Jah lap ...Toffe boekhouder met zo'n optimalisaties, echter die 16,50% (+sociale bijdragen trouwens) mag je NIET toepassen.
Belastbaar regime van de verwezenlijkte meerwaarden, meer dan vijf jaar in het bezit van de onderneming;
De verwezenlijkte professionele meerwaarden op personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen is belastbaar volgens tot de in procenten uitgedrukte verhouding tussen de som van de vóór de verkoop fiscaal aangenomen afschrijvingen, voor elk belastbaar tijdperk beperkt tot 100 %, en de som van de geboekte afschrijvingen voor de overeenstemmende belastbare tijdperken (art. 24, derde lid WIB 1992 en art. 27, tweede lid WIB 1992).
- Regel: 16,5 %
- Uitzondering:
- optie voor de vrijwillig en gedwongen meerwaarden: stelsel gespreide belasting: progressief tarief;
- gronden van land- en tuinbouwondernemingen: vrijgesteld;
- personenwagens, wagens dubbel gebruik en minibussen: vrijgesteld voor (100% - fiscaal aangenomen afschrijvingen (beperkt tot 100%) t.o.v. geboekte afschrijvingen van de overeenstemmende belastbare beperken × 100%);
- monetair gedeelte: vrijgesteld;
- bedrijfsvoertuigen: vrijgesteld (mits herbelegging).
Dus in uw voorbeeld is de progressieve meerwaarde:
14k - boekwaarde x 90% (beroepsgebruik) x % (fiscale aftrekbaar)
Weet dat die meerwaarde aan 16,50% in een afzonderlijke code staat en dus extra gevoelig is voor fiscale controle.
Ik kan wel nergens die uitzonderingen terugvinden op internet. Overal waar ik lees staat er dat 16,5% inderdaad toegepast wordt indien de auto minimum 5 jaar auto is dag op dag.
Onze huidige boekhouder zegt 16,5% + sociale bijdragen. Ook onze vorige boekhoudster zei vorig jaar nog het volgende:
Wanneer de verkoop na 03/12/2021 plaats zal vinden, zal de meerwaarde belast zijn aan 16,5% anders is het belastbaar aan het gezamenlijk tarief. Zodra de wagen meer dan 5 jaar is kan het aan 16,5%. Dus lijkt mij raadzaam om evt. te wachten tot dan voor het opmaken van de verkoopfactuur van de wagen (indien mogelijk).
Dus volgens jou is het dus 14k - 0 boekwaarde x 90% x 75% = 14k
14k dus aan die klote 50% + sociale bijdragen?
Ik heb jou niet zo graag