Freelancers & Ondernemers

Ik kan verkeerd zijn maar is de huidige situatie net niet makkelijker voor freelancers om hun tarief aan te passen, een index van 10-12% lijkt me makkelijker te verdedigen dan 2%, bovendien kunnen freelancers ook kiezen wat milder te zijn en bvb maar 8% ofzo te vragen, dan is de netto winst nog steeds groter dan voor een werknemer.
Dat 2e klopt, dat eerste niet. 10% is gewoon een heel hoge stijging...
Maar, het argument "als je iemand anders moet zoeken, gaat die nu ook gewoon 10% meer vragen he" is wel vrij effectief.

Ik ga wss net geen 10% verhogen. Ik weet wel dat ze erg tevreden zijn van mij, dus zal wss mikken op ong 675 (komende van 620).

Al vraag ik me dan af. Als ik goed werk lever en internen gaan 10% meer kosten zonder opslag, mss dan toch mikken voor 700🤔?

Zitten hier mede BeyondGamers uit regio zuid West-Vlaanderen die mij een sterke en correcte boekhoud(st)er kunnen aanraden? Ik wil graag een verkennend gesprek om als IT freelancer mijn opties te bekijken.

Ik zoek vooral: goede startersbegeleiding, proactieve medewerking en een klein beetje modern (bonnetje scannes via een app, niet alles op papier meer, ...) en wil hier dan ook graag de extra prijs voor betalen.
Laat gerust jouw bevindingen na (en liefst ook de contactgegevens van de boekhoud(st)er :) )
Ik ben IT freelancer en heel content van mijn boekhouder, alles is digitaal en ik zie mjin boekhouder eigenlijk maar 1x per jaar fysiek om eens over alle cijfers te gaan. Wel Noord West-Vlaanderen, maar maakt op zich heel weinig uit denk ik als alles digitaal verloopt. Laat maar weten indien je contactgegevens wilt in dit geval.

Ik weet dat deze persoon zevert, maar zijn er hier die al wat langer dan 3 maand freelance zijn die hun werkelijke "maandinkomen" kunnen delen?
Ik weet wel dat hier vaak [dagrate] x 10 wordt gehanteerd maar vroeg me af er hier waren die als "echt" voorbeeld kunnen gelden?

Nog een stukje proza van deze persoon:

Hij is appels met peren aan het vergelijken. Een gemiddelde elektricien/loodgieter heeft geen 8 factureerbare uren per dag. En die zitten eerder rond de 40-55 euro.

Ik ben al 4 jaar freelance, dagrate x10 klopt ruwweg. Ik gebruik meestal jaaromzet * 0.6 omdat dit aantal factureerbare dagen meeneemt.

+- 950/dag (afhankelijk per klant)
2000 bruto bezoldiging (incl 200 kosten eigen werkgever)
Rest via VVPR bis
Bezoldiging + VVPR bis zal op ongeveer 9500-10500 maandelijks uitkomen, afhankelijk van hoeveel dagen verlof ik neem en hoeveel kosten ik maak.

Is een lager bruto + VVPR voordeliger dan een hoger bruto + (minder VVPR)? Ik zie veel lage bruto lonen maar uiteindelijk moet ge toch ook 15% (33%) belastingen betalen op VVPR?

Vraagje voor de boekhouders hier: hoe oud moet een wagen zijn om op kortere termijnen afgeschreven te worden?
Ik lees dat het normaal 5 jaar moet zijn: https://www.mijntipsenadvies.be/202...-van-uw-bv-ba-afschrijven-VLTAVEAR_EU12060601
Kan ik rekenen: 2dehands wagen is 3 jaar oud, dus mag afgeschreven worden op 2 jaar?

Ik zit een beetje te denken aan dat kennelijk vanaf 2027 autokosten voor EV's ook niet meer aan 100% ingebracht kunnen worden.
Zou dus nu voor 3 jaar een 2dehands EV aanschaffen, afschrijven op 2/3 jaar en dan in 2026 een nieuwe.
Volgens mijn boekhouder (die nu op verlof is) zou ik de afgeschreven auto privé verder mogen gebruiken, zonder te moeten overkopen, maar met alle kosten op privé, niets op de zaak. Dat zou dan ideaal zijn zodat mijn vrouw daar dan verder mee kan rijden.

Ik dacht dat 2dehandsvoertuigen ongeacht de leeftijd altijd op minimaal 3 jaar moeten afgeschreven worden.
Een auto van 1j oud zal inderdaad op 4j zijn.

Ik heb in de zaak een moto van 2009 en ook die moest op 3 jaar.

Minimum 3 jaar. Dat kan nog passen.
Maar ik neem aan dat een wagen van slechts 1 jaar oud, dan op minstens 4 jaar afgeschreven moet worden.
Dus ik zou best 2 of 3 jaar oud zoeken als ik op 3 jaar wil afschrijven.

Is een lager bruto + VVPR voordeliger dan een hoger bruto + (minder VVPR)? Ik zie veel lage bruto lonen maar uiteindelijk moet ge toch ook 15% (33%) belastingen betalen op VVPR?
Uw bruto loon komt in de personenbelasting waar ge makkelijk aan +50% zit. Ik betaal gewoon mijn bruto om aan 45k te komen voor verlaagde vennootschapsbelasting en de rest via VVPR bis.

Ja natuurlijk.

Dat moet zelf berekend worden wat het voordeel is. Zijn geen formules voor.

