Freelancers & Ondernemers

Eens gekeken bij Lizy, goedkoopste is 1299 excl btw per maand voor een 12 maanden lease van een plugin hybrid. In dit geval een skoda superb (https://www.lizy.be/nl/leasing-auto/skoda/superb/4a7f5302-4e37-4942-b318-6c3b9fb5665f).
Best wel prijzig ja :p
Ja, vandaar mijn punt dat je beter ineens een fiscaal een milieuvriendelijke oplossing voor 3-5j zoekt en daarna, met 3-5 boekjaren omzet, de wagen van je dromen kiest en op de levering wacht.

Trouwens, als je appelen met appelen vergelijkt... voor 600 euro lease je daar een kleine diesel/benzinewagen (wat ook dubbel zo duur is itt 5 jaar).

33% zelf + gemeentebelasting, in veel gevallen is dat dus zelf geen 'voordeel'.
Tenzij je goedkoop gaat lenen bij de bank voor de goodwill uit te betalen, en zo de inflatie zijn werk laat doen.

Zelfs al zit dat er bij, als accountant kan je toch 1.700 euro echt niet goed praten?
KBO + BTW + UBO = allemaal digitaal tegenwoordig, duurt letterlijk nog geen 30 minuten voor de 3 te samen.

Wij rekenen daarvoor ongeveer 800 euro exclusief btw, en guess what je pakt daar nog steeds enorme winsten op.
Maar iedereen in de sector drijft zijn prijzen de laatste jaren enorm op onder het nom van bijkomende administratieve verplichtingen.
Die er wel zijn, maar helemaal niet in lijn met de tarieven die worden doorgerekend.

(Ik spreek over 95% van de dossiers waarbij dit voor een accountant toch copy paste is van een vorig dossier)
Notarispraktijken als het ware:p

Koop een Octavia benzine (of iets in die zin) van een paar jaar oud met 105ish g CO2 voor 15K en verkoop die wanneer je nieuwe er is.
Gaat nog goedkoop zijn qua waardeverlies, verzekering en gebruikskosten.

Koop een Octavia benzine (of iets in die zin) van een paar jaar oud met 105ish g CO2 voor 15K en verkoop die wanneer je nieuwe er is.
Gaat nog goedkoop zijn qua waardeverlies, verzekering en gebruikskosten.
Voila, wilde hetzelfde zeggen... Heb zelf een 2de hands Skoda Superb overgekocht (was eigenlijk al mijn salariswagen) aan 15K en ga er nu 3j mee doen, na 3j zal ik allicht ook wat gemakkelijker kunnen zeggen wat ik wil qua elektrisch/hybride/... rijden in functie van de kosten, jaarlijkse omzet van de BV en fiscaliteit tegen dan.

Zou me niet graag 3-4-5 jaar willen hechten aan een dure lening/lease/renting meteen na opstart...

Wat zijn de opties om de tijd te overbruggen dat een nieuwe wagen geleverd wordt en welke prijzen kan ik hier verwachten?

1) Goedkope diesel/naft kopen (maar terug wat lastiger aangezien opstart) en dan terug verkopen
2) Auto huren --> welke prijzen kan ik hier verwachten? Het mag echt een simpel bakje zijn hoor. Ik kan nergens iets configureren zonder al een business account te hebben :(
Lynk en co al eens bezien? Is maandelijks opzegbaar.

tja, vind accountants zoals hem maar ne keer. Ik heb rondgekeken en meeste zaten toch rond de 1700.
1700 euro, dus pak zo'n 17-20 werkuren plus een gratis kennismakingsgesprek.

Wij moeten duidelijk onze prijzen eens herzien dan. Of wat meer met onze vingers draaien terwijl we op uurtarief werken.

'k moet zeggen 1.700 excl. btw is misschien aan de hoge kant voor een oprichting van een bv, maar je zit toch rap richting 1.000-1.500 euro.
Voor een IT'er zoals het hier vol mee zit zal dat misschien veel zijn, maar dat was in die eerste post niet duidelijk.
Zomaar zeggen dat die prijs te veel is gaat wat te kort door de bocht zonder alle details te kennen.
Met grotere kantoren zit je natuurlijk ook met een rits secretaresses enzo die ook betaald moeten worden :tongue:

De grootste diefstal in deze vind ik vooral dat die notaris daarvoor 1.000-1.500 vangt terwijl die letterlijk de persoon is die enkel copy-paste doet, en dan blijven er regelmatig nog fouten in staan.
Net hetzelfde met die aanpassingen aan het nieuwe WVV voor al die oude BVBA's => notaris en klant is 1.000-1.500 euro lichter voor wat veredeld copy-pasten.

Laatst bewerkt:
Voila, wilde hetzelfde zeggen... Heb zelf een 2de hands Skoda Superb overgekocht (was eigenlijk al mijn salariswagen) aan 15K en ga er nu 3j mee doen, na 3j zal ik allicht ook wat gemakkelijker kunnen zeggen wat ik wil qua elektrisch/hybride/... rijden in functie van de kosten, jaarlijkse omzet van de BV en fiscaliteit tegen dan.

