Freelancers & Ondernemers

Toffe boekhouder met zo'n optimalisaties, echter die 16,50% (+sociale bijdragen trouwens) mag je NIET toepassen.
Belastbaar regime van de verwezenlijkte meerwaarden, meer dan vijf jaar in het bezit van de onderneming;
  • Regel: 16,5 %
  • Uitzondering:
    • optie voor de vrijwillig en gedwongen meerwaarden: stelsel gespreide belasting: progressief tarief;
    • gronden van land- en tuinbouwondernemingen: vrijgesteld;
    • personenwagens, wagens dubbel gebruik en minibussen: vrijgesteld voor (100% - fiscaal aangenomen afschrijvingen (beperkt tot 100%) t.o.v. geboekte afschrijvingen van de overeenstemmende belastbare beperken × 100%);
    • monetair gedeelte: vrijgesteld;
    • bedrijfsvoertuigen: vrijgesteld (mits herbelegging).
De verwezenlijkte professionele meerwaarden op personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen is belastbaar volgens tot de in procenten uitgedrukte verhouding tussen de som van de vóór de verkoop fiscaal aangenomen afschrijvingen, voor elk belastbaar tijdperk beperkt tot 100 %, en de som van de geboekte afschrijvingen voor de overeenstemmende belastbare tijdperken (art. 24, derde lid WIB 1992 en art. 27, tweede lid WIB 1992).

Dus in uw voorbeeld is de progressieve meerwaarde:
14k - boekwaarde x 90% (beroepsgebruik) x % (fiscale aftrekbaar)

Weet dat die meerwaarde aan 16,50% in een afzonderlijke code staat en dus extra gevoelig is voor fiscale controle.
Jah lap ...
Ik kan wel nergens die uitzonderingen terugvinden op internet. Overal waar ik lees staat er dat 16,5% inderdaad toegepast wordt indien de auto minimum 5 jaar auto is dag op dag.

Onze huidige boekhouder zegt 16,5% + sociale bijdragen. Ook onze vorige boekhoudster zei vorig jaar nog het volgende:

Wanneer de verkoop na 03/12/2021 plaats zal vinden, zal de meerwaarde belast zijn aan 16,5% anders is het belastbaar aan het gezamenlijk tarief. Zodra de wagen meer dan 5 jaar is kan het aan 16,5%. Dus lijkt mij raadzaam om evt. te wachten tot dan voor het opmaken van de verkoopfactuur van de wagen (indien mogelijk).

Dus volgens jou is het dus 14k - 0 boekwaarde x 90% x 75% = 14k
14k dus aan die klote 50% + sociale bijdragen?
Ik heb jou niet zo graag :oink:

Jah lap ...
Ik kan wel nergens die uitzonderingen terugvinden op internet. Overal waar ik lees staat er dat 16,5% inderdaad toegepast wordt indien de auto minimum 5 jaar auto is dag op dag.

Onze huidige boekhouder zegt 16,5% + sociale bijdragen. Ook onze vorige boekhoudster zei vorig jaar nog het volgende:

Wanneer de verkoop na 03/12/2021 plaats zal vinden, zal de meerwaarde belast zijn aan 16,5% anders is het belastbaar aan het gezamenlijk tarief. Zodra de wagen meer dan 5 jaar is kan het aan 16,5%. Dus lijkt mij raadzaam om evt. te wachten tot dan voor het opmaken van de verkoopfactuur van de wagen (indien mogelijk).

Dus volgens jou is het dus 14k - 0 boekwaarde x 90% x 75% = 14k
14k dus aan die klote 50% + sociale bijdragen?
Ik heb jou niet zo graag :oink:
Als je binnen 2 jaar een vraag om inlichting krijgt dan zal je me wel graag hebben :)
Personenwagens hebben vrijwel altijd afzonderlijke fiscale regeltjes.

Als je binnen 2 jaar een vraag om inlichting krijgt dan zal je me wel graag hebben :)
Personenwagens hebben vrijwel altijd afzonderlijke fiscale regeltjes.
Ik vraag hier toch nog eens naar wanneer ik hen nog eens aan de telefoon heb de komende maanden.
Het verschil tussen 50% en 16,5% op 14K is 4690, ofwel bijna mijn voordeel door de nieuwe wagen nu al te "mogen" betalen.
En altijd maar betalen hé in ons België...

