Freelancers & Ondernemers

Als beginnend zelfstandige zonder buffer is het toch echt soms lastig zeg. Uw rekening is nooit in verhouding met het harde werk.
Elke keer iemand betaald moet ik ook iemand betalen, never ending story.

Vandaag wat facturen betaald, mijn rekening is nu weer bijna leeg.
Ik moet nog 8k aan leveranciers (niets over datum), ik zou graag nog 10k voorschot belastingen storten begin december en er staat amper geld op de rekening.

Maar wel 26k te goed van klanten, waarvan 10k over datum, maar gelukkig weet ik wel dat ze komt, er zitten normaal geen wanbetalers tussen.

Er is dus geld, maar het is alleen niet bij mij en dat is echt frustrerend.
Ik heb het voordeel dat mijn klanten meestal middel tot grote ondernemingen zijn.
Ik heb een aantal routes om mijn cashflow op orde te houden.

Zoals Anders aanhaalt, eentje is korting onmiddellijke betaling (=5 werkdagen bij mij), ik hanteer 3%, was verbaasd dat er echt wel klanten zijn die de 3% incasseren en quasi onmiddellijk betalen.

Tweede optie die ik heb, een ietsje duurder, en dat is factoring.
Ik heb twee factor partners, bij beide kies je volledig zelf welke facturen je wilt factoren (in tegenstelling tot factoring door een bank, die dikwijls al je facturen overnemen, en je dus op al je facturen een percentage moet laten vallen).

Geld staat op je rekening binnen de 48 uur, en de factuur naar de klant is 60 dagen factuurdatum.

Je probeert dit uiteraard tot een minimum te beperken, en is economisch vooral interessant wanneer je jezelf verkoopt (uren/diensten).
3% laten vallen op 85€/uur doet niet veel pijn.
Een ander verhaal natuurlijk wanneer je materiaal verkoopt waar relatief een heel stuk minder marge op zit.
Als je 25% marge hebt op je materiaal, dan laat je aan 3% factuurkorting al 15% van je winst vallen, aan 4.5% (factoring bijvoorbeeld) is dit al 22,5% van je winst die verdampt.

Dat is niet enkel bij kleine, kheb zo een grote klant die mijn slechtste betaler is.
Werkt met een hoop personeel, hele hoop vrachtwagens, kranen en eigen materiaal.
Wordt zelf betaald op 90/120 dagen maar moet zelf ook elke maand alles rondkrijgen.
Ik heb nu 3500 tegoed van begin dit jaar, plezant is dat niet maar ik weet ook wel dat het komt.
Heeft in de tussentijd wel al eens wat kleinere facturen betaald.
Het enige jammere is dat er op prive vlak niets tekort zal zijn en wel met amg's rijden en dure hobby's.
Voor mij mag dat allemaal maar betaald u leveranciers dan gewoon ook correct.
Huh?

Welke sector of in welk land is dat?

Zulke betaaltermijnen zijn B2B gewoonweg niet toegelaten!
Standaard is 30 dagen factuurdatum, dit mag contractueel verlengd worden tot 60 dagen factuurdatum.
Sinds april 2020 was dit al van toepassing op grote ondernemingen, sinds februari dit jaar is dit van toepassing op alle kmo's.
Je kan verwijlinteresten beginnen aanrekenen vanaf dag 61, en je mag daar dan nog eens 40€ forfaitair bij doen, zodat op zijn minst je postzegels en administratie voor de aanmaningen gedekt zijn.
De enige flexibiliteit die ik nog toelaat (buiten wat wettelijk is) is 60 dagen einde maand factuurdatum.
Ik zorg er dan wel voor dat mijn facturen net voor het einde van de maand buiten zijn, zodat het de-facto maar een paar dagen scheelt.

En al dat gefoefel van vroeger zoals de 30 dagen om te verifiëren of de goederen/diensten up to standard waren en pas daarna de 60 dagen beginnen tellen, is ook al bij wet verboden.

Mijn buurman (35 jaar) is ondertussen gestopt met zelf te werken, is een tuinman met 4 personeelsleden - doet enkel nog wat coördinatie en nog 1 dag effectief gaan werken, goed voor +200K winst na belastingen. Activiteiten zijn ook sterk gereduceerd: enkel nog gras maaien en hagen scheren.
Dat die goed zal verdienen betwijfel ik niet, maar 200k winst lijkt mij heel erg optimistisch geschat?

Zulke betaaltermijnen zijn B2B gewoonweg niet toegelaten!
Is meer dan 60 dagen effectief bij wet verboden?

Ik ben recent gestart en mijn tussenpartij heeft mijn eerste factuur na 10 dagen reeds betaald. Toch wel fijn als ze zich aan hun woord houden want het klonk eerst als een verkoopspraatje.

Dat die goed zal verdienen betwijfel ik niet, maar 200k winst lijkt mij heel erg optimistisch geschat?

Niet echt, is een kleine speler die focust op werkjes die normaal voor grote spelers zijn (met grote overhead), ook de lonen van werknemers liggen laag (allen twintigers zonder opleiding) - heeft beperkt (maar duur) maar wel het gepaste materiaal - reken op 40ha gras per week te maaien.

Kan premium prijs vragen terwijl vooral de loonkosten laag zijn, betaald ook 25% in het zwart (enige reden waarom er nog wat hagen gesnoeid worden).

Zegt zelf dat hij hoopt binnen 5 jaar binnen te zijn, op basis van zijn woning, wagens en materiaal denk ik niet dat die 200k overdreven is, boert echt wel goed binnen die sector.

Mijn slechtste betaler hier voor m'n bijberoep is de overheid. Laatst een factuur betaald gekregen na 270 dagen. Met al die indexeringen zou ik 10% extra moeten vragen.

Is de aankoop van bedrijfsvastgoed een goed investering voor een eenmans bv met amper kosten en investeringen? Stel je koopt een pand €400k en verhuurt a €1000/maand. Het betreft een nieuwbouw met amper kosten. Je koopt het pand aan met een krediet op 10 of 20jaar a 3%. Na 20 jaar wordt het pand verkocht we gaan uit van geen meerwaarde. Je keert het bedrag uit in dividend. Wat brengt de investering netto op na 20 jaar ?

Is meer dan 60 dagen effectief bij wet verboden?
Absoluut!
60 dagen moet dan nog specifiek vermeld zijn, anders is het automatisch 30!

Zetten ze er 90 dagen in bijvoorbeeld, dan wordt dit als niet geschreven beschouwd, en kan je na de 30ste dag interest en de 40€ administratieve kosten aanrekenen.

Ik ben recent gestart en mijn tussenpartij heeft mijn eerste factuur na 10 dagen reeds betaald. Toch wel fijn als ze zich aan hun woord houden want het klonk eerst als een verkoopspraatje.
Bij mij wordt het telkens voor de 8ste van volgende maand gestort, ik hoop dat mijn volgend project ook zo is.. IT planet bv betaalt pas na 30 dagen ofzo

Is de aankoop van bedrijfsvastgoed een goed investering voor een eenmans bv met amper kosten en investeringen? Stel je koopt een pand €400k en verhuurt a €1000/maand. Het betreft een nieuwbouw met amper kosten. Je koopt het pand aan met een krediet op 10 of 20jaar a 3%. Na 20 jaar wordt het pand verkocht we gaan uit van geen meerwaarde. Je keert het bedrag uit in dividend. Wat brengt de investering netto op na 20 jaar ?
Op 20 jaar aan 3% betaal je in totaal 530470€ af.
Uw totale inkomsten op die 20 jaar is 240000€
Neem nu in totaal een 30000€ aan kosten voor het vastgoed, en dus 210000€.
Dan heb je een winst van 210000-130470 = 79530€
Dat als dividend geeft u 54080€ netto.
Dan nog die 400000€ als dividend geeft u 272000€ (niet echt volgens mij, want uw vennootschapsbelasting gaat omhoog schieten dat jaar).
272000+54080=326080€

Uw lening is een jaarlijkse afbetaling van 26523.48€
Dat geeft netto zo'n 18000€ via dividend. Als je dat elk jaar in een ETF met 4% rendement steekt heb je op 20 jaar 498000€ netto.

Op 20 jaar aan 3% betaal je in totaal 530470€ af.
Uw totale inkomsten op die 20 jaar is 240000€
Neem nu in totaal een 30000€ aan kosten voor het vastgoed, en dus 210000€.
Dan heb je een winst van 210000-130470 = 79530€
Dat als dividend geeft u 54080€ netto.
Dan nog die 400000€ als dividend geeft u 272000€ (niet echt volgens mij, want uw vennootschapsbelasting gaat omhoog schieten dat jaar).
272000+54080=326080€

Uw lening is een jaarlijkse afbetaling van 26523.48€
Dat geeft netto zo'n 18000€ via dividend. Als je dat elk jaar in een ETF met 4% rendement steekt heb je op 20 jaar 498000€ netto.
Dus, conclusie: max dividend uit uw zaak en hiermee investeren ETF of woning kopen en verhuren. Geen miserie met belasting als je woning koopt in jaar x. Enige nadeel bij zware kosten (bv. dak vervangen) moet je dit wel privé uit uw zak betalen. (Eventueel lening van uw vennootschap → privé mocht al het geld belegd zitten)

Dus, conclusie: max dividend uit uw zaak en hiermee investeren ETF of woning kopen en verhuren. Geen miserie met belasting als je woning koopt in jaar x. Enige nadeel bij zware kosten (bv. dak vervangen) moet je dit wel privé uit uw zak betalen. (Eventueel lening van uw vennootschap → privé mocht al het geld belegd zitten)
Klopt, conclusie is bijna altijd (als het over vastgoed gaat) om via privé te kopen.

• Onderhandel over de marge dat ze nemen
  • Laat de concurrentiebeding niet te breed definiëren (alle klanten van het bedrijf, groep, Cronos)
  • Over de opzegtermijn kan je ook altijd onderhandelen, ik wil zelf altijd maar een maand max langs mijn kant
  • Laat u niets aansmeren over langdurige contracten voor meer “zekerheid” en daardoor lagere dagprijs
Al meermaals via verschillende subbedrijven gewerkt, meestal positief maar let zeker op de bovenstaande puntjes, die laat ik elke keer opnieuw aanpassen

:tongue: ik doe een poging:
Veel werk, overuren, meestal combineren bij 3/5 of 4/5 bij klant zitten (dus dubbele job) en veel minder betaald als gewone freelancer die maar 40u moet doen?

:tongue: ik doe een poging:
Veel werk, overuren, meestal combineren bij 3/5 of 4/5 bij klant zitten (dus dubbele job) en veel minder betaald als gewone freelancer die maar 40u moet doen?
Dat stukje is relatief. Er zijn er die veel minder betaald krijgen, er zijn er die meer betaald krijgen ;).

Dat stukje is relatief. Er zijn er die veel minder betaald krijgen, er zijn er die meer betaald krijgen ;).
Ik vermoed als je omrekent naar uurloon van effectief gewerkte uren dat dit niet meer zo relatief is :tongue:

Maar goed, ik heb vrienden die nog steeds MP zijn, to each their own maar dit wordt toch vaak te rooskleurig voorgesteld

Terug
Bovenaan