Zou me niet graag 3-4-5 jaar willen hechten aan een dure lening/lease/renting meteen na opstart...
Was mijn gedacht ook toen ik begon.
Wagen van vorige werkgever overgekocht na 4j, 160.000km in 2017 voor <12k.
Plan was om na 3 jaar iets nieuws te zoeken, maar net tijdens Corona in april 2020 afgeschreven. Dus nog maar even gewacht tot ik terug meer zou rijden. Ben al heel blij geweest dat ik geen leasing of renting had tijdens de voorbije 2,5 jaar met al dat thuiswerk.
Probleem is dat er nu amper EV wagens te krijgen zijn (laat staan een break) en ik geen drol meer krijg voor mijn wagen (9j oude diesel met 270.000km). Dus voorlopig gewoon verder rijden, en om mijn honger naar iets anders te stillen, privé maar een leuke, goedkope oldtimer gekocht.

Wat zijn de opties om de tijd te overbruggen dat een nieuwe wagen geleverd wordt en welke prijzen kan ik hier verwachten?

1) Goedkope diesel/naft kopen (maar terug wat lastiger aangezien opstart) en dan terug verkopen
2) Auto huren --> welke prijzen kan ik hier verwachten? Het mag echt een simpel bakje zijn hoor. Ik kan nergens iets configureren zonder al een business account te hebben :(
Wat je ook kan doen is veilingsites afzoeken naar wagens om iets goedkoops te zoeken (geen garantie!) om te overbruggen.
vavato, hammertime, melase, ...

Je kan eens bij lizy.be kijken, short operationele lease. Ook hybrids, wel geen idee over de eventuele wachttijden.
Ben ook als net gestarte zelfstandige aan het rondkijken.
Lizy lijkt me heel duur, vele van hun wagens zijn niet nieuw (ergens tussen een paar duizend tot een paar tienduizend km op de teller), en als je dan vergelijkt met een directlease of leaseplan komen ze duurder uit voor zo een wagen, en dan nog eens op 10,000km/jaar vergeleken met de 20 of 30k km/jaar bij de concurrentie met nieuwe wagens...

Ben er ook nog niet uit wat het beste te doen, ben in het zelfstandige ondernemerschap gerold door faillissement werkgever (dus nogal heel veel geld verloren daar) en een aantal van mijn werkgever zijn klanten waar ik projectmanager was, die bijna kwamen smeken en vragen hoe het kon geregeld worden dat ik de projecten verder zou kunnen blijven doen.

Ben dus gestart met lege bankrekening en volledig volgeboekt tot ergens midden volgend jaar.

Ik huur nu een wagen, zowat goedkoopste toch al gelijk meer dan 500€ excl. btw.

Al wat leasingbedrijven gecontacteerd, maar gezien ik een "starter" ben, blijkbaar sowieso minstens een voorschot ten bedrage van 15 of 20% van de cataloguswaarde (plus eerste lease bedrag) van de wagen alvorens ze iets willen doen.

Ben niet helemaal mee met het waarom (vooral het waarom zoveel), huren was 500€ borg, en hop wagen mee voor een maand.

Zou dus ook graag zo goedkoop mogelijk het eerste jaar mobiel blijven, liefst met toch enig comfort, doe toch een 30,000 km/jaar, nu van een BMW 330e naar een Aygo gegaan, zonder enige optie, en daar een rit van 200km mee doen is toch best wel vermoeiend!

Iets goedkoop kopen zie ik eigenlijk niet zo zitten, heb mee door het ontbreken van de laatste lonen (en uiteraard enkel/dubbel vakantiegeld dat je normaal moet krijgen bij vertrek) en het oprichten van de firma toch al bijna 3/4 van mijn cashreserves er door gedraaid, van pakweg 6 maanden buffer naar 2 gezakt...

In mijn sector is het spijtig genoeg ook betaling 60 dagen factuurdatum, dus de eerste centen gaan nog even op zich laten wachten...

Dan lijkt mij die wat langere termijnhuur bij Declerk precies wel heel redelijk geprijsd, een wagen met al wat km op is voor mij gezien de financiele besparing wel best een goede optie.

Ook al aan het denken indien wat oudere wagen huren, van hem gewoon privé te huren, rittenadministratie (of tracker) gebruiken en 0.417€/km nettovergoeding uit mijn firma te halen, voor een wat oudere wagen met mogelijks een heel hoge VAA kan dit misschien wel het interessantste zijn (was een "tip" van mijn boekhouder, wel meer gericht moest ik een goedkope 2de hands kopen)..

Laatst bewerkt:
Ben er ook nog niet uit wat het beste te doen, ben in het zelfstandige ondernemerschap gerold door faillissement werkgever (dus nogal heel veel geld verloren daar) en een aantal van mijn werkgever zijn klanten waar ik projectmanager was, die bijna kwamen smeken en vragen hoe het kon geregeld worden dat ik de projecten verder zou kunnen blijven doen.

Ben dus gestart met lege bankrekening en volledig volgeboekt tot ergens midden volgend jaar.

Ik huur nu een wagen, zowat goedkoopste toch al gelijk meer dan 500€ excl. btw.

Al wat leasingbedrijven gecontacteerd, maar gezien ik een "starter" ben, blijkbaar sowieso minstens een voorschot ten bedrage van 15 of 20% van de cataloguswaarde (plus eerste lease bedrag) van de wagen alvorens ze iets willen doen.

Ben niet helemaal mee met het waarom (vooral het waarom zoveel), huren was 500€ borg, en hop wagen mee voor een maand.

Zou dus ook graag zo goedkoop mogelijk het eerste jaar mobiel blijven, liefst met toch enig comfort, doe toch een 30,000 km/jaar, nu van een BMW 330e naar een Aygo gegaan, zonder enige optie, en daar een rit van 200km mee doen is toch best wel vermoeiend!

Iets goedkoop kopen zie ik eigenlijk niet zo zitten, heb mee door het ontbreken van de laatste lonen (en uiteraard enkel/dubbel vakantiegeld dat je normaal moet krijgen bij vertrek) en het oprichten van de firma toch al bijna 3/4 van mijn cashreserves er door gedraaid, van pakweg 6 maanden buffer naar 2 gezakt...

In mijn sector is het spijtig genoeg ook betaling 60 dagen factuurdatum, dus de eerste centen gaan nog even op zich laten wachten...

Dan lijkt mij die wat langere termijnhuur bij Declerk precies wel heel redelijk geprijsd, een wagen met al wat km op is voor mij gezien de financiele besparing wel best een goede optie.

Ook al aan het denken indien wat oudere wagen huren, van hem gewoon privé te huren, rittenadministratie (of tracker) gebruiken en 0.417€/km nettovergoeding uit mijn firma te halen, voor een wat oudere wagen met mogelijks een heel hoge VAA kan dit misschien wel het interessantste zijn (was een "tip" van mijn boekhouder, wel meer gericht moest ik een goedkope 2de hands kopen)..
Ga gewoon naar een garage en vraag voor renting of leasingmogelijkheden (kijk wat goedkoopste uitkomt). Operationele leasing is vaak niet voordelig als je geen fleet hebt. Kijk voor stockwagens of showroom modellen. Voorschot vragen is niet abnormaal. Als je veel kms per jaar doet dan is een comfortabele wagen belangrijk. Niks vervelender dat nog vermoeider uit uw auto stappen na een lange rit. En blijf weg van de EVs en hybrides. Voor de fiscaliteit moet ge het niet doen en als je comfort wilt dan zit je al in een stevige prijsklasse.

Ben ook als net gestarte zelfstandige aan het rondkijken.
Lizy lijkt me heel duur, vele van hun wagens zijn niet nieuw (ergens tussen een paar duizend tot een paar tienduizend km op de teller), en als je dan vergelijkt met een directlease of leaseplan komen ze duurder uit voor zo een wagen, en dan nog eens op 10,000km/jaar vergeleken met de 20 of 30k km/jaar bij de concurrentie met nieuwe wagens...
Goedkoop zijn ze inderdaad niet echt. Maar hun selling point is altijd geweest dat je op heel korte termijn aan een wagen kan geraken. Ik heb ze eens in het verleden gebruikt en tussen aanvraag en levering zat 2 weken. Dit is wel al enkele jaren geleden dus geen idee hoe snel ze vandaag nog zijn.

Over dat duur zijn komt het imho altijd op hetzelfde neer: wanneer het bedrijf met 5-10-20 werknemers zit, vragen ze altijd minimum €100 per uur. Soms gaat dat naar €150 per uur.

Groot verschil met al diegene die alleen werken. Want die hebben natuurlijk geen loonkost en snappen dit niet.

Waarom gaat ge niet gewoon naar garage voor stock auto? Ik had ook auto nodig en levertijd was bijna een jaar toen, maar ik had genoeg met full option stock wagen die binnen was.

Waarom gaat ge niet gewoon naar garage voor stock auto? Ik had ook auto nodig en levertijd was bijna een jaar toen, maar ik had genoeg met full option stock wagen die binnen was.
Wij zijn bij een Volvo verdeler geweest in het Antwerpse, en in die showroom stonden enkel occasies. Wij gingen terug naar buiten omdat we dachten dat we in de verkeerde showroom waren binnengewandeld, maar er was buiten geen andere showroom te vinden. Dus terug naar binnen, en daar onderstaande uitleg gekregen.

Bij het begin van de leverproblemen hebben ze alle nieuwe stockwagens in de showroom gezet, en die waren op liefst 4 dagen allemaal verkocht. Ze hebben/krijgen gewoon geen nieuwe stockwagens meer, waardoor de showroom dus letterlijk leeg was, en ze die nu gebruiken als occasieruimte om de klanten die een nieuwe wagen willen bestellen, toch de kans te geven om de modellen te leren kennen.

Zeer vreemde tijden tegenwoordig.

Terug
Bovenaan