Ik vraag hier toch nog eens naar wanneer ik hen nog eens aan de telefoon heb de komende maanden.
Het verschil tussen 50% en 16,5% op 14K is 4690, ofwel bijna mijn voordeel door de nieuwe wagen nu al te "mogen" betalen.
En altijd maar betalen hé in ons België...
Goh ja en nee, je hebt ieder jaar er wel 60% mee uitgespaard he ;)
kan het niet interessant zijn om een vennootschap op te richten? Hoeveel inkomsten heb je per jaar?
Dit, vrijwel elke thuisverpleegster werkt met een vennootschap bij ons.

Dit, vrijwel elke thuisverpleegster werkt met een vennootschap bij ons.
Wij maken ook de overstap begin volgend jaar, zoals hier enkele pg’s geleden al gezegd.
De simulatie werd gemaakt en het is zelfs geen twijfelgeval. Echter hebben we de afgelopen jaren gewoon iedere euro nodig gehad voor onze bouw, waardoor een vennootschap niet zo interessant was.
Welk vennootschapsvorm het wordt enz. moet allemaal nog besproken worden. Hij sprak laatst vluchtig over commv en vof. Maar niet dieper op ingegaan

Wat doen/deden jullie met resterende verlofdagen bij een overstap naar freelance?
- Opnemen tijdens opzeg (en eventueel ondertussen al starten met nieuwe activiteit)
- Laten uitbetalen en belastingsdruk verminderen door dan minder loon uit bv te laten uitkeren eerste jaar?

Wat doen/deden jullie met resterende verlofdagen bij een overstap naar freelance?
- Opnemen tijdens opzeg (en eventueel ondertussen al starten met nieuwe activiteit)
- Laten uitbetalen en belastingsdruk verminderen door dan minder loon uit bv te laten uitkeren eerste jaar?
Ik wil begin volgend jaar starten en ga ze laten uitbetalen om de periode tot mijn eerste betaling te overbruggen.

De meeste interessante optie ben je nog vergeten:
- Eerst uw vakantiedagen strategisch inplannen, en daarna pas uw ontslag geven. Met de jaarwisseling in zicht heb je immers nog een pakket vakantiedagen in zicht die je kan opsouperen.

Ik ben op die manier al enkele maanden bezig en door een samenloop van omstandigheden zit ik volgend jaar met nog een kleine 70 verlofdagen waardoor ik het dus nog een hele tijd kan rekken. Volgens mijn huidige prognose ga ik op die manier bijna een jaar overlap hebben met het werknemerschap in hoofdberoep en freelance in bijberoep. Een prima manier om een mooie buffer op te bouwen aangezien je nog niet veel kosten moet maken (geen loon uitkeren, geen verzekering gewaarborgd inkomen). Het tikt allemaal goed aan zo. Belangrijke kanttekening is wel dat ik hiervoor goedkeuring heb van de werkgever. Men zou het nogal bruin kunnen bakken anders. :unsure:

Ik heb dat eerste gedaan. Van mijn 7 weken opzeg heb ik 18 verlofdagen ofzo opgepakt en ondertussen gewerkt als freelancer :) ideale overstap

Vraagje: ik heb nog nooit controle van de fiscus gehad. Ik hoor vaak dat er bij controle geregeld kosten worden verworpen, vaak zelfs terechte, al is dat misschien een enigszins subjectief gegeven.

Ik vraag mij nu af doe dat dan gebeurt? Aftrekbaarheid wordt ingetrokken? Fiscus kan dan ook beslissen om een boete te geven? Is er een termijn waarna de aftrekbaarheid niet kan worden betwist, anders kan je zo 10j lang iets onterecht inboeken en aftrekken om er dan bij een controle 10x tegenaan te lopen?

Vraagje: ik heb nog nooit controle van de fiscus gehad. Ik hoor vaak dat er bij controle geregeld kosten worden verworpen, vaak zelfs terechte, al is dat misschien een enigszins subjectief gegeven.

