Freelancers & Ondernemers

Een bijkomende vraag over een raamovereenkomst dat ik kreeg met een tussenpartij, is dat er een clausule werd opgenomen van intellectuele-eigendomsrechten. Daarin staat dat alle intellectuele rechten in ruimste zin in het kader van de opdrachten eigendom worden van de tussenpartij. Betekent dit dat ik geen gebruik kan maken van auteursrechten of staat dit er los van? In de raamovereenkomst zelf wordt er tevens geen gewag gemaakt van auteursrechten, moet dit ook in het contract staan met de tussenpartij of is dit enkel tussen mezelf en mijn vennootschap?

Een bijkomende vraag over een raamovereenkomst dat ik kreeg met een tussenpartij, is dat er een clausule werd opgenomen van intellectuele-eigendomsrechten. Daarin staat dat alle intellectuele rechten in ruimste zin in het kader van de opdrachten eigendom worden van de tussenpartij. Betekent dit dat ik geen gebruik kan maken van auteursrechten of staat dit er los van? In de raamovereenkomst zelf wordt er tevens geen gewag gemaakt van auteursrechten, moet dit ook in het contract staan met de tussenpartij of is dit enkel tussen mezelf en mijn vennootschap?
Dat betekent eigenlijk net dat je er wel gebruik van kan maken. Want het impliceert min of meer dat je dus dingen maakt die onder "intellectueel eigendom" vallen.

Iemand ervaring met welke bewijslast gewoonlijk verwacht wordt om de afwezigheid van het privégebruik van een bedrijfswagen te staven?
Kilometeradministratie lijkt me nogal intensief.

Situatieschets:
Freelancer met vennootschap gevestigd op thuisadres, bijgevolg geen woon-werk verplaatsingen.
Combinatie van thuiswerk met on-site bij klanten.
Een andere wagen wordt privé aangehouden (waarmee kilometers worden gereden).
Dat kan je enkel bewijzen met een rittenadministratie.
Let op daar bestaan ook veel negatieve rulings over waarbij nog steeds een voordeel alle aard dient gerekend te worden.
1 privé rit is voldoende om een voordeel alle aard aangerekend te krijgen.
Hou dan ook rekening met die 40-dagen regel...

Dat kan je enkel bewijzen met een rittenadministratie.
Let op daar bestaan ook veel negatieve rulings over waarbij nog steeds een voordeel alle aard dient gerekend te worden.
1 privé rit is voldoende om een voordeel alle aard aangerekend te krijgen.
Hou dan ook rekening met die 40-dagen regel...
Klopt, ik zou het persoonlijk niet doen. Heel veel kleine dingen die u plots een hele hoop miserie kunnen opleveren. Dingen als een kinderstoel in de auto bvb (want uw kinderen afzetten op school is een privérit, ook al rij je daarna verder naar een klant).
Die 40-dagen regel vind ik na Corona wel wat dubbel trouwens. Stel dat je 1x per week naar kantoor moet en de rest thuis werkt, dan heb je dus 52 dagen dat je daar naartoe rijdt. Met een klein beetje slim verlof pakken, zit je dus onder die 40 dagen. Maar ik vermoed dat de fiscus dat toch als een vaste werkplek gaat zien dan...

Ik sta voor de aankoop van een nieuwe bedrijfswagen. Ik kan mijn huidige afkopen van de maatschappij voor 11K. De marktwaarde van de wagen zit rond de 25K. Ik vraag mij af welk scenario nu het meest gebruikelijk is:
  1. De auto verkopen via de vennootschap voor 25K. De 14K marge kan dienen voor de financiering van een nieuwe wagen met financiële renting. Typisch wordt daar toch 20% van de totale waarde van een nieuwe wagen verwacht als eerste betaling.
  2. De auto verkopen aan mezelf privé voor 11K. Vervolgens de wagen particulier verkopen voor 25K. Bijgevolg steek je 14K in uwe eigen zak. In je vennootschap ga je dan wel andere middelen moeten aanspreken om een nieuwe wagen te financieren.
Ik zou denken dat scenario 1 het meest gebruikelijke is, maar scenario 2 heeft natuurlijk ook zijn voordelen... Wat doen jullie hier meestal mee?

Een wagen verkopen onder de waarde kan leiden tot controle, met alle gevolgen van dien. Zulke bedragen kijken ze altijd na denk ik. Ze gaan denken / weten dat je deze te goedkoop verkocht hebt. Uiteraard kan je een paar duizend euro niet officieel doen maar 14k is toch iets teveel.

