Odoo bestaat uit tientallen modules (apps).Ik kreeg daarnet ook een vermelding hierover van Proximus.
Snap niet goed dat Proximus een open source, gratis applicatie zit aan te prijzen.
Maar even een vraagje: op de Odoo website zie ik voor de gratis versie 1 app beschikbaar. Werkt dat dan voldoende? Of heb je zelf gehost of zo?
Je hebt bijvoorbeeld "Financiële apps", waaronder de module "boekhouding" zit.
Eén module is gratis.
Wens je meerdere modules te gebruiken, dan wordt het betalend.
Hoeveel je dan betaalt hangt af van hoeveel personen in je organisatie je hebt die op Odoo moeten kunnen inloggen (gebruikers), niet van het aantal apps/modules dat je wenst te gebruiken. Vanaf dat je betaalt kan je ze allemaal gebruiken.
Ze hebben het natuurlijk clever uitgewerkt, de module boekhouding werkt goed, maar daarmee kan je geen facturen aanmaken, je moet dus op een andere manier facturen aanmaken, en die dan manueel invoeren in het boekhoudingsprogramma.
Of je betaalt en dan kan je de module facturatie gebruiken, dan maak je een factuur, en als het geld binnen is vink je de factuur aan alls "betaald" en hop, ze zit automatisch in je boekhouding.
De sterkte van Odoo is dat alles met mekaar samenwerkt, als je de module stockbeheer hebt, dan kan je een verkoop factuur aanmaken die automatisch in je boekhouding gaat en automatisch je stockniveau aanpast.
Eén gebruiker kost 240€/jaar.
Bij mijn vorige werkgever waren er 12 gebruikers (verkoop, administratie, boekhouding, ...) die toegang hadden, was dus 2880€/jaar.

. Vorige week gestart bij SBB, vond het wel interessant dat gegevens van facturen automatisch ingelezen werden via machine learning. Heb me intussen wat ingelezen in de algemene activiteiten van een boekhouder en ik vraag me af of dit zoal klopt als werkzaamheden: facturen inboeken (aankoop/verkoop) en aan de hand daarvan -> BTW-aangiftes doen, jaarrekening neerleggen en vennootschapsbelasting indienen. Los van advies geven natuurlijk.
.
. Maar de verantwoordelijkheid wordt in de opdrachtbrief wel grotendeels bij de klant gelegd, je kan niet elke transactie binnenstebuiten keren, wel aantal sanity checks doen en de materiële zaken afdekken. Onze opzet is meer vanuit het idee om klanten beter te kunnen adviseren en te voorzien van realtime informatie dan louter hun compliance verplichtingen te voldoen.