Ik vraag mij nu af doe dat dan gebeurt? Aftrekbaarheid wordt ingetrokken? Fiscus kan dan ook beslissen om een boete te geven? Is er een termijn waarna de aftrekbaarheid niet kan worden betwist, anders kan je zo 10j lang iets onterecht inboeken en aftrekken om er dan bij een controle 10x tegenaan te lopen?

Boetes: https://ondernemingsdatabank.indica...ole_u_het_minste_/VLTAMIAR_EU12130401/related

Termijnen:

De meeste interessante optie ben je nog vergeten:
- Eerst uw vakantiedagen strategisch inplannen, en daarna pas uw ontslag geven. Met de jaarwisseling in zicht heb je immers nog een pakket vakantiedagen in zicht die je kan opsouperen.

Ik ben op die manier al enkele maanden bezig en door een samenloop van omstandigheden zit ik volgend jaar met nog een kleine 70 verlofdagen waardoor ik het dus nog een hele tijd kan rekken. Volgens mijn huidige prognose ga ik op die manier bijna een jaar overlap hebben met het werknemerschap in hoofdberoep en freelance in bijberoep. Een prima manier om een mooie buffer op te bouwen aangezien je nog niet veel kosten moet maken (geen loon uitkeren, geen verzekering gewaarborgd inkomen). Het tikt allemaal goed aan zo. Belangrijke kanttekening is wel dat ik hiervoor goedkeuring heb van de werkgever. Men zou het nogal bruin kunnen bakken anders. :unsure:

Je kan dat toch veel meer uithollen.

Sollicitatieverlof nemen, gewoon verlof, nog een stelsel opnemen, thuiswerk, etc... Ouderschapsverlof met uitkering mag als je al 12 maand je onderneming hebt. T

Niet teveel schrik van hebben. Na 10 jaar zijn ze eens langsgeweest bij mij en €200 restaurant bonnetjes omdat ze niets vonden. Ook normaal als je enkel B2B werkt. Laat ons zeggen dat als je 140k omzet hebt, ze achter uw rug bij de bank gaan vragen hoeveel er + is opgenomen tussen 1 januari en 30 december. Als dat 160k is en jouw omzet is zogezegd 140k, dan heb je een probleem 😊

Dat hangt af van sector tot sector. Ik betaal €800 per jaar waarvoor ik verzekerd ben tot €2 miljoen euro. In principe vind ik dat dikke zever, maar er zat eens een groot bedrijf een paar dagen zonder e-mail dankzij mij en ik kan je verzekeren dat je dan een paar dagen niet meer slaapt. Domeinnaam zat vast in quarantaine bij failliet bedrijf, waardoor Dns ons in principe niet verder kon helpen. Ik was reseller dus alles kwam op mij. En ik kon dat bedrijf die failliet waren niet meer contacteren. Spannende tijden 😄
+/-650 euro/jaar tot 2 miljoen euro schadevergoeding als softwareontwikkelaar.

Premie stijgt in functie van omzet, maar nog nooit verhoogde premie moeten betalen.

Die verzekerde bedragen die jullie noemen, dat is gaat toch over burgerlijke aansprakelijkheid, niet beroepsaansprakelijkheid, he?
Ik ben verzekerd voor 1,5M voor burgerlijke aansprakelijkheid, maar maar voor 250k beroepsaansprakelijkheid.
Prijs: € 492/jaar

Die verzekerde bedragen die jullie noemen, dat is gaat toch over burgerlijke aansprakelijkheid, niet beroepsaansprakelijkheid, he?
Ik ben verzekerd voor 1,5M voor burgerlijke aansprakelijkheid, maar maar voor 250k beroepsaansprakelijkheid.
Prijs: € 492/jaar
Hier wel effectief beroepsaansprakelijkheid voor >1M omdat dit een vereiste was bij mijn klant.
Dit is weg gesmeten geld voor de rollen die ik uitvoer, maar vaak een harde requirement voor compliance bij klanten, sadly.

Terug
Bovenaan