In de praktijk betaalt niemand dat vermoed ik. Wat niet weg neemt dat het wel zou moeten

VAA voor een camionette?
Ja en vermits de CO² enorm hoog is en de cataloguswaarde ook nog redelijk doortikt is het lekker hoog. Je moet dezelfde berekening nemen als voor een gewone wagen...
Je kan ook voor je privé verbruik apart betalen per kilometer
Bij mijn vorige werkgever moesten we daarom het aantal privé kilometer per jaar doorgeven (iedereen gaf te weinig aan) en dus betaalde ik 200€ VAA voor mijn camionette (dubbele cabine dus echt handig)

Ja natuurlijk.

Dat moet zelf berekend worden wat het voordeel is. Zijn geen formules voor.

In de praktijk betaalt niemand dat vermoed ik. Wat niet weg neemt dat het wel zou moeten

Dus al die eenmanszaken, stielmannen, al dan niet bijberoepers zouden vaa moeten betalen voor hun camionette, al dan niet dubbele cabine, maakt volgens mij niet uit voor een camionette, want velen hebben nog een vito met 5 plaatsen om offertes te gaan maken/kleine werkjes te doen.

VAA op lichte vracht hoeft de gewone persoonswagenformule niet te volgen. Je moet zelf een VAA getal voorstellen wat in verhouding moet staan met professioneel gebruik vs prive gebruik. Hoeveel dat is zal de boekhouder je bij kunnen adviseren. Aangezien het geen vaste formule is wordt hier wel eens in 'gesjoemeld'.

Inderdaad, VAA op een lichte vrachtwagen zou moeten overeenkomen met het "reëel voordeel" dat de gebruiker ontvangt.
M.a.w. het bedrag dat de gebruiker zou betalen moest hij zelf privé een gelijkwaardige lichte vracht "bekostigen".
Geen forfaitaire VAA berekening gebaseerd op CO² en catalogusprijs zoals bij personenwagens.

Is dus trouwens ook helemaal losgekoppeld van CO² uitstoot!

Hier is inderdaad geen vaste formule voor, waar je mee wegkomt bij de FOD financiën is wat je zal betalen!
Ze zijn daar redelijk flexibel in, maar als je het te bont maakt kunnen ze wel met terugwerkende kracht een verrekening maken met de nodige verhogingen.

Als ge een nieuwe flashy Vito met alles op en aan leased, met een TCO van 1000€/maand, en ge gebruikt die 50% privé en 50% professioneel, dan hoort daar dus een VAA van 500€ aan vast te hangen!
Als ge zo werkt kan je best een track&trace installeren zodat er nooit discussie kan zijn...

Let wel, de meeste "stielmannen" mogen van thuis naar de werf/klant rijden en terug naar huis, is 100% werk gerelateerd. Net zoals de meeste werknemers in de bouwsector met een camionette dat mogen. Geen VAA nodig.
Gebruiken ze echter die camionette privé in het weekend, dan moet er VAA opzitten.

Een vorige werkgever van me deed dit niet en liet zijn personeel met die camionettes rijden (was een "geste" naar personeel toe), ze hebben hem erop betrapt, en op drie camionettes heeft hem dat een "verrekening/boete" opgeleverd van bijna 30,000€!

Ik ken er die hun voertuig gewoon privé zetten en de vennootschap hen 0.417€/km onkostenvergoeding laten betalen, zekers wanneer je met een reeds afgeschreven wagen rijdt is dit best wel fiscaal interessant. Op die manier is er ook geen verschil tussen personenwagen en lichte vracht.

Dus al die eenmanszaken, stielmannen, al dan niet bijberoepers zouden vaa moeten betalen voor hun camionette, al dan niet dubbele cabine, maakt volgens mij niet uit voor een camionette, want velen hebben nog een vito met 5 plaatsen om offertes te gaan maken/kleine werkjes te doen.
Inderdaad!
En pokkeduur wanneer je ermee sjoemelt en ze komen erop uit.

Natuurlijk, een mooie Vito valt helemaal niet echt op dat die in 't weekend ergens op ne parking van de Delhaize staat, een camionette met firmalogo is al iets anders, daar doen ze echt wel steekproeven op!

Ja en vermits de CO² enorm hoog is en de cataloguswaarde ook nog redelijk doortikt is het lekker hoog. Je moet dezelfde berekening nemen als voor een gewone wagen...
Je kan ook voor je privé verbruik apart betalen per kilometer
Bij mijn vorige werkgever moesten we daarom het aantal privé kilometer per jaar doorgeven (iedereen gaf te weinig aan) en dus betaalde ik 200€ VAA voor mijn camionette (dubbele cabine dus echt handig)
Niet correct!
CO² speelt helemaal niet bij een lichte vracht! Dus zeker niet dezelfde berekening als personenwagen!

Inderdaad!
En pokkeduur wanneer je ermee sjoemelt en ze komen erop uit.

Natuurlijk, een mooie Vito valt helemaal niet echt op dat die in 't weekend ergens op ne parking van de Delhaize staat, een camionette met firmalogo is al iets anders, daar doen ze echt wel steekproeven op!
Meestal worden er zogezegd geen privékilometers gedaan. Maar als dan bij controle blijkt dat er bvb een kinderstoel in de camionette staat, heb je wel een probleem... Ik gok dat de controleur dan zal zeggen dat de wagen 50/50 privégebruik is, en dus dat de helft van de autokosten als vaak belast moet worden.

Terug
Bovenaan