uiteraard steeds de moeite om eens te vergelijken met een hybride versie.

Zorg wel dat uw leasingcontract rond is voor 31/12!
Enkel bestelbon is niet voldoende. Datum van inschrijving is niet relevant voor uw aftrekbaarheid (wel berekening VAA).

Ik heb 17/12 besteld en voorschot betaald. Levering 15/11/23. Het voorschot boek ik dit jaar nog in kost (100% aftrekbaar) plus ik recupereer de btw (beperkt) nog in mijn aangifte over q4 2022 in januari.
Leasing was administratief misgelopen, dealer had aanvraag foutief ingediend, dinsdag rondgebeld, half uur geleden bevestiging dat het rond is :p.
Het leasecontract telt, dus check zeker dat dit in orde is!

Op zich maakte het voor mij niet echt uit want heb uiteindelijk full electric gekozen en geen hybride (brandstof hybride wagens wordt beperkt aftrekbaar voor wagens besteld na 1/1/2023), maar zo zie je maar dat je achter uw leasingcontract moet zitten en er niet moet van uitgaan dat wel allemaal ok is.

TIL: Een nanny is een aftrekbare kost voor de onderneming (als het tijdens factuurbare uren is): https://eservices.minfin.fgov.be/my...nt/d83c4921-b1ca-4ac0-8071-0e872b0c947f/nanny
Dit toevallig afgelopen maanden enorm aan het onderzoeken geweest omdat er in de directe regio 0,0 plaats meer blijkt te zijn in creches.

Het belangrijkste van die nota is wel dat het moet gaan om minstens 13u/week voor een jaar lang en enkel tijdens normale werkuren.
Weet ook dat je dan vaak via een bureau (bvb https://martha.be/) moet gaan, die zoeken dan iemand voor een flat fee (750-1500 euro) en dat die nanny +- 30eur / uur zal kosten waar een creche eerder bij de 40eur / dag zal liggen.

Als je dan 8*30 = 240 bruto vennootschaps kost => +- 110 netto prive kost, telt is dat een verdubbeling of verdriedubbeling van de kost.
Maar blijkt dat je wel kan vragen om voor meer dan 1 kind te zorgen, en natuurlijk ook huishoudelijke of zelfs administratieve taken kunt laten doen wanneer de kinderen slapen bvb.

Nog altijd aan de dure kant natuurlijk, maar als het alternatief is dat 1 van de 2 ouders effectief fulltime moet thuis blijven ...;
Ik neig nu naar beide 4/5e werken en dan voor de overige dagen een nanny bvb.

Stond hier enkele pagina's geleden.
Je kan ook nog steeds een ICE wagen aankopen die per maand goedkoper zal zijn dan een hybride wagen.
Het loont uiteraard steeds de moeite om eens te vergelijken met een hybride versie.
Still, that sucks.

Ik kan geen hybride permiteren nu dus ik moet wel een ICE pakken en dat zijn de opties bijlage niet zo aantrekkelijk.

Financial renting is dan wat moeilijker (voor oudere wagens). Niet onmogelijk ofzo natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb een financiele renting gevonden voor 500 euro per maand op 4 jaar voor een tweedehands: 36k totaalprijs, voorschot 3.3k en restwaarde 7.5k

50.000km op de teller

Ik begin inderdaad ook te peinzen van alternatief gewoon een tweedehandswagen te kopen en er even mee te rijden tot ik meer marge heb... Ik ben ten slotte verwend met de bedrijfswagens...

Laatst bewerkt:
Financial renting is dan wat moeilijker (voor oudere wagens). Niet onmogelijk ofzo natuurlijk.
Bij mij, als starter, was de voorwaarden dat de wagen na renting niet ouder dan 6 jaar locht zijn bij Bank van Breda, via kbc was dit max 5 jaar.
Wagen was 1 jaar oud en via bank van Breda op 5 jaar renting genomen, dus de max.

Edit: 2de hands prijzen lagen een jaar geleden wel nog pak lager als nu.
Was even aan het zien om deze vervroegd te vervangen en ik zou amper 3k moeten inleveren op de aankoopprijs.
Maar de wagen die ik ervoor in de plaats krijg is een pak minder uitgerust dan degene die ik nu heb.

