Freelancers & Ondernemers

Ik heb een verzekering gewaarborgd inkomen (40k per jaar), ze rekenen dit maximaal bedrag uit voor jou, je kan dit zelf niet kiezen. Maar sociale zekerheid voor zelfstandigen, dat bestaat eigenlijk niet. Je moet geld opzij hebben staan.

Als ik een jaar out ben wegens zwaar ongeval, dan heb ik 0 euro. Want ik heb 50k onkosten ieder jaar. Dus ik ben er niet zoveel mee eerlijk gezegd. Het kost me weinig, daarom dat ik het heb. Een dakwerker zal meer betalen, omdat die meer risico heeft.
Als ik van u was, ging ik toch echt eens een cursus boekhouden en fiscaal/sociaal recht volgen hoor.
Uw verzekering gewaarborgd inkomen is een privéverzekering, Dat wil dus zeggen dat je die niet kan gebruiken om de onkosten van uw vennootschap te betalen. Daarnaast vallen de "onkosten" voor loon, auteursrechten, IPT, ... allemaal weg bij langdurige ziekte he. Ik denk niet dat je dan nog 50k onkosten zal hebben?

Ik heb geen vennootschap, nog niet 😄 in april wel

Mijn onkosten zijn wel degelijk 50k per jaar. Mijn wagen en kantoor alleen al zijn 30k.

True. Ik heb mijn arm eens gebroken en kon dus 1 maand niet werken. Er stond toch mooi €3300 op de rekening. Wat weinig is als je normaal gezien 12k draait op 1 maand. Maar je hebt ze toch…

In welke sector zit je eigenlijk?
Ik heb 350 sites in mijn portfolio. Domeinnamen, hosting, e-mailadressen, en dan nog wat drukwerk. Licenties voor software programma’s. Boekhouder. En nog wat zaken. Ik werk met 10 freelancers voor Copywriting, vertalingen, enzovoort… iedereen heeft zijn specialiteit

Ik heb al 10 jaar het gevoel dat iedere zelfstandige op een trein zit die moet blijven bollen. Alles moet blijven draaien, anders is het gedaan. Er zijn er weinige die 6-10 maanden ziekte kunnen veroorloven. Als bediende vind ik dat eerlijk gezegd niet zo erg. Alhoewel die ook natuurlijk geen volledige uitkering krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik zit zelf aan 7k "kosten" per maand waarvan ong. € 3800 niet loon-gerelateerd, maar nog incl. BTW aangifte. Als mijn inkomsten zouden wegvallen heb ik eigenlijk enkel mijn wagen en sociale zekerheid😂

Als ik mij niet vergis kan je zo’n €30 per dag krijgen bij ziekte. Gewaarborgd inkomen is extra. Klopt dit? Dat is dan datgene dat je krijgt in ruil voor jouw sociale bijdragen.

Ik heb 350 sites in mijn portfolio. Domeinnamen, hosting, e-mailadressen, en dan nog wat drukwerk. Licenties voor software programma’s. Boekhouder. En nog wat zaken. Ik werk met 10 freelancers voor Copywriting, vertalingen, enzovoort… iedereen heeft zijn specialiteit

Ik heb al 10 jaar het gevoel dat iedere zelfstandige op een trein zit die moet blijven bollen. Alles moet blijven draaien, anders is het gedaan. Er zijn er weinige die 6-10 maanden ziekte kunnen veroorloven. Als bediende vind ik dat eerlijk gezegd niet zo erg. Alhoewel die ook natuurlijk geen volledige uitkering krijgen.
Dan heb je een heel verkeerd beeld van zelfstandigen :) ik kan vlot 10 maanden ziek zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat leuk zou vinden.

Ik heb meer dan 10 jaar lang geen enkel gewaarborgd inkomen gehad

Ik heb dit vrij recent wel aangegaan, maar enkel na 6 maanden ziekte.
Ik kan makkelijk enkele jaren overbruggen, maar de situatie waarbij je langdurig of permanent werkonbekwaam zou worden
en niet meer aan het werk zou kunnen gaan is niet nul (kanker, verlamming, armen kwijt,...)

Wat is eigenlijk de beste optie als je worst case scenario een ernstige vorm van kanker krijgt? Direct faillissement aanvragen? Wat als je zelfs dat niet meer kan omdat je in coma ligt? Ok rare vraag maar wat als…

Wat is eigenlijk de beste optie als je worst case scenario een ernstige vorm van kanker krijgt? Direct faillissement aanvragen? Wat als je zelfs dat niet meer kan omdat je in coma ligt? Ok rare vraag maar wat als…
Je kan geen faillissement aanvragen als je niet failliet bent he

Je kan je activiteit staken (slapende vennootschap) of de vennootschap ontbinden.

Of al uw aandelen verkopen en statuten aanpassen.
Of effectief failliet gaan. (Uiteraard geen advies)

Maar in alle gevallen zal de vennootschap moeten voldoen in aangegane verbintenissen. Je gaat niet zomaar onderuit geraken aan je Ferrari lease. In de eerste 3 jaar zal je ook persoonlijk aanspreekbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Wordt wel moeilijk als je in de kliniek ligt. Hopelijk zijn daar speciale regelingen voor. Je zou uw best moeten doen (denk ik) om op het sociale stelsel van een bediende terecht te komen. Maar hoe, dat is de vraag 🤔

Wordt wel moeilijk als je in de kliniek ligt. Hopelijk zijn daar speciale regelingen voor. Je zou uw best moeten doen (denk ik) om op het sociale stelsel van een bediende terecht te komen. Maar hoe, dat is de vraag 🤔
Werken als bediende?

En anders als ondernemer u verzekeren en bufferen...

Netto €1 loon als bediende is op dat vlak niet €1 bedrijfsleider als je dat in die context plaatst. Er kunnen ook donkere periodes komen en uw sociale verzekering was goedkoper en dus minder dekkend. Sparen of wat extra uitgeven aan private verzekeren afhankelijk uw risico-inschatting.

//Edit
Worst case in het geval van dodelijke kanker, lijkt mij dood zijn.
Dus dan wordt een levensverzekering(en) in verschillende vormen belangrijker afhankelijk de familiale situatie..

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan