Ik heb het voordeel dat mijn klanten meestal middel tot grote ondernemingen zijn.Als beginnend zelfstandige zonder buffer is het toch echt soms lastig zeg. Uw rekening is nooit in verhouding met het harde werk.
Elke keer iemand betaald moet ik ook iemand betalen, never ending story.
Vandaag wat facturen betaald, mijn rekening is nu weer bijna leeg.
Ik moet nog 8k aan leveranciers (niets over datum), ik zou graag nog 10k voorschot belastingen storten begin december en er staat amper geld op de rekening.
Maar wel 26k te goed van klanten, waarvan 10k over datum, maar gelukkig weet ik wel dat ze komt, er zitten normaal geen wanbetalers tussen.
Er is dus geld, maar het is alleen niet bij mij en dat is echt frustrerend.
Ik heb een aantal routes om mijn cashflow op orde te houden.
Zoals Anders aanhaalt, eentje is korting onmiddellijke betaling (=5 werkdagen bij mij), ik hanteer 3%, was verbaasd dat er echt wel klanten zijn die de 3% incasseren en quasi onmiddellijk betalen.
Tweede optie die ik heb, een ietsje duurder, en dat is factoring.
Ik heb twee factor partners, bij beide kies je volledig zelf welke facturen je wilt factoren (in tegenstelling tot factoring door een bank, die dikwijls al je facturen overnemen, en je dus op al je facturen een percentage moet laten vallen).
Geld staat op je rekening binnen de 48 uur, en de factuur naar de klant is 60 dagen factuurdatum.
Je probeert dit uiteraard tot een minimum te beperken, en is economisch vooral interessant wanneer je jezelf verkoopt (uren/diensten).
3% laten vallen op 85€/uur doet niet veel pijn.
Een ander verhaal natuurlijk wanneer je materiaal verkoopt waar relatief een heel stuk minder marge op zit.
Als je 25% marge hebt op je materiaal, dan laat je aan 3% factuurkorting al 15% van je winst vallen, aan 4.5% (factoring bijvoorbeeld) is dit al 22,5% van je winst die verdampt.

ik doe een poging:
.