Freelancers & Ondernemers

Hier is het 1900 euro per jaar voor BA+beroepsaanpsrakelijkheid.
Voor BA tot 2,5mio verzekerd en voor beroeps tot 5mio verzekerd.

Ik zit wel in de bouw waar fouten natuurlijk grote gevolgen kunnen hebben op alle vlakken.

Moeilijkheid was dat er weinig Of geen interesse was bij de meeste verzekeraars om mijn activiteit te verzekeren. Dus niet echt de kans gehad om partijen naast elkaar te leggen. Gevoelsmatig betaal ik dus veel te veel.

Laatst bewerkt:
Hier is het 1900 euro per jaar voor BA+beroepsaanpsrakelijkheid.
Voor BA tot 2,5mio verzekerd en voor beroeps tot 5mio verzekerd.

Ik zit wel in de bouw waar fouten natuurlijk grote gevolgen kunnen hebben op alle vlakken.

Moeilijkheid was dat er weinig Of geen interesse was bij de meeste verzekeraars om mijn activiteit te verzekeren. Dus niet echt de kans gehad om partijen naast elkaar te leggen. Gevoelsmatig betaal ik dus veel te veel.

Over welke activiteit gaat het?

Ik heb een offerte voor kleine 600 voor 60/40 loodgieterij/elektriciteit.

Over welke activiteit gaat het?

Ik heb een offerte voor kleine 600 voor 60/40 loodgieterij/elektriciteit.
Projectmanagement (eindverantwoordelijke) van werven van gemiddeld 50 mio euro. In principe zou de verzekering van de klant de meeste risico’s dekken maar ik zou me niet veilig voelen om afhankelijk te zijn van de juridische steun van een partij die op papier niet veel met mij te maken heeft. Dus wou dat zelf ook verzekeren.

Bij wie ben jij verzekerd? Kan er altijd eens luisteren voor over een jaar als huidig contract afloopt.

Vraagje over fiscaliteit van nieuwe hybride wagen:
  1. Als je na 5j lease, de aankoopoptie neemt, ben ik dan de 100% fiscaliteit kwijt omdat ie opnieuw wordt ingeschreven?
    → Als ik na 5j wil houden, dan zou ik best aankopen ipv te leasen?

2. Als ik met de wagen over 2j een ongeluk heb (total loss), en krijg een nieuwe, dan is dit weer een nieuwe inschrijfdatum.
    Wat inhoudt dat ik de 100% fiscaliteit verlies?

Vraagje over fiscaliteit van nieuwe hybride wagen:
  1. Als je na 5j lease, de aankoopoptie neemt, ben ik dan de 100% fiscaliteit kwijt omdat ie opnieuw wordt ingeschreven?
    → Als ik na 5j wil houden, dan zou ik best aankopen ipv te leasen?

2. Als ik met de wagen over 2j een ongeluk heb (total loss), en krijg een nieuwe, dan is dit weer een nieuwe inschrijfdatum.
    Wat inhoudt dat ik de 100% fiscaliteit verlies?
1. Nee
2. Ja

@Apelords of anderen:
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar vennootschapsbelasting werkt toch evengoed in schijven, juist? Het verlaagd tarief van 20% geldt de facto voor de volledige schijf van 100K, ook al heb je meer dan 100K winst (maw bij 120K winst, 100K is belast aan 20% en 20K belast aan 25%)?

(op voorwaarde dat loon minimum 45K is)

@Apelords of anderen:
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar vennootschapsbelasting werkt toch evengoed in schijven, juist? Het verlaagd tarief van 20% geldt de facto voor de volledige schijf van 100K, ook al heb je meer dan 100K winst (maw bij 120K winst, 100K is belast aan 20% en 20K belast aan 25%)?

(op voorwaarde dat loon minimum 45K is)
Klopt

Ik ga de 125% investeringsaftrek missen zeg :p

Heeft voor veel zaken de doorslag gegeven om aan te kopen en verder te groeien.

Zal jammer zijn vanaf volgend jaar dat je niet meer kan zeggen 't is nog de moment met extra korting.

Zijn er mensen die hier zelf hun boekhouding doen? Welke software gebruiken jullie hiervoor?
Ik doe dit nu zelf (vriendin is boekhouder dus zij kan me natuurlijk de uitleg geven/bijstaan) en gebruik hiervoor Octopus. Behoorlijk basic programma dat eruit ziet alsof het sinds de jaren 2000 geen update meer gekregen heeft maar op zich gemakkelijk in gebruik en goedkoop (jaarabonnement kost 365 EUR incl. BTW).

Ik doe dit nu zelf (vriendin is boekhouder dus zij kan me natuurlijk de uitleg geven/bijstaan) en gebruik hiervoor Octopus. Behoorlijk basic programma dat eruit ziet alsof het sinds de jaren 2000 geen update meer gekregen heeft maar op zich gemakkelijk in gebruik en goedkoop (jaarabonnement kost 365 EUR incl. BTW).
haha, mijn boekhouder gebruikt hetzelfde pakket en ik had daarvan dezelfde indruk. Ik had inderdaad verwacht dat er ondertussen modernere platformen waren.
Vroeger Exact Online, nu Odoo, gratis en het beste Belgische boekhoudprogramma dat ik al gezien heb.
Lijken inderdaad de 2 marktleiders en Odoo is sindskort de overhand aan het nemen. Ik zal het eens bekijken.

Waar kan je eigenlijk het meest voordelig leasen (zonder diensten) - financiële renting met aankoop 16%?
Is dit rechtstreeks bij de garage of beter bij externe spelers (makelaars, KBC, online)

Waar kan je eigenlijk het meest voordelig leasen (zonder diensten) - financiële renting met aankoop 16%?
Is dit rechtstreeks bij de garage of beter bij externe spelers (makelaars, KBC, online)
Banken zijn daarin goedkoper, garages garanderen meestal een hogere restwaarde.

Financial renting bij banking werkt op zich goed. Bij garage/merk kan ook interessant zijn mits goed profiel denk ik dan.

Maar let wel op de kleine letters. Belfius heeft me daarin hard genaaid na een economische perte total en me 6K verbrekingsvergoeding aangesmeerd! Het is me nog altijd niet helemaal duidelijk of ze het wel mochten doen (het bedrag).

Banken zijn daarin goedkoper, garages garanderen meestal een hogere restwaarde.

Hoe speelt restwaarde in financiële renting?
Of bedoel je daarmee de aankoopoptie op het einde? Want dan leg ik die persoonlijk liever hoger dan lager. Verschuif je wat risico mee naar de bank/garage (bvb auto is veel minder waard dan gedacht op het einde van de renting waardoor de aankoopwaarde hoger ligt dan de restwaarde).

Hoe speelt restwaarde in financiële renting?
Of bedoel je daarmee de aankoopoptie op het einde? Want dan leg ik die persoonlijk liever hoger dan lager. Verschuif je wat risico mee naar de bank/garage (bvb auto is veel minder waard dan gedacht op het einde van de renting waardoor de aankoopwaarde hoger ligt dan de restwaarde).
Ja, die aankoopoptie he. Bij BMW zouden ze bvb sneller zeggen "het is 25% ipv 16%", een bank zal quasi nooit boven die 16% gaan.
Ik heb hier ooit dit voorbeeld van i8 al eens gezet:

Die haalt daar een restwaarde van 60% na 4 jaar. Ze gaan daarmee geluk hebben dat de 2e handsprijzen gestegen zijn, anders gingen ze nadien hun broek daar aan scheuren he. Dan heeft dat natuurlijk een voordeel...

Vroeger Exact Online, nu Odoo, gratis en het beste Belgische boekhoudprogramma dat ik al gezien heb.
Ik kreeg daarnet ook een vermelding hierover van Proximus.
Snap niet goed dat Proximus een open source, gratis applicatie zit aan te prijzen.

Maar even een vraagje: op de Odoo website zie ik voor de gratis versie 1 app beschikbaar. Werkt dat dan voldoende? Of heb je zelf gehost of zo?

Terug
Bovenaan