Freelancers & Ondernemers

Ik sta voor de aankoop van laadpaal voor EV. De laadpaal zou zo'n 2700 euro kosten (inclusief 21% BTW).

Nu vraag ik mij af wat het beste is: de laadpaal kopen via de vennootschap, ofwel privé bekostigen (mijn vriendin en ik, elk 1350 euro betalen privé). Er is nog een belastingvoordeel voor particulieren zag ik, maar daar wordt gesproken over een maximum van 1500 euro... Mag je dit belastingvoordeel dan door 2 delen als je een laadpaal koopt met 2 eigenaars?

Ik sta voor de aankoop van laadpaal voor EV. De laadpaal zou zo'n 2700 euro kosten (inclusief 21% BTW).

Nu vraag ik mij af wat het beste is: de laadpaal kopen via de vennootschap, ofwel privé bekostigen (mijn vriendin en ik, elk 1350 euro betalen privé). Er is nog een belastingvoordeel voor particulieren zag ik, maar daar wordt gesproken over een maximum van 1500 euro... Mag je dit belastingvoordeel dan door 2 delen als je een laadpaal koopt met 2 eigenaars?

Mag? Moet :p
max 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige.
Dus als jij en je vriendin een laadpaal samen kopen is het belastingvoordeel max 750euro per persoon gegeven ieder de helft.

4.12.3. Betaling door meerdere personen

Gemeenschappelijke aanslag

Mijn echtgenoot en ik laten in 2022 thuis een laadstation voor elektrische wagens installeren en betalen in 2022 de volgende uitgaven die voldoen aan de voorwaarden van de belastingvermindering:

- aankoop en plaatsing: 2.000 euro

- keuring: 200 euro.

Hoeveel bedraagt de belastingvermindering voor het aanslagjaar 2023?

Echtgenoot 1Echtgenoot 2
Betaald bedrag1.100 euro1.100 euro
Max. 1.500 euro per laadstation1.500 euro x 50 %= 750 euro1.500 euro x 50 %= 750 euro
Max. 1.500 euro per belastingplichtigeNiet van toepassingNiet van toepassing
In de aangifte te vermelden bedrag750 euro750 euro
Berekening van de vermindering750 euro x 45 % = 337,50 euro750 euro x 45 % = 337,50 euro

Ik laat de berekening aan andere over maar ik denk via de vennootschap het beter lijkt te zijn.
Want: BTW-aftrek + kostenaftrek in de vennootschap + het normaal investeringsaftrek? (Niet de verhoogde voor laadpalen want dat is enkel wanneer publiekelijk toegankelijk.)
Mogelijks nadeel: In theorie te belasten meerwaarde wanneer je je huis verkoopt maar hoe bereken je dat?

Laatst bewerkt:
Mogelijks nadeel: In theorie te belasten meerwaarde wanneer je je huis verkoopt maar hoe bereken je dat?
Je kan de laadpaal ook terug verkopen van vennootschap naar privé lijkt me in die situatie (voor de verkoop van het huis)? Om eventuele discussie bij een controle te vermijden.

Maar ik had de berekening van de vermindering nog niet in rekening gebracht... die zakt volgend jaar zelfs naar 30% i.p.v. 45%. Aankopen via vennootschap zal toch veel interessanter zijn.

Gisteren de stap gezet, mijn opzeg gaat in.

Na 11 jaar werknemer te zijn, begin ik in februari als zelfstandige IT'er.

Goed dag tarief gevonden, alleszins een halfjaar werk om te beginnen, ben ik die startblokken uit. De opdracht gevonden op 7 dagen tijd Oo.

Uw zaak heeft daar toch niks mee te maken lijkt mij?

De lening toch wel. En aangezien je het huis prive koopt kan de bank er geen aanspraak op maken. Daarmee de vraag, een bank heeft graag een borg voor in het geval.
En aangezien de lening integraag naar vooruitbetaalde huur gaat is dat toch niet zo een rare vraag?

De lening toch wel. En aangezien je het huis prive koopt kan de bank er geen aanspraak op maken. Daarmee de vraag, een bank heeft graag een borg voor in het geval.
En aangezien de lening integraag naar vooruitbetaalde huur gaat is dat toch niet zo een rare vraag?
Nee...
Er staat toch dat hij privé aankoopt en privé verhuurd.
Zaak heeft er niks mee te zien.
Vastgoed koop je nog steeds beter privé, tenzij zoals hier al eens aangehaald indien + xx gebouwen die je verhuurd.

Laatst bewerkt:
Volgens mij zit ge met iets fout in uw hoofd hoor. Het gaat gewoon over vastgoed privé aankopen, en dus ook de lening privé aangaan...

Kreeg ook net dit van verzekeraar

"Een nieuwtje dat ik voor jou heb; KBC is bezig met het ontwikkelen/opstarten van een Tak 23 in IPT.
Als ik me goed herinner, ben jij een belegger en was je omwille van de Tak 21 geen fan. Met dit nieuw systeem is dit voor jou misschien wel een optie?"

Hij heeft dat toen verkeerd begrepen en het ging mij vooral om de lopende kosten, kleine keuze van fondsen, etc, dat is hier al regelmatig gepaseerd;
Maar is dit werkelijk iets nieuw of is KBC nu gewoon mee? En zo ja, verandert dat iets aan de berekening? Zal waarschijnlijk wel weer van de rand voorwaarden afhangen I suppose.
Even dubbel checken voor ik weer een namiddag kwijt ben aan googlen :)

edit* snelle google toont al dat dit al kon bij AG en anderen
Effectief, T23 VAPZ kan al jaren...

VAPZ , ITPT, en al die verzekeringen ..
Liefst gewoon alles naar privé omzetten en zelf iets investeren ..
IMO is dit allemaal overdreven ..
Misschien uzelf laten informeren wat de verschillen zijn met of zonder VAPZ, vermoed dat je dit niet echt grondig onderzocht hebt.

Mijne boekhouder zei destijds dat er amper verschillen zijn tussen de aanbieders van VAPZ, en dat je daarom het beste bij een grote bank zit. Puur omdat die een net iets kleinere kans hebben om ooit failliet te gaan.
Ik zou eerder kijken naar welke aanbieder het minste kosten aanrekent... Het advies "ga naar de grootste" lijkt me een beetje vreemd komende van een boekhouder. Was Fortis een tijd terug niet een best grote bank? Was Belfius niet even in gevaar bij het faillissement van Dexia? Denk dat er de laatste 30 jaren minder verzekeringsmaatschappijen failliet zijn gegaan tegenover banken... Ook T21 fondsen hebben trouwens een bescherming tot 100.000 EUR. Verzekeraars hebben trouwens behoorlijk strenge controles waaraan ze moeten voldoen (Solvency II bvb.) waardoor een faillissement wel heel uitzonderlijk zou zijn.

Hoe heb je die gevonden, als ik vragen mag?
op LinkedIn mijn status op "looking for work" gezet.
Ik moest na 2 dagen die terugzetten want de recruiters moest ik met een stok wegslaan.

Ik heb 11 jaar ervaring in Netwerken en infrastructuur, gaande van grote bedrijven tot Europese instellingen(Eurocontrol bvb) tot militairy intelligence in NATO. Mijn certificaten nog rap eens vernieuwd dit jaar, mijn cisco CCNP is terug 3 jaar geldig (mijn CCNP ENCOR gedaan onlangs) en mijn fortinet NSE4 is ook up to date. Meraki kan ik ook nog even voort. ITIL moet ik eigenlijk misschien rap eens bijpakken en wat cloud certs, maar dat is voor later in het jaar. Maar die certs zijn low hanging fruit anyway :) (AWS en Azure bvb)

Maar eerlijk: de recruiter zei ook dat het een goede tijd was nu om nog rap een opdracht te zoeken, iets met budgetten die aflopen etc. Timing is alles, I guess.

Laatst bewerkt:
Wat doen jullie eigenlijk om te diversiveren met de onderneming? Op het moment hier nu al 2 jaar bezig maar voorlopig vooral bezig geweest met zoveel mogelijk geld eruit te halen. Maar zou mss een extra inkomsten bron willen creëren

op LinkedIn mijn status op "looking for work" gezet.
Ik moest na 2 dagen die terugzetten want de recruiters moest ik met een stok wegslaan.
Ik heb dit ook gedaan. De eerste weken had ik beroep gedaan op de recruiters waar ik al contact meehad bij eerste project, maar dan status op beschikbaar gezet en ik kreeg 4 recruiters per dag aan de lijn die telkens paar projecten konden voorstellen. Nadeel is als ze klanten voorstellen via de telefoon dat je op den duur niet meer weet wie u waar heeft voorgesteld

Zijn de digitale kassabonnen in de app van AH voldoende om in te brengen? Ik liet ze tot nu toe leveren zodat ik factuur krijg, maar zou makkelijker zijn om gewoon die bonnen in te geven

Ik zou een aantal cadeaubonnen bij BOL.com willen aankopen als eindejaarsgeschenk.
Hoe zit dat met de BTW daarop eigenlijk? Er staat bij dat de BTW verlegd is als ik wil afrekenen, maar het bedrag is de volle 25 euro van de bon.

Kan je de BTW terugvorderen of wordt het als 'cash' gezien ofzo? Iemand daar ervaring mee? De klantendienst weet het eigenlijk ook niet goed.

Ik zou een aantal cadeaubonnen bij BOL.com willen aankopen als eindejaarsgeschenk.
Hoe zit dat met de BTW daarop eigenlijk? Er staat bij dat de BTW verlegd is als ik wil afrekenen, maar het bedrag is de volle 25 euro van de bon.

Kan je de BTW terugvorderen of wordt het als 'cash' gezien ofzo? Iemand daar ervaring mee? De klantendienst weet het eigenlijk ook niet goed.
Btw verlegd wilt zeggen dat jij de btw eigenlijk al hebt afgetrokken (omdat je hem niet moet betalen).
Als je de btw integraal wil recupereren moet het geschenk per stuk en dus per relatie minder dan 50 euro (zonder de btw) bedragen.
Kost het 50 euro of meer, dan is de btw niet aftrekbaar.
Niet aftrekbaar wilt zeggen dat je dan de btw gaat betalen via uw btw aangifte.

Ik was ook aan hetzelfde principe aan het denken, maar wist niet goed of dit te motiveren is aangezien ik maar 1 klant heb gehad dit jaar en eerder een support functie heb. Verder ook geen idee vanaf hoeveel euro (i.e. 1 bon van €50 of 10 bonnen van €50) de fiscus hierover zou struikelen....

Iemand ervaring met welke bewijslast gewoonlijk verwacht wordt om de afwezigheid van het privégebruik van een bedrijfswagen te staven?
Kilometeradministratie lijkt me nogal intensief.

Situatieschets:
Freelancer met vennootschap gevestigd op thuisadres, bijgevolg geen woon-werk verplaatsingen.
Combinatie van thuiswerk met on-site bij klanten.
Een andere wagen wordt privé aangehouden (waarmee kilometers worden gereden).

Terug
Bovenaan