Ik sta voor de aankoop van een nieuwe bedrijfswagen. Ik kan mijn huidige afkopen van de maatschappij voor 11K. De marktwaarde van de wagen zit rond de 25K. Ik vraag mij af welk scenario nu het meest gebruikelijk is:
  1. De auto verkopen via de vennootschap voor 25K. De 14K marge kan dienen voor de financiering van een nieuwe wagen met financiële renting. Typisch wordt daar toch 20% van de totale waarde van een nieuwe wagen verwacht als eerste betaling.
  2. De auto verkopen aan mezelf privé voor 11K. Vervolgens de wagen particulier verkopen voor 25K. Bijgevolg steek je 14K in uwe eigen zak. In je vennootschap ga je dan wel andere middelen moeten aanspreken om een nieuwe wagen te financieren.
Ik zou denken dat scenario 1 het meest gebruikelijke is, maar scenario 2 heeft natuurlijk ook zijn voordelen... Wat doen jullie hier meestal mee?
Als uw vennootschap al enkele jaren bestaat en er een stabiel inkomen is ga je zelfs geen voorschot moeten betalen.

Een wagen verkopen onder de waarde kan leiden tot controle, met alle gevolgen van dien. Zulke bedragen kijken ze altijd na denk ik. Ze gaan denken / weten dat je deze te goedkoop verkocht hebt. Uiteraard kan je een paar duizend euro niet officieel doen maar 14k is toch iets teveel.
Ik heb nochtans meer dan 1 (ex-)collega die naar eigen zeggen altijd handelt volgens "scenario 2". Ofwel wisten/weten die nog niet beter, ofwel liggen ze helemaal niet wakker van een controle. Ik heb bij die hun verhalen altijd het gedacht had van "als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook". Uiteindelijk is scenario 2 toch een lichte vorm van chipotage (als je erin overdrijft). :)

In bedrijven die geen one-man-show zijn, met werknemers op de payroll met bedrijfswagens, lijkt het mij bijv. ook helemaal niet gebruikelijk om verkoop van afgeschreven wagens via privé van bedrijfsleider(s) te laten passeren om geld te kunnen cashen...

Laatst bewerkt:
Als uw vennootschap al enkele jaren bestaat en er een stabiel inkomen is ga je zelfs geen voorschot moeten betalen.
Ik zit in die categorie. Heb mijn eerste afspraak volgende maand en ben vooral benieuwd naar de rentes van tegenwoordig. Denk dat ik sowieso wel een downpayment zal doen want tweak het maandelijks bedrag graag naar een vooropgesteld maximum.

Hangt toch van de situatie af hoor. Als het financiële renting is, dan is die wagen nooit in de boekhouding terecht gekomen. Dan is dat iets dat helemaal niet opvalt. Maar eigenlijk moet je VAA betalen op die 14k.

Hangt toch van de situatie af hoor. Als het financiële renting is, dan is die wagen nooit in de boekhouding terecht gekomen. Dan is dat iets dat helemaal niet opvalt. Maar eigenlijk moet je VAA betalen op die 14k.
Tenzij men bij de leasingmaatschappijen informatie gaat vragen (wat in het verleden al vaak gebeurd is trouwens).

Inderdaad 14k VAA in dat geval.
Als je dan toch wilt foefelen, verkoop de wagen dan enkele euros onder tafel (geen advies, maar dat zie ik het vaakste in de praktijk passeren :) )

Qua leasing, wat wordt het meest gedaan voor freelancers?

Operationele leasing of financiele leasing?

Laatst bewerkt:
Qua leasing, wat wordt het meest gedaan voor freelancers?

Operationele leasing of financiele leasing?

Ik heb zelf financiële renting gedaan voor m'n eerste. Kreeg een zeer propere offerte, geen voorschot en 16% aan het einde betalen > goed voor startende zaak.

Operationeel zie ik nul meerwaarde in. Verzekering/banden/onderhoud kan ik perfect zelf regelen. Daarbovenop geen discussies voor wel/geen bandenwissel 'mogen' doen, schade bij inleveren, etc.

Volgende wagen wordt gewoon banklening. Nog een relatief aanvaardbare rentevoet gekregen (2.7%). Voorstel renting van Audi was ridicuul.

Ik heb zelf financiële renting gedaan voor m'n eerste. Kreeg een zeer propere offerte, geen voorschot en 16% aan het einde betalen > goed voor startende zaak.

Operationeel zie ik nul meerwaarde in. Verzekering/banden/onderhoud kan ik perfect zelf regelen. Daarbovenop geen discussies voor wel/geen bandenwissel 'mogen' doen, schade bij inleveren, etc.

Volgende wagen wordt gewoon banklening. Nog een relatief aanvaardbare rentevoet gekregen (2.7%). Voorstel renting van Audi was ridicuul.

ik denk dat ik ook gewoon een banklening ga doen. 2 leasing offertes met ondertussen bijna 10k gemiddeld opleggen op een auto van 65k.

Zelfs aan 3% intrest op het volledige bedrag (geen voorschot, geen restwaarde) zit ik nog maar aan 5k intresten.

ik denk dat ik ook gewoon een banklening ga doen. 2 leasing offertes met ondertussen bijna 10k gemiddeld opleggen op een auto van 65k.

Zelfs aan 3% intrest op het volledige bedrag (geen voorschot, geen restwaarde) zit ik nog maar aan 5k intresten.
Ja, ik ga 80K lenen, denk dat ik tussen de 4 en 5K intrest zit.

Terug
Bovenaan