Ik ben als startende ondernemer (met stevige budgettaire beperkingen) gegaan voor een fully operationele lease met "flex" contract.
Kan dus na 12 maanden kostenloos het contract stop zetten.
DS3 Crossback (130pk 1,2 puretech) waar ik trouwens héél tevreden van ben, 20k km/jaar aan 450€/maand excl. Btw.
Geen voorschot was nodig, wel financieel en business plan.
VAA was voor december 229€, zal wel wat stijgen nu!
Volgens mij toch echt wel een no-brainer, zero investering, voorlopig acceptabele VAA...
Yup, kleine wagen, maar veel comfortabeler dan verwacht, echt wel aangenaam rondbollen!

Ja, ben het voordelige hybride aankoopvenster kwijt, maar was een budgettaire realiteit.

Ben nu deftig mobiel, en na een jaar, of 2 of 3 al naar gelang hoe gek de vaa wordt, kan ik wanneer het mij het beste uitkomt volledig elektrisch gaan!

Ik ben als startende ondernemer (met stevige budgettaire beperkingen) gegaan voor een fully operationele lease met "flex" contract.
DS3 Crossback (130pk 1,2 puretech) waar ik trouwens héél tevreden van ben, 20k km/jaar aan 450€/maand excl. Btw.
Volgens mij toch echt wel een no-brainer, zero investering, voorlopig acceptabele VAA...
Yup, kleine wagen, maar veel comfortabeler dan verwacht, echt wel aangenaam rondbollen!

Ja, ben het voordelige hybride aankoopvenster kwijt, maar was een budgettaire realiteit.

Ben nu deftig mobiel, en na een jaar, of 2 of 3 al naar gelang hoe gek de vaa wordt, kan ik wanneer het mij het beste uitkomt volledig elektrisch gaan!
Ik ben voor een Kia Xceed PHEV gegaan in financiele renting. Die kost mij 400 excl. BTW op 5 jaar tijd, wel een voorschot van 5K moeten leggen maar dat was geen probleem gezien ik wel wat financiele buffer had en na de eerste maand dat al kon terug vorderen uit de vennootschap. VAA slechts 115 EUR en alle voordelen van de plug-in fiscaliteit.

Nieuwprijs was ook maar 34K, een stevig verschil met de nieuwe electrische wagens die hier passeren. Verzekering is wel zelf te regelen en onderhoud ook.

Door de budgettaire limieten kan dat een goeie optie zijn, maar je betaalt uiteindelijk 450€ puur voor het gebruik van de wagen. Of kan je hem nadien ook afkopen, en aan welke prijs?

De meesten hier zullen een wegen renten/leasen met het idee om deze af te kopen, en dan is operationele leasing nooit de beste optie.

Door de budgettaire limieten kan dat een goeie optie zijn, maar je betaalt uiteindelijk 450€ puur voor het gebruik van de wagen. Of kan je hem nadien ook afkopen, en aan welke prijs?

De meesten hier zullen een wegen renten/leasen met het idee om deze af te kopen, en dan is operationele leasing nooit de beste optie.
Geen afkoopoptie inderdaad, dus de 450 is gewoon weg!
Maar het niet moeten leggen van een voorschot, het exact weten wat het je kost, was een veel groter voordeel voor mij.
En niet in het minste, het onmiddelijk leverbaar zijn!

En geen lange termijn, dus als na een jaartje alles op punt staat, heb ik de vrijheid om naar een ander systeem over te schakelen.

Was wel wat een speciale situatie, de mijne, beetje onverwacht in het ondernemerschap gerold wegens faillissement werkgever, dus sowieso op een slecht moment (geen loon, geen 13de maand, vakantiegeld, allemaal kwijt), gecombineerd met het feit dat in onze sector betaling 60 dagen factuurdatum standaard is, waardoor ik al zeker de eerste 3 maanden zo goed als geen inkomsten ging hebben!

Dan speel je op veilig hé!

Geen afkoopoptie inderdaad, dus de 450 is gewoon weg!
Maar het niet moeten leggen van een voorschot, het exact weten wat het je kost, was een veel groter voordeel voor mij.
En niet in het minste, het onmiddelijk leverbaar zijn!

Geen voorschot is nu ook niet zo speciaal lijkt me? Zowel m'n vorige als m'n nieuw bestelde wagen geen voorschot moeten geven.

Terug
Bovenaan