Freelancers & Ondernemers

Iemand die dit ongeveer kan bevestigen?
Op de jaarrekening van een vriend zie ik bv. 80.000 euro bruto marge staan.
Op winst staat dan 61.000 euro (21/22 %).
Maar dit is een nieuw bedrijf. Dus waarom is dat niet exact 20% (startende vennootschapsbelasting?)

En als bovenstaand dan toch klopt --> zal het uiteindelijke bedrag dan met VVRP bis (15%) - (51.850 euro zijn op privé rekening) ?

Ik had enkele jaren geleden dezelfde gedachte. Niet alle kosten zijn volledig fiscaal aftrekbaar (autokosten, restaurant, verblijf)
Dus op een deel van die kosten betaal je toch nog belasting.
Je moet eigenlijk naar de bedrijfswinst (code 9901) kijken. Van de brutomarge (code 9900) gaan nog kosten af, zoals bv personeel maar dat zal hij niet hebben
Op zoek gaan wat je "vrienden" verdienen... ik denk er het mijne van

Iemand die hier voor een klant in NL werkt en verplicht facturatie moet doen via een partij als Staffing MS ? Facturatie zou via reverse billing gebeuren. Iemand ervaring mee ? Thanks

Iemand die hier voor een klant in NL werkt en verplicht facturatie moet doen via een partij als Staffing MS ? Facturatie zou via reverse billing gebeuren. Iemand ervaring mee ? Thanks
Ik werk via een gelijkaardig platform voor een Nederlandse klant, zij sturen mij een factuur op het einde van de maand na de timesheet is goedgekeurd.

In principe kan je die factuur gewoon in je boekhouding steken. Ik heb ervoor gekozen om nog steeds zelf een factuur op te stellen volgens mij formaat omdat ik in orde wil zijn met auteursvermelding op factuur etc.

Heb je specifieke vragen?

Lagere opstart kosten, geen startkapitaal nodig. Voor de aansprakelijkheid heb je normaliter toch een beroepsaansprakelijkheid verzekering dus dat maakte voor mij als IT'er geen verschil uit. In meeste van mijn contracten is dit zelfs een vereiste van de klant.

Lagere opstart kosten, geen startkapitaal nodig. Voor de aansprakelijkheid heb je normaliter toch een beroepsaansprakelijkheid verzekering dus dat maakte voor mij als IT'er geen verschil uit. In meeste van mijn contracten is dit zelfs een vereiste van de klant.
Lagere kosten om de vennootschap stop te zetten ook nog. Ik ben vorige week bij de boekhouder geweest om op te starten en die raadt voor ITers aan om een commv te nemen. Je hebt ook wel een stille vennoot nodig voor de opstart.

DescriptionBeneficiaryCostsFrequencyMonthly cost
Telecom (internet, mobile, TV (KLIK; 2 SIM))Telenet€ 145,96M€ 145,96
Company tax directors and SD Worx costsGovernment/SD Worx€ 906,03M€ 906,03
Car InsuranceBelfius€ 197,32M€ 197,32
Car paymentBelfius€ 1 005,26*M€ 1 005,26*
HospitalisationAG Insurance€ 158,09M€ 158,09
TrendsRoularta€ 14,95M€ 14,95
DeBeleggerMediafin€ 32,00M€ 32,00
VATGovernment€ 2 500,00Q€ 833,33
Social contributionsGovernment€ 840,78Q€ 280,26
Guaranteed IncomeAG Insurance€ 153,63Q€ 51,21
AccountantKreafinity€ 550,00**Q€ 183,33
Civil LiabilityAG Insurance€ 292,62Y€ 24,38
Total€ 3 822.12
*Belfius rekent ong. € 70 te veel aan volgens het contract. Klacht ingediend bij ombudsdienst.
**Geschat per kwartaal; Dit fluctueert nu nog door opstartkosten en eerste vragen.

In de bovenstaande tabel heb ik het volgende weggelaten:
  • Elektriciteit wagen
  • Huur (+gemeenschappelijke kosten)
  • Auteursrechten
  • Loon

Hier zitten eenmalige kosten zoals winterbanden, nieuw scherm, etc. niet in. Ik heb ook nog geen trainingen gedaan behalve via Udemy (ong. €15 per training) en Whizlab.
Civil Liability is de familiale verzekering neem ik aan. Ik wist niet dat je die ook op de vennootschap kon zetten, Ik dacht dat dit iets meer voor de privé zou zijn. Wordt dit als verworpen kost beschouwd ?

Civil Liability is de familiale verzekering neem ik aan. Ik wist niet dat je die ook op de vennootschap kon zetten, Ik dacht dat dit iets meer voor de privé zou zijn. Wordt dit als verworpen kost beschouwd ?
Burgerlijke aansprakelijkheid van de firma, niet familiale natuurlijk :-)

Hoeveel betalen jullie gemiddeld eigenlijk voor de beroepsaansprakelijkheids verzekering? Heb het gevoel dat ik bij opstart ingetekend heb op een veel te duur contract. 😕

Dat hangt af van sector tot sector. Ik betaal €800 per jaar waarvoor ik verzekerd ben tot €2 miljoen euro. In principe vind ik dat dikke zever, maar er zat eens een groot bedrijf een paar dagen zonder e-mail dankzij mij en ik kan je verzekeren dat je dan een paar dagen niet meer slaapt. Domeinnaam zat vast in quarantaine bij failliet bedrijf, waardoor Dns ons in principe niet verder kon helpen. Ik was reseller dus alles kwam op mij. En ik kon dat bedrijf die failliet waren niet meer contacteren. Spannende tijden 😄

Dan vraag ik mij af of het slijten van domeinnamen het sop de kool nog waard is als je daarvoor je slaap moet laten. Het is nu ook niet dat de marges er naar zijn...

Hoeveel betalen jullie gemiddeld eigenlijk voor de beroepsaansprakelijkheids verzekering? Heb het gevoel dat ik bij opstart ingetekend heb op een veel te duur contract. 😕
+/-650 euro/jaar tot 2 miljoen euro schadevergoeding als softwareontwikkelaar.

Premie stijgt in functie van omzet, maar nog nooit verhoogde premie moeten betalen.

Dan vraag ik mij af of het slijten van domeinnamen het sop de kool nog waard is als je daarvoor je slaap moet laten. Het is nu ook niet dat de marges er naar zijn...
60 e-mailadressen en support daarop brengen wel op, soit lang verhaal 😉 ze zijn 10 jaar later nog klant bij mij dus ergens had de CEO wel door dat het niet mijn fout was, al kon die mij makkelijk een proces aan doen. Deze klonk normaal en rustig aan de lijn, maar ik had soms het akelig gevoel dat hij te rustig klonk toen alles down was.

Ik ben verantwoordelijk, ook als ik reseller ben van producten. Zij komen schadevergoeding bij mij halen en ik moet dat dan gaan vragen bij hun. Wat moeilijk wordt als die laatste failliet is natuurlijk